Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 07 feb 2005 06:22

Volgens de Joodse traditie was al eerder de wetgeving op de Sinaj tijdens Sjavoeoth (wekenfeest - de dag na 7 weken van dagen tellen na het oogste van de eerste tarwe halm, dus in totaal 50 dagen - is daarom in het Grieks pentekoste - pinsteren). En tijdens de ontvangst van de Torah was er geluid van de ramshoorn - de sjofar te horen, donderen en koloth - stemmen. Er wordt geinterpreteerd: stemmen in alle 70 talen der volken. Is de gebeurtenis van Pinksteren in Hand.2 dan nog toeval, met het talenwonder (tongen) terwijl de leerlingen van Jesjoea de wetgeving in het vlesen hart hadden ontvangen?

Sam

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2005 16:35

jas schreef:
Marnix schreef:Tja.... het is een wonder en niet te verklaren.... Volgens mij spraken de apostelen een taal en hoorde iedereen de apostelen in eigen taal. Dat maak ik er uit op.... Verder ga ik het ook niet proberen te verklaren...

En ik kan de uitleg van vreemde talen niet helemaal rijmen met 1 corinthiers 14. Maar ja, misschien heb je wel gelijk :) Ik ben er niet bij geweest dus ik heb er verder geen kennis van :)

Enige puntje waar ik nog mee zit is de tongentaal zoals je die in pinkstergemeenten bijvoorbeeld wel eens hoort.... Wat is dat dan? Het is geen vreemde taal... maar zetten die mensen het dan in scene? :)

Elk mens kan zichzelf in geestesvervoering brengen. Ook mensen van andere religies kunnen dat. Het zegt dus totaal niets over de aard van de (G)geest waarmee men bevangen wordt, of die goed of slecht is.
Ik persoonlijk geloof niet in de hedendaagse tongentaal. Het komt op mij occult over en ik voel me er zeer onbehaaglijk bij.

En wat als het nog wel een gave van de Geest is? Ik neem aan dat niet op basis van je eigen gevoel wordt bepaald of dit wel of niet goed is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 07 feb 2005 18:11

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Tja.... het is een wonder en niet te verklaren.... Volgens mij spraken de apostelen een taal en hoorde iedereen de apostelen in eigen taal. Dat maak ik er uit op.... Verder ga ik het ook niet proberen te verklaren...

En ik kan de uitleg van vreemde talen niet helemaal rijmen met 1 corinthiers 14. Maar ja, misschien heb je wel gelijk :) Ik ben er niet bij geweest dus ik heb er verder geen kennis van :)

Enige puntje waar ik nog mee zit is de tongentaal zoals je die in pinkstergemeenten bijvoorbeeld wel eens hoort.... Wat is dat dan? Het is geen vreemde taal... maar zetten die mensen het dan in scene? :)

Elk mens kan zichzelf in geestesvervoering brengen. Ook mensen van andere religies kunnen dat. Het zegt dus totaal niets over de aard van de (G)geest waarmee men bevangen wordt, of die goed of slecht is.
Ik persoonlijk geloof niet in de hedendaagse tongentaal. Het komt op mij occult over en ik voel me er zeer onbehaaglijk bij.

En wat als het nog wel een gave van de Geest is? Ik neem aan dat niet op basis van je eigen gevoel wordt bepaald of dit wel of niet goed is.

Gevoel tja vreemd gaan geeft bij velen een goed gevoel , of dit nou goed is is wat anders .

Ik ben het met Marnisxeens -- toets het aan Gods woord .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 07 feb 2005 19:41

Heb weleens gehoord van iemand die samen met zijn vriend naar een Pinkstergemeente ging, waar ook iemand tongentaal sprak. Die vriend was kende Chinees vanwege zijn zendingswerk - bleek het dat die tongensprekende man aan het vloeken was in het Chinees!

Ik ben hier heel, en dan ook heel erg van geschrokken! Uitkijken geblazen dus, ook in dit soort gevallen.
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 07 feb 2005 20:33

Alexandra schreef:Heb weleens gehoord van iemand die samen met zijn vriend naar een Pinkstergemeente ging, waar ook iemand tongentaal sprak. Die vriend was kende Chinees vanwege zijn zendingswerk - bleek het dat die tongensprekende man aan het vloeken was in het Chinees!

Ik ben hier heel, en dan ook heel erg van geschrokken! Uitkijken geblazen dus, ook in dit soort gevallen.

IDD , ook wel eens een positief verhaal gehoord ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2005 20:58

Alexandra schreef:Heb weleens gehoord van iemand die samen met zijn vriend naar een Pinkstergemeente ging, waar ook iemand tongentaal sprak. Die vriend was kende Chinees vanwege zijn zendingswerk - bleek het dat die tongensprekende man aan het vloeken was in het Chinees!

Hm, dat lijkt me wel heel sterk.. tongentaal klinkt volgens mij heel anders dan Chinees, dat verschil zou iemand die geen Chinees kan ook moeten kunnen horen denk ik.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 07 feb 2005 21:28

Aragorn schreef:

Hm, dat lijkt me wel heel sterk.. tongentaal klinkt volgens mij heel anders dan Chinees, dat verschil zou iemand die geen Chinees kan ook moeten kunnen horen denk ik.

Aha een expert !! hoezo anders dan chinees .?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2005 01:03

Haha, nou, geen expert hoor. Maar wat ik ervan begrepen heb klinkt tongentaal meer als een soort ondefinieerbare keelklanken, terwijl chinees veel 'scherper' is zegmaar. Maargoed, ik heb het zelf nooit gehoord, maar op basis wat ik ervan weet kan ik me moeilijk voorstellen dat het gemakkelijk te verwarren is met chinees.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 08:43

Aragorn schreef:Haha, nou, geen expert hoor. Maar wat ik ervan begrepen heb klinkt tongentaal meer als een soort ondefinieerbare keelklanken, terwijl chinees veel 'scherper' is zegmaar. Maargoed, ik heb het zelf nooit gehoord, maar op basis wat ik ervan weet kan ik me moeilijk voorstellen dat het gemakkelijk te verwarren is met chinees.

Het enige wat ik van chinees weet is dat je ze kunt eten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 08:44

Marnix schreef:
jas schreef:

Wel, waar in de Bijbel lees jij dat het uitstoten van onverstaanbare klanken een gave van de Geest is? Dan zijn hier veel indianen ook mee gezegend.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 feb 2005 08:46

Er zijn verschillende soorten tongentalen volgens mij, sommige mensen spreken een bestaande taal en andere een nieuwe. Maar ik vind het erg vreemd dat jas hier op z'n gevoel afgaat.
In een boek van ds Dick van Keulen schrijft hij dat hij ook tongentaal spreekt, voor zichzelf, hij is Nederlands gereformeerd. Dus 't is echt niet alleen voorbehouden aan Pinkstermensen. Al vind ik het erg jammer dat wij er zo onbekend mee zijn, zelfs zo onbekend dat iemand als jas zo reageert.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 08:53

Lalage schreef:Er zijn verschillende soorten tongentalen volgens mij, sommige mensen spreken een bestaande taal en andere een nieuwe. Maar ik vind het erg vreemd dat jas hier op z'n gevoel afgaat.
In een boek van ds Dick van Keulen schrijft hij dat hij ook tongentaal spreekt, voor zichzelf, hij is Nederlands gereformeerd. Dus 't is echt niet alleen voorbehouden aan Pinkstermensen. Al vind ik het erg jammer dat wij er zo onbekend mee zijn, zelfs zo onbekend dat iemand als jas zo reageert.

Ach, en blijkbaar gaan de voorstanders evenzeer op hun gevoel af. Want in de Bijbel staat niets over onverstaanbare klanken uitstoten. Het Woord is helder, een openbaring, geen verduistering.
Kun jij die mensen verstaan dan met hun tongentaal?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 09:23

En iemand zoals Raido reageerd ook zo, gewoon omdat ik wat kippenvelgevoelens krijg bij het horen van tongentaal. Ik mijd voor mij zelf bijvoorbeeld voor het grootste deel de extreme metal muziek waarin gegrunt wordt dat vind ik namelijk wat duivels en demonisch klinken, dit idee/gevoel heb ik ook bij het horen van tongentaal..

Hoe zou God zo iets onverstaanbaars willen gebruiken?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 08 feb 2005 09:25

waar we in ieder geval niet omheen kunnen is dat het in de bijbel genoemd wordt...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 09:40

sela schreef:waar we in ieder geval niet omheen kunnen is dat het in de bijbel genoemd wordt...
totaal mee eens, maar dus en? conclusie... Het waren talen die te verstaan zijn, ik denk ook dat dit speciale gaven waren, speciaal voor die tijd. Wij hebben een gros aan dominees en kilometers theologische werken, het geloof is goed te verdedigen en te uiten met de dingen die we nu hebben.

Waarom wel tongentaal en geen gebedsgenezing, opwekking van doden? Het zijn wonderen denk ik, dingen die niet altijd en overal moeten gebeuren.. Ik denk dat tongentaal een beetje 'in' is, je kunt in de pinkstergemeenten er haast niet omheen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”