De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 17:01

Dus de Nederlandse Geloofsbelijdenis is onbijbels en derhalve fout?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 17:06

Optimatus schreef:Dus de Nederlandse Geloofsbelijdenis is onbijbels en derhalve fout?

Col 2;11-15 inmiddels al gelezen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 17:11

boer schreef:Wat denk je dat er kwalijker is ?
1.Iemand weerhouden van de kinderdoop en hem/haar de vrijheid te geven zelf te belijden wat hij gelooft?
2. Iemand dwingen tot iets waar hij geen weet van heeft en dus niet geldig is als zijnde een belijdenis (want niemand kan voor een ander iets belijden), en hem/haar te verbieden dat nog eens te herhalen, maar dan bewust?

Worden wij uitgehuwelijkt tot bruid of is het een liefdesrelatie?
vergelijk gerust Hagar en Sara.

Dwingen? Niemand heeft mijn man gedwongen, ik ook niet!
Hij heeft uit vrije wil, (zoals je dat zegt, maar dat klopt natuurlijk niet, want niets gebeurt bij geval) belijdenis van zijn geloof afgelegd.
Er zijn bij ons diverse volwassen leden, die nog nooit tot deze stap zijn overgegaan, is dat dan juist?
M.i. is dat halfslachtig!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 17:11

schon längst, wieso?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 feb 2012 17:11

Optimatus schreef:@ 1a2b3c
Maar dan ben ik benieuwd hoe jouw mening hierover zich verhoudt ten opzichte van het bovenstaande artikel uit onze Nederlandse Geloofsbelijdenis.

- Waar in de BIJBEL kan ik vinden dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen?
- En verder heb ik al gezegd dat besprenkelen geen dopen= onderdompelen is, dus is het geen overdopen als iemand die als kind besprenkelt is de geloofsdoop ondergaat.
- "Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn...." staat er in het art.
Toch gaan velen van die ''gedoopten'' de wereld in als ze groot geworden zijn en keren God de rug toe, en er worden er ook veel kinderen gedoopt die niet eens een Godsdienstige opvoeding krijgen.
Het zit met mij wel goed want ik ben gedoopt, en gedoopten zijn het eigendom van Christus. #-o

Ik weet dat er ook mensen zijn die de geloofdoop hebben ondergaan en later afhaken en ook nooit meer terug keren, helaas...!
Maar omdat er ook leugenaars bij zijn hoeven we Gods inzettingen niet te schrappen, zij zullen daar zelf verantwoording over moeten afleggen.

Ik snap echt niet waarom de aanhangers van de kinderdoop doen alsof hen iets wordt afgepakt, het gaat toch niet om het teken maar om de beloften! En die zijn voor iedereen tot wie die komt (alle die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal)
Gods beloften zijn 100% waarachtig, daar doet de doop niets aan toe of af.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 17:16

Optimatus schreef:schon längst, wieso?
lees nog even terug , voor de reden.
En begrijpt je ook, wat je leest?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 17:19

Col 2: 11, 12 wordt doorgaans als zodanig uitgelegd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 17:37

Optimatus schreef:Col 2: 11, 12 wordt doorgaans als zodanig uitgelegd.

WORDT, ja.

Niet doorgaans trouwens, hoor. slechts een beperkte groep.
maar wat denk je nu zelf?
Wat wordt er mbt de doop bedoelt als de apostel het heeft over een besnijdenis, NIET met handen verricht?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2012 18:57

1a2b3c schreef:- Waar in de BIJBEL kan ik vinden dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen?
- En verder heb ik al gezegd dat besprenkelen geen dopen= onderdompelen is, dus is het geen overdopen als iemand die als kind besprenkelt is de geloofsdoop ondergaat.
- "Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn...." staat er in het art.
Toch gaan velen van die ''gedoopten'' de wereld in als ze groot geworden zijn en keren God de rug toe, en er worden er ook veel kinderen gedoopt die niet eens een Godsdienstige opvoeding krijgen.
Het zit met mij wel goed want ik ben gedoopt, en gedoopten zijn het eigendom van Christus. #-o

Ik weet dat er ook mensen zijn die de geloofdoop hebben ondergaan en later afhaken en ook nooit meer terug keren, helaas...!
Maar omdat er ook leugenaars bij zijn hoeven we Gods inzettingen niet te schrappen, zij zullen daar zelf verantwoording over moeten afleggen.

Ik snap echt niet waarom de aanhangers van de kinderdoop doen alsof hen iets wordt afgepakt, het gaat toch niet om het teken maar om de beloften! En die zijn voor iedereen tot wie die komt (alle die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal)
Gods beloften zijn 100% waarachtig, daar doet de doop niets aan toe of af.

Amen 1a2b3c.
Kinderdoop stoelt op de besnijdenis, zegt men.
Doop en besnijdenis zijn symbolische betekenissen.
De besnijdenis is een symboliek van de belofte die was beloofd in een Abrahamitisch verbond.
De belofte in dat Abrahamitisch verbond was een toezegging dat de verlosser de Messias zou voort komen uit het geslachtregister van Abraham.
Die verlosser de Messias Christus is gekomen uit dat Abrahamitisch geslacht en daarmee is het Abramitisch verbond vervult en de symbolische besnijdenis weggedaan.
Nu is er een nieuw Christus testament gekomen waarmee een ieder door geloof in Hem kan laten inschrijven.
Een verbond maakt je samen.
Een testament maak je alleen.
Kan je op een oud verbond een beroep doen wat reeds lang vervult en afgeschaft is en heeft dat dan nog waarde? Nee.
Als je wel een beroep doet op een oude verbond wat vervult en afgeschaft is minacht je dan het nieuwe testament niet? Ja.
In het oude Abrahamitisch verbond kwam je in te staan door geboorte, dat was de afspraak in dat verbond.
Kun je in een testamentaire nalatenschap komen door geboorte? Nee
Kun je in een testamentaire nalatenschap komen door geloof? Ja.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 22:44

Benefietdiner: het woord AMEN zeg je na het uitspreken van een gebed of zegening!
Dus niet zomaar in een antwoord op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 23:04

Ik heb op zich niks tegen onderdompelen, als de volwassene daar zin in heeft. Ik heb als organist een keer een PKN-doopdienst begeleid (op verzoek van de dopelinge overigens) en in die dienst werd zij ondergedompeld. Op zich een hele interessante ervaring...

Muzikaal was het overigens een drama op een Hammond orgel (een soort elektronisch orgel) en dan ook alleen maar opwekking en dat in een gebouw met de uitstraling van een badhuis uit de jaren vijftig...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 23:04

schelpje3 schreef:Benefietdiner: het woord AMEN zeg je na het uitspreken van een gebed of zegening!
Dus niet zomaar in een antwoord op.

Betekenis:Zeker, het is zo.
het zij zo.

En jij verkeerde niet onder een invloedssfeer?
probeer een ander er dan ook niet onder te plaatsen.

In zondag 52, vraag en antwoord 129 van de Heidelbergse Catechismus wordt het woord "amen" behandeld:
Amen wil zeggen: Het is waar en zeker. Want God heeft mijn gebed veel stelliger verhoord, dan ik in mijn hart voel dat ik dit van Hem begeer.
(en alweer weet de HC beter hoe ons hart zich voelt dan wijzelf, en dat het gebed al verhoord is.)
Laatst gewijzigd door boer op 16 feb 2012 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 23:06

boer schreef:En begrijpt je ook, wat je leest?

Naturellement, ik ben geen kamerling uit Ethiopië.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 23:32

boer schreef:
Betekenis:Zeker, het is zo.
het zij zo.

En jij verkeerde niet onder een invloedssfeer?
probeer een ander er dan ook niet onder te plaatsen.

In zondag 52, vraag en antwoord 129 van de Heidelbergse Catechismus wordt het woord "amen" behandeld:
Amen wil zeggen: Het is waar en zeker. Want God heeft mijn gebed veel stelliger verhoord, dan ik in mijn hart voel dat ik dit van Hem begeer.
(en alweer weet de HC beter hoe ons hart zich voelt dan wijzelf, en dat het gebed al verhoord is.)

M.i. kan b.f. niet beoordelen dat alles was 1a2b3c zegt : waarachtig en zeker is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 feb 2012 08:02

benefietdiner's Amen was een bevestiging van 1a2b3c's opmerking dat God's beloften 100% waarachtig zijn.
Amen.

Terug naar “Archief”