Kris schreef:'De hand van God' is een Argentijn, namelijk Maradona, die in '86 (als ik me niet vergis) met de hand scoorde. Natuurlijk is dat soort namen afkomstig uit de religieuze hoek, net als de 'godenzonen' en liedjes als 'daar hoorden zij engelen zingen'. Bovendien is de naam 'Ajax' ook 'religieus getint'. Echter, de betekenis die er door jullie aan gegeven wordt, wordt er niet aan gegeven door de gemiddelde voetbalfan die het gewoon lekker bekkende termen vindt - net als 'Messi-as' (en geef toe, het is aardig gevonden). Ik heb niets met dat soort termen, maar snap heel goed waarom mensen ze gebruiken. Het bekt lekker, dekt in zekere zin de lading en ach, het is nog best grappig ook als je zelf toch niet gelooft of niet te star in je geloof staat. Maar daarmee is voetbal nog geen religie. Kom nou. Dat is een argumentatie van niets!
Ik ben het wel met Kris eens dat het gebruik van religieuze terminologie waarschijnlijk eerder te maken heeft met het religieuze van de mens en overblijfselen daarvan in onze cultuur dan met het religieus-zijn van het voetbalspel. Zo wordt een disco of andere muzieklocatie ook wel een "tempel" genoemd, maar toch kun je daarom alleen niet de stap maken het optreden dat er gehouden wordt een "eredienst" te noemen. Dan ga je met je metafoor een stap te ver, als je begrijpt wat ik bedoel.
Religie is iets functioneels. Om te bepalen of iets religieuze trekjes heeft, zullen we moeten nagaan of de mensen die er mee te maken hebben het als religieus ervaren (en wat dat dan precies is "religie ervaren"). Mij lijkt dat in het geval voetbal van niet.