Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2007 19:20

goofy1978 schreef:denk toch dat Jezus met de vrouw Zichzelf bedoelde.
maargoed zo kijk ik er tegenaan.

Tja, en hoe komt het nou toch daat je dat denkt? :) Omdat we anders zelf moeten gaan zoeken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 jan 2007 19:37

Marnix schreef:

God is niet de koopman en wij de parel, het koninkrijk der hemelen is de parel... en wij zijn koopmannen. Jezus roept ons met deze gelijkenissen op om het koninkrijk de zoeken (zoek eerst het koninkrijk van God).

Ik heb eens een prachtige uitleg gehoord, waarin Jezus de koopman is en wij de parel. Dat gaat m.i. nog een stuk dieper. Matthew Henry verklaart het zo:

"Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koopman, die schone parels zoekt. Christus zoekt zondaren, die in Zijn eigen ogen zo kostbaar zijn, dat Hij ze vergelijkt met kostbare parels. Hij gaf er alles voor, Zijn bloed en Zijn leven."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 jan 2007 20:26

Optimatus schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom ik me in de GGiN tot op heden meer thuisvoel dan in de GerGem? Ik kon Ds. Van Eckeveld na dankdag niet echt in de categorie "Graag nog eens" plaatsen, terwijl ik Ds. Roos wel nog eens wil horen.

mischien is ger gem in ned DE kerk wel ipv de ger gem :wink:
denk zelf dat er in elke kerk wel kinderen van God zitten, al zullen ze als God ze bekeerd naar de zuiverste leer gaan zoeken.
ger gem en ger gem in ned en oud ger gem verschillen in de grond niet eens zo heel veel vind ik.wat kleine details over algemene genade wat volgens de ger gem in ned algemene goedheid van God is en volgens ger gem en oud ger gem voortvloeid uit Christus.
zelf geloof ik dat algemene genade uit Jezus verdienste is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2007 21:15

Tsja, das lastig dat in DE kerk nou net een dominee preekt waarvan Optimatus de preek niet zo smaakvol vindt. Misschien toch juist nog eens gaan luisteren. En als ds. Roos uit de andere DE kerk goed bevalt, moet je ook daar gerust nog eens gaan luisteren.

@Goofy: begrijp ik het nu goed dat jij als GGiN-er, (of ben je dat niet?) het GG-standpunt aanhangt. Hoe kan dat nu? Als de GGiN DE kerk is, dan is daar toch de leer het best? :?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jan 2007 21:31

goofy1978 schreef:denk zelf dat er in elke kerk wel kinderen van God zitten, al zullen ze als God ze bekeerd naar de zuiverste leer gaan zoeken.

Dat levert interessante gedachten op. Je stelt:

- in de verschillende genoemde kerken komen mensen tot een waar geloof;
- na hun bekering gaan ze op zoek naar de zuiverste leer;

In de praktijk nemen we waar dat er bar weinig (bekeerde) mensen overstappen van het ene GG verband naar het andere. Daaruit kun je twee conclusies trekken:

- je stelling dat bekeerde mensen op zoek gaan naar de zuiverste leer klopt niet;
- mensen menen dat in de kerk waarin ze bekeerd zijn de zuiverste leer gepredikt wordt;

In beide gevallen stelt zo'n (vermeende) zoektocht dus weinig voor....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jan 2007 21:34

na hun bekering gaan ze op zoek naar de zuiverste leer;
Ik heb dit inderdaad ook wel eens gehoord. Bijvoorbeeld over katholieken die tot waar geloof zouden komen, die kunnen niet daar blijven zitten.

Wie waar bekeerd is vlied weg van de zonde, aangezien dwalingen zonden zijn zal een ware gelovige zich ook voegen bij de kerk met de meest ware leer. Dat is het uitgangspunt, ik begrijp het idee wel, opzich.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jan 2007 22:01

Raido schreef:Wie waar bekeerd is vlied weg van de zonde, aangezien dwalingen zonden zijn zal een ware gelovige zich ook voegen bij de kerk met de meest ware leer. Dat is het uitgangspunt, ik begrijp het idee wel, opzich.

Ik zie de zin ervan niet in. Als dit werkelijk praktijk zou zijn en ook nog eens haalbaar dan zouden we nu dus ergens een een kerk hebben waar al die bekeerde mensen in terecht zijn gekomen en zouden anderzijds de andere kerken bevolkt worden door niet-bekeerde mensen....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2007 22:03

dus als het goed is kom ik vanzelf in de Ger Gem terecht :P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2007 22:07

Omega schreef:Marnix schreef:

God is niet de koopman en wij de parel, het koninkrijk der hemelen is de parel... en wij zijn koopmannen. Jezus roept ons met deze gelijkenissen op om het koninkrijk de zoeken (zoek eerst het koninkrijk van God).

Ik heb eens een prachtige uitleg gehoord, waarin Jezus de koopman is en wij de parel. Dat gaat m.i. nog een stuk dieper. Matthew Henry verklaart het zo:

"Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koopman, die schone parels zoekt. Christus zoekt zondaren, die in Zijn eigen ogen zo kostbaar zijn, dat Hij ze vergelijkt met kostbare parels. Hij gaf er alles voor, Zijn bloed en Zijn leven."

Oke... de vraag is natuurlijk: Hoe is het bedoeld? Het staat er niet bij. :)

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 08 jan 2007 22:09

Marnix schreef:dus als het goed is kom ik vanzelf in de Ger Gem terecht :P

kijk het kerkelijk jaarboek van de gergem er maar op na. er is jaarlijks een grote aanwas van 'bekeerden' uit andere kerken en kringen. puur om het feit dat daar een meest zuivere leer wordt verkondigt. en dat valt op onder bekeerden van andere kerken en kringen. Misschien kom ik zelfs in dit leven weer terug bij mn opvoeding. wie zal het zeggen.
:lol: :lol:
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 jan 2007 22:12

Raido schreef: Wie zoekt zal vinden?
Wie klopt zal open gedaan worden?
Wie geloofd zal zalig worden?
Wie hem vroeg zoekt zal Hem vinden?

Het zijn stuk voor stuk gotspés voor mij. Ik zoek me dood, ik klop me rot, ik geloof (nou ja, tot voor kort) en zoek Hem al weer 3 jaar. En waar kom ik? Nergens, hoe meer ik zoek, klop, geloof en vraag hoe verder ik bij Hem weg raak. Bij elke preek krijg ik meer vragen. Bij elke boek dat ik lees, komen er meer moeilijkheden boven water. Het is gewoon een totaal onmogelijke weg geworden. En waarom? Omdat ik zoek? klop? geloof?

Kom tot de wateren.. Kom? tot? de? wateren? Hoe kan ik komen? tot welke? waarom de wateren? en waar zijn die wateren dan? Geloof. Hoe? Geloof. HOE! Het lukt niet, het kan niet en ik geloof ook niet dat het ooit zal komen. Ik wil zekerheid, gewoon zekerheid en dat is teveel gevraagd aan de Almachtige.

Met het bovenstaande stukje heb ik de hele dag gelopen. Dit is zo herkenbaar. Ik kon er ook niet bij. Het was voor ider4eenh behalve voor mij en ik werd zelfs pissig om het feit dat anderen dan zeiden dat gewoon moet aannemen..
Later ben ik gaan beseffen waar om niks kon aannemen en waarom ik er niet bij kon. Ik was nog steeds de regisseur van mijn eigen leven... Heel vroom heel braaf. Zat vast aan een verslaving. En God wilde me totaal.

Lieve Raido, ik hoop dat echt in je figuurlijke blootje nog één keer de weg wil volgen... Het is er. Dat weet ik zeker

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jan 2007 22:40

Marnix schreef:dus als het goed is kom ik vanzelf in de Ger Gem terecht :P

Als je het artikel gelezen had waar ik naar verwees had je kunnen zien dat de schrijver (o.a.) de GG verweet een aantal ketterijen te leren die ernstiger waren dan de ketterijen van de vrijzinnigen.....

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 jan 2007 22:45

TheKeimpe schreef:Tsja, das lastig dat in DE kerk nou net een dominee preekt waarvan Optimatus de preek niet zo smaakvol vindt. Misschien toch juist nog eens gaan luisteren. En als ds. Roos uit de andere DE kerk goed bevalt, moet je ook daar gerust nog eens gaan luisteren.

@Goofy: begrijp ik het nu goed dat jij als GGiN-er, (of ben je dat niet?) het GG-standpunt aanhangt. Hoe kan dat nu? Als de GGiN DE kerk is, dan is daar toch de leer het best? :?

ik ben van de oud ger gem, maar ik geloof dat ds kersten die was ook van de ger gem zeker wel bekeerd was.(ik ken niet meer dominees van de ger gem) mn vader heeft een paar boeken van hem.
dus zal hij zeker wel zuiver gepreekt hebben. hij is wel al heel lang gestorven maar ze zullen zijn preken nog wel lezen in de ger gem denk ik.
en de ger gem in ned tsja met de visie van wijlen ds steenblok ben ik het niet zo eens.meer met ds kok maar die is eruit gezet en chr ger dominee geworden. dus nu hebben we er al 4 nee 5 ger gem in ned bv is er ook nog.met ds wink alleen overgebleven in zijn gemeente.
allen brengen het zuivere evangelie alleen legt de een de nadruk op uitverkiezing en anderen meer op het geloof.
alleen Jezus preekte het evangelie op zn zuiverst.
maar als een dominee de doodstaat van een mens niet predikt, en je zelf iets zou kunnen doen tot zaligheid zal hij toch van ds kesten zn leer gaan afwijken.wat in de ger gem toch gebeurt als ik sommige reacties van ger gemmers lees.

André

Berichtdoor André » 08 jan 2007 22:47

Klaas schreef:
Raido schreef:Wie waar bekeerd is vlied weg van de zonde, aangezien dwalingen zonden zijn zal een ware gelovige zich ook voegen bij de kerk met de meest ware leer. Dat is het uitgangspunt, ik begrijp het idee wel, opzich.

Ik zie de zin ervan niet in. Als dit werkelijk praktijk zou zijn en ook nog eens haalbaar dan zouden we nu dus ergens een een kerk hebben waar al die bekeerde mensen in terecht zijn gekomen en zouden anderzijds de andere kerken bevolkt worden door niet-bekeerde mensen....
Ik haak zomaar even in hier, die kerk kan natuurlijk niet bestaan op deze aarde, aangezien ieder zondaar is, dat is niet kerk afhankelijk, zelfs niet geloofsovertuiging afhankelijk. Want weet jij welke zonden jij exact hebt gedaan deze dag? Laat staan welke dwaling?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jan 2007 00:06

Optimatus schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom ik me in de GGiN tot op heden meer thuisvoel dan in de GerGem? Ik kon Ds. Van Eckeveld na dankdag niet echt in de categorie "Graag nog eens" plaatsen, terwijl ik Ds. Roos wel nog eens wil horen.

Ik voel me absoluut niet thuis in de GGiN, maar ds Roos kun je heel goed horen. Hij heeft in Canada gestaand, en predikanten die in het buitenland hebben gestaan, zijn vaak milder en minder gespitst op regeltjes enzo. Omdat ze zien dat in als andere landen het ook anders kan, dat het dan ook hier in NL best anders kan dan sommige mensen denken.
De preek van ds Roos is wel veel ellende, en er wordt veel gesproken over de verdoemlijke doodsstaat des mensen. Maar de toepassing is vaak heel erg ruim! En dat is het belangrijkste. Ik kan je dus wel volgen, Optimatus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”