Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2005 20:40

M@rije schreef:Weet iemand waarom sommige mensen zo tegen bloemen op de begrafenis zijn? Heeft dat te maken met soberheid of hebben ze er nog een bijbelse reden voor?

Proberen de mensen daar de dood niet mee te verbloemen, letterlijk?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 feb 2005 21:04

caprice schreef:
M@rije schreef:Weet iemand waarom sommige mensen zo tegen bloemen op de begrafenis zijn? Heeft dat te maken met soberheid of hebben ze er nog een bijbelse reden voor?

Proberen de mensen daar de dood niet mee te verbloemen, letterlijk?

Hoezo? het enigste is dat de overledene zelf niks heeft aan de bloemen die hij of zij krijgt. ik heb persoonlijk weinig tegen op bloemen op een begrafenis, ik denk dat het van de persoonlijke wens van de overledene afhangt en niet zozeer van je religie hoeft af te hangen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 feb 2005 21:05

mij is altijd geleerd, geef bloemen zolang die persoon nog in leven is, want als hij dood is heeft ie er toch niks aan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 feb 2005 21:08

johannes1 schreef:mij is altijd geleerd, geef bloemen zolang die persoon nog in leven is, want als hij dood is heeft ie er toch niks aan.

:mrgreen: ha ha wat leuk dat zegt mijn moeder ook altijd en dat is helemaal waar ja. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2005 21:11

Bloemen zijn fleurig, en de dood is allesbehalve dat. Het past gewoon niet bij elkaar. Zeker niet als je gelooft in de eeuwigheid die er is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 feb 2005 21:14

caprice schreef:Bloemen zijn fleurig, en de dood is allesbehalve dat. Het past gewoon niet bij elkaar. Zeker niet als je gelooft in de eeuwigheid die er is.

Tja als je weet dat iemand naar Huis gegaan is... Dan is het bijna een feestelijke begrafenis, zoals onze dominee het een paar maanden geleden zei na het sterven van iemand bij ons uit de gemeente die zeker wist dat Jezus voor hem een plaats had bereidt in de hemel.

Maar ik denk dat het van de wens van de overledene afhangt wel of geen bloemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 21:34

caprice schreef:Bloemen zijn fleurig, en de dood is allesbehalve dat. Het past gewoon niet bij elkaar. Zeker niet als je gelooft in de eeuwigheid die er is.

Ik denk JUIST als je gelooft in een hiernamaals, dat bloemen gepast zijn. En anders zijn bloemen altijd nog HET symbool van kortstondigheid.. :wink:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 feb 2005 22:05

Aragorn schreef:Ik denk JUIST als je gelooft in een hiernamaals, dat bloemen gepast zijn. En anders zijn bloemen altijd nog HET symbool van kortstondigheid.. :wink:

Precies. Ik vermag wel met de dichter van de 103e psalm te zeggen: "De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij."

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2005 22:07

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Ik denk JUIST als je gelooft in een hiernamaals, dat bloemen gepast zijn. En anders zijn bloemen altijd nog HET symbool van kortstondigheid.. :wink:

Precies. Ik vermag wel met de dichter van de 103e psalm te zeggen: "De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij."

Ja, helemaal mee eens. Maar dat was dus in het leven. Waarom dan die bloemen als een mens heengegaan is?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 22:18

Yvonne, dat vind ik absoluut niet raar hor. Het is eigenlijk ook waar ik t topic voor opzette, om aan iedereen te vragen wat ie wel of niet zou willen bij en na de dood.

Joepie, mag ik vragen waarom je toch de bloemen op het graf had gelegd? Zelf zou ik dat denk ik nooit durven, want mijn moeder zegt ook altijd dat ze dat echt niet wil.
Engaged @ 07-01-2005

joepie

Berichtdoor joepie » 03 feb 2005 22:40

Ik heb de wens van mijn moeder gerespecteerd tot aan haar dood, maar daarna was het tijd om de rouwen om mijn manier. Zij was op haar bestemming en had er dus eigenlijk niets meer mee te maken.
Of ik al dan niet naar haar graf ga merkt zij niet.
Daarin had ze gelijk.

Wat de bloemen betrefd moet ik altijd denken aan Jes 40 :6 Hoor, iemand zegt: Roep. En de vraag klinkt: Wat zal ik roepen? – Alle vlees is gras, en al zijn schoonheid als een bloem des velds. 7 Het gras verdort, de bloem valt af, als de adem des HEREN daarover waait. Voorwaar, het volk is gras. 8 Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand.
Het is voor mij een getuigenis dat de bloem dan wel mag afvallen, of afgeknipt worden, Gods woord houd eeuwig stand.
Van geslacht tot geslacht.

mw
Moderator

Re: Je begrafenis

Berichtdoor mw » 03 feb 2005 22:51

M@rije schreef:Niet het allervrolijkste onderwerp, maar ik denk wel actueel met het toenmende aantal sterfgevallen onder jongeren;
Hoe zou jij je begrafenis willen? Wat vind je dat echt NIET kan bij een begrafenis? Wat zou je de ds. willen laten zeggen? Of je familie?

Wat zijn bij jullie ''standaard-procedures'' bij een begrafenis?

Ik wil een niet al te bijzondere begrafenis. Wat ik niet wil op mijn begrafenis is dat er alleen over dood&verderf gepraat word, maar ook over de genade van God die ik zelf ervaren heb. De predikant mag gewoon mijn wijkpredikant zijn. De preek moet zijn over de tekst die mij het meeste aanspreekt. Gezongen mag worden, in ieder geval psalm 43, 108, 121, 138 en 122. Ik had er nog een paar maar daar kom ik zo snel niet op. Ik zou ook graag nog wat liederen willen laten zingen, maar dat heeft de kerk weer liever niet en ik houd ook rekening met de wensen van hen. Daarom mogen die tussendoor en aan begin/eind gespeeld worden. Ik wil wel graag bloemen. Mooie witte bloemen (kelken,rozen, anjers-- geeft niet welke--). En wat ik ook mooi vind, is dat de broers/zussen mij de kerk in/uit en naar het graf zouden begeleiden .
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 feb 2005 22:59

caprice schreef:
Collateral schreef:Ik vermag wel met de dichter van de 103e psalm te zeggen: "De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij."

Ja, helemaal mee eens. Maar dat was dus in het leven. Waarom dan die bloemen als een mens heengegaan is?

Als symbool voor onze vergankelijkheid (hier op aarde)?

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2005 06:58

Collateral schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:Ik vermag wel met de dichter van de 103e psalm te zeggen: "De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij."

Als symbool voor onze vergankelijkheid (hier op aarde)?

Ik denk dat een begrafenis op zichzelf al daarvan spreekt. Daar heb je geen bloemen voor nodig. Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 07:39

ik vind het juist wel mooi om bloemen op een graf te leggen,, het is voor mij toch een teken dat er iemand aan die gene denkt,, want als hij in de hemel zit kan hij toch alles zien??
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Terug naar “Archief”