2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 dec 2004 15:31

En wat als je vriendin straks voortdurend tegen je gaat zeggen dat je toch echt mee moet naar de kerk, omdat ze wil voorkomen dat jij verloren gaat?

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 15:33

Pieter schreef:En wat als je vriendin straks voortdurend tegen je gaat zeggen dat je toch echt mee moet naar de kerk, omdat ze wil voorkomen dat jij verloren gaat?

Kijk, daar gaat het dus om: mijn vriendin vindt niet dat ik 'verloren' ben. Sterker nog, ze verkiest mij boven alle hypocriete gelovigen die ze meemaakt in de kerk. Dat bedoelde ik dus met het wederzijds respect waar ik het eerder over had. We respecteren elkaar voor wie we zijn en niet omdat we elkaar willen veranderen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 dec 2004 15:43

OK. Dat kan.

't Lijkt mij moeilijk om samen te leven met een volstrekt ongelovige cq. andersgelovige partner.

Als christen laat je je als het goed is leiden door Gods Woord, terwijl een niet-gelovige zichzelf leidt, en een andersgelovige wellicht een volstrekt andere kant op wil.

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 15:52

Tja, dat laten leiden door Gods Woord is nogal afhankelijk van je eigen interpretatie daarvan. Sommige christenen hebben bijvoorbeeld een sterke drang om andersgelovigen te bekeren. Dan wordt een gemengde relatie natuurlijk nooit wat.

Volgens mijn vriendin leef ik volgens de christelijke normen en waarden, zonder dat ik daadwerkelijk christen ben. Daar kan ik mij goed in vinden. Wat dat betreft is het verschil tussen een gelovige en een niet-gelovige dus lang niet altijd zo groot als vaak gedacht wordt.

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 15:53

Je hoeft natuurlijk ook niet per se iedere week in de kerk te zitten om te geloven in God.

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 15:55

drugXfree schreef:Je hoeft natuurlijk ook niet per se iedere week in de kerk te zitten om te geloven in God.

Klopt helemaal.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 dec 2004 15:55

Niemand is in staat iemand anders te bekeren. Christenen hebben vanuit Gods Woord echter wel de opdracht om in woord en daad hun geloof uit te dragen en anderen te wijzen op het feit dat het geloof in Jezus Christus noodzakelijk is om behouden te worden. Dat sommigen daarin doorschieten of opdringerig handelen, kan inderdaad waar zijn en is jammer.

Overigens ken ik ook niet-gelovigen die inderdaad 'christelijker' leven dan sommige christenen. Helaas maar waar.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2004 17:33

DavidOpposite schreef:
Pieter schreef:Wat ga jij zeggen als jouw vriendin jullie eventuele latere kinderen wil laten dopen? Of hen een christelijke opvoeding wil geven?

Zo maar twee vragen die best eens tot een conflict in je relatie zouden kunnen leiden...

Geen conflict, ik vind het allemaal goed. Ik ben namelijk niet tegen het geloof op zich, ik geloof alleen zelf niet. We gaan ook gewoon trouwen in de kerk en onze kinderen mogen ook gewoon naar een christelijke school.

Hoe kun je nu in een kerk trouwen terwijl je niet in God geloofd?
Kan daar dus echt niet bij.
Er wordt gevraagd aan jou, beloof je hier voor GOD en......, voor wie beloof jij het dan? Niet voor God want daar geloof je niet in.
Dus je staat gewoon te liegen.
Kun je dus je huwelijk wel met die leugen beginnen?

sela

Berichtdoor sela » 03 dec 2004 17:50

nou nou... je kunt dit toch ook wat genuanceerder zien joepie?
waarom is dat gelijk een leugen.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2004 17:54

Dat is nogal makkelijk. Als je zegt dat je iets beloofd voor God, terwijl je niet in God geloofd, dan beloof je het dus voor niets??? Dus je belofte heeft weinig zin. Je vraagt , door de trouwen in de kerk of God je getuige wil zijn en Hij je wilt helpen in je huwelijk.
Maar je geloofd niet in God dus wat wil je dan?

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 17:54

joepie schreef:Hoe kun je nu in een kerk trouwen terwijl je niet in God geloofd?
Er wordt gevraagd aan jou, beloof je hier voor GOD en......, voor wie beloof jij het dan? Niet voor God want daar geloof je niet in.

Elkaars overtuiging accepteren, daar kun jij dus niet bij? Mijn vriendin wil graag trouwen voor God en ik steun haar daarin. Als mij wordt gevraagd 'beloof je hier voor God...', dan beloof ik het voor haar God. Maar goed, symboliek is weer teveel gevraagd zeker...

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 03 dec 2004 18:27

Ik denk dat ze niet met hem hoeft te breken, als ze zijn leven ook maar blijft respecteren.
Iedereen doet dingen anders en dit is zijn weg.
En al gaat hij nooit geloven dan kun je nog heel veel andere dingen gemeen hebben.

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 03 dec 2004 18:28

Ik denk dat ze niet met hem hoeft te breken, als ze zijn leven ook maar blijft respecteren.
Iedereen doet dingen anders en dit is zijn weg.
En al gaat hij nooit geloven dan kun je nog heel veel andere dingen gemeen hebben.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 dec 2004 19:21

nogmaals: ik zou het niet kunnen en God wilde niet dat ik verkering kreeg met een niet-christen.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2004 19:38

DavidOpposite schreef:
joepie schreef:Hoe kun je nu in een kerk trouwen terwijl je niet in God geloofd?

Elkaars overtuiging accepteren, daar kun jij dus niet bij? Mijn vriendin wil graag trouwen voor God en ik steun haar daarin. Als mij wordt gevraagd 'beloof je hier voor God...', dan beloof ik het voor haar God. Maar goed, symboliek is weer teveel gevraagd zeker...

Dat je zegt dat je het voor haar God beloofd zou ik nog erger vinden dan dat je het niet zou beloven. Want er wordt namelijk niet gevraagd: Beloof je hier voor haar God.
Je beloofd dus voor een niet bestaand iemand dat je aan je vrouw trouw zal blijven. Wat houd die belofte dan eigenlijk in?
Helemaal niets.
Vind het trouwens van de kerkenraad ook onbegrijpelijk dat je in de kerk zou mogen trouwen als je geen melevend lid van die kerk bent.
En daarmee bedoel ik beide lid.
Daarbij is geloven geen symboliek maar bittere ernst.

Ik vind het hetzelfde als mensen die nooit in de kerk komen en er eigenlijk niets meer aan doen, hun kind laten dopen.
Daarmee maken ze het geloof tot een farce. Is wel een aardige symboliek om je kind te laten dopen.....
Dat je daarmee beloftes doet die je niet van plan bent om na te komen komt niet bij ze op. Dus dat je voor God staat te liegen.

Terug naar “Archief”