5-9 september: (single)reis naar Rome

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2011 13:14

mohamed schreef:Dan kunnen we eventueel samen een terras pakken, mochten de anderen wel uren in de rij willen staan voor een bezienswaardige bezienswaardigheid en elkaar later weer ontmoeten! Tegen die tijd zien wij waarschijnlijk alleen nog maar scheve torens van Pisa! :mrgreen:


Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar ik ben zeer matig met alcohol hoor. Een terrasje is prima, een glaasje bier (of twee) ook wel, maar daarna schakel ik over op water.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2011 15:16

mohamed schreef:Dan kunnen we eventueel samen een terras pakken, mochten de anderen wel uren in de rij willen staan voor een bezienswaardige bezienswaardigheid en elkaar later weer ontmoeten! Tegen die tijd zien wij waarschijnlijk alleen nog maar scheve torens van Pisa! :mrgreen:

Mortlach schreef:Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar ik ben zeer matig met alcohol hoor. Een terrasje is prima, een glaasje bier (of twee) ook wel, maar daarna schakel ik over op water.

Ik had er een smiley achter gezet om aan te geven dat het een grapje was, want om alcohol te drinken hoef ik niet naar Rome.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor mw » 25 aug 2011 19:05

Ik wil wel erg graag Vaticaanstad bewonderen. Tivoli lijkt mij ook erg mooi, en de joodse wijk ook het bekijken waard.
En uiteraad wil ik muntjes gooien in de Trevi fontein.

Verder moet ik mij er nog even in verdiepen :oops:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor christien » 25 aug 2011 19:17

Ik wil het colosseum & vaticaanstad wel bezoeken, en verder nog geen idee.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Spons » 25 aug 2011 20:44

Best Kept Secret: The Art of the Vatican
One of Rome’s most unusual features is a unique country (the Vatican) within its bounds. While the Vatican is known to most as the center of the Catholic Church, it is also the repository of one of the world’s greatest art collections as well. Housed in a labyrinth of galleries and palaces, the Vatican Museums contain some of the finest artwork of the Renaissance, including Michelangelo’s famed Sistine Chapel.

Most travelers to the Vatican will be astonished at the long lines waiting to enter, but the rewards are certainly worth the wait. Miles of galleries, hallways, and rooms are filled with art and antiquities dating from the earliest of times. Just a sampling of what the Vatican Museums contain includes the Etruscan Museum, Gallery of Busts, Mask Room, Hall of Muses, Gallery of Maps, Apartment of Pius V, Tapestry Gallery, Octagonal Courtyard, and many others.

But why wait in long lines? Visiting the Vatican Museums at noon (when most are lunching) means tourists can bypass early morning lines. So, too, can visitors have a unique experience by signing up for a private tour that visits the museum after hours, bypassing tourist crowds.


http://travel.gather.com/viewArticle.action?articleId=281474978218911

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor DDD » 25 aug 2011 22:31

Lijkt me een heel goed idee, vooral dat bezoek rond het middaguur. Dan is er nog een hele middag. Dat is sowieso wel lang genoeg voor een museumbezoek, hoewel je er na drie dagen nog niet alles gezien hebt.

Zal ik trouwens proberen er een logische volgorde bij te maken? Als iemand anders dat leuk vindt is dat nog beter natuurlijk..., want ik heb nog niet echt tijd gehad de gidsen goed te bekijken. Maar ik ben vaker met een soortgelijk groepje mensen op vakantie geweest en het is niet handig na iedere maaltijd daarover te gaan discussieren... Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat er een vast programma moet zijn dat niet ter discussie staat. Dat is weer het andere uiterste.

mohamed

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 08:41

Van mij mag je dat doen. Wat mij wel interessant lijkt om te bekijken is de triomfboog van Titus waarop de Romeinen zijn afgebeeld die de tempelschatten meenemen, een monumentale gebeurtenis in de geschiedenis.

Afbeelding
Boog van Titus.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Galateia » 26 aug 2011 09:04

Die boog van Titus is zeker de moeite waard, je kunt de afbeeldingen goed zien. Maar zoiets hoef je toch niet in te plannen. Ik bedoel: als je naar het Colosseum gaat - ik neem aan dat die zeker bekeken gaat worden! - dan loop je toch gewoon even over de Via Sacra richting Forum Romanum en dan staat daar de boog van Titus.

Gewoon als je het Colosseum uit bent naar de daar aanwezige triomfboog lopen (= boog van Constantijn) en dan die weg met die enorme stenen over lopen. Rechts staat dan de tempel van Venus en Roma, je loopt langs de Basilica. Leuke wandeling (en duurt allemaal niet langer dan een half uurtje, ofzo). Als je dan vanaf de boog van Titus over het Forum Romanum loopt richting Curia (senaatsgebouw), kun je dat historische bouwwerk nog even meepakken. Duurt 5 minuten. Meteen doorlopen naar de fora aan de andere kant van de drukke weg: superleuk (leuker dan het hele Forum Romanum en zijn bogen en tempelresten bij elkaar) is het forum van Trajanus. Dat is het forum naast de zuil van Trajanus, die je gewoon ziet staan, daar kun je niet omheen.

Als je nou niet alleen vanaf de weg naar dat Forum kijkt, maar er even omheen loopt en aan de achterkant kijkt, of je naar binnen kunt, dan kun je zo de Romeinse versie van een winkelcentrum binnenlopen. Daar is het mega-rustig, want niet veel mensen komen er. De poesjes die wonen zijn ook zo schattig. Zoveel leuker dan die bogen en stukjes zuil op het Forum Romanum. Ademt sfeer uit. Maar dat is persoonlijk.

En dat kost je bij elkaar nog geen uurtje en dan ga je zo, tjoep, de metro weer in naar... waar je maar wilt. Niet teveel stilstaan, gewoon lekker gezellig wandelen, kletsen, beetje kijken, beetje indruk opdoen.

Of je gaat daarna lekker op de Palatijn onder een pijnboom chillen. Maar dat is dan heel persoonlijk, want dat is mijn favoriete Rome-moment 8)

Speciaal voor de singles, ook leuk: theater van Marcellus. NU is dat half nog het antieke gebouw, met bovenin appartementen (hoe graag zou ik daar wonen, zwijmel, zwijmel). Het is een plek die in oude literatuur al wordt beschreven als een ideale plek om een vriendje/vriendinnetje op te pikken. Sowieso is het hele Marsveld gebied best leuk, niet vanwege de antieke bouwwerken, ik bedoel: die kom je tegen, je kijkt en loopt verder, maar vanwege het sfeertje.

O, er is nog zoveel meer. Je kunt door simpelweg een wandelingetje te maken zoveel leuke dingen zien, inademen, etc.

:mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor christien » 26 aug 2011 09:31

Haha wat klinkt dat mega enthousiast, ofwel we kunnen jou gewoon niet missen als personal reisleidster :wink: Zal ik ff met je man bellen, die is vast wel akkoord als je een paar dagen met ons mee gaat :D

mohamed

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 16:01

Galateia schreef:Die boog van Titus is zeker de moeite waard, je kunt de afbeeldingen goed zien. Maar zoiets hoef je toch niet in te plannen. Ik bedoel: als je naar het Colosseum gaat - ik neem aan dat die zeker bekeken gaat worden! - dan loop je toch gewoon even over de Via Sacra richting Forum Romanum en dan staat daar de boog van Titus.

Ach ja wat stom van me, ik was het even vergeten, zal wel komen omdat ik er nog nooit geweest ben! :clown:
Gewoon als je het Colosseum uit bent naar de daar aanwezige triomfboog lopen (= boog van Constantijn) en dan die weg met die enorme stenen over lopen. Rechts staat dan de tempel van Venus en Roma, je loopt langs de Basilica. Leuke wandeling (en duurt allemaal niet langer dan een half uurtje, ofzo). Als je dan vanaf de boog van Titus over het Forum Romanum loopt richting Curia (senaatsgebouw), kun je dat historische bouwwerk nog even meepakken. Duurt 5 minuten. Meteen doorlopen naar de fora aan de andere kant van de drukke weg: superleuk (leuker dan het hele Forum Romanum en zijn bogen en tempelresten bij elkaar) is het forum van Trajanus. Dat is het forum naast de zuil van Trajanus, die je gewoon ziet staan, daar kun je niet omheen.

Dan gaan we dat zeker doen wat mij betreft, niet er omheen proberen te komen, maar kijken!
Als je nou niet alleen vanaf de weg naar dat Forum kijkt, maar er even omheen loopt en aan de achterkant kijkt, of je naar binnen kunt, dan kun je zo de Romeinse versie van een winkelcentrum binnenlopen. Daar is het mega-rustig, want niet veel mensen komen er. De poesjes die wonen zijn ook zo schattig. Zoveel leuker dan die bogen en stukjes zuil op het Forum Romanum. Ademt sfeer uit. Maar dat is persoonlijk.

Ik ben dol op poezen, als je knipt met je vingers dan springen ze even overeind om een kopje te geven zeker?
En dat kost je bij elkaar nog geen uurtje en dan ga je zo, tjoep, de metro weer in naar... waar je maar wilt. Niet teveel stilstaan, gewoon lekker gezellig wandelen, kletsen, beetje kijken, beetje indruk opdoen.

Of je gaat daarna lekker op de Palatijn onder een pijnboom chillen. Maar dat is dan heel persoonlijk, want dat is mijn favoriete Rome-moment 8)

Klinkt goed! :)
Speciaal voor de singles, ook leuk: theater van Marcellus. NU is dat half nog het antieke gebouw, met bovenin appartementen (hoe graag zou ik daar wonen, zwijmel, zwijmel). Het is een plek die in oude literatuur al wordt beschreven als een ideale plek om een vriendje/vriendinnetje op te pikken. Sowieso is het hele Marsveld gebied best leuk, niet vanwege de antieke bouwwerken, ik bedoel: die kom je tegen, je kijkt en loopt verder, maar vanwege het sfeertje.

Hoezo is dat de ideale plek? Meer, meer, meer! ](*,)

Mijn droom is nog steeds om een schone Italiaanse aan de haak slaan en mij aldaar vestigen! Niet in Rome maar in een kleinere plaats, maar wellicht verlies ik mijn hart aan die stad, we zullen het zien!
O, er is nog zoveel meer. Je kunt door simpelweg een wandelingetje te maken zoveel leuke dingen zien, inademen, etc.

:mrgreen:

Nou, ik heb er nu nog meer zin in na deze info en ik vind het spijtig dat je niet meegaat, want we hadden veel aan je kennis gehad, met name dat gedeelte over de beste plek om een partner te vinden zal ons allemaal als muziek in de oren klinken! ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Galateia » 26 aug 2011 16:14

christien schreef:Haha wat klinkt dat mega enthousiast, ofwel we kunnen jou gewoon niet missen als personal reisleidster :wink: Zal ik ff met je man bellen, die is vast wel akkoord als je een paar dagen met ons mee gaat :D


Nou, mijn man zal er weinig moeite mee hebben (hij zal mij wel missen, natuurlijk, maar hij zou het alleen maar leuk voor mij vinden), maar mijn baas, dat is een ander verhaal :wink:

mohamed schreef:Nou, ik heb er nu nog meer zin in na deze info en ik vind het spijtig dat je niet meegaat, want we hadden veel aan je kennis gehad, met name dat gedeelte over de beste plek om een partner te vinden zal ons allemaal als muziek in de oren klinken!


Haha, nou ja, of dat 2000 jaar later ook nog geldt, dat weet ik dan weer niet 8)

Je kunt ook zo lekker e-he-he-ten in Rome, jammie, jammie. Ik weet niet hoe ik moet omschrijven hoe je er moet komen, maar er is een heerlijk restaurantje, waar eigenlijk alleen Italianen komen en geen toeristen. Spotgoedkoop, superlekker eten en je zit daar in de kelder gewoon tegen de restanten van een oud theater aan je maaltijd te nuttigen en je wijntje te drinken. Dat is zo'n leuk plekje :mrgreen:

O, en ook zo'n niet te omschrijven plek, een kerk/klooster bovenop een bergje, met het mooiste uitzicht. Auto's kunnen er niet komen, de klim er naartoe gaat over een paadje, maar o, o, o. De serene kalmte en rust in die kloostertuin. En dan het uitzicht. Een pijnboom met een afbrokkelend muurtje eronder. En dan op een snikhete dag de zonsondergang zien. Alles gaat dan trillen van de hitte, Rome kleurt roze onder je voeten, de koepels van het Vaticaan, zo mooi, en dan zit je daar een beetje te zitten in die serene stilte en onder je en in de stad hoor je al die scooters toeteren.

Argh! Dat is zo gaaf.

En de grote musea zijn natuurlijk prachtig, maar de kleine onbekende nog veel mooier! Vlakbij Piazza Navona zit een museum met oudheden (sculptuur voornamelijk) in een oud palazzo. Echt een beetje een krakkemikkige ingang. Maar als je dan binnenkomt en wandelt door de gangen en de tuin, dan waan je jezelf in een film en ook in de Renaissance en is het bijna gek als je de straat weer op gaat en iedereen er zo modern uitziet. Cool. En als je daarvandaan wandelt door het winkelhart van de stad dan kom je zomaar een zuil tegen, gewoon, je gaat de hoek om en hoppa, een of andere oude paal (die natuurlijk een grote waarde heeft, de zuil van Marcus Aurelius, maar dat hoef je allemaal niet te weten om er van te genieten).

Owowow. En ga vooral eten in een trattoria, beetje in de zijstraten, niet echt middenin het toeristische centrum. Daar krijg je het lekkerste eten. Daar staat la big mama echt de lekkerste dingen te koken en als je het niet lust, dan wordt er ter plekke een ander gerecht voor je bereid. Zo at ik een keer een pasta - ik lust geen kaas en er stond lasagna op het menu - met saus die de kokkin ter plekke even voor me maakte... ik heb nog nooit zo lekker gegeten.

Owowowow. Rome. :-({|=
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor mw » 26 aug 2011 16:22

Whaaa Galateia: je maakt me helemaal enthousiast! Ik kan haast niet meer wachten!

@DDD: Fijn dat je dat wil doen!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Galateia » 26 aug 2011 16:24

mohamed schreef:Klinkt goed! :)


Jazeker, chillen op de Palatijn. Neem wel eten en drinken mee. Er zit wel een klein winkeltje, maar daar is het niet lekker vertoeven. Een van mijn favorietere momenten van de Rome-reis, altijd. Ik laat leerlingen er altijd een opdracht uitvoeren. Ze moeten dan gaan tekenen. Over de Palatijn dwalen en dat wat aanspreekt, of een detail, of wat dan ook: tekenen. Ik neem ook altijd een docent tekenen mee, die dat ook machtig leuk vindt. En dan ga ik lekker onder mijn pijnboom liggen (en werd zo dus ook een keer getekend door een leerling :mrgreen: ).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Galateia » 26 aug 2011 16:25

mw schreef:Whaaa Galateia: je maakt me helemaal enthousiast! Ik kan haast niet meer wachten!


Geniet er van ga vooral zelf je eigen bijzondere Rome-plekjes ontdekken! Want er zijn er zoveel en je moet ze gewoon ontdekken...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor Spons » 26 aug 2011 16:46

zeg ik ben al 20 jaar getrouwd (nou ja....op een maandje na dan ) maar ik krijg zo zin om mee te gaan, en dan vooral de minder bekende touristiche dingen :)

En dat eten staat me ook wel aan ...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten