het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Max
Mineur
Mineur

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Max » 05 feb 2010 11:19

vpk schreef: hier na 7,5 mnd zo goed als gestopt met bv. vanaf 6,5 maand begonnen met afbouwen want ze kreeg niet meer genoeg had ik het idee. ze wilde per x maar aan 1 borst drinken, maar wel na 1,5 a 2 uur weer. was heel de dag ermee bezig voor m'n gevoel. ik wilde nog volhouden alleen 's ochtends en 's avonds, en verder de fles. maar nu komt er niets meer, dus dan houdt het op...

@vpk: ik begrijp hieruit dat je op zich wel verder wilde maar je dacht dat je te weinig had omdat ze zo vaak kwam? Als ik je verhaal zo lees denk ik juist dat je in een regel-periode hebt gezeten. Je kindje wil dan even erg veel en doet dit om de productie op te krikken. Na zo'n periode heb je doorgaans wel weer genoeg want je borsten zijn weer ingesteld op de nieuwe behoefte van je kindje.
Dat er nu niets meer komt is dan ook wel 'logisch', ipv de productie in stand houden werden je borsten niet aan het werk gezet en stoppen ze er vaak vanzelf mee.
(Als je nog terug wilt kun je altijd nog gaan relacteren ;-)
Deze reactie is trouwens absoluut NIET bedoeld je te kwetsen of je een schuldgevoel aan te praten, laat dat duidelijk zijn! :)

@ ajl: als je een hekel aan het gesmeer hebt, ooit van Gentiaan Violet gehoord? Dit is een paarse vloeistof die je in de mond van je kindje en op je tepels aanbrengt. Eventueel ook op de billen als het kindje ook luieruitslag heeft van de spruw. Slechts 1x per dag nodig, ideaal vind ik. Moet wel eerlijk zeggen dat ik pas 2 dagen bezig ben, dus weet nog niet uit ervaring of het snel helpt. Als je na 4 dagen pijnvrij bent kun je stoppen. Anders ga je door tot de 7e dag. Het enige nadeel is dat je kindje een paarse mond heeft, da's een beetje een raar gezicht. Maar ik heb het er dik voor over! Heb 4x getobt met zelf smeren, afwassen voor het drinken, na het drinken smeren, kind in de mond smeren met alle overgeven en kokhalzen van dien,dat was ik ook goed zat ja!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 feb 2010 11:43

@ ajl: als je een hekel aan het gesmeer hebt, ooit van Gentiaan Violet gehoord? Dit is een paarse vloeistof die je in de mond van je kindje en op je tepels aanbrengt. Eventueel ook op de billen als het kindje ook luieruitslag heeft van de spruw. Slechts 1x per dag nodig, ideaal vind ik. Moet wel eerlijk zeggen dat ik pas 2 dagen bezig ben, dus weet nog niet uit ervaring of het snel helpt. Als je na 4 dagen pijnvrij bent kun je stoppen. Anders ga je door tot de 7e dag. Het enige nadeel is dat je kindje een paarse mond heeft, da's een beetje een raar gezicht. Maar ik heb het er dik voor over! Heb 4x getobt met zelf smeren, afwassen voor het drinken, na het drinken smeren, kind in de mond smeren met alle overgeven en kokhalzen van dien,dat was ik ook goed zat ja!

M'n zus had vlak na de geboorte vna m'n neefje ook een hardnekkige ontsteking, en m'n neefje spruw, en niks hielp, al verschilllende kuurtjes gehad, maar niks leek te werken...Tot ze die Gentiaan Violet probeerde! Het was zo over!! Het zag er alleen niet uit met die paarse mond enzo, maar het werkt heel goed!!
Laatst gewijzigd door meissie88 op 05 feb 2010 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 05 feb 2010 11:55

Leuk om te lezen meissie!

Het is trouwens te bestellen bij Eurolac, in hun webshop.
Let wel op vlekken, want het is echt superpaars! Als het eenmaal opgedroogd is geeft het niet meer af.
Voor fotootje paars mondje:
http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 feb 2010 14:22

Sylke ging van die Nystatine heel erg spugen (terwijl het al zowat niet lukte er wat voeding in te krijgen :? ) dus ik gaf haar altijd de helft van de voorgeschreven hoeveelheid. Ik was blij dat ze toen daktarin kreeg voorgeschreven, dat ging hier veel beter.

@vpk: jammer dat je moest stoppen terwijl je eigenlijk door wilde gaan. Maar fijn dat je het toch wel zo lang vol hebt kunnen houden!
Relactatie heb ik hier ook gedaan, van 1x p/d kolven naar weer volledig voeden. Ben nog steeds erg blij dat het gelukt is :D

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 05 feb 2010 18:51

Max schreef:Deze reactie is trouwens absoluut NIET bedoeld je te kwetsen of je een schuldgevoel aan te praten, laat dat duidelijk zijn!

nee hoor, zo zie ik het ook niet. ik ben allang blij dat ze zolang bv heeft gehad. had van te voren nooit verwacht dat we het zolang vol zouden houden maar het ging eigenlijk heel goed!
relacteren begin ik maar niet aan... ze heeft nu sinds woensdagmorgen helemaal niet meer uit de borst gedronken en m'n borsten voelen nog steeds 'zacht' aan, dus het lijkt mij of er niets meer zit.

maar vind het ook wel mooi geweest. ik ga nogal graag weg :-oo en had nooit problemen met het overal en nergens voeden. maar nu ze wat ouder (en dus nieuwsgieriger) wordt ligt ze soms meer in het rond te kijken dan te drinken..

ben er inmiddels wel achter dat het wel supermakkelijk was met bv! als ze 's ochtends wakker werd pakte ik haar op en kon ze meteen drinken, maar moet nu eerst naar beneden om fles klaar te maken, incl. elke keer alles uitkoken ed :wink:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 06 feb 2010 16:19

@ Annet: heeft niet met borstvoeding te maken. Ze heeft het waarschijnlijk gewoon nodig.
Soms geef ik haar bv 's avonds om 20.00 een fles brinta (200 ml) dan komt ze dus om 05.00, geef ik om 21.00, dan komt ze om 6.00.

Ze heeft het dus gewoon nodig. Sommigen zeggen dat ze dan overdag meer moet eten. Maar ze wil gewoon niet meer. Ze krijgen om 7.00 borstvoeding, dan slaapt ze tot 9.00, om 9.30 boterham en drinken, om 10.23 fruit omf 12.30 boterham om 15.30 fruit en avondeten en na het avondeten nog een keer de borst en vaak overdag net na het middagslaapje ook keer de borst. Ze wil nooit tussendoortjes. Als ik haar een soepstengel of rijstewafel geef neemt ze een hapje en doet ze het al weer weg. Heel soms, net voor etenstijd als ze heel veel trek heeft eet ze iets op. Ze eet verder goed, zoals gisteravond eet ze echt een mega bord met lasagne, daarna nog yoghurt, net voor ze naar bed gaat de borst en om 22.00 drinkt ze binnen een paar minten weer 200 cc brinta.

Het kan ten dele zijn dat we het haar aanwennen. Maar naar mijn idee heeft ze dit nodig. Als we het niet doen hebben we midden in de nacht een kind dat huilt omdat ze honger heeft. En dan zeg je misschien: gewoon laten huilen.. (dat doe ik gerust als het om aandachts huilen gaat, of als ze geen zin heeft in slapen) maar dat wil ik niet.

En overdag meer eten: ik krijg er niet meer in.

@Max: GV raden veel mensen aan. Het schijnt ook beter te zijn omdat het op natuurbasis is.
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 feb 2010 15:37

Dat gentiaan Violet; waar is dat te koop? Ik heb er nog nooit van gehoord.

De borstontsteking is inmiddels wel over, maar Cato blijft die borst niet goed leegdrinken. Dus ik heb de afgelopen dagen al regelmatig harde stukkenweggekolfd. :? . Weten jullie wat ik eraan kan doen dat zij toch die borst beter leegdrinkt?

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 07 feb 2010 21:33

@ajl, En als je tijdens het voeden die harde plek masseert richting je tepel, het is soms wel pijnlijk, maar helpt wel. Ik kreeg ook vaak harde plekken als ik tijdens het slapen teveel op mijn buik gedraaid was. Veel succes. Mijn ervaring is dat het na 6 weken een stuk beter gaat. Wens je veel succes. Ik geniet nog steeds van het voeden van mijn 4e dochtertje (inmiddels 8 1/2 maand), ook de eerste 6 weken veel probleempjes gehad, ontsteking, spruw, telkens harde plekken.....

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 08 feb 2010 09:42

ajl schreef:De borstontsteking is inmiddels wel over, maar Cato blijft die borst niet goed leegdrinken. Dus ik heb de afgelopen dagen al regelmatig harde stukkenweggekolfd. :? . Weten jullie wat ik eraan kan doen dat zij toch die borst beter leegdrinkt?

Het klinkt mij wel herkenbaar, ajl! Ik had ook meer melk dan onze zoon kon drinken. Ik heb op aanraden van Memmem en haar verloskundige een aantal keer na het voeden helemaal leeggekolfd. Op deze manier schijn je de productie te resetten. Het hielp bij mij na een aantal keren, toen pas voelden wij elkaar aan.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2010 11:01

Leegkolven heb ik al een paar keer gedaan, maar ik blijf te veel voeding houden. Onze kleine meid is gewoon niet zo'n grote eter. Op dit moment heb ik ook weer een pijnlijke borst, dus ben weer aan het kolven geslagen. Als dit zo doorgaat, stop ik wel met de bv. Op de dagen dat Hugo naar het kdv is, kan ik wel makkelijk extra kolven, maar de andere dagen ( als je weggaat of als hij thuis is), is het toch moeilijk.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 11 feb 2010 11:33

maar, als je elke keer leeg blijft kolven vergroot je de productie toch alleen maar?
Afbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 feb 2010 13:41

Misschien even contact opnemen met een lactatiekundige? Of kijk hier eens: http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... lmelk.html
Ik las ook nog de tip om 'tegen de zwaartekracht in' te voeden, dus liggend op je rug. Dit remt ook de productie. Lijkt me alleen niet echt een makkelijke houding...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2010 14:04

De lactatiekundige zegt ook leegkolven als zij de borst niet leegdrinkt. Het punt is ook eigenlijk dat zij 1 borst weigert te drinken. Een paar slokjes doet ze wel, maar daarna gaat zij liggen sabbelen en wacht totdat ik de andere aanbied. Dan drinkt ze enorm gulzig.

Met Hugo had ik dat probleem helemaal niet, die dronk alles tot de laatste druppel op. ( Na 4 mnd ben ik bij hem gestopt, omdat hij zo'n honger had)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 feb 2010 14:16

hmm lastig is dat!

Ik heb Matteo altijd maar met 1 borst gevoed, omdat hij de andere niet wilde..

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 11 feb 2010 14:23

AJL, wil ze die ene borst ook niet als ze eerst de favoriete al gehad heeft?
Hier werkt dat wel, als ik links eerst aanbied sabbelt ze meestal alleen maar. Dan biedt ik rechts maar aan, daar drinkt ze prima en dan krijgt ze alsnog links, wil ze dan wel. Maf kind :mrgreen:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Terug naar “Archief”