VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor TheKeimpe » 22 jun 2010 09:48

Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:Je kunt je inderdaad afvragen of je, door tot zaterdagavond laat jezelf druk te maken, niet bezig bent een verhindering te scheppen om het Woord op zondag te horen en te laten doorwerken in je leven.

Dat hangt er natuurlijk ook weer vanaf of je daar op zondag nog "last" van hebt. En dat is weer voor iedereen persoonlijk. Als je iets maar moeilijk los kan laten, zoals sommige mensen met voetbal, dan is het wellicht raadzaam terughoudend te zijn. Kun je wel makkelijk loslaten, ongeacht de uitslag, dan is het weer een stuk minder een probleem.

Ik hoop dat mijn toonzetting voldoende subjectiviteit bevat...

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 22 jun 2010 10:01

Ik denk dat de gekte heel veel met me doet. Ik heb Oranjekoorts. Ik loop hele dagen in mijn oranje uitdossing, schreeuw heel hard allerhande nationalistische leuzen, sla buitenlanders in elkaar, huil bij verlies, ben uitzinnig van vreugde bij winst, reis naar Zuid-Korea voor condooms, dans al jubelend en blazend op mijn vuvuzela in het rond, eet bijna niet meer omdat ik teveel bier drink, werk niet meer (dat hoeft dan ook niet want ik heb vakantie), ga me na mijn vakantie ziek melden omdat ik wil nagenieten en alle wedstrijden nog een keer wil zien, discussieer en praat over niets anders meer dan voetbal... Man, o man! :^o

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 jun 2010 10:41

Eindelijk eens iemand die werkelijk alle gekte bij elkaar heeft. Je bent het prototype oranjeleeghoofd. :P

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 jun 2010 11:09

Het is toch vrij simpel allemaal, degenen die denken dat het geen kwaad kan, kijken lekker een voetbalwedstrijd als ze er zin in hebben, en anderen die van mening zijn dat het onjuist is om dat te doen, doen het niet.

Kan de discussie gesloten worden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 22 jun 2010 13:05

Kris schreef:Ik denk dat de gekte heel veel met me doet. Ik heb Oranjekoorts. Ik loop hele dagen in mijn oranje uitdossing, schreeuw heel hard allerhande nationalistische leuzen, sla buitenlanders in elkaar, huil bij verlies, ben uitzinnig van vreugde bij winst, reis naar Zuid-Korea voor condooms, dans al jubelend en blazend op mijn vuvuzela in het rond, eet bijna niet meer omdat ik teveel bier drink, werk niet meer (dat hoeft dan ook niet want ik heb vakantie), ga me na mijn vakantie ziek melden omdat ik wil nagenieten en alle wedstrijden nog een keer wil zien, discussieer en praat over niets anders meer dan voetbal... Man, o man! :^o

:lol:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 23 jun 2010 18:46

Zie onderstaande link. Wat ik met mijn vorige posting o.a. onder de aandacht wilde brengen (maar wat niet overkwam, wat zeker ook te maken heeft met hoe ik het heb verwoord en wat ik er allemaal bijhaalde, geef ik toe), heeft deze ds. m.i. heel goed onder woorden gebracht en goed onderbouwd. Wat ik ook zo goed vind is dat hij niet oordeelt over de mensen die wel kijken. Is m.i. ook niet nodig...
Vind ik nu dat je geen WK mag kijken? Nee, ik hoop alleen dat er verder wordt gekeken dan alleen het spel an sich.

http://refoweb.nl/vragenrubriek/16000/v ... sgebarsten

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2010 19:11

Dorah schreef:Zie onderstaande link. Wat ik met mijn vorige posting o.a. onder de aandacht wilde brengen (maar wat niet overkwam, wat zeker ook te maken heeft met hoe ik het heb verwoord en wat ik er allemaal bijhaalde, geef ik toe), heeft deze ds. m.i. heel goed onder woorden gebracht en goed onderbouwd. Wat ik ook zo goed vind is dat hij niet oordeelt over de mensen die wel kijken. Is m.i. ook niet nodig...
Vind ik nu dat je geen WK mag kijken? Nee, ik hoop alleen dat er verder wordt gekeken dan alleen het spel an sich.

http://refoweb.nl/vragenrubriek/16000/v ... sgebarsten

Goed onderbouwd? Ik lees nergens een onderbouwing. Ik lees tweedehands stellingen, van een auteur die de vraagbeantwoorder blijkbaar erg respecteert (mensverering?). Wat ik er vooral uit haal zijn deze zinnen:

De oude Romeinen wisten het al: het volk wil brood en spelen! Ook in dit opzicht is er weinig nieuws onder de zon.

en

“De mens heeft drama nodig, met helden en boeven, met spanning en sensatie, met tragedie en happy-end, vreugde en droefenis. Voetbal biedt dat in een ideale dosering, in twee bedrijven met een pauze ertussen en met een dramatische verlenging als de strijd onbeslist blijft”

Verder vind ik de vergelijking met het religieuze er behoorlijk aan de haren bijgesleept. O, het is wel mooi verwoordt hoor, met meeslepend taalgebruik, maar daar moet je een beetje doorheen prikken.

Maar ik stelde al eerder dat men de dingen die men wil bestrijden graag in het eigen gebied trekt. Ben je "tegen" het WK, doe dan net of het een religie is. Dan zal je publiek veel makkelijker te overtuigen zijn, omdat je in termen en beelden kunt spreken die het publiek aanspreekt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 23 jun 2010 20:26

@ Mortlach

'Verder vind ik de vergelijking met het religieuze er behoorlijk aan de haren bijgesleept'. Dat mag je vinden natuurlijk:) Als je een wetenschappelijke (bijv. sociologische) definitie van religie ernaast legt, kun je m.i. toch niet om alles heen..

'Maar ik stelde al eerder dat men de dingen die men wil bestrijden graag in het eigen gebied trekt'. Dit zie ik toch anders. De ds. haalt juist een auteur aan die zelf van voetbal heeft gehouden maar is gaan zien dat het inmiddels veel meer is dan een spelletje. Dat heeft niks te maken met 'preken voor eigen parochie'.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2010 20:53

Dorah schreef:@ Mortlach

'Verder vind ik de vergelijking met het religieuze er behoorlijk aan de haren bijgesleept'. Dat mag je vinden natuurlijk:) Als je een wetenschappelijke (bijv. sociologische) definitie van religie ernaast legt, kun je m.i. toch niet om alles heen..

Dat zou nog wel eens een interessante analyse zijn. Gooi jij dat balletje op? Ik zie namelijk wel wat niet onbelangrijke verschillen.

'Maar ik stelde al eerder dat men de dingen die men wil bestrijden graag in het eigen gebied trekt'. Dit zie ik toch anders. De ds. haalt juist een auteur aan die zelf van voetbal heeft gehouden maar is gaan zien dat het inmiddels veel meer is dan een spelletje. Dat heeft niks te maken met 'preken voor eigen parochie'.

Natuurlijk wel. Iemand kiest niet per ongeluk een stijl als deze. Het taalgebruik is uitermate goed toegespitst op het beoogde publiek. Dat voetbal ondertussen wat meer is dan zomaar een balletje trappen zal niemand ontkennen. En zeker, evenementen van zo'n formaat als een WK krijgt een hele eigen dynamiek, maar om nou de bobo's van de FIFA de rol van kardinalen in de schoenen te schuiven... Ik vraag me af of de gemiddelde ongelovige voetbalfan dat ook zo ervaart.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 jun 2010 22:11

Dat voetbal religie is en er veel vergelijkingen worden getrokken met het christelijk geloof is niet zo'n gewaagde stelling. De term godenzonen kennen we allemaal evenals 'daar hoorden zij engelen zingen'. Pas las ik een stuk over Messi-as, de verlosser van Argentinie en de 'hand van god' van een braziliaanse (het nationale elftal heeft trouwens als bijnaam de goddelijke kanaries) spits. Luister eens naar het commentaar bij een wedstrijd en de termen hemel en hel vallen geregeld. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 23 jun 2010 23:12

'De hand van God' is een Argentijn, namelijk Maradona, die in '86 (als ik me niet vergis) met de hand scoorde. Natuurlijk is dat soort namen afkomstig uit de religieuze hoek, net als de 'godenzonen' en liedjes als 'daar hoorden zij engelen zingen'. Bovendien is de naam 'Ajax' ook 'religieus getint'. Echter, de betekenis die er door jullie aan gegeven wordt, wordt er niet aan gegeven door de gemiddelde voetbalfan die het gewoon lekker bekkende termen vindt - net als 'Messi-as' (en geef toe, het is aardig gevonden). Ik heb niets met dat soort termen, maar snap heel goed waarom mensen ze gebruiken. Het bekt lekker, dekt in zekere zin de lading en ach, het is nog best grappig ook als je zelf toch niet gelooft of niet te star in je geloof staat. Maar daarmee is voetbal nog geen religie. Kom nou. Dat is een argumentatie van niets!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2010 00:02

Kris schreef:'De hand van God' is een Argentijn, namelijk Maradona, die in '86 (als ik me niet vergis) met de hand scoorde. Natuurlijk is dat soort namen afkomstig uit de religieuze hoek, net als de 'godenzonen' en liedjes als 'daar hoorden zij engelen zingen'. Bovendien is de naam 'Ajax' ook 'religieus getint'. Echter, de betekenis die er door jullie aan gegeven wordt, wordt er niet aan gegeven door de gemiddelde voetbalfan die het gewoon lekker bekkende termen vindt - net als 'Messi-as' (en geef toe, het is aardig gevonden). Ik heb niets met dat soort termen, maar snap heel goed waarom mensen ze gebruiken. Het bekt lekker, dekt in zekere zin de lading en ach, het is nog best grappig ook als je zelf toch niet gelooft of niet te star in je geloof staat. Maar daarmee is voetbal nog geen religie. Kom nou. Dat is een argumentatie van niets!

Ik ben het wel met Kris eens dat het gebruik van religieuze terminologie waarschijnlijk eerder te maken heeft met het religieuze van de mens en overblijfselen daarvan in onze cultuur dan met het religieus-zijn van het voetbalspel. Zo wordt een disco of andere muzieklocatie ook wel een "tempel" genoemd, maar toch kun je daarom alleen niet de stap maken het optreden dat er gehouden wordt een "eredienst" te noemen. Dan ga je met je metafoor een stap te ver, als je begrijpt wat ik bedoel.

Religie is iets functioneels. Om te bepalen of iets religieuze trekjes heeft, zullen we moeten nagaan of de mensen die er mee te maken hebben het als religieus ervaren (en wat dat dan precies is "religie ervaren"). Mij lijkt dat in het geval voetbal van niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jun 2010 08:32

Mortlach schreef:Ik ben het wel met Kris eens dat het gebruik van religieuze terminologie waarschijnlijk eerder te maken heeft met het religieuze van de mens en overblijfselen daarvan in onze cultuur dan met het religieus-zijn van het voetbalspel.
Historisch gezien wortelt sportbeoefening als sociaal gebeuren in de religie. De Olympische spelen in het oude Griekenland zijn dan ook begonnen als religieus gebeuren. Vandaar ook dat toen in de tijd van de Makkabeeen in Jeruzalem er een sportschool naast de tempel werd gezet, er oorlog uitbrak. Daar zie je nu nog de sporen van: mensen verbinden sport en religie met elkaar, ook nu nog. De voorbeelden over godenzonen enzovoorts komen dan ook niet zomaar uit de lucht vallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 24 jun 2010 08:50

Dat zal best, Elbert, en dat is ook mij wel bekend, maar dat is wat anders dan dat voetbal nu een religie zou zijn of nadrukkelijk religieus getint. Dat is namelijk niet zo, is mijn stellige overtuiging. Dat die terminologie niet uit de lucht komt vallen, hoef je me ook niet te vertellen, want dat begrijp ik ook wel. Maar dat is nog altijd iets anders dan dat het spelletje een religie zou zijn. Dat sommige spelers door hun fans haast aanbeden worden, is wél tamelijk bizar en wat mij betreft niet bepaald de bedoeling, maar dat is dan weer iets heel menselijks. De mens zoekt altijd helden om te vereren, naast een eventuele god waarin geloofd wordt.

Overigens, wat Mortlach zegt, kom je religieuze terminologie ook tegen in allerlei andere 'scenes', zoals in de muziekwereld. Paradiso is gevestigd in een voormalig kerkgebouw en is daarmee de mooiste poptempel (!) van dit land.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 jun 2010 09:20

Jullie gaan er van uit dat iets alleen religie is als het mensen het zo ervaren en benoemen. Dat is ongeveer hetzelfde als met elf tegen elf op een veld van 120x75 meter lopen en tegen een bal aantrappen en het geen voetbal noemen omdat je dat zelf niet zo ervaart ;-)

Natuurlijk is voetbal religie. Je noemt zelf de verering en de toewijding al. Om nog wat te noemen: troost, gevoel van eenheid en zingeving. Misschien aardig om deze documentaire eens te zien: http://www.youtube.com/user/FootballisGodMovie
De titel ' Football is God' is natuurlijk volledig uit de lucht gegrepen en kan ook voor andere zaken gelden ;-)

P.S. Hand van god van een paar dagen geleden.

Terug naar “Archief”