SDG schreef:De laatste regels uit het artikel van mr. Bart, waarnaar ik eerder verwees, luiden:
"Als ik dit plaats tegen de achtergrond van de gesignaleerde overeenkomsten en luister naar de gangbare prediking onder ons heden ten dage, bekruipt mij de bange vrees dat er voor het aanbod van genade zoals door Boston en de Erskines geleerd, in onze gemeenten langzaam maar zeker geen plaats meer overgebleven is. En die vrees wordt alleen nog maar versterkt door een passage uit een eerder artikel van ds Moerkerken in Koers: ?Bij Thomas Boston kom ik in het laatste deel van zijn boek over het genadeverbond ook uitspraken tegen die ik op mijn kansel niet zou doen.? Dit zegt de rector van onze Theologische School, die onze predikanten opleidt!"
Gaan Grandia, Pas c.s. Moerkerken nog overtreffen in beleid?
Ik citeer nu Boston uit zijn verhandeling over het Genadeverbond: '
"t Is onloochenbaar, hoe minder de zondaren gevoelig van hunne zonden zijn, hoe verder zij van de gerechtigheid zijn;
des te meer hebben zij Christus van node, en des te meer moeten zij tot bekering geroepen worden. Dit blijkt duidelijk uit den ganse inhoud van de Heilige Schriftuur, en uit de natuur van de zaak zelf. En derhalve, het zijn de zondaren in het algemeen, en
niet de gevoelige zondaren alleen, die gemeend worden".
En zo staat Bostons verhandeling vol met oproepen tot bekering en aanbiedingen van de genade in Christus aan allen. Hij neemt juist alle grondjes bij de mens weg.
Boston: "Niettemin, welke hoedanigheden gij ook hebt, of niet hebt, echter, indien gij een zondaar van Adams geslacht zijt, ( en ik hoop dat gij er niet aan twijfelt) wordt Christus en al Zijn zaligheid u aangeboden".
Het is dus duidelijk dat Moerkerken, maar ik denk ook de gg in het algemeen nu openlijk afstand neemt van de leer der vaderen en een nieuwe, heilloze weg inslaat die van Christus afvoert naar de eeuwige rampzaligheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )