They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 jul 2005 08:48

debutler schreef:Doen jullie nu echt niets anders dan veroordelen?
Dan heb ik liever Jehova getuige Prince.
Farizeers zijn er al genoeg.

"Kennis spreekt, maar wijsheid luistert." Jimi Hendrix, gitarist

Maar die is natuurlijk ook van de Satan. Alles en iedereen behalve de mensen die jullie reet likken zijn van de Satan. Ik begin het allemaal heel zielig te vinden.

Geen wonder dat de buitenkerkelijke mensen spugen op religie. Het is toch wel verdiend, denk ik.
Ik ga toch maar liever voor de nederigheid van Jezus. Daar kan ik van leren. Wat ik hier tegenkom is pure hoogmoed en vervloeken en veroordelen van Gods schepselen. Het beledigt God. Ik vind het eng.

Jullie stopwoorden hier zijn veel erger dan enige grofheden die jullie zo slecht vinden. Bah!

Je zal begrijpen dat dit mijn laatste reactie is op jou. Ik kan niet begrijpen waarom je zo grof reageert. Ik probeer op basis van gezonde argumenten te praten. Ik heb hieronder daar in iedergeval mijn best voor gedaan. En dan kom jij met zulke grofheden, die geen enkele basis hebben. En volstrekt onnodig zijn.

De opmerking is helemaal niet verzonnen door Jimmy Hendrix maar door Salomo in spreuken;27 ¶ Wie wetenschap weet, houdt zijn woorden in; en een man van verstand is kostelijk van geest.
28 Een dwaas zelfs, die zwijgt, zal wijs geacht worden, en die zijn lippen toesluit, verstandig.

Ik heb snuiver Jimmy Hendrix niet nodig om deze wijsheid te leren.

Ik veroordeel je niet. Ik confronteer je slechts met je eigen woorden. Zoals Jezus ook vele malen deed. (is ook dan niet nederig?) En als jij, zoals velen engels taligen vinden, vloekt, dan is het helemaal niet raar dat ik jou daarop aanspreek. En ja het klopt dat de wereld daar van spuugt. Want het is de Jood een ergenis en de griek een dwaasheid.

Het is vreselijk droevig met een Jehova's getuige gesteld. Hij ontkent namelijk Jezus als Gods Zoon. En de bijbel is daar volstrekt helder in. Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Dus of het nu een Farizeer is of een Jehova's getuige, ze zijn niet op weg naar het koninkrijk der hemelen. Dat is uiterst droevig om te constateren. Ik hoop dat Prince dat ook nog zal gaan inzien. Want verloren gaan is onuitsprekelijk verschrikkelijk. Dat gun ik niemand.
Laatst gewijzigd door jacobH op 08 jul 2005 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 jul 2005 09:00

Raido schreef:1 Guns N' Roses November Rain
2 Queen Bohemian Rhapsody
3 Eagles Hotel California
4 Phil Collins In The Air Tonight
5 Led Zeppelin Stairway To Heaven
6 Meat Loaf Paradise By The Dashboard Light
7 Metallica Nothing Else Matters
8 Pink Floyd Another Brick In The Wall
9 U2 With Or Without You
10 Supertramp School

:mrgreen: Ken alleen 1, 3, en 7 (en van 8 horen zeggen), ik heb denk ik dan toch een iets andere smaak. Ik snap de redenatie van Jacob en Rots erg goed, misschien wel te goed, ik zit zelf ook soms tegen die kant aan je bokken, en heb gewoon een x aantal nummers en/of bands weg gedaan uit mijn playlist.

Ik vind het wel verre van christelijk om woorden als reten likken en fucking te gebruiken op dit forum, je weet gewoon erg goed dat dat niet echt geaccepteerd zal worden, jij wilde graag een verdere discussie, terwijl Rots genoeg gezegt had.. Blijf dan nu relaxed.

Er wordt niet veroordeeld, maar wel geoordeeld of beoordeeld, je schrijft :
Niet van God dus van de duivel is een debiele geachte kronkel.
Dit is een belediging aan God adres, het staat in de Bijbel (PUNT)

Wat wel weer zo is, dat je/we moeten bezinnen over wat van God is/zijn betekend. Betekend het dat je in alle dingen van God moet zijn? Daar geloof ik niet in, al het foute komt van Satan, het goede van God, al maakt een foute band een goed nummer, dan komt het nog van God, want het is God en Satan kan geen goede dingen doen :), hij is het kwaad inzichzelf.

Daarom bezinning over wat goed of fout is, dat is niet zo relatief, wij weten niet wat God van Heavy Metal vind, we weten niet wat God van Klassiek vind, daarom moeten wij daar, vanuit de Bijbel, Cultuur en eigen Ratio over na kunnen en durven denken, en nog meer, beslissingen durven te nemen. Maar niets per defintie, bijna alles is relatief.

Een dominee die een stuk van een tekst van Rammstein gebruikt, maakt dat de preek fout? de band goed? Het ligt wat gecompiceerder, als jij een nummer wat neutraal is, fout intrepteerd is dat jou fout en is het voor jou niet tot Gods eer, dus moet jij dat niet luisteren, maar zeg dan niet dat die band anti-Goddelijk is, dat is jou eigen fout.

Bach kan jou eigen Bachus worden, jou persoonlijk afgod, omdat het goed is luister er je de hele dag na.. Maar verspil je daar mee niet de genadeboodschap in die muziek? Bach als achtergrond muziekje in de winkel vind ik echt not-done..

vind je nu dat je mijn posting recht doet? Je komt met allerlei nuances die ik of zelf al heb aangebracht of het proberen te weerleggen.

Verder wil ik je wijzen op de verzoekingen van van de duivel aan het adres van de Heere Jezus. Hij erkende zijn macht. JAJA maar wat hij er mee wilde bereiken was duivels.

Mt 12:33 Of maakt den boom goed en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad; want uit de vrucht wordt de boom gekend.

Wat moet ik dus leren van een godlasterlijke seculiere boom? Niets anders dan dat zijn vruchten stinkende zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2005 09:50

Alleen het lijstje en wat ik er van ken was een reactie op jou Jacob, de rest was een reactie op Debutler die wel erg vreemd reageerd.

Dat met die boom en zijn vruchten vind ik altijd een beetje moeilijk, de grondslag van metal muziek (wat ik ook luister) ligt bij Jimi Hendrix en Black Sabbath (gruwelijk), maar daaruit bloeide een hele scene voort, ook met christelijke artiesten, ik kan gewoon niet geloven dat anti-God is of kan zijn.

Wat moet ik dus leren van een godlasterlijke seculiere boom? Niets anders dan dat zijn vruchten stinkende zijn.
Inderdaad, dat valt te leren van de godslasterlijke seculiere boom, gelukkig is er nog een neutrale seculiere boom, waarvan de vruchten voor God gebruikt kunnen worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 08 jul 2005 09:53

Beste JacobH, Bedankt voor je uitgebreide stuk, ik heb het gelezen en over nagedacht. Ik denk dat er veel langs elkaar heen gesproken wordt. Er leven beelden die bijna niets meer met elkaar te maken hebben.

De hele top tien bijvoorbeeld zegt mij niets, ik ken de nummers wel, maar heb er niets mee. Ik denk dat dit de plaats van hedendaagse muziek in de christelijke cultuur niet veel goed doet. Uiteindelijk gaat het er om om de jongeren te helpen keuzes te maken in de tijd waarin ze opgroeien. Dan moet je het over de pop-cultuur van nu hebben en alles er om heen.

Wat ik geleerd heb is dat mijn onderscheid scherper toen ik de verder ging kijken dan de pop-cultuur. Wie zijn de voortrekkers, waar zitten de pioniers, waar is de vernieuwing? Voor mij zijn dit momenteel de broken-beats, nu-jazz, soul, click-techno en wat house. Ik vindt hier veel goede muziek die veelzeggend is en waarbij creativiteit belangrijker is dan de euro’s.

Wat mij dwars zit in de video van mister schimmel is dat hij geen openingen biedt voor de jongeren. Hij geeft hun geen bagage om verder te zoeken. Ik heb het idee dat in deze discussie een aantal mensen zitten die veel weten van een bepaalde subcultuur. Zij kunnen voor de kerkelijke cultuur belangrijk zijn. . . . maar als deze mensen altijd weer tegen deze waarschuwingen aanlopen loopt het gesprek dood.

Maar goed, als het luisteren naar muziek een verkeerde invloed op iemands geloof heeft, luister het niet. Maar begrijp dat een broeder misschien wel wat vindt. En begrijp dat hierdoor een zuster misschien wel een connectie heeft met niet-christenen.

“Looking back, reflections of my life, snapshots I remind. Looking back I find the meaning, Press rewind back to feeling. Reach out to the higher ground, see reflections of my life.”

“Calling you, so let’s get back to this place where we were one and new. It’s calling you, today.”

-Silhouette Brown- vanavond live @ paradisoul.

Ik kan bij deze woorden mij allerlei zaken afvragen over deze band, maar wat doe ik met deze woorden? Dit gaat voorbij het consumeren . . . maar goed, dat heb ik al eerder uitgelegd.

-time waits for no one- Scape

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 08 jul 2005 12:16

ik mag hier misschien voor het eerst zijn........en me zomaar in deze discussie mengen....... :oops: (ok, voor de mensen die willen weten waar ik mijn kennis vandaan haal, ik doe een master kunst- en cultuurwetenschappen, zal voor dezen en genen vast wel een zeer zondige studie zijn, maar ja)

maar misschien is enig economisch inzicht ook wel eens verhelderend

zit het verschil in christelijke en seculiere muziek niet gewoon dat beide platenindustrieën een verschillende afzetmarkt hebben. Op het moment dat je als christen gaat geloven dat er naast christelijke muziek nog meer goede muziek is, dan zul je dus ook muziek van seculiere artiesten gaan kopen, wat betekent dus minder muziek van christenen, minder afzet enz. enz.

natuurlijk spelen normen, waarden, overtuigingen hier een belangrijke rol, waarschijnlijk de belangrijkste............maar denk hier ook is over na.
(en nee het is niet mijn bedoeling een discussie over God en Mammon te beginen, lijkt me niet zo relevant)

waarom is er geen christelijke kunstwereld.......omdat de christenen die zich kunstenaars (kunnen) noemen, meestal wel doorhebben, dat jezelf profileren als christen een kleinere markt betekent, dus minder geld. (kunstenaars moeten ook leven)

wat zou er gebeuren als de scheidslijn tussen christelijke en seculiere popmuziek opgeheven zou zijn.....zouden we dan niet enorm onze pop-cultuur kunnen beïnvloeden.....
niet in elk nummer zal over God gaan, maar denk is na, christen zijn speelt ook door in dingen als wel of geen meisjes in bikini in videoclips.....ook op gebied van normen en waarden kan je het verschil maken.........denk bijvoorbeeld aan Daniel Beddingfield....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jul 2005 12:37

Hm, ik ga m'n verhaal van gisternacht nog maar eens proberen te posten. :)

jacobH schreef:Vooraf gezegd, Aragon ben ik niet veranderd. Het stuk wat ik heb neergezet is al weer een aantal jaren oud. En als ik het lees sta ik er nog steeds in hoofdlijnen volledig achter. Dat ik misschien wat milder over komt is omdat het me waarschijnlijk persoonlijk niet meer raakt.
pop muziek in het algemeen komt uit een cultuur waar ik inmiddels volledig uitgegroeid bent. Heel soms luister ik nog wel eens radio. En als ik dan de teksten hoor, zijn die er de laatste tijd niet verbetert. Dus mijn bezwaren zullen nog wel even actueel zijn als vroeger.

Ikzelf heb ook weinig met de popcultuur zoals die via tmf, yorin, etc. over ons uitgegoten wordt. Vaak gaan de teksten idd nergens over, clips lijken niet compleet zonder tietschuddende negerinnen en muzikaal is het bij vlagen dankzij een paar briljante producers die het halve muziekaanbod creeeren. Dat is voor mij echter geen reden om alle niet-geestelijke en -klassieke muziek maar te verwerpen. Er is namelijk zoveel meer.

Rebelie.

Je geeft aan niets tegen rebelie te hebben. Ik heb daar alles tegen. Jezus heeft altijd aangeven het wereldlijk gezag te dienen behalve als die je tot zondige zaken aan zet. Sterker nog, de woede van de Joden was juist tegen Hem dat hij het gezag niet aanpakte. Ik vind rebelie dus verwerpelijk in de zin van opstand tegen de bijbelse normen. En het is onontkoombaar dat juist de muziek daar een cruciale rol in heeft gespeeld.

Zoals ik al aangaf met het voorbeeld van Bono is rebellie maar net hoe je het interpreteert. Ik vind het wel aardig dat je juist Jezus aanhaalt. Enerzijds rebelleerde hij niet tegen de keizer, maar anderzijds rebelleerde hij juist heel sterk tegen de gevestigde religieuze orde, die veel meer invloed had op het Joodse volk.

Daarom veracht ik de muziekstijl en alles wat er mee te maken heeft. Ze verachten alles wat mij heilig is. En ja ik ben me er van bewust dat ik de scheidslijn niet helemaal recht trek. Ergens in Judas staat dat je ook de Rok moet haten die met het bloed bevlekt is.

Ik zie geen enkele reden om de hele stijl te verachten op grond van de attitude van een aantal bands. Er zijn namelijk een heleboel artiesten die niet op die manier rebelleren. Bovendien, als ik elke rok zou moeten haten die met bloed bevlekt is komt het christendom er ook niet al te goed vanaf..

Bono

Hij neemt onmiskenbaar een andere plaats in. Ik zou wel wensen dat hij nog veel meer dan nu zijn christen zijn uit probeert te dragen. Het ontroerde mij werkelijk hoe hij sprak over de verschillende godsdiensten, en hoe hij het christendom omschreef. Hij raakte daarin de kern van mijn overtuiging. Maar wat ik tegen hem hebt is het volgende. Hoe kan iemand nou fan zijn van SMF Prince. En hoe kun je nou iemand die Jezus omschrijft als een wezenloze je goede vriend noemen. Uiteraard mag er best een collegiale band zijn. Maar op kunst gebied vind ik dat toch wel even anders dan in een werkrelatie. In kunst laat je de geest tot expressie komen. En als die geest dan anti jouw waarden is. Is het dan niet erg slap om dat voor lief te nemen. Ik neem aan dat Bono anders zou reageren als een bevriende collega zijn vrouw in het gezicht spuugt…….

Tja, Bono maakt blijkbaar andere keuzes dan jij op bepaalde gebieden. Voor mij is het bepaald geen reden om dan maar alle muziek van iemand die andere keuzes maakt te dissen.

Want ja Bohemian Rhapsody van Queen is toch wel een super nummer. En ach, tja hij zegt wel vreemde dingen in maar ja het is toch eigenlijk een beetje een nummer dat gaat over een depressief figuur. Maarr het komt voor mij schokkend over als iemand zegt dat de overste der duivelen een duivel voor hem heeft weggelegd. Ik vind niet dat je daar ongevangen naar kan luisteren.

Ik vind niet dat hij vreemde dingen zegt. Het is niet schokkender dan het lezen van Brieven uit de Hel, bijvoorbeeld.

Laten we nog maar niet over de levenstijl van Queen hebben. Ik ben een christen die best in de wereld wil staan. Maar dat betekent niet dat ik alles in die wereld wenst te consumeren.

Dat is terecht, denk ik.

Maar goed. Mensen noem nu een de top 25 van je meest geliefde artiesten. Dan weten we waar we over praten.

25 zullen het er niet worden, maar hier wat ik zo'n beetje luister op dit moment: U2, Muse, Radiohead, Dire Straits, Jeff Buckley, Nirvana, Stef Bos, Coldplay, Placebo, Solo, Jimi Hendrix, 16 Horsepower, Lenny Kravitz, Leonard Cohen, The White Stripes, The Zutons, etc, etc.

Niet van God dus van de duivel is een debiele geachte kronkel.

Hoho, dat zei ik niet. Ik had het over muziek die niet direct over God gaat, en dus over het leven, de liefde, whatever.

Kunst is nooit waarde vrij. Of het nu een schilderij of een film of een muziekstuk is. De maker heeft overal een bedoeling mee en werkt vanuit een overtuiging. )En dat kan zelfs rijk worden zijn m.i.) En omdat muziek dus ook niet waarde vrij is, vind ik het erg makkelijk om muziek te plaatsten in een grijs tussengebied. Niet voor en niet tegen. Dat kan wel in een aantal gevallen, maar ook heel vaak is dat helemaal niet het geval.

Idd is kunst niet waardevrij, ik denk echter niet zozeer in een zwarte en een witte kant als wel in een kleurenpalet.

Ik zal je een voorbeeld geven dat het niet zo debiel lijkt als dat Aragon het doet voorkomen. Het liedje altijd is kortJAKJE ziek gaat over een hoer die altijd op bed ligt (en niet ligt te slapen!!) maar op zondag niet werkt. Zo netjes is dus dat liedje helemaal niet. Maar ieder kind kent dat liedje. En ik neig ernaar om dit liedje als een fout liedje (zondig liedje) te bestempelen. Ik weet ook wel dat dit in onwetendheid kan worden gezongen. Maar het is niet zo moeilijk om de oorsprong van een liedje te ontdekken.

Tja, afgezien van de vraag of een liedje dat over een hoer gaat verkeerd is kan ik toch erg moeilijk de zondigheid van het zingen van een loos liedje dat voor niemand een relevante foute boodschap heeft en niemand iets doet en waarvan niemand weet wat het inhoudt inzien. Hoe kom je trouwens aan die info? :)

Ik onderschrijf daar de opmerking van Aragon ten dele. Maar ik wil je wijzen op het boek het negende uur van Paul Nowen. De hoofdpersoon doet alles tot meerder glorie van zichzelf. Het staat God niet in de weg. Maar het is niet tot Gods eer. Althans dat was niet de bedoeling. En juist dat zou mij extra meerwaarde geven

Ik ken het boek, en dat zou idd idealer zijn. Maar het is voor mij geen principieel probleem of een reden om weg te blijven.

Zo te zien is er weinig “goeds” meer bijgekomen. Al deze muziek was er al in mijn tijd. En ik ken ze dus allemaal. November rain van GNR is niet bijzonder, zeker niet anti christelijk. Maar de stijl van deze heerschappen is dat zeker wel. Laten we pardise city maar nemen. Of ze het nu bewust of onbewust doen is eigenlijk helemaal geen kwestie. Een christen kan het namelijk wel beoordelen.

Klassieker moeten meestal wel een aantal jaren rijpen voor ze bovenaan de top1000 komen, dus zo raar is dat niet. Overigens stond het album OK Computer van Radiohead laatst wel op no.1 van een 'beste albums ever'-lijst.
Wat de heren van Guns n' Roses allemaal uitgespookt hebben moeten zij weten, het weerhoudt mij er niet van om November Rain een erg fijn nummer te vinden en het derhalve ook met enige regelmaat te draaien.

Eagles. Wat is dit voor een liedje. Wat is dat voor een hotel. Is het geen satanskerk achtige gang van zaken. Ik kan mijn vinger er niet achter krijgen. Maar vaag is het zeker.

Hier heeft debutler al eea over gezegd, ik vind het een erg interessante tekst en de muziek mag er ook zijn.

Ik heb er geen zin meer in. Het lijkt me toch wel duidelijk dat Satan zijn grip heeft in deze wereld. En daar kunnen uitzonderingen als U2 weinig aan doen.

U2 hoeft de wereld ook niet te redden van het Kwaad, het is allang fijn dat er rock n' roll dankzij dit soort bands niet beperkt blijft tot jaren '60 rebellie.

U2 staat er ook in. Met of zonder U, kan ik niet leven. Wat wil je hier nu mee zeggen vraag ik me af. Is dit nou gewoon een liefdes liedje. Het gaat m.i nergens over.

Dat is wel erg makkelijk, als je het even niet begrijpt af doen als: het gaat nergens over. Zo kan ik de hele bijbel wel dissen. Het mooie van veel U2-nummers vind ik juist dat ze multi-interpretabel zijn en dat ze op het ene moment voor de ene persoon iets heel anders kunnen beteken dan voor iemand anders op een ander moment.

Maar begrijp ik het goed dat jij het liefst eenduidige en niet te ingewikkelde geestelijke liederen hebt?

Overigens verzandt de discussie zo wel een beetje in geneuzel over individuele nummers, terwijl het (mij iig) vooral gaat om een grondhouding bij het beluisteren en beoordelen van moderne muziek.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2005 12:38

ik mag hier misschien voor het eerst zijn........en me zomaar in deze discussie mengen....... (ok, voor de mensen die willen weten waar ik mijn kennis vandaan haal, ik doe een master kunst- en cultuurwetenschappen, zal voor dezen en genen vast wel een zeer zondige studie zijn, maar ja)
Die studie is pas zondig als jij met de kennis die jij vergaard hebt in je studie verkeerde dingen gaat doen :)

Zit het verschil in christelijke en seculiere muziek niet gewoon dat beide platenindustrieën een verschillende afzetmarkt hebben.
Dat is waar, een tr00 paganblackmetalwarriorhead gaat geen christelijk metal luisteren. Je bent christen en je wilt wat, je wilt kwalitatief goede muziek, goede zang en inhoudelijk teksten, dan loop je snel vast.

waarom is er geen christelijke kunstwereld.......omdat de christenen die zich kunstenaars (kunnen) noemen, meestal wel doorhebben, dat jezelf profileren als christen een kleinere markt betekent, dus minder geld. (kunstenaars moeten ook leven)
Ze moeten zeker leven maar het is hun keuze om alleen als kunstenaar te leven, get al life, get a real job ;-)

wat zou er gebeuren als de scheidslijn tussen christelijke en seculiere popmuziek opgeheven zou zijn.....zouden we dan niet enorm onze pop-cultuur kunnen beïnvloeden.....
Nee, seculiere mensen willen geen christelijke pop (muziek met een boodschap).

niet in elk nummer zal over God gaan, maar denk is na, christen zijn speelt ook door in dingen als wel of geen meisjes in bikini in videoclips.....
Dat verkoopt niet.

ook op gebied van normen en waarden kan je het verschil maken.........denk bijvoorbeeld aan Daniel Beddingfield....
Welke normen en waarden?

P.S. ik heb een overdosis puntjes door je posting :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 08 jul 2005 12:48

Zit het verschil in christelijke en seculiere muziek niet gewoon dat beide platenindustrieën een verschillende afzetmarkt hebben.
Dat is waar, een tr00 paganblackmetalwarriorhead gaat geen christelijk metal luisteren. Je bent christen en je wilt wat, je wilt kwalitatief goede muziek, goede zang en inhoudelijk teksten, dan loop je snel vast.
ja jammer he, dat seculiere muziek toch een betere kwaliteit heeft....zit ook meer geld in, en komt ook meer geld uit

Ze moeten zeker leven maar het is hun keuze om alleen als kunstenaar te leven, get al life, get a real job ;-)
tja das jouw mening.......en overigens van veel christenen die weinig mee hebben gekregen van de kunstwereld.....

Nee, seculiere mensen willen geen christelijke pop (muziek met een boodschap).
nee seculiere mensen willen idd niet dat jij het evangelie door hun strot duwt, net als dat je je irriteert aan jehova's getuigen....maareh...ze zijn best in je geïnteresseerd als je hen jouw verhaal vertelt.....

niet in elk nummer zal over God gaan, maar denk is na, christen zijn speelt ook door in dingen als wel of geen meisjes in bikini in videoclips.....
Dat verkoopt niet.
sex sells, dat is waar.... maar waar blijf je nu met je argument over kwaliteit......clips zonder seks stralen wel enigzins kwaliteit uit, doordat ze hun muziek niet op een goedkope manier willen verkopen

ook op gebied van normen en waarden kan je het verschil maken.........denk bijvoorbeeld aan Daniel Beddingfield....
Welke normen en waarden?
is wel eens opgevallen dat de popsterren van deze wereld eminem, 50cents, britney spears, maddonna, bepalen hoe de jongerencultuur er uit ziet, wat ze doen, wat ze dragen, wat ze normaal vinden..............popsterren zijn moderne iconen....... die hebben invloed....ook op het gebied van normen en waarden in de jongerencultuur...

P.S. ik heb een overdosis puntjes door je posting :mrgreen:
ja ach.............nu is het helemaal niet meer te lezen

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 08 jul 2005 13:00

jacobH schreef:Niet van God dus van de duivel is een debiele geachte kronkel.

Opnieuw begrijp ik niet goed waarom het woord debiel moet worden genoemd. Ik vind het ook niet zo debiel. God heeft de aarde goed geschapen. Alles op die aarde leefde tot meerdere eer en Glorie van Hem. Toen kwam er een slang en het verhaal is verder bekend. Ik wil even iets duidelijk maken. Kunst is nooit waarde vrij. Of het nu een schilderij of een film of een muziekstuk is. De maker heeft overal een bedoeling mee en werkt vanuit een overtuiging. )En dat kan zelfs rijk worden zijn m.i.) En omdat muziek dus ook niet waarde vrij is, vind ik het erg makkelijk om muziek te plaatsten in een grijs tussengebied. Niet voor en niet tegen. Dat kan wel in een aantal gevallen, maar ook heel vaak is dat helemaal niet het geval.
Ik zal je een voorbeeld geven dat het niet zo debiel lijkt als dat Aragon het doet voorkomen. Het liedje altijd is kortJAKJE ziek gaat over een hoer die altijd op bed ligt (en niet ligt te slapen!!) maar op zondag niet werkt. Zo netjes is dus dat liedje helemaal niet. Maar ieder kind kent dat liedje. En ik neig ernaar om dit liedje als een fout liedje (zondig liedje) te bestempelen. Ik weet ook wel dat dit in onwetendheid kan worden gezongen. Maar het is niet zo moeilijk om de oorsprong van een liedje te ontdekken.

als je zo gaat redeneren dan is volgens mij het OT ook niet waardevrij.....Israël gaat wel errug vaak de fout in.............God was toen al genadig......voor Zijn eigen glorie

de wereld is nou eenmaal zondig.............maar nog steeds door God geschapen en dus kun je ook in de meest verdorven dingen nog wel iets van God's schepping terugherkennen.....

Conclusie.

Zoals hierboven duidelijk is geworden ben ik bang voor de seculiere maatschappij. Ik vind het ook een religie. En alle andere religies zijn door God vervloekt. Daarom zoek ik mijn heil in muziek die tot eer van God word gemaakt. Tja dat maakt de keuze erg klein. Maar ik voel me met bv Bach prima.

tja..........zo gaat de wereld echt verloren............als we er allemaal zo over zouden denken..............zo zonder God

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 08 jul 2005 13:13

thanks voor je input blaadje . . . hm, als ik een icoon zou mogen aandragen: Roisin Murphy van Moloko. Zij heeft net met Mathew Herbert een pracht album gemaakt. wat ik juist cool vindt is dat ze met deze Mathew in zee is gegaan. Een man die muziek maakt van o.a. allerlei huishoudelijke apparaten. Ik weet dus niet of het alleen in geld zit . . . ik blijf altijd een beetje de underground mentaliteit (rebellie) houden. Als iemand / iets cool is gaat het vuurtje toch wel branden voor degene die er oog voor hebben.

Wat doen we alleen met de mensen bij wie het vuurtje niet terecht komt? Of die niet weten dat de vuurtjes eigenlijk meer te bieden hebben dan de blinkende ijsblokjes?

scape

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 08 jul 2005 13:38

nog een dingetje nu ik me toch zit te vervelen op de universiteit....

binnen kunst en dus ook muziek wordt onderscheid gemaakt tussen commerciële kunst (kunst met een kleine k) en niet-commerciële kunst (kunst met een grote K).

als ik deze discussie zo doorlees........dan krijg ik een beetje het idee dat de felle reacties tegen seculiere muziek misschien ook wel een beetje komen doordat seculiere muziek ook commerciële muziek is...... op het moment dat het om kwalitatief goede muziek gaat, weet iedereen toch wel zijn favoriete artiest te verdedigen en recht te praten....

dus dan zou je muziek in vier categorieën in kunnen delen:

1. commerciële seculiere muziek (gemaakt voor de kwantiteit)
2. niet-commerciele seculiere muziek ook wel de muziek die in de underground wordt gemaakt (gemaakt voor kwaliteit)
3. commerciele christelijke muziek (ook gemaakt voor kwantiteit, maar met een kleinere markt, denk aan Michael W. Smith, Rebecca St. James)
4. niet commerciele christelijke muziek (deze categorie bestaat eigenlijk niet, omdat christenen uit deze categorie zich voledig met categorie 2 mengen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jul 2005 13:53

Raido schreef:Ze moeten zeker leven maar het is hun keuze om alleen als kunstenaar te leven, get al life, get a real job ;-)

Ik durf te beweren dat a real life en a real job twee heel verschillende dingen zijn. Ik kies liever het eerste, daar kom ik tegenwoordig wel achter nu ik van 9-5 werk.

scape schreef:thanks voor je input blaadje . . . hm, als ik een icoon zou mogen aandragen: Roisin Murphy van Moloko. Zij heeft net met Mathew Herbert een pracht album gemaakt. wat ik juist cool vindt is dat ze met deze Mathew in zee is gegaan. Een man die muziek maakt van o.a. allerlei huishoudelijke apparaten. Ik weet dus niet of het alleen in geld zit . . . ik blijf altijd een beetje de underground mentaliteit (rebellie) houden. Als iemand / iets cool is gaat het vuurtje toch wel branden voor degene die er oog voor hebben.

Het album heb ik (nog) niet gehoord, maar het is dus oke? Iig vond ik haar foto's in de laatste Oor prachtig.. :)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 08 jul 2005 13:55

4. niet commerciele christelijke muziek (deze categorie bestaat eigenlijk niet, omdat christenen uit deze categorie zich voledig met categorie 2 mengen)

Dat is ook het lastige in deze discussie . . . persoonlijk ik spreek zo'n beetje vanuit '4'. Maar de scheidlijnen zijn niet zo duidelijk. . . . Ik zie ook om mij heen dat christenen actief onder 4 zich altijd moeten verdedigen Ze onderscheiden zich niet meer op een duidelijke wijze zoals verwacht wordt door hun christelijke omgeving. En dan wordt die video van schimmel weer er bij gehaald.

Anyway . . . ga je later ook promoveren op een onderwerp hieraan gerelateerd?

one luv, scape

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 08 jul 2005 13:58

Aragorn schreef:
scape schreef:thanks voor je input blaadje . . . hm, als ik een icoon zou mogen aandragen: Roisin Murphy van Moloko. Zij heeft net met Mathew Herbert een pracht album gemaakt. wat ik juist cool vindt is dat ze met deze Mathew in zee is gegaan. Een man die muziek maakt van o.a. allerlei huishoudelijke apparaten. Ik weet dus niet of het alleen in geld zit . . . ik blijf altijd een beetje de underground mentaliteit (rebellie) houden. Als iemand / iets cool is gaat het vuurtje toch wel branden voor degene die er oog voor hebben.

Het album heb ik (nog) niet gehoord, maar het is dus oke? Iig vond ik haar foto's in de laatste Oor prachtig.. :)

hm, ik weet niet hoe het overkomt op een 'rokker' :mrgreen: :roll:

Maar ik heb in de loop der jaren al een aantal schijven van Mathew in mijn bezit. Maar goed, het wordt toch druilerig weer, dus een half uurtje langer hangen in de platenzaak mag best hoor Aragron!

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 08 jul 2005 14:05

scape schreef:

Dat is ook het lastige in deze discussie . . . persoonlijk ik spreek zo'n beetje vanuit '4'. Maar de scheidlijnen zijn niet zo duidelijk. . . . Ik zie ook om mij heen dat christenen actief onder 4 zich altijd moeten verdedigen Ze onderscheiden zich niet meer op een duidelijke wijze zoals verwacht wordt door hun christelijke omgeving. En dan wordt die video van schimmel weer er bij gehaald.

Anyway . . . ga je later ook promoveren op een onderwerp hieraan gerelateerd?

one luv, scape

scheidslijnen zijn idd niet duidelijk, maar soms moet je die toch maken, wil je weten waar je over praat...........ben nu eenmaal een vrouw van de theorie en dus de hokjes en de vakjes.............

ik heb schimmel vaak zelf voor bij zien en horen komen.......die video is zelfs op een tentoonstelling over "het kwaad" beland in het tropen-museum..........(ohoh, zondige tentoonstelling :o ). ik bedoel als die schimmel nou nog zou argumenteren op een journalistiek of wetenschappelijk verantwoorde wijze, met argumenten voor en argumenten tegen, dan zou er een normale discussie te voeren zijn

ik ga trouwens afstuderen op het verschil tussen het geefgedrag van christenen en niet-christenen...........christenen geven nl. meer als niet-christenen, ook interessant........ en zeer positief

ik weet van dit onderwerp veel af, omdat ik noodgedwongen deze discussie heel vaak heb moeten voeren in real-life.........

Terug naar “Archief”