schelpje3 schreef:Hij heeft uit vrije wil, (zoals je dat zegt, maar dat klopt natuurlijk niet, want niets gebeurt bij geval) belijdenis van zijn geloof afgelegd.
Er zijn bij ons diverse volwassen leden, die nog nooit tot deze stap zijn overgegaan, is dat dan juist?
M.i. is dat halfslachtig!
Zondag 1.
In Zondag 1 staat in het eerste antwoord de uitdrukking "dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd KAN vallen" (vgl. Zondag 10). Dat is toch iets anders dan hetgeen Jezus in Mattheüs 10: 29-30 zegt over de mussen die te koop worden aangeboden (cursivering van mij): "En niet één daarvan ZAL ter aarde vallen zonder uw Vader. En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld." Diep nadenken is niet eens nodig om te kunnen constateren, dat 'zonder de Vader' heel wat ruimer is dan 'zonder DE WIL van de Vader'.
De Bijbel zegt over de Joden (o.a.) ....maar gij hebt niet gewild!(Matth 23;17)
De wil van de mens wordt door jouw dus weggehaald, ontkend, en de wil van de Vader toegevoegd, waar deze niet voorkomt, want je onderschrijft de HC.
Dit heeft trouwens niets te maken met mensen aan het twijfelen te maken, maar aan het denken te zetten, over wat en waarom ze geloven.En vooral, met als voorbeeld de Bereeers, de Schrift te blijven onderzoeken om de waarheid te vinden, want die staat alleen in dat Boek.