PeterD schreef:En de Bijbel geeft nergens een vergelijkbare houding aan, waarin mensen worden opgeroepen vooral af te wachten, te wachten op bewijs en zekerheid. Zekerheid krijg je door het te geloven... en dan dus niet alleen maar de feiten, maar dat het ook voor jou is. Eerst geloven... en dan zekerheid... en niet andersom.
Waar je vandaan haalt dat ik beweer om vooral maar rustig af te wachten is me een volslagen raadsel. Pertus is er duidelijk over in zijn oproep om de verkiezing toch vooral vast te maken. Wat er dus op duidt dat het toen ook al gebeurde dat mensen het niet konden aannemen dat het heil ook voor het was. En dat terwijl die mensen misschien al lang door God bekeerd waren, maar het zelf niet durfden te geloven doordat ze te nag zijn om zichzelf te bedriegen.
Ik zou willen dat er meer mensen wat banger zijn om zich te bedriegen...
Ik ging meer in tegen de prediking dat je vooral niet te zeker moet zijn en zo.... en die klinkt helaas veel te vaak. Toch is het ten dele ook wel een kritische noot in jou richting, aangezien jij die houding en die boodschap lijkt te verdedigen... en het wel logisch en normaal schijnt te vinden als mensen jarenlang in twijfel zitten omdat er maar zo weinig mensen aan het avondmaal aangaan en ze zich afvragen wie ze zijn om zich daarbij te mogen scharen, omdat zo vaak wordt verteld dat je niet te snel zeker moet zijn van je zaak, dat je eerst wel heel zeker moet zijn van je zaak voor je zekerheid mag krijgen, dat er allerlei randvoorwaarden bijhoren etc.
Want daar ging ik tegenin.
Dit soort situaties zijn niet goed te praten, maar op zich wel begrijpelijk....
Waarom?!?! Waarom is dat begrijpelijk? Volgens mij is er maar 1 reden voor: Omdat het mensen wordt aangepraat... Waarom komt zo iemand onzeker uit de kerkdienst, terwijl hij met zekerheid er weg zou moeten gaan?! Er is helemaal niks begrijpelijks aan als je kijkt vanuit de Bijbel, het evangelie. Daarin krijgen gelovigen zekerheid... niet na 30 jaar, ook niet na 10 jaar. Maar als je geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is. Als die zekerheid in de kerk ook werd gepreekt zouden er heel wat meer mensen terecht aan het avondmaal aangaan... en zou er heel wat meer zekerheid en blijdschap in de kerk zijn...
Sorry hoor, maar ik kan er echt niet tegen dat er van de blijde boodschap zo'n karikatuur wordt gemaakt, dat er zoveel onzekerheid wordt aangepraat... en dat mensen dat nog doodgewoon en begrijpelijk schijnen te vinden ook.