Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 feb 2005 12:03

Riska schreef:Bijbelse normen en waarden
als in, zoals in de Bijbel beschreven staat en die klakkeloos overnemen of toepassend in de huidige tijd...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2005 12:19

Raido schreef:
als in, zoals in de Bijbel beschreven staat en die klakkeloos overnemen of toepassend in de huidige tijd...

Ik heb moeite met het woord "klakkeloos". Ik denk dat daar waar het om Bijbelse normen en waarden gaat, de mens een grote verantwoordelijkheid heeft en geacht wordt erover na te denken en ze doordacht toe te passen...

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:20

Raido schreef:Wanneer smijt je goed met Bijbelteksten?
Wanneer is de uitleg goed of waar?

Hier op refoweb worden nog al wat ruzies uitgevochten, ik noem even het gothicindehemeltopic als uitgangs punt, er komt iemand met een redelijk serieuze stelling dat een gothic in de hemel kan komen. De eerste pagina's (stuk of 3) wordt er nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd, totdat er met Bijbelteksten gesmeten gaat worden, Paulus en alle Bijbelheiligen worden er bij gehaald om een zondige mede mens de hel in te bonjouren, dit onder het mom van lijnen trekken tussen bepaalde termen en gothics..

Dat is in mijn ogen niet goed, maar inhoudelijke vervlakking? nee dat kan ik dus niet zeggen, misschien zijn hier een aantal christenen die wat rationeler denken dan verwacht wordt van onze mederefo, maar is dat een probleem. Er zijn hier mensen die de Bijbel niet klakkeloos toepassen of in een vormpje gieten zodat het in elke schriftuurlijk niet uit te leggen gaatje past, maar dat is de Bijbel niet, dat is bijbel, een verkrachting van een vaststaand iets. De Bijbel is geen oploskoffie, het is een kant en klaar product, met richtlijnen. Die niet overal toepasbaar zijn, we hebben hersenen en kunnen denken, en zo moeten wij de Bijbel dan ook gebruiken, als gids, als Canon..

De bijbel is lijdraad, geen trekkoord, je moet zelflopen en je niet voortlaten sleuren door de Bijbel zoals sommige doen, De Bijbel zegt het, dus is het zo. Ja de Bijbel zegt het zo ja, maar de situatie is niet het zelfde, er wordt wat dogmatisch geneuzeld, en wat schriftuurlijke water bij de wijn gedaan hier, en onder het mom van waarlijke schriftuurlijke uitleg van een aantal radikalinski's wordt de hemelbevolking dusdanig uit gedund dat het begrip "in het huis mijns Vaders zijn vele woningen" heel anders uitgelegd kan worden, is dat bedoeling van De Bijbel? Is het de bedoeling dat een stel ruffomatorische gristenen met de Bijbel aan de haal gaan alsof ze de enige ware manier van leer en denken in pacht hebben?

NEEN HET!

Kijk en dit bedoel ik evengoed met vervlakking. Je bent het waarschijnlijk niet met mij eens maar kunt dit niet op een normale manier uiten?! Dan ga je het het hebben over geneuzel, water bij de wijn doen, radikalinski's en ruffomatorische gristenen enz enz...
Spijt me zeer, maar aan meningen die zo gebracht moeten worden hecht ik geen waarde....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:22

Raido schreef:

Hoe zou jij ze anders willen toepassen in deze tijd? Daar ben ik wel benieuwd naar dan.... Je wilt de regels niet strikt overnemen maar hoe wil je het dan concreet toe gaan passen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2005 21:39

Riska schreef:Met teksten smijten gaat aan de bedoeling van de Bijbel voorbij.

Inderdaad, een aantal mensen dat het meest met teksten smijt gebruikt die vaak meer te onpas dan te pas.

Overigens heb ik nog steeds niet helemaal helder wat Pierro onder 'vervlakking' verstaat. Ik zie inhoudelijke vervlakking als er een niet meer op elkaar wordt ingegaan, de discussie niet 'diep' gaat en er slechts met oneliners gesmeten wordt en er niet echt wordt nagedacht. Maar ik heb de indruk dat jij iets anders bedoelt..

Overigens denk ik dat wat TheKeimpe zei ook erg belangrijk: dat iedereen zich bewust is van de kaders waarbinnen een bepaalde discussie zich afspeelt. Ik denk dat dit de belangrijkste reden is waarom het weleens 'mis' gaat.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 21:57

Aragorn schreef:

Inderdaad, een aantal mensen dat het meest met teksten smijt gebruikt die vaak meer te onpas dan te pas.

Overigens heb ik nog steeds niet helemaal helder wat Pierro onder 'vervlakking' verstaat. Ik zie inhoudelijke vervlakking als er een niet meer op elkaar wordt ingegaan, de discussie niet 'diep' gaat en er slechts met oneliners gesmeten wordt en er niet echt wordt nagedacht. Maar ik heb de indruk dat jij iets anders bedoelt..

Overigens denk ik dat wat TheKeimpe zei ook erg belangrijk: dat iedereen zich bewust is van de kaders waarbinnen een bepaalde discussie zich afspeelt. Ik denk dat dit de belangrijkste reden is waarom het weleens 'mis' gaat.

Ik ben het opzich wel met jou stelling eens hoor.... Ik versta vooral het minder diepgaande en tevens in mijn ogen het nogal afwijkende van de Bijbel als richtlijn voor ons dagelijks leven. En daarin ook als uitgangspunt voor de discussie. (tenzij het over de bijbel opzich als discussiepunt gaat)
Wat betreft het consequent wel van de bijbel gebruikmaken en ook een zeer radicale verkondiging daarvan, zie ik de bedroevende tendens dat zoiets niet meer geaccepteerd wordt.... (maar ik ga hier niet personen en discussies noemen)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 feb 2005 22:34

TheKeimpe schreef:Mooi gesproken Sela!

Zit ik alleen nog met een ander punt:
Deze site heet REFOweb. Aan de naam te horen zou je denken: een digitale ontmoetingsplaats voor REFO's. Dan kan ik heel goed begrijpen dat mensen met hun ogen knipperen als zij zien waarover en op basis van welke argumenten er gediscussieerd wordt. Dat zijn namelijk lang niet altijd argumenten vanuit de Bijbel en de belijdenisgeschriften...

Zijn discussie's daarmee inhoudelijk vervlakt? Nee en ja.
Nee, het is mogelijk om gewoon goed met elkaar te discussieren, als men eerlijk met elkaar omgaat, ook als de argumenten niet vanuit het REFO-fundament komen.
Ja, want waar de Bijbel en de belijdenis haar zeggingskracht verliest, zal dat als vervlakking ervaren worden door degenen die zich daar hartelijk aan verbonden voelen.

Daarom is het denk ik van heel groot belang dat:
- Degenen die niet het REFO-fundament als uitgangspunt nemen, zich niet in discussie gaan mengen die zich binnen dat vlak bevinden. Het is uitermate storend als je over een oudvader praat en er komt iemand langs die roept: "Maar die oudvaders, ik kan er niets mee." Ik kan me zoiets dergelijks herinneren in een gezelschappen-topic.
- Degenen die niet buiten het REFO-fundament willen discussieren, zich ook niet in discussies mengen die zich daarbuiten afspelen. Ook dat wekt wrevel op en het vervlakt de discussie, want die gaat verzanden in een welles-nietes spelletje.

En er zullen vast discussies zijn waar een ieder aan deel kan nemen, vanuit zijn eigen standpunt.

inderdaad, hier heb je denk ik de kern van het probleem. wellicht is dit ook voor een deel te ondervangen als de topicstarter bij de beginpost een duidelijk kader aangeeft waarbinnen hij de discussie gevoerd wil hebben, wat voor discussie hij/zij wil zien. dit maakt het voor ons als mods ook een stuk gemakkelijker om de discussie in het spoor te houden, en evt. afwijkende discussies binnnen het topic eruit te splitsen. verder kun je er dan gemakkelijker op wijzen, dat als je in een discussie bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van de Bijbel als uitgangspunt neemt, dat kritiek op de inhoud van de Bijbel in die discussie dus niet terzake doende is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sela

Berichtdoor sela » 08 feb 2005 00:03

Aragorn schreef:

dat 'mis' gaan kun je misschien ook weer niet iemand kwalijk nemen.. 't is niet iedereen gegeven gelijk door te hebben hoe iets zit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2005 19:28

Pierro schreef:Ik ben het opzich wel met jou stelling eens hoor.... Ik versta vooral het minder diepgaande en tevens in mijn ogen het nogal afwijkende van de Bijbel als richtlijn voor ons dagelijks leven. En daarin ook als uitgangspunt voor de discussie. (tenzij het over de bijbel opzich als discussiepunt gaat)
Wat betreft het consequent wel van de bijbel gebruikmaken en ook een zeer radicale verkondiging daarvan, zie ik de bedroevende tendens dat zoiets niet meer geaccepteerd wordt.... (maar ik ga hier niet personen en discussies noemen)

Maar dat is toch iets anders dan wat ik bedoelde. Ik zie diepgang in een discussie los van of het bijbels of onbijbels is. En tja, radicale toepassing van de bijbel kun je op een breed forum denk ik niet als gegeven waaraan iedereen zich 'moet' conformeren beschouwen. Maar mocht die manier beter zijn dan een andere, dan is dat mi. gewoon aan te tonen op grond van de bijbel en op grond van argumenten. Als we maar weten wat de discussiekaders zijn, dat is denk ik toch het belangrijkste.

sela schreef:dat 'mis' gaan kun je misschien ook weer niet iemand kwalijk nemen.. 't is niet iedereen gegeven gelijk door te hebben hoe iets zit..

Nee, dat is waar. Ehm, lees m'n verhaal dan maar vooral als: zo ontstaat het probleem. En niet als: dit is wat mensen 'fout doen'. :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 feb 2005 14:14

... een idee zou kunnen zijn, om de discussies die het bestaan van God en de betrouwbaarheid van de Bijbel niet als vooronderstelling hebben, plaats te laten vinden in een eventueel filosofisch getint forum... :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jean

Berichtdoor jean » 14 feb 2005 15:48

... een idee zou kunnen zijn, om de discussies die het bestaan van God en de betrouwbaarheid van de Bijbel niet als vooronderstelling hebben, plaats te laten vinden in een eventueel filosofisch getint forum...

Dat kan ik niet met je eens zijn hoor!
Waarom moet er op een forum van een site die Refoweb heet, een forumonderdeel komen waar het bestaan van God en de betrouwbaarheid van de Bijbel ter discussie gesteld kunnen worden? Dat is nu een van de grote problemen van dit hele refoweb! Alles mag gezegd worden, als je de topic maar de goede titel geeft die daar bij past. Dat is toch niet echt uitstralen wat een Christen, iemand die leeft vanuit de ideeen van de Reformatie als doel heeft? Natuurlijk mogen mensen die bepaalde dingen denken dat ter discussie stellen, maar ik ben en blijf van mening dat er dan wel bijbelteksten, zij het in context, gebruikt mogen worden om die mening tegen te gaan, als deze niet bijbels is. Probleem is dat wij als Reformatorische mensen geen goed beeld geven van wat het ware dienen van de Heere is, omdat we zo op dit forum zeggen 'Refo' te zijn, en dan bepaalde 'eigen meningen' plaatsen. Dit is geen goede uitstaling naar de 'buitenwereld', die hier dus ook volop komt (welkom hoor, maar je bent wel op een Refoweb...)

sela

Berichtdoor sela » 14 feb 2005 16:02

jean schreef:
... een idee zou kunnen zijn, om de discussies die het bestaan van God en de betrouwbaarheid van de Bijbel niet als vooronderstelling hebben, plaats te laten vinden in een eventueel filosofisch getint forum...

Dat kan ik niet met je eens zijn hoor!
Waarom moet er op een forum van een site die Refoweb heet, een forumonderdeel komen waar het bestaan van God en de betrouwbaarheid van de Bijbel ter discussie gesteld kunnen worden? Dat is nu een van de grote problemen van dit hele refoweb! Alles mag gezegd worden, als je de topic maar de goede titel geeft die daar bij past. Dat is toch niet echt uitstralen wat een Christen, iemand die leeft vanuit de ideeen van de Reformatie als doel heeft? Natuurlijk mogen mensen die bepaalde dingen denken dat ter discussie stellen, maar ik ben en blijf van mening dat er dan wel bijbelteksten, zij het in context, gebruikt mogen worden om die mening tegen te gaan, als deze niet bijbels is. Probleem is dat wij als Reformatorische mensen geen goed beeld geven van wat het ware dienen van de Heere is, omdat we zo op dit forum zeggen 'Refo' te zijn, en dan bepaalde 'eigen meningen' plaatsen. Dit is geen goede uitstaling naar de 'buitenwereld', die hier dus ook volop komt (welkom hoor, maar je bent wel op een Refoweb...)

maar hoe zit het dan met het volgende:
is de uitstraling naar buiten toe belangrijker dan een inhoudelijke motivatie om ergens achter te staan?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 feb 2005 18:48

Inderdaad, Sela. Bovendien: de buitenwereld komt hier inderdaad, daarom moet het ook mogelijk zijn deze onderwerpen ter discussie te stellen. Als dit forum alleen voor refo's toegankelijk zou zijn, zou het weer een heel ander verhaal zijn...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jean

Berichtdoor jean » 14 feb 2005 20:32

maar hoe zit het dan met het volgende:
is de uitstraling naar buiten toe belangrijker dan een inhoudelijke motivatie om ergens achter te staan?

natuurlijk niet!
Maar het is denk ik wel belangrijk dat je naar buiten toe motiveert op bijbelse gronden. Hoe kun je getuigen van een vast en onwankelbaar geloof, van de waarheid van de bijbel, van de waarheid God, als je dat zelf ter discussie wilt stellen? Wetenschappers stellen toch ook niet ter discussie dat de zon warm is? Waarom moeten 'Refo's' dan ter discussie stellen of God waar is en de bijbel waar is? Natuurlijk mogen mensen met vragen komen, maar of je hier nog moet gaan discussieren of de bijbel wel getrouw is, volgens mij heb je dan het verkeerde uitgangspunt als je dat op deze website wilt gaan doen. Noem dan deze website geen refoweb. Ik geloof dat geloven radicaal is, en dat de bijbel als 1 complete waarheid aangenomen moet worden. Daarover moet je helemaal niet gaan discussieren. En natuurlijk zijn er verschillende interpretaties, van hoe wij dat in het dagelijks leven moeten invullen, maar haal het wel echt uit de bijbel dan! Of uit wijze boeken van wijze mannen en vrouwen! En niet uit het hoofd, van ik vind dit en ik vind dat.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 feb 2005 21:39

Jean,

Het grootste deel van de bezoekers van Refoweb gelooft dat de Bijbel de directe openbaring van God aan de mens is, gelukkig wel. In het grootste gedeelte van discussies wordt hier ook vanuit gegaan, gelukkig.

echter, de situatie is zo, dat refoweb ook andere mensen aan blijkt te trekken dan refo's. Mensen die niet geloven, min of meer vrijzinnige christenen, en mensen die niet weten wat ze moeten geloven.

de participatie van zulke mensen in met name het religiegedeelte van het forum, brengt met zich mee dat discussies soms inderdaad gaan over of de Bijbel sowieso betrouwbaar is, of iets dergelijks, wat voor refo's geen discussiepunt is. zolang dit niet komt in plaats van de "gewone" discussies, maar ernaast, is er wat mij betreft geen probleem, wellicht zelfs een verrijking. Het zorgt er namelijk voor dat je ook op de "verplichte" punten leert beargumenteren. Inderdaad gaan zulke discussies regelmatig buiten de refo-wereld om, maar dat neemt niet weg, dat je je daarin ook vanuit de reformatorische beginselen kunt mengen.

verder zie ik er ook geen heil in om een forumonderdeel aan te leggen waar de betrouwbaarheid van de Bijbel per definitie niet wordt erkend, dat lijkt me voor een refo-forum niet de juiste weg, en ik vraag me ook af of hij dat bedoelt. wellicht is het wel een idee om voortaan alle discussies waar de betrouwbaarheid van de Bijbel niet per definitie erkend wordt, in een apart forum onder te brengen, zodat de scheiding duidelijker is, en je ook weet waar je je in begeeft.

Ik zie er geen heil in om alle discussies waar de betrouwbaarheid van de Bijbel niet als norm geldt, te verwijderen. ten eerste, omdat je dan ook de mogelijkheid om mensen met een andere mening te overtuigen de deur uitdoet, en ten tweede omdat het ook voor refo's heilzaam kan zijn kan zijn als zij vaststaande feiten opnieuw moeten overdenken. ik heb er zelf in ieder geval veel van geleerd.

Wat die "buitenwereld" betreft: die is inderdaad van harte welkom, en ze hoeven het ook niet met ons eens te zijn, maar een beetje respect kan inderdaad geen kwaad :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”