eerste dagen als getrouwd stel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bumba
Kapitein
Kapitein

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Bumba » 17 okt 2009 12:23

elvira (gast) schreef:@Bumba: ik hoop het wel! Mijn man kreeg gisteren te horen dat zijn contract een vast contract (voor 4 jaar iig) wordt! En dat betekent voor ons: pil in de prullenbak! Ik maak nog even netjes de strip af, overleg nog even met de vrouwenarts (heb volgende week sowieso jaarlijkse standaard-onderzoek, is in Duitsland heel normaal) en een zwangerschap zou dan natuurlijk te gek zijn!
Ik ben nog geen 30; mijn moeder kreeg mij toen ze 31 was.

Nou ik duim voor je hoor! Maar ik zou nu gewoon die pil er al uit doen.......

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 17 okt 2009 12:27

@bumba: ja, kan dat? Ik heb eigenlijk geen idee... ik slik dat ding al zo lang... juist daarom wilde er ook met de vrouwenarts over praten: als ik er opeens mee stop, blijven er dan geen schadelijke hormonen achter, die (in het hypothetische en niet erg waarschijnlijke geval dat ik meteen in de eerste cyclus zwanger zou worden) schadelijk voor de baby zouden kunnen zijn? Of zijn de hormonen er meteen "uitgespoeld" / kunnen ze geen kwaad?
(zal trouwens wel wennen worden... plotseling ongesteld worden enzo... wat was dat ook alweer? :mrgreen: )

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 17 okt 2009 12:31

oeps, nou voor mij is het een tijdje geleden, maar volgens mij hoef je geen strip af te maken. Je hebt dacht ik geen cyclus bij de pil. Die moet na het stoppen gewoon weer op gang komen en of je dat nu doet of na afloop van een strip maakt volgens mij niet uit. Het is denk ik een gevoelskwestie, je stopt na de strip, wordt "ongesteld" en daarna moet je lichaam het weer overnemen. Of, je stopt nu en je wacht wanneer je weer ongesteld wordt.

Corrigeer me als ik het mis heb hoor......

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 17 okt 2009 18:47

Beste jonge moeders hier, ik veróórdeel jullie niet. Ik zeg alleen dat het mij niks lijkt om jong moeder te zijn. Er zijn er zoveel die er zo over denken. En dat is kennelijk erg vreemd dat ik dat vind! Mensen, voel je niet zo aangevallen. Als jullie heel jong kinderen willen en daar gelukkig mee zijn - prima toch?
Denkertje: wat denk je waarom ik zou willen trouwen? Ik snap je vraag niet helemaal. MIj lijkt het heerlijk om getrouwd te zijn, dat we niet meer heen en weer hoeven te reizen tussen onze kamers, en om dan voor het leven verbonden te zijn met mijn vriend. Trouwen is voor mij in elk geval niet de manier om kinderen te krijgen. Als mijn vriend en ik geen kinderen KUNNEN krijgen (we hebben in onze omgeving regelmatig 3 jonge, bevriende stellen die onvruchtbaar zijn) zouden wij proberen gelukkig te zijn alleen met elkaar en zonder kinderen. Want als je trouwt, trouw je om elkaar en niet om het feit dat je jezelf met die persoon kunt voortplanten.
Veel mensen gaan er trouwens spoorslags vanuit dat ze kinderen krijgen. Zo gewoon is dat niet, er zijn heel veel mensen met problemen daarin.
What goes around, comes around

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 okt 2009 18:54

Precies mormeltje, net als mijn man en ik dus. En wij zijn ook heel gelukkig geweest in de eerste (bijna) 5 jaar van ons huwelijk voordat onze adoptiezoon ons leven verrijkte! Leven met z'n 2en was/is enorm leuk (ik ben voor mijn man naar een ander land verhuisd om niet meer te hoeven reizen, mede daarom ben ik jong getrouwd) maar op een gegeven moment wilden we als echtpaar meer dan alleen maar samen. Maar dat is natuurlijk verschillend per persoon.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 17 okt 2009 19:03

Mijn vriend en ik hebben het daar uitgebreid over gehad - wat als we kinderloos zouden blijven. Wij zouden misschien wel pleeggezin willen worden, of inderdaad adopteren.
Ik hoorde ooit een vrouw (die 15 jaar ongewenst kinderloos was en daarna toch van zichzelf 3 kinderen kreeg): mijn man en ik zijn getrouwd om elkaar, en dat blijft het belangrijkste. Zonder kinderen is ons huwelijk ook compleet, want we zijn getrouwd om elkaar. Heel mooi vond ik dat. Zij hadden natuurlijk veel verdriet van hun kinderloosheid.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 okt 2009 20:44

elvira (gast) schreef:@bumba: ja, kan dat? Ik heb eigenlijk geen idee... ik slik dat ding al zo lang... juist daarom wilde er ook met de vrouwenarts over praten: als ik er opeens mee stop, blijven er dan geen schadelijke hormonen achter, die (in het hypothetische en niet erg waarschijnlijke geval dat ik meteen in de eerste cyclus zwanger zou worden) schadelijk voor de baby zouden kunnen zijn? Of zijn de hormonen er meteen "uitgespoeld" / kunnen ze geen kwaad?
(zal trouwens wel wennen worden... plotseling ongesteld worden enzo... wat was dat ook alweer? :mrgreen: )

WE gaan vreselijk off topic! Maar toendertijd raadde de arts mij aan om 2 keer een mensturatie af te wachten voor dat ik probeerde zwanger te worden. Zoveel geduld hadden we niet, na het stoppen met de pil werd ik ongesteld, daarna hebben we een maand 'uitgekeken' weer een menstruatie en daarna was ik zwanger! Maar niet bij iedereen gaat het zo.
ja, dat is mijn mening dan he.....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 okt 2009 06:43

elvira (gast) schreef:@bumba: ja, kan dat? Ik heb eigenlijk geen idee... ik slik dat ding al zo lang... juist daarom wilde er ook met de vrouwenarts over praten: als ik er opeens mee stop, blijven er dan geen schadelijke hormonen achter, die (in het hypothetische en niet erg waarschijnlijke geval dat ik meteen in de eerste cyclus zwanger zou worden) schadelijk voor de baby zouden kunnen zijn? Of zijn de hormonen er meteen "uitgespoeld" / kunnen ze geen kwaad?

@Elvira, je kan gewoon gelijk stoppen met de pil hoor. En als je gelijk zwanger bent, dan heb je gewoon geluk gehad. Voor mijn zwangerschap met Hugo ben ik ook halverwege de maand gestopt met de pil, een paar dagen later kreeg ik een ontrekkingsbloeding en ben daarna niet meer ongesteld geweest. (ik had de pil ook 13 jaar geslikt :wink: ) Die hormonen zijn snel genoeg weer uit je lichaam. Begin dan wel gelijk met foliumzuur te slikken, er wordt namelijk aangeraden om dat al 4 weken voor conceptie te slikken!

De laatste keer dat ik stopte met de pil heb ik uit voorzorg al de laatste pilmaand foliumzuur geslikt en daar was ik wel blij om, was nl. weer gelijk zwanger.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2009 08:36

LauraC schreef:Precies mormeltje, net als mijn man en ik dus. En wij zijn ook heel gelukkig geweest in de eerste (bijna) 5 jaar van ons huwelijk voordat onze adoptiezoon ons leven verrijkte! Leven met z'n 2en was/is enorm leuk (ik ben voor mijn man naar een ander land verhuisd om niet meer te hoeven reizen, mede daarom ben ik jong getrouwd) maar op een gegeven moment wilden we als echtpaar meer dan alleen maar samen. Maar dat is natuurlijk verschillend per persoon.

Precies, ieder zijn eigen ding.... de een snel en jong aan de kinderen, als ze die ontvangen, de ander later pas... of misschien zelfs helemaal niet.

Het is overigens volgens mij wel zo dat het ook met cultuur te maken heeft, de reformatorische cultuur is denk ik wat dat betreft een stuk kind-gerichter dan de seculiere cultuur, maar ook de wat minder rechtse christelijke cultuur. Je ziet daar wel veel meer stelletjes jong kinderen krijgen en ik denk dat mensen elkaar daar ook onderling elkaar "besmetten" of wat positiever gezegd, aansteken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 okt 2009 10:35

Bij mij in de kerk hebben alle stellen die langer getrouwd zijn dan 3 jaar kinderen. Alle onze leeftijdsgenoten zijn zwanger of hebben kids. :roll: . Dus ja, ik geloof wel in 'elkaar aansteken'.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 20 okt 2009 12:24

In de dorpse omgeving van mijn vriend krijgt iedereen op zijn 22ste kinderen. In de stadsgemeente van goede vrienden van ons (Utrecht) krijgt iedereen rond zijn 28ste kinderen. Het ligt denk ik ook aan de omgeving waar je woont.
En ik ken ook genoeg refo's die eerst een aantal jaar van elkaar genieten en dan pas kinderen proberen te krijgen. Ik ken een paar stellen waar ontslagen dreigen, dan ga je niet stoppen met de pil bijvoorbeeld.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2009 18:43

mormeltje schreef:In de dorpse omgeving van mijn vriend krijgt iedereen op zijn 22ste kinderen. In de stadsgemeente van goede vrienden van ons (Utrecht) krijgt iedereen rond zijn 28ste kinderen. Het ligt denk ik ook aan de omgeving waar je woont.

Ik ben nu 27 en de eerste vriendin is zwanger, de rest van mijn vrienden zijn allemaal net een paar jaar lekker aan het werk en denken (voor zover ik weet) nog lang niet aan kinderen. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen tegenwoordig 29 is (of daar in de buurt). Bovendien reageren leeftijdgenoten eigenlijk nooit verbaasd als ik beken dat ik waarschijnlijk nooit kinderen wil.

Maar zullen we nu weer on topic gaan? :lol:

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 21 okt 2009 08:36

mormeltje schreef:En ik ken ook genoeg refo's die eerst een aantal jaar van elkaar genieten en dan pas kinderen proberen te krijgen..

komt een beetje op mij over alsof je alleen van elkaar kan genieten zolang je nog geen kinderen hebt?
toen we direct in verwachting waren hadden we wel zoiets van: aan ons 'vrije leventje' komt snel een eind, dat je zomaar kunt gaan en staan waar en wanneer je wilt. Maar ook al is dat er niet meer genieten we nog wel van elkáár nu de kleine er is..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 okt 2009 09:11

Nou ik hoor wel om me heen dat als er kinderen zijn je moeilijker ongepland weg kan gaan. Als je dat gewend bent dan lijkt het me een lastige omschakeling.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 21 okt 2009 10:39

dat is ook zeker waar
maar van elkaar genieten houdt mi meer in dan ongepland weg kunnen gaan
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Terug naar “Archief”