Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor maran » 24 jan 2013 11:53

@Lalage

nou, ik heb de falafel gevonden hoor [AH] en meteen het een en ander ingeslagen.
burgers en balletjes en ook nog wat tahoe
ik heb er al van gesmuld - heeeeeeeeerlijk!! :-({|=
nog bedankt voor de tip.... :D

veel lekkerder dan al dat andere namaakvlees...
echt een aanrader.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2013 13:16

Je kunt ook een vegetarische bruinebonen, erwten- of linzensoep maken. Peulvruchten zijn uitstekende vleesvervangers.
Als ik alleen warm eet, maak ik voor mezelf een bruine bonenschotel, met gebakken ui en gebakken appel. Heerlijk. Ik mis het vlees niet hoor. Maar de rest van het gezin gruwt hiervan.
Kapucijners zijn ook verukkelijk trouwens.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 24 jan 2013 13:27

schelpje3 schreef:Je kunt ook een vegetarische bruinebonen, erwten- of linzensoep maken. Peulvruchten zijn uitstekende vleesvervangers.
Als ik alleen warm eet, maak ik voor mezelf een bruine bonenschotel, met gebakken ui en gebakken appel. Heerlijk. Ik mis het vlees niet hoor. Maar de rest van het gezin gruwt hiervan.
Kapucijners zijn ook verukkelijk trouwens.

helemaal me eens - eet ik ook regelmatig.
mijn man wil er dan spekjes bij - prima, gauw gedaan, al moet ik er niet aan denken. :(
gebakken schijven tomaat - gekruid met zout, peper, knoflook en basilicum - zijn er ook heerlijk bij.
bij alles eigenlijk - ook bij bloemkool en broccoli b.v. [tevens qua kleur]

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2013 13:38

Zonder echt vegetarisch te worden, kun je toch op een lekkere manier minderen met vlees. Als ik een bloemschotel met kerrie maak, strooi ik er royaal gemalen kaas over, mis je het vlees ook niet.
Voor de gezinsleden die er toch een stukje varkentje of koetje bij willen, heb ik altijd wel een stukje gebraden vlees in jus in de vriezer. Superhandig, wanneer je een stamppot maakt met rookworst, hoef je geen chemische jus te kopen. Die zakjes ruiken nergens naar. :-&
In het westen gaat er niemand dood door een gebrek aan eiwitten, maar wel aan een teveel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 jan 2013 13:44

Bruine bonen of capucijners of Captain's dinner is ook heerlijk, maar er moeten wel spekjes bij.

@ Mortlach je hebt het over "jullie" maar als iemand iets oppert dan is het heel logisch dat erop gereageerd wordt en het woordje "verzieken" is niet op zijn plaats aangezien dit een forum is waarvan de leden doorgaans mensen zijn die vanuit de Bijbel leven. Lijkt mij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2013 14:54

Wilsophie schreef:@ Mortlach je hebt het over "jullie" maar als iemand iets oppert dan is het heel logisch dat erop gereageerd wordt en het woordje "verzieken" is niet op zijn plaats aangezien dit een forum is waarvan de leden doorgaans mensen zijn die vanuit de Bijbel leven. Lijkt mij.

Nee, het is logisch dat je dan zegt "een nieuwe aarde, joh, wat interessant, laten we het daar vooral in het daarvoor bestemde topic over hebben en NIET in het topic dat is bedoelt voor Koken, bakken en etc."

Ik neem slechts waar dat er een hoop topics zijn die volledig stilvallen zodra een select groepje mensen volledig off topic over hun stokpaardjes beginnen. Dat vind ik niet eerlijk voor de mensen die gewoon over een normaal onderwerp willen keuvelen zonder steeds door lappen stokpaardjestekst te moeten waden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 jan 2013 16:57

ik warm vanavond een bak chinees uit de vriezer op? geldt dat ook als koken??
ps: het is wel vega!

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 24 jan 2013 17:00

Leuke, nuttige site Evelien! Wij willen ook graag gezond gaan leven op deze manier en ook minderen met vlees. Maar even een vraagje aan jou: hoe heb je het aangepakt? In een keer rigoureus of stukje bij beetje? Tips zijn welkom! Of doe je het al zolang dat je het niet meer weet :o ?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 24 jan 2013 17:04

blijblij schreef:ik warm vanavond een bak chinees uit de vriezer op? geldt dat ook als koken??

1....nee
2....als het vega is Ja.... =D>

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2013 17:13

Pluk01 schreef:Leuke, nuttige site Evelien! Wij willen ook graag gezond gaan leven op deze manier en ook minderen met vlees. Maar even een vraagje aan jou: hoe heb je het aangepakt? In een keer rigoureus of stukje bij beetje? Tips zijn welkom! Of doe je het al zolang dat je het niet meer weet :o ?

Bedoel jij niet Lalage?

Ik ben geen veganist of vegetariër. :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 jan 2013 18:26

Ik neem slechts waar dat er een hoop topics zijn die volledig stilvallen zodra een select groepje mensen volledig off topic over hun stokpaardjes beginnen. Dat vind ik niet eerlijk voor de mensen die gewoon over een normaal onderwerp willen keuvelen zonder steeds door lappen stokpaardjestekst te moeten waden.

Dat pleit dan niet voor die keuvelaars dat ze zich zo onder laten sneeuwen door stokpaardjes.
Kom op zeg. Er is toch een moderatieteam, dan moeten ze ingrijpen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 24 jan 2013 18:58

Mortlach schreef:Nee, het is logisch dat je dan zegt "een nieuwe aarde, joh, wat interessant, laten we het daar vooral in het daarvoor bestemde topic over hebben en NIET in het topic dat is bedoelt voor Koken, bakken en etc."

Eens met Mortlach.

Stokpaardjes horen op stal.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 24 jan 2013 19:39

Appels geschild, boter op kamertemperatuur...blijkt dat de eieren o zijn!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2013 22:08

Pluk01 schreef:Leuke, nuttige site Evelien! Wij willen ook graag gezond gaan leven op deze manier en ook minderen met vlees. Maar even een vraagje aan jou: hoe heb je het aangepakt? In een keer rigoureus of stukje bij beetje? Tips zijn welkom! Of doe je het al zolang dat je het niet meer weet :o ?

Als je mij bedoelt: ik zit nog midden in het proces ;)
Ik ben ooit een jaar of 8 geleden begonnen met één dag in de week geen vlees eten... het lijkt mij het handigste als je geleidelijk dierlijke producten vervangt door plantaardige, want je moet toch dingen gaan uitproberen en de dingen vinden die je het lekkerste vindt. Er zijn nu eenmaal ook minder lekkere recepten... Kijk eens op http://www.veganchallenge.nl of op [url]vegatopia.nl[/url] (zit vaak wel kaas bij) of blader even terug naar wat ik eerder postte.

Ieder doet dit toch op zijn eigen manier: de ene persoon doet het heel radicaal (zoals mijn man) en de ander wat flexibeler. Voor allebei is wat te zeggen. Ik ben niet zo goed in verleidingen weerstaan, dus eet buiten de deur nog weleens taart (met zuivel & eieren erin) of vlees (bij bijbelkring).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2013 22:17

blijblij schreef:ik warm vanavond een bak chinees uit de vriezer op? geldt dat ook als koken??

bleeegh, dat valt onder "vies".

Terug naar “Archief”