Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2006 21:28

ik ken mensen die twijfelen hun hele leven. die durven gewoon neit te geloven dat Jezus ook voor hen gestorven is.

Bij mij in de familie loopt iemand rond waarvan ik weet dat hij 8 geleden door God gegrepen is en nooit meer losgelaten is, maar deze persoon zelf twijfelt elke dag weer en hoopt dat hij ooit nog is bekeerd wordt :S
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 apr 2006 21:40

Gerdien B. schreef:ik ken mensen die twijfelen hun hele leven. die durven gewoon neit te geloven dat Jezus ook voor hen gestorven is.

Bij mij in de familie loopt iemand rond waarvan ik weet dat hij 8 geleden door God gegrepen is en nooit meer losgelaten is, maar deze persoon zelf twijfelt elke dag weer en hoopt dat hij ooit nog is bekeerd wordt :S

Dit soort situaties zijn niet goed te praten, maar op zich wel begrijpelijk...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2006 22:55

PeterD schreef:
Aragorn schreef:Kun je dat wat nader verklaren?

Dat kan. De discussies op RW gaan er overwegend over. En dan bedoel ik de vraag waarover gediscussierd wordt:
- Voor wie is het heil?
- Wanneer heb je deel aan Christus?
- Is er een uitverkiezing?
- Is het 100% een daad van God, of moeten we zelf nog wat doen?

De waardering van het wonder hangt nauw samen met bovenstaande punten.

Ik denk dat het niet perse de waardering van het wonder is die daar afhankelijk van is, maar meer de mate waarin mensen durven aan te nemen dat het ook voor hen is.

Smurffie schreef:Op basis van het vetgedrukte; Iedere bekeerling heeft zo zijn of haar twijfelachtige momenten..maar je halve of hele leven is wel erg veel :wink:

Dat is in oud gereformeerde kringen anders aardig de gewoonte hoor. Sterker nog, het wordt zelfs gestimuleerd.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 25 apr 2006 06:53

Aragorn schreef:Dat is in oud gereformeerde kringen anders aardig de gewoonte hoor. Sterker nog, het wordt zelfs gestimuleerd.

Op grond van welk bijbelgedeelte?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 apr 2006 08:41

tweetietwee schreef:
Aragorn schreef:Dat is in oud gereformeerde kringen anders aardig de gewoonte hoor. Sterker nog, het wordt zelfs gestimuleerd.

Op grond van welk bijbelgedeelte?

Geen grond, daarom is het juist zo verkeerd.

Jakobus 1:6 Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die door de wind gedreven en op- en neergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van de Heere.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 09:11

staat er ook neit ergens in de Bijbel dat twijfelen zonde is?

(geen idee zo snel meer waar het staat)

@PeterD... Hoezo begrijpelijk als God het zelf afkeurd?
Ik denk dat je dan heel vaak al de bevestigende hand van God in de wind hebt geslagen of Zijn hand niet durft vast te pakken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 09:15

Ongeloof is de grootste zonde, het maakt van God een leugenaar..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2006 10:45

PeterD schreef:
En de Bijbel geeft nergens een vergelijkbare houding aan, waarin mensen worden opgeroepen vooral af te wachten, te wachten op bewijs en zekerheid. Zekerheid krijg je door het te geloven... en dan dus niet alleen maar de feiten, maar dat het ook voor jou is. Eerst geloven... en dan zekerheid... en niet andersom.

Waar je vandaan haalt dat ik beweer om vooral maar rustig af te wachten is me een volslagen raadsel. Pertus is er duidelijk over in zijn oproep om de verkiezing toch vooral vast te maken. Wat er dus op duidt dat het toen ook al gebeurde dat mensen het niet konden aannemen dat het heil ook voor het was. En dat terwijl die mensen misschien al lang door God bekeerd waren, maar het zelf niet durfden te geloven doordat ze te nag zijn om zichzelf te bedriegen.

Ik zou willen dat er meer mensen wat banger zijn om zich te bedriegen...

Ik ging meer in tegen de prediking dat je vooral niet te zeker moet zijn en zo.... en die klinkt helaas veel te vaak. Toch is het ten dele ook wel een kritische noot in jou richting, aangezien jij die houding en die boodschap lijkt te verdedigen... en het wel logisch en normaal schijnt te vinden als mensen jarenlang in twijfel zitten omdat er maar zo weinig mensen aan het avondmaal aangaan en ze zich afvragen wie ze zijn om zich daarbij te mogen scharen, omdat zo vaak wordt verteld dat je niet te snel zeker moet zijn van je zaak, dat je eerst wel heel zeker moet zijn van je zaak voor je zekerheid mag krijgen, dat er allerlei randvoorwaarden bijhoren etc.

Want daar ging ik tegenin.

Dit soort situaties zijn niet goed te praten, maar op zich wel begrijpelijk....

Waarom?!?! Waarom is dat begrijpelijk? Volgens mij is er maar 1 reden voor: Omdat het mensen wordt aangepraat... Waarom komt zo iemand onzeker uit de kerkdienst, terwijl hij met zekerheid er weg zou moeten gaan?! Er is helemaal niks begrijpelijks aan als je kijkt vanuit de Bijbel, het evangelie. Daarin krijgen gelovigen zekerheid... niet na 30 jaar, ook niet na 10 jaar. Maar als je geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is. Als die zekerheid in de kerk ook werd gepreekt zouden er heel wat meer mensen terecht aan het avondmaal aangaan... en zou er heel wat meer zekerheid en blijdschap in de kerk zijn...

Sorry hoor, maar ik kan er echt niet tegen dat er van de blijde boodschap zo'n karikatuur wordt gemaakt, dat er zoveel onzekerheid wordt aangepraat... en dat mensen dat nog doodgewoon en begrijpelijk schijnen te vinden ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 10:49

Een kind kan het begrijpen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 11:08

Lalage schreef:Een kind kan het begrijpen.
maar het moet nog wel bevonden worden
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 11:19

Raido schreef:
Lalage schreef:Een kind kan het begrijpen.
maar het moet nog wel bevonden worden

Een kind kan het ook bevinden. Jezus zegt zelf: Laat de kinderen tot Mij komen. Hij zegt er helemaal niet bij dat ze dan eerst zondekennis moeten hebben. Je mag komen zoals je bent.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 apr 2006 11:50

Ik stelde al eerder dat ik kan begrijpen dat mensen in twijfel leven, dus niet de zekerheid van het heil hebben. Waarop gesteld wordt dat die mensen met zekerheid de kerk uit zouden moeten komen.
Dit is in mijn ogen een goed foute opmerking. Als dat namelijk zo zou zijn, bekruipt mij het gevoel dat de dominee je dus een zekerheid aanpraat. Dat kan en mag hij niet doen. Je hebt er ook niets aan.
De zekerheid van het toegepaste verlossingswerk van Jezus kan en mag enkel door God zelf worden bevestigd in je leven. Niet de bemoediging of woorden van een ander persoon, maar alleen en enkel de bevestiging van Hem Zelf is een grond waarop je mag weten het heil te hebben.

Misschien dat het lijkt alsof ik het juist goed vind dat mensen twijfelen. Uiteraard is het zo dat wij moeten geloven, en dat is de opdracht vanuit de Bijbel. Maar, ik haalde het al eerder aan, ook Petrus roept op om de verkizing vast te maken. Dus: ook in die tijd waren er twijfelende mensen, die niet door Petrus de hemel werden ingepraat, maar opgeroepen werden zekerheid te krijgen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 11:52

PeterD schreef:Misschien dat het lijkt alsof ik het juist goed vind dat mensen twijfelen. Uiteraard is het zo dat wij moeten geloven, en dat is de opdracht vanuit de Bijbel. Maar, ik haalde het al eerder aan, ook Petrus roept op om de verkizing vast te maken. Dus: ook in die tijd waren er twijfelende mensen, die niet door Petrus de hemel werden ingepraat, maar opgeroepen werden zekerheid te krijgen.

Ik begrijp er niet zoveel van wat je hier zegt. Waar staat die tekst precies? En hoe kan je nu uit jezelf zekerheid krijgen (jouw laatste regel) terwijl je eerste beweert dat je dat niet via een andere christen moet krijgen, maar alleen via Jezus zelf?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 11:56

Ik stelde al eerder dat ik kan begrijpen dat mensen in twijfel leven, dus niet de zekerheid van het heil hebben. Waarop gesteld wordt dat die mensen met zekerheid de kerk uit zouden moeten komen.
Dit is in mijn ogen een goed foute opmerking. Als dat namelijk zo zou zijn, bekruipt mij het gevoel dat de dominee je dus een zekerheid aanpraat. Dat kan en mag hij niet doen. Je hebt er ook niets aan.
De zekerheid van het toegepaste verlossingswerk van Jezus kan en mag enkel door God zelf worden bevestigd in je leven. Niet de bemoediging of woorden van een ander persoon, maar alleen en enkel de bevestiging van Hem Zelf is een grond waarop je mag weten het heil te hebben.

Misschien dat het lijkt alsof ik het juist goed vind dat mensen twijfelen. Uiteraard is het zo dat wij moeten geloven, en dat is de opdracht vanuit de Bijbel. Maar, ik haalde het al eerder aan, ook Petrus roept op om de verkizing vast te maken. Dus: ook in die tijd waren er twijfelende mensen, die niet door Petrus de hemel werden ingepraat, maar opgeroepen werden zekerheid te krijgen.

je hoort mij ook niet zeggen dat iemand met zekerheid uit de kerk moet komen.
Maar het is niet goed als je al jaren achter 1 in twijfel leeft. Dan vraag ik me echt af in hoeverre je open staat voor Gods bevestigende Woord.
Als je soms zo sterk mag ervaren dat Jezus ok voor jou aan het kruis gestorven is, maar je wimpelt het steeds weeg : ja maar...dit, ja maar.... dat.
Dan ben je volgens mij pas goed fout bezig.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 apr 2006 12:06

Lalage schreef:
PeterD schreef:Misschien dat het lijkt alsof ik het juist goed vind dat mensen twijfelen. Uiteraard is het zo dat wij moeten geloven, en dat is de opdracht vanuit de Bijbel. Maar, ik haalde het al eerder aan, ook Petrus roept op om de verkizing vast te maken. Dus: ook in die tijd waren er twijfelende mensen, die niet door Petrus de hemel werden ingepraat, maar opgeroepen werden zekerheid te krijgen.

Ik begrijp er niet zoveel van wat je hier zegt. Waar staat die tekst precies? En hoe kan je nu uit jezelf zekerheid krijgen (jouw laatste regel) terwijl je eerste beweert dat je dat niet via een andere christen moet krijgen, maar alleen via Jezus zelf?

2Pe 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

God moet het tegen je zeggen, als anderen om je heen beweren dat je bekeerd bent en Jezus het je niet bekend maakt, heb je er niets aan.

Terug naar “Archief”