Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Galateia » 25 okt 2010 19:20

O, maar uhm, ik zeg toch ook niet, dat ik vind dat dat voor iedereen maar moet gelden?! Om nu als gezin zo te kunnen leven, hebben we ook een minder ontspannen periode in ons leven gekend. We zijn gewoon wel blij, dat die periode voorbij is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 okt 2010 19:36

Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent, Galateia, dat jullie daar blij mee zijn. Je weet ook hoe 't is om niet die keuzeruimte te hebben enzo, dan waardeer je het alleen maar meer denk ik.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 25 okt 2010 20:27

Evelien schreef:Je moet misschien wel wat inleveren en elke cent/euro omdraaien.

Die tijd hebben wij ook gehad in de beginjaren. Dan was ik blij met elke gulden/euro die ik in een lang niet gebruikte tas/jaszak vond, want dan kon ik weer wat te eten kopen ...
Toch was die tijd niet de slechtste tijd in veel opzichten. Ik werd er o.a. behoorlijk creatief van (wat kan ik nog maken met wat ik in de kast heb liggen - ingrediënten voor een maaltijd, kleren/lapjes, knutselspullen (om cadeautjes te maken) etc.?), maar zo'n periode moest niet te lang duren. Daarom heb ik altijd bewondering voor gezinnen die van een minimumloon/uitkering rond moeten komen, want die mensen zitten altijd in z'n situatie en dat lijkt me echt moeilijk, maar voor een tijdje is het wel een uitdaging :wink: .

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 okt 2010 21:25

MissF schreef:Volgens mij valt dat tegen, Evelien, en kun je het flink moeilijk krijgen als je in de bijstand terecht komt, en of je nou kinderen hebt of niet, dat maakt dan weinig meer uit. Tenminste, als je alle verhalen in kranten en op tv moet geloven.

Ik ken heel wat gezinnen/echtparen die in de bijstand zitten moeten leven van een klein bepaald bedrag en die kunnen rond komen, je moet wel hulp willen vragen.

En je staat echt niet op straat, vooral niet als je kinderen hebt.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 okt 2010 21:28

Wij hebben tot 1 november onze lease auto nog en dan is het einde. Voor de auto maakt me het niet uit maar het is zo fijn om goedkoop te rijden (prive) en als je de auto naar de garage brengt dat je nooit een rekening krijg :mrgreen:
Nu houden we het even bij 1 auto ook omdat we niet weten waar mijn man komt te werken en misschien krijgt hij weer wel een leaseauto.

Manlief heeft net nog een leuke vacature gevonden in Goes over 3 dagen is de einddatum dus nog net op tijd heb wel een kleine hoop dat het iets is dan kan hij heerlijk op de fiets naar zijn werk.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 25 okt 2010 21:32

Vaak komen mensen pas echt in de problemen als ze schulden gaan maken, en in principe is dat niet nodig als je een minimuminkomen hebt. Je hebt dan recht op zoveel toeslagen ed dat er echt nog wel van rond valt te komen. Bij mensen die in de problemen komen is er vaak sprake van veel grotere (psychosociale) problematiek. Met alleen maar meer geld zijn die mensen dan vaak ook echt niet geholpen.

@Liefie: dat zou fijn zijn als dat wat kon worden! Sterkte in de onzekere periode waar jullie nu in zitten, wel goed om te lezen dat jullie het zo positief benaderen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 09:55

liefie schreef:Wij hebben tot 1 november onze lease auto nog en dan is het einde. Voor de auto maakt me het niet uit maar het is zo fijn om goedkoop te rijden (prive) en als je de auto naar de garage brengt dat je nooit een rekening krijg :mrgreen:
Nu houden we het even bij 1 auto ook omdat we niet weten waar mijn man komt te werken en misschien krijgt hij weer wel een leaseauto.

Manlief heeft net nog een leuke vacature gevonden in Goes over 3 dagen is de einddatum dus nog net op tijd heb wel een kleine hoop dat het iets is dan kan hij heerlijk op de fiets naar zijn werk.

Spannend, zeg! Hopelijk is het iets, want dat zou lekker dichtbij zijn!

Mijn uitlaat maakt veel herrie. Maar dat kost een berg geld bij de garage. Dus heeft manlief er zelf eentje besteld en die gaat hij deze week onder mijn roze autootje bouwen :mrgreen:

Hij heeft dan dezelfde pretogen als toen hij eens op de vluchtstrook onder onze oude auto/trouwauto (die uiteindelijk afgebrand is) is gekropen om de koppeling te repareren 8)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 09:58

Mijn broertje en vader zijn momenteel beiden werkloos. Wat een zorgen zeg. Mijn broertje heeft thuis een vrouw en kind zitten, maar krijgt geen bijstand, daar is hij te jong voor. Op allerlei manieren probeert hij nu aan inkomen te komen. Het is echt even een rare situatie. Hij heeft wel gewoon opleiding, ervaring, maar ja... in zijn sector is het momenteel helemaal niks. En mijn vader is 55, dat is helemaal moeilijk. Zucht.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 10:20

Galateia schreef:Mijn broertje en vader zijn momenteel beiden werkloos. Wat een zorgen zeg. Mijn broertje heeft thuis een vrouw en kind zitten, maar krijgt geen bijstand, daar is hij te jong voor. Op allerlei manieren probeert hij nu aan inkomen te komen. Het is echt even een rare situatie. Hij heeft wel gewoon opleiding, ervaring, maar ja... in zijn sector is het momenteel helemaal niks. En mijn vader is 55, dat is helemaal moeilijk. Zucht.

Dat is wel heel heftig ja! De schoonvader van mijn man zijn zusje is ook werkeloos en rond de 60 jaar komt denk ik ook nooit meer aan de bak. En hij wil zo graag maar ja is veel te ''oud'' en kost veel te veel geld.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 okt 2010 10:26

@Galateia: wat raar dat je broertje geen bijstand krijgt! HIer is het niet leeftijdsgebonden hoor...
Da's enorm naar voor je vader zeg. Heb het meegemaakt met de buurman van mn ouders en die zit na 4 jaar nog steeds thuis :? Op die leeftijd willen ze ze gewoon niet meer hebben.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 10:36

Tegenwoordig krijg je onder de 27 jaar geen bijstandsuitkering. Dat is gedaan om mensen te stimuleren om aan het werk te gaan of een opleiding te volgen. Te veel jeugd en net afgestudeerden bleven te lang in de bijstand hangen.

@ Galatiea Krijgt je broer ook geen WW uitkering, die krijg je toch minimaal 3 mnd? Werkt je schoonzus ook nog?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 okt 2010 10:45

Snap de motivatie wel maar mensen onder de 27 die geen baan kunnen vinden buiten hun schuld om zijn dus wel de dupe....Vriendin van mij krijgt, ookal verdient haar man evenveel als de mijne, £250 per maand terwijl ze een baan zoekt. Kijk, dat vind ik nou zonde van het geld....

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2010 10:56

LauraC schreef:Snap de motivatie wel maar mensen onder de 27 die geen baan kunnen vinden buiten hun schuld om zijn dus wel de dupe....Vriendin van mij krijgt, ookal verdient haar man evenveel als de mijne, £250 per maand terwijl ze een baan zoekt. Kijk, dat vind ik nou zonde van het geld....

Ik kreeg inderdaad 3 maanden WW, daarna niets meer, omdat ik zo jong ben.
Allemaal leuk en aardig, maar toen ik bij de uitzendbureaus langs ging met de boodschap dat ik tijdelijk ALLES wilde doen wat ze te bieden hadden, kon dat ook niet! Want ik heb een HBO-diploma en het is voor hun cijfers niet goed als ze mij in een magazijn zetten o.i.d. Echt belachelijk. Maar ja, gewone vacatures in mij vakgebied waren er ook niet in overvloed. Ze waren er wel, maar dan waren er ook 215 reacties per vacature... Dan kun je nog zo hard je best doen, en bereid zijn tot van alles, werk krijg je niet zomaar. Als ik mbo'er was geweest had ik via de uitzendbureaus wel kunnen werken. Raar gedoe.
Bijstand zou ik niet krijgen, maar tegen die tijd was ik ook net getrouwd dus dan vervalt dat sowieso i.v.m. Marnix' salaris.

Nou ja, gelukkig ben ik er nu weer even vanaf, maar ik kan al wel weer de griebels krijgen als ik bedenk dat het in mei weer allemaal opnieuw zou kunnen beginnen :oops:

Galateia, heftig ook voor je vader. Ik had ook een paar wat oudere collega's die met de reorganisatie op straat kwamen te staan. Lastig hoor. Gelukkig zijn er wel weer wat aan de slag, maar sommigen inderdaad nog steeds niet. Blijkbaar hebben werkgevers niet zoveel over voor levenservaring...
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 11:00

LauraC schreef:Snap de motivatie wel maar mensen onder de 27 die geen baan kunnen vinden buiten hun schuld om zijn dus wel de dupe....Vriendin van mij krijgt, ookal verdient haar man evenveel als de mijne, £250 per maand terwijl ze een baan zoekt. Kijk, dat vind ik nou zonde van het geld....

Natuurlijk zal je met elke voorziening wel een 'geval'hebben waarin het niet fair is, maar de WWB is op zich al ingewikkeld genoeg en daar kunnen niet allemaal uitzonderingen op gemaakt worden. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen maar mensen gekend heb die zwaar misbruik maakte van de WWB, dus ik vond de nieuwe regeling een prima regeling.

Toen ik mijn rechtenstudie had afgerond heeft het ook 7 mnd geduurd voordat ik een baan had. In tussentijd ben ik in de thuiszorg gaan werken...eigenlijk ook wel super leuk ( nu scheelde het voor mij dat ik ook een vpk opleiding had gedaan, dus meerdere opties heb als ik werkloos raak)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 okt 2010 11:15

wat spannend liefie! Ik hoop dat je man snel weer werk heeft :)
ik zou niet weten hoe ik het zou moeten redden op 1 salaris........... 1.5 nog wel
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”