Loezje schreef:'t Klinkt allemaal een klein beetje negatief, sanderious.

Bedoelde je het ook zo?
Nou ik ben niet negatief hoor

Loezje schreef:Waarom je moeite zou doen om Gods Woord te begrijpen? Nou... dat antwoord weet je zelf ook wel. We doen toch ook moeite om de grapjes in de Donald Duck te snappen? En als ik op het Refoweb-publiek moet afgaan wordt er ook nog redelijk wat literatuur gelezen

Moet je daar geen moeite voor doen?
De vergelijking vind ik niet helemaal op gaan. Dondal Duck lees ik voor mijn plezier, de Bijbel is mijn redding. Op het moment dat iemand een reddingsinstructie schrijft, waar dan ook, dan bouw je geen barrière's in maar formuleer je het zo duidelijk mogelijk. Toch?
Loezje schreef:Veranderen van stem als mensen voorlezen uit de Bijbel; ja, inderdaad, ze zullen dan wat anders klinken dan wanneer ze tijden het ontbijt vragen om de boter. Heeft dit niet iets met eerbied te maken? Als je uit de Bijbel leest zul je met meer eerbied praten dan wanneer je tegen een tafelgenoot iets zegt... Het is wel iets van God waar je mee bezig bent...
De Bijbel is bedoeld in spreektaal is mijn opvatting [zo is het ook op schrift gesteld], dan moet men het ook zo brengen.
Loezje schreef:Ik denk dat je dat tijdens het lezen van een preek ook best mag horen; dat de ouderling weet heeft van wat wordt gelezen; de eerbied voor het Goddelijke Werk mag best in zijn stem doorklinken. Op zo'n moment wordt een gelezen preek vanzelf levendig; met een boter-tijdens-het-ontbijt-stem zou het geen indruk maken.
Een boter-tijdens-het-ontbijt-stem is volgens mij veel confronterender aangezien het mij dan direct aanspreekt. Je kunt je dan niet meer verschuilen. Je ziet veel dat mensen hun aandacht er niet bij kunnen houden overigens, dus dit zou dat ook al rechtvaardigen.
Loezje schreef:Hoorcommissie: prima. Wanneer?
Doe maar een voorstel

Loezje schreef:Hm... ligt eraan wat voor voorstel je doet aan de kerkenraad

Ik werd niet met een kluitje in het riet gestuurd. Als je iets niet begrijpt (bv hele ouderwetse woorden in hele oude preken) kun je dat gerust zeggen. 't Is bij ons ook wel eens gebeurd dat een ouderling dan tijdens zo'n gelezen preek zelf toevoegde "... tegenwoordig noemen we dat...", zodat ook kinderen weten waar het over gaat.
ok....
Loezje schreef:Er zijn ook gemeenten (ook buiten ger gem en ger gem in ned) waar heel vaak oude preken worden gelezen. Ook hier mag je best eens wat van zeggen tijdens een huisbezoek. Niet op de manier van "Ik vind dat...!!!", maar meer op de manier van "Het is wel erg moeilijk, zo vaak oude preken. Af en toe een actuele is ook best fijn. Mag ik vragen waarom dat niet wordt gedaan?"
Ik denk dat een goede kerkenraad echt wel iets met zo'n opmerking doet. En anders... is er dan wel een goede (door de leden gekozen) kerkenraad?

Dat snap ik soms ook niet: sommigen zijn er heel goed in: leveren we lekker commentaar op die kerkenraad terwijl we die zelf hebben gekozen

Het zijn toch ook maar mensen waar we mee kunnen praten?
De kerkeraad is vaak niet helemaal zelf gekozen, er worden meestal tweetallen gesteld. Bij ons in de gemeente is dat een beetje veranderd. De gemeente mag namen indienen.
Overigens kritiek moet volgens mij inhoudelijk zijn, niet op de vorm.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.