Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 13:23

Ah, met Mediaplayer kan ik hem wel zien. Sìgur Rós heerst ja. :)

aardmannetje schreef:kverwacht overigens ook dat niemand blij zal zijn met een innige en intieme confrontie op het voetbalveld...het is gewoon tegen de spelregels.

Inderdaad. Of het nu jongens of een jongen en een meisje zijn. Anderzijds kun je het wel zien als iets wat onweerstaanbaar gebeurt bij zo'n toevallige aanraking als het altijd onderdrukt is.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 dec 2006 13:26

Smurffie schreef:Hm, laat voetbal me nu niets interesseren..ik vond het wel een mooi stukje in het filmpje, het enige mooie stukje ook..de rest was ronduit triest :|

En imo ook mooi, net als de 'lelijke' poppen. :)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 dec 2006 13:34

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:mooie weergave...zo mooi serieus ook, de nadruk ligt op de ernst van de conflicten die alle partijen hebben rondom bittere waarheid.

Inderdaad, ik werd er even stil van. Het zette mij in iedergeval ook aan het nadenken over het feit dat ik voor mijzelf alles wel op een rijtje heb en mijn plaats wel gevonden, maar dat er nog zovelen zijn die dat nog niet hebben.

Overigens dacht ik bij het kijken ook even aan jouw post waar je het hebt over "ontheemd". Misschien is dit wel er wel een voorbeeld van.

ontheemd in de zin van 'verdreven uit het vaderland'
hoe anders had hij gevoetbald als hij niet was verdreven?
wat was er met de poppen gebeurd als hij niet was verdreven?
wat hadden de jongens nog meer kunnen delen als er minder pijn was geweest?...mss was het spel er wel collectiever op geworden, bijna samen op weg.

nu leken het twee leeghoofden die zichzelf niet meer konden beheersen, ze werden niet voor vol aangezien en uit elkaar getrokken als oproerkraaiers. kzie het zelf meer als een escalatie, een vlucht naar de schuilplaats die liefde heet, waar troost is te vinden voor de pijn die gevoeld wordt over het verlaten zijn. het einde is dat ze worden weggesmeten...de poppen.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 dec 2006 13:40

Ben wel heel blij met jullie reacties. Ik had even getwijfeld of ik dit kon plaatsen hier...

Maar het is zo zuiver, zo schrijnend. Een veel besproken probleem wordt ineens nuchtere realiteit. Heel hard en confronterend.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 dec 2006 13:46

Aragorn schreef:Ah, met Mediaplayer kan ik hem wel zien. Sìgur Rós heerst ja. :)

aardmannetje schreef:kverwacht overigens ook dat niemand blij zal zijn met een innige en intieme confrontie op het voetbalveld...het is gewoon tegen de spelregels.

Inderdaad. Of het nu jongens of een jongen en een meisje zijn. Anderzijds kun je het wel zien als iets wat onweerstaanbaar gebeurt bij zo'n toevallige aanraking als het altijd onderdrukt is.
daar zeg je wat, meestal liggen die jongens toch flink op een kluitje om elkaar te bedanken :)

kdenk zeker dat er een hevig verlangen moet zijn geweest wat niet meer te onderdrukken was, beetje jammer dat dit op een voetbalveld tot climax is gekomen.

meboy

Berichtdoor meboy » 20 dec 2006 14:34

Volgens mij hebben de makers het bewust op een voetbalveld laten afspelen en wel met deze gedachte;

Als je het filmpje bekijkt dan zie je dat de jongen uit zijn poppengedrag wordt neergezet in een omgeving die 180 graden het tegenovergestelde is. Dat met de gedachte dat het op die manier wel over gaat. Alleen het plan van de vader loopt gruwelijk uit de hand want het homo-zijn blijkt niet situatiegevoelig te zijn maar een onderdeel van hemzelf dat zelfs in een homo-tegengestelde omgeving nog een weg naar buiten vind, misschien wel in grotere hevigheid dan daarvoor.

De vraag is ook niet zozeer of dit in de werkelijkheid kan plaatsvinden. Het is meer een symbolische omschrijving van de werkelijkheid. Misschien moet je de post van Denkertje van een aantal weken geleden nog eens lezen waarin hij zijn eigen weg beschrijft. Ook zo'n backfire situatie.

Ik snap de twijfel waarmee je de post hebt geplaatst. Maar je inzet was ook duidelijk; niet schockeren maar een integere opening bieden voor het verder denken over homofilie en onze houding daartegen. Chapeau.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 dec 2006 15:57

meboy schreef:Volgens mij hebben de makers het bewust op een voetbalveld laten afspelen en wel met deze gedachte;

Als je het filmpje bekijkt dan zie je dat de jongen uit zijn poppengedrag wordt neergezet in een omgeving die 180 graden het tegenovergestelde is. Dat met de gedachte dat het op die manier wel over gaat. Alleen het plan van de vader loopt gruwelijk uit de hand want het homo-zijn blijkt niet situatiegevoelig te zijn maar een onderdeel van hemzelf dat zelfs in een homo-tegengestelde omgeving nog een weg naar buiten vind, misschien wel in grotere hevigheid dan daarvoor.

De vraag is ook niet zozeer of dit in de werkelijkheid kan plaatsvinden. Het is meer een symbolische omschrijving van de werkelijkheid. Misschien moet je de post van Denkertje van een aantal weken geleden nog eens lezen waarin hij zijn eigen weg beschrijft. Ook zo'n backfire situatie.

Ik snap de twijfel waarmee je de post hebt geplaatst. Maar je inzet was ook duidelijk; niet schockeren maar een integere opening bieden voor het verder denken over homofilie en onze houding daartegen. Chapeau.
als het moeten voetballen het plan van de vader is om te zorgen dat het gedrag van zijn zoon verandert dan zegt dit natuurlijk niets over de omgeving. ik denk wel dat in veel gevallen er een homo-tegengestelde omgeving heerste binnen de voetbalsport. in de tijd van vandaag is 1 en ander echter wel achterhaald en zijn het slechts sterk cultuur bepaalde facoren die een dergelijke omgeving in stand houden. menige van voetbal houdende homo zal deze sport inmiddels fijn kunnen beoefenen zonder per definitie voor hetero te worden aangezien/uitgemaakt, de tijden zijn hier in Nederland verandert.

meboy

Berichtdoor meboy » 20 dec 2006 16:00

knikt instemmend als voetballende homo :wink:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 dec 2006 16:04

aardmannetje schreef:menige van voetbal houdende homo zal deze sport inmiddels fijn kunnen beoefenen zonder per definitie voor hetero te worden aangezien/uitgemaakt, de tijden zijn hier in Nederland verandert.

Het kenniscentrum homo-emancipatie schrijft op haar site:
Homoseksualiteit is onzichtbaar in de sport en wordt onzichtbaar gehouden omdat homoseksuelen uit angst hun seksuele voorkeur verzwijgen en sportbonden menen dat zij door deze zwijgzaamheid van het probleem af zijn. Zoals uit het Mulier-onderzoek bleek, vinden sporters vaak slecht aansluiting in reguliere sportverenigingen en gaan zij min of meer noodgedwongen sporten in het commerciële circuit of bij een homo-sportvereniging.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 dec 2006 16:06

meboy schreef:knikt instemmend als voetballende homo :wink:
heb je er geen moeite mee in een mannenwereld te bivakkeren? ;) :) 8)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 dec 2006 16:11

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:menige van voetbal houdende homo zal deze sport inmiddels fijn kunnen beoefenen zonder per definitie voor hetero te worden aangezien/uitgemaakt, de tijden zijn hier in Nederland verandert.

Het kenniscentrum homo-emancipatie schrijft op haar site:
Homoseksualiteit is onzichtbaar in de sport en wordt onzichtbaar gehouden omdat homoseksuelen uit angst hun seksuele voorkeur verzwijgen en sportbonden menen dat zij door deze zwijgzaamheid van het probleem af zijn. Zoals uit het Mulier-onderzoek bleek, vinden sporters vaak slecht aansluiting in reguliere sportverenigingen en gaan zij min of meer noodgedwongen sporten in het commerciële circuit of bij een homo-sportvereniging.
om te sporten heb je je seksuele voorkeur niet nodig :) zolang het zwiijgen geen stilte voor de storm inhoud is het aan de homo om zichzelf niet in de hoek te zetten, angst verlamt.

meboy

Berichtdoor meboy » 20 dec 2006 16:19

aardmannetje schreef:

totaal niet!, ik denk dat de "mannenwereld" er meer moeite mee heeft als ze weer eens het nakijken heeft hahaha. Ik heb persoonlijk ook nooit iets gemerkt van een negatieve houding.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 dec 2006 16:20

meboy schreef:
aardmannetje schreef:

totaal niet!, ik denk dat de "mannenwereld" er meer moeite mee heeft als ze weer eens het nakijken hebben hahaha. Ik heb persoonlijk ook nooit iets gemerkt van een negatieve houding.

'Het nakijken hebben'..leg eens uit 8)

meboy

Berichtdoor meboy » 20 dec 2006 16:24

Niets bijzonders smurffie; niet iedereen vind het prettig een voetballer drie keer tegen te komen in plaats van er voorbij. Zeker als hij er daarna ook nog eens met de bal vandoor gaat.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 dec 2006 16:29

meboy schreef:Niets bijzonders smurffie; niet iedereen vind het prettig een voetballer drie keer tegen te komen in plaats van er voorbij. Zeker als hij er daarna ook nog eens met de bal vandoor gaat.

Ah, oke, wat voetballen zelf betreft. Ik dacht even in het algemeen :)

Terug naar “Archief”