homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jul 2005 18:34

Wanneer er echter integere homoseksuele relaties kunnen bestaan die exclusief en duurzaam zijn en doortrokken van dienende liefde, dan zouden die ook nuttig kunnen zijn voor beide partners, opbouwend binnen de gemeente, en niet gebaseerd op verslavende begeerte. Daarmee zouden ze beantwoorden aan de bedoeling van Gods geboden.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het blijft wel een "noodoplossing" voor dit probleem, maar ik geloof dat zo'n relatie als hier wordt beschreven zeker wel goed is. In de bijbel wordt alleen gesproken over homo relaties waarin GEEN dienende liefde is, alles voor de verslavende begeerte is en niet exclusief en duurzaam. Bedankt Zareb dat je dit even gepost hebt ik las laatst idd ook van dit boekje, ga ik zeker een keer lezen! :wink:
- Home is in my head -

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jul 2005 18:47

maar dan blijft het feit overeind dat de bijbel spreekt over een relatie tussen man en vrouw en niet over man en man of vrouw en vrouw. en dan kan je de bijbel er bij gaan pakken en zeggen dat het om bijligging gaat of dat het niet om een relatieve vorm gaat die besproken word in de bijbel, het feit blijft overeind.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 09 jul 2005 18:59

De bijbel kan ook nie alles weten eh

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jul 2005 19:05

maar dan blijft het feit overeind dat de bijbel spreekt over een relatie tussen man en vrouw en niet over man en man of vrouw en vrouw.

Ja maar de bijbel zegt ook niets over een duurzame relatie tussen man en man of vrouw en vrouw. Dus als er niet over gesproken wordt, wil dat nog niet zeggen dat het ook niet mag.
- Home is in my head -

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jul 2005 19:36

als het wel had gemogen had de bijbel dan ook niet gesproken over een relatie tussen man en man. of is de relatie tussen man en vrouw de unieke relatie dat die als enige beschreven staat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 jul 2005 20:18

dat is allemaal gissen. Dat zelfde geld voor orgaan donatie. Uit de bijbel kan ik daar ook geen specifiek gedeelte over vinden. Dat is dus een individuele keuze lijkt mij.
- Home is in my head -

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 jul 2005 20:27

Rock-G schreef:De bijbel kan ook nie alles weten eh

Vertrouw dan op God; Hij weet alles!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jul 2005 06:41

aardmannetje schreef:
Zareb schreef:
aardmannetje schreef:
Zareb schreef:Kun je erotische verlangens apart zetten?

Als je het begrijpt en het niet vreemd vind maar laat bestaan dan heb je iets moois bereikt en het schept vertrouwen. Langzaamaan draait het dan niet meer om de opwinding maar om de intimiteit van het geven van warmte en geborgenheid.
m.i.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

het vraagt denk ik wel zelfkennis, fijngevoeligheid en intelligentie (of wijsheid)

Dat zijn nogal wat voorwaarden.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jul 2005 06:45

johannes1 schreef:maar dan blijft het feit overeind dat de bijbel spreekt over een relatie tussen man en vrouw en niet over man en man of vrouw en vrouw. en dan kan je de bijbel er bij gaan pakken en zeggen dat het om bijligging gaat of dat het niet om een relatieve vorm gaat die besproken word in de bijbel, het feit blijft overeind.

Dat word door de dominee van wie ik het voorgaande citeerde ook niet ontkend.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 jul 2005 08:12

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:
Zareb schreef:
aardmannetje schreef:
Zareb schreef:Kun je erotische verlangens apart zetten?

Als je het begrijpt en het niet vreemd vind maar laat bestaan dan heb je iets moois bereikt en het schept vertrouwen. Langzaamaan draait het dan niet meer om de opwinding maar om de intimiteit van het geven van warmte en geborgenheid.
m.i.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

het vraagt denk ik wel zelfkennis, fijngevoeligheid en intelligentie (of wijsheid)

Dat zijn nogal wat voorwaarden.

Wil je daarmee zeggen dat het zo vanzelfsprekend kan zijn dat je van bovengenoemnde zaken niets nodig hebt. Al jij het ziet als voorwaarden dan snap ik dat je dan niet meer denkt aan onvoorwaardelijk liefhebben.
Ik zie het eerder/liever als voorzichtigheid...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jul 2005 10:20

aardmannetje schreef:Wil je daarmee zeggen dat het zo vanzelfsprekend kan zijn dat je van bovengenoemnde zaken niets nodig hebt. Al jij het ziet als voorwaarden dan snap ik dat je dan niet meer denkt aan onvoorwaardelijk liefhebben.
Ik zie het eerder/liever als voorzichtigheid...

Voor mij is er zeker wel een verschil. Ik geloof in onvoorwaardelijk liefhebben.
In dit topic schreef jij:
kan mijn psyche en mijn lichaam delen met ieder mens, man of vrouw..

Ik vond dat een mooie zin waarin ik mijzelf herken.
Maar dan zijn die termen die jij gebruikt toch niet belangrijk meer. Dan gaat het uiteindelijk toch om de vraag hoe krampachtig je met lichamelijk contact omgaat.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 11 jul 2005 11:00

Maar dan zijn die termen die jij gebruikt toch niet belangrijk meer. Dan gaat het uiteindelijk toch om de vraag hoe krampachtig je met lichamelijk contact omgaat.

ik denk eerder aan hoe krampachtig je met de mogelijkheid om lichamelijk contact te hebben omgaat. Niet ieder mens heeft evenveel behoefte aan lich. contact, maar zij die het wel hebben missen veel als er onnodige grenzen zijn. Ga je die grenzen over dan raak je in een uiterste, verleg je die grenzen dan komen m.i. mijn termen weer om de hoek kijken.

ik voel heel scherp de mogelijkheid om ook lichamelijk vertouwen te geven en te delen, te weten dat je voor elkaar gaat in voor en tegenspoed. Een vriend die in diep vertrouwen mij vertelt over/betrekt bij z'n diepste, raakt bij mij een gevoelige snaar. Mijn opwinding komt dan alleen al voort uit de onvoorstelbaarheid van zoveel vertrouwen in mij als persoon. Als de ander dat niet snapt, dan blijft die kwetsbaarheid er, snapt die ander dat, dan is er ruimte om mezelf te herstellen en er aan te wennen dat het dus ook voor mij is weggelegt...

als het je nix zegt dan moet je het ook zeggen :wink:

*goeie vakantie 8) 8) 8) *

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 15 jul 2005 10:59

Dat vertrouwen zegt me idd wel iets. De rest niet zoveel.

ook een goeie vakantie 8) :wink:
- Home is in my head -

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 jul 2005 17:15

aardmannetje schreef:ik voel heel scherp de mogelijkheid om ook lichamelijk vertouwen te geven en te delen, te weten dat je voor elkaar gaat in voor en tegenspoed. Een vriend die in diep vertrouwen mij vertelt over/betrekt bij z'n diepste, raakt bij mij een gevoelige snaar. Mijn opwinding komt dan alleen al voort uit de onvoorstelbaarheid van zoveel vertrouwen in mij als persoon. Als de ander dat niet snapt, dan blijft die kwetsbaarheid er, snapt die ander dat, dan is er ruimte om mezelf te herstellen en er aan te wennen dat het dus ook voor mij is weggelegt...

als het je nix zegt dan moet je het ook zeggen :wink:

*goeie vakantie 8) 8) 8) *

Ik denk dat ik aardig begrijp wat je bedoeld. Vertrouwen als basis om jezelf, of dat nu je psyche of lichaam is, te delen met (een) ander(en). Alleen die laatste zin volg ik niet echt.
Want waarvan moet je dan herstellen en waaraan moet je dan wennen?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 15 jul 2005 18:15

Herstellen van het gebrek aan vertrouwen krijgen (er uit liggen) wat dan nu ineens in alle hevigheid alle 'bellen doet rinkelen' doordat iemand wel laat weten aandacht te hebben. Mijn gevoel zegt :? dan 'help' tegen die opwinding. De kwetsbaarheid ligt er voor mij hierin dat ik er niet voor kies om die opwinding te beleven en dat maakt afhankelijk...ik kan er wel voor kiezen er niet op in te gaan, ik leg het niet het zwijgen op, keur mezelf ook niet af, en ik wil gaan voor een vertrouwensband. Ik moet er aan wennen als iemand zo close met mij wil/kan zijn, dat doet goed maar vraagt van mij emotioneel ook veel.

beetje duidelijk(er) geworden zo...?

Terug naar “Archief”