Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 nov 2010 13:03

Wullimpie schreef:
Bastiaan30 schreef:Natuurlijk niet. Gewoon de SV, met de grondtekst ernaast, niet de kanttekeningen.
Want ook die zijn mensenwerk.

Een preek is toch ook mensenwerk?

Kantekeningen, de belijdenisgeschriften en preken, kortom alles wat de Bijbel niet is dat is mensenwerk. Mag allemaal best en het heeft zeker zijn nut maar je moet het niet als grond hebben want dat is alleen de Bijbel en niets erboven of ernaast.
Je wilt niet weten hoe vaak je hoort: maar God zegt.....en dan wordt er iets uit de H.C. aangehaalt. Dat heb je ervan als je de grondslag hebt: De Bijbel en....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2010 22:59

Respecteer jij de H.C. dan niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 nov 2010 08:48

Optimatus schreef:Respecteer jij de H.C. dan niet?

Niet méér dan andere mensenwerken, en dan natuurlijk voor zover ze bijbels zijn. Punt is dat de leer van de H.C. in veel gevallen over de Schrift heerst. En zo wordt vaak het levende Woord krachteloos gemaakt wat nooit de bedoeling kan zijn geweest.
Maar als mensen het beter of net zo goed zijn gaan weten als God Zelf dan moet het wel verkeerd gaan, en dat doet het ook!!

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2010 10:56

1a2b3c schreef:Punt is dat de leer van de H.C. in veel gevallen over de Schrift heerst. En zo wordt vaak het levende Woord krachteloos gemaakt wat nooit de bedoeling kan zijn geweest.

Zou je iets moeten nuanceren, met de toevoeging: "in een aantal kerken", want ik kom in een kerk, waarin de HC niet meer in bv. middag-of avonddiensten centraal staat (en de preek dus als onderwerp een vraag en antwoord uit de HC heeft en niet het Woord sec).

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 nov 2010 10:57

Optimatus schreef:Respecteer jij de H.C. dan niet?

de HC zegt dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.
Geloof jij dat??

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 nov 2010 11:31

Riska schreef:
1a2b3c schreef:Punt is dat de leer van de H.C. in veel gevallen over de Schrift heerst. En zo wordt vaak het levende Woord krachteloos gemaakt wat nooit de bedoeling kan zijn geweest.

Zou je iets moeten nuanceren, met de toevoeging: "in een aantal kerken", want ik kom in een kerk, waarin de HC niet meer in bv. middag-of avonddiensten centraal staat (en de preek dus als onderwerp een vraag en antwoord uit de HC heeft en niet het Woord sec).

Het gaat er niet alleen om dat er in de middagdienst een catechismus preek wordt gehouden maar nog meer om het feit dat de 'gewone' preken beheerst worden door 'de leer van de H.C.'
Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet in elke kerk zo is. (ik zei ook: in veel gevallen) en dan heb ik het over de traditionele kerken.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 nov 2010 11:50

heeft iemand gegronde bewijzen dat de H.C. NIET Bijbels is. En dan niet van: "Ik vind omdat..." Nee, argumenten met bron. Er staan nl heel veel Bijbelteksten in de H.C. en in de Dordtse leerregels. Ik vind nl een middagpreek (meestal is dat bij ons 's middags) over de H.C. of Cathechismus of Dordtse Leerregels bijzonder boeiend en leerzaam.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2010 12:37

Dat kan ook heel goed Kwebbel. Althans, wat de HC betreft. De DL heeft voor mij teveel te maken met wel of niet uitverkiezing. Kijk, je moet deze geschriften wel zien in de tijd waarin ze opgesteld zijn. Het waren vooral geschriften tegen de RK en om stelling te nemen tussen Gomarus en Arminius.

Vraagtekens bij de HC heb ik bv. bij zondag 10, vraag 27 - Wat verstaat gij onder de voorzienigheid van God? Waarbij in het antwoord gezegd wordt dat 'alle dingen ons niet bij toeval maar uit zijn vaderlijke hand toekomen'. Bij uitleg van deze zondag wordt verwezen naar Mattheüs 10, waarin de Heer onder meer het heeft over twee mussen. Vers 29 zegt dan letterlijk: "En niet een daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader". (NBG'51). Niet één vertaling heeft staan: "zonder de WIL van uw Vader" - behalve de NBV, die daarin zeer uitdrukkelijk fout is. Als je de HC goed leest zie je dat ze dat wel bedoelen. Want alle dingen komen niet bij toeval ons toe. Dus is het de wil van God geweest.
Maar dat is dus het cruciale punt: God wil het niet, maar Hij is er wel bij. Om het uit te leggen wat ik bedoel gebruik ik vaak het voorbeeld van de moeder die bij haar kind is als het kind een medisch onderzoek moet ondergaan, dat pijn doet. Die moeder (of vader) zou wel willen dat het niet hoefde, maar het kan niet anders. Ze houdt het kind vast, is er ten volle, maar kan het niet voorkomen.
God is bij mijn verdriet, mijn pijn, maar het was niet Zijn wil. Ik hoop dat ik het een beetje helder heb kunnen maken.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 15 nov 2010 13:48

Als ik Mattheüs 10:29 vergelijk met Lukas 21:18, dan kom ik toch ook op de uitleg van de HC uit, en niet op de hierboven genoemde redenering.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 nov 2010 14:20

Kwebbel, de kinderdoop. Ik heb begrepen dat daar al een discussie over is geweest en daar staan ongetwijfelt veel bijbelteksten bij.
Maar lees Rom 6 maar en denk eens aan wat Fillipus zei tegen de moorman o.a.

Volgens de H.C. ken je je ellende door de wet en dat is op zijn minst onvolledig. God werkt niet volgens één sjabloon, Paulus werd overtuigt van zijn ellende toen hij een ontmoeting met Jezus had. Denk ook aan Levi e.d.

Scheiding tussen erfsmet en erfschuld kom je nergens in de Bijbel tegen.

Zondag 33: de opstanding van de nieuwe en afsterving van de oude mens als een proces. In Christus zijn we volmaakt, nu al. Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;
De oude mens is dood en de nieuwe mens leeft, punt. Dat moet je geloven ondanks dat je de oude en nieuwe natuur in je ervaart want je kan alleen uit het geloof leven Rom.6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. En Rom 8 24-25 ....de hoop nu die gezien wordt is geen hoop....
Rom 6: 8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven; Kol.3:3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. En 2Tim2:11 e.a.

Zondag 38: daar staat wat de kerkdienst inhoud en het belangrijkste mis ik nl: de aanbidding van God. Dat hoort toch zeker aanwezig te zijn in een kerkdienst: ik zal liefde en lof voor U ten offer mengen. In 't heiligdom waar 't volk vergadert is.

Zondag 44: dat zelfs de allerheiligste maar een klein beginsel van gehoorzaamheid heeft. Rom. 7 christenen noem ik dat.
Terwijl God toch in Zijn woord spreekt over kinderen, jongelingen en vaders, en over groeien in geloof. In 1Korth.15: 57 en Rom. 8 staat hoe je door de Heilige Geest overwinning kan hebben over de zonden en in Rom 6:14 staat dat de zonde niet over je zal heersen.

En dan nog hoe de leer over de Schrift heerst. De preken worden opgebouwt door de bril van de H.C. Eerst ellendekennis, eerst de wet enz. De weg van de bekering staat zo'n beetje uitgestippelt in de H.C. en dat vind je terug in de preken.
Terwijl je in de Bijbel juist zo'n groten verscheidenheid vindt in de bekeringen. De wind blaast waarheen hij wil...enz.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 15 nov 2010 20:38

Noem eens wat voorbeelden van die verscheidenheid die je ziet?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 nov 2010 21:25

1a2b3c schreef:Zondag 38: daar staat wat de kerkdienst inhoud en het belangrijkste mis ik nl: de aanbidding van God. Dat hoort toch zeker aanwezig te zijn in een kerkdienst: ik zal liefde en lof voor U ten offer mengen. In 't heiligdom waar 't volk vergadert is.
dat zal toch wel in een andere zondag staan ? Als je alles van de Bijbel in de zondagen gaat proppen kan je de zondagen net zo goed ook overslaan. Het is ook een stuk lering, niet een kopie van de Bijbel.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 nov 2010 22:26

kwebbel schreef:
1a2b3c schreef:Zondag 38: daar staat wat de kerkdienst inhoud en het belangrijkste mis ik nl: de aanbidding van God. Dat hoort toch zeker aanwezig te zijn in een kerkdienst: ik zal liefde en lof voor U ten offer mengen. In 't heiligdom waar 't volk vergadert is.
dat zal toch wel in een andere zondag staan ? Als je alles van de Bijbel in de zondagen gaat proppen kan je de zondagen net zo goed ook overslaan. Het is ook een stuk lering, niet een kopie van de Bijbel.

Het gaat in deze zondag over de sabbat en over de inhoud van een kerkdienst. Daar hoort aanbidding bij!!
Een kerkdienst is niet alleen consumeren, lof en aanbidding zijn hier echt op zijn plaats, of het elders nog ergens in de H.C. staat weet ik niet uit mijn hoofd maar hier had het er wel bij horen staan.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 nov 2010 23:06

Sjaakje schreef:Noem eens wat voorbeelden van die verscheidenheid die je ziet?

-Pinksteren bijv. Petrus hield een preek en daarin hield hij het volk hun zonde voor. De mensen werden verslagen in hun hart en vroegen "wat zullen wij doen mannen broeders" toen begon Petrus over de genade en zei: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Hand.2
-De Samaritaanse vrouw. Jezus begon eerst over de genade: Indien gij de gave Gods kendet, en Wie Hij is, Die tot u zegt: Geef Mij te drinken, zo zoudt gij van Hem hebben begeerd, en Hij zoude u levend water gegeven hebben.
Pas daarna begon Hij over haar zonden: ga heen, roep uw man en kom hier.
(dus Petrus begon eerst over de zonden en toen over de genade terwijl Jezus het net andersom deed)
-Levi, enkel: volg Mij.
-Stokbewaarder, kort en heftig terwijl het bij Thimoteüs van kind af aan, geleidelijk ging.
-Paulus: hij kende de wet op zijn duimpje maar pas toen hij Jezus ontmoette vroeg hij "wat wilt Gij dat ik doen zal".
-Maria Magdalena: toen Jezus haar verlost had van de duivelen kreeg ze Hem lief.
-Jeremia al van voor zijn geboorte. Jer.1: 5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd.
-De rijke jongeling: Hij vroeg wat hij moest doen om het eeuwige leven te beërven en hij kreeg een heel ander antwoord als de stokbewaarder toen die dat vroeg. Wij weten waarom, omdat hij zijn geld liever had dan Jezus en bij de stokbewaarder was het pure nood.
-Lydia had geen verschrikkingen, God opende haar hart.

Ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat het wel duidelijk is dat God met iedereen weer een andere weg gaat en daarom kan je de bekering niet in een systeem persen. De volgorde ellende, verlossing en dankbaarheid...waar zie je dat bij Levi bijv.?

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2010 23:08

De zondag gaat niet sec over de kerkdienst, hij gaat over de sabbat en dat we dan dus samen moeten komen. De taken van de kerk worden dan genoemd: de prediking, de scholen die in stand gehouden moeten worden, en dat wij naar de gemeente moeten komen.
Specifiek over de kerkdienst gaat geen een zondag: het is uitleg van de geloofsbelijdenis, de Wet, de Sacramenten en het Onze Vader.
Het typische is dat in veel kerken veel over de ellende van de mens gepreekt wordt, terwijl er maar drie zondagen over gaan. Dan komt de verlossing - van zondag 5 t/m zondag 31 en de dankbaarheid beslaat de zondagen 32 t/m 52.

Terug naar “Archief”