Humor in de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 13:19

alex leusink schreef:Ik krijg het idee dat de titel van dit topic meer een wens is dan een vraag. Want humor is in de wereld vaak een overlevingsstrategie en een middel om spanningen af te schudden, of eventjes te verlichten. In de hemel zal God alles en in allen zijn, en zal het complete zijn dan ook op Hem gericht en in Hem vertegenwoordigd zijn. De hemel is geen aardbol zonder ziekte en ellende, het is een compleet nieuw bestaan, waar alleen dat wat van God komt hetzelfde zal zijn, omdat God niet veranderen kan. Dus vandaar dat we niet aan humor moeten denken, alsof we bang zijn ons te moeten vervelen, maar laten we ons afvragen of we werkelijk uitzien naar het Jeruzalem om de Heere de eer te geven die Hem toekomt.

Ik wel.

Maar dat sluit de aanwezigheid van humore niet uit. Dat ik denk dat er humor is heeft niets te maken met vervelingsangst hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 13 feb 2005 21:36

Het is al door diverse mensen aangegeven. God heeft gevoel voor humor...

Kijk maar eens naar de olifant, de zebra of de giraf...

Om dat te kunnen verzinnen moet je wel gevoel voor humor hebben... :D
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2005 22:01

Haha, inderdaad. :) En bovendien: als God het niet geschapen zou hebben zou humor ook niet bestaan. En dan bedoel ik uiteraard geen flauwe mopjes.

André

Berichtdoor André » 13 feb 2005 23:20

egbert schreef:Het is al door diverse mensen aangegeven. God heeft gevoel voor humor...

Kijk maar eens naar de olifant, de zebra of de giraf...

Om dat te kunnen verzinnen moet je wel gevoel voor humor hebben... :D

Of neem de wat meer alledaagse dingen in het leven: een varken 8)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 13 feb 2005 23:29

:mrgreen:

of een nijlpaard?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2005 23:34

Of de mensheid.

André

Berichtdoor André » 13 feb 2005 23:38

Aragorn schreef:Of de mensheid.
Daar moeten we het ook maar mee doen, want de dieren komen geloof ik niet in de hemel 8)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 13 feb 2005 23:55

André schreef:
Aragorn schreef:Of de mensheid.
Daar moeten we het ook maar mee doen, want de dieren komen geloof ik niet in de hemel 8)

maar ze zijn er wel....

Jesaja 11:6 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 feb 2005 00:11

Als ik in de spiegel kijk schiet ik ook altijd in de lach.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 14 feb 2005 09:38

Hoe komen we aan humor? Is het niet iets wat God geschapen heeft en wat Hij ons als een gave gegeven heeft? Dat de Heere God humor heeft weet ik o.a. ook uit eigen ervaring.
Een voorbeeld: Een keer aan het avondmaal kreeg ik uit de hand van onze dominee een heel klein stukje brood (naar mijn idee). Ik zette dit af naar mijn verdienste en dacht: ik verdien ook niet meer, zo'n zondig mens, het is al zo'n wonder dat ik hier zitten mag.
Drie maanden later was het weer avondmaal en hadden we een andere dominee, die vanwege lichaamsgebrek het brood niet uitdeelt maar een schaal liet rondgaan. Toen ik de schaal in handen kreeg en al die stukjes brood zag liggen nam ik een stukje af en gaf het weer door, maar later, toen ik weer in mijn bank zag, stroomden de tranen over mijn wangen:
lieve Heere, eerst een klein stukje en nu een hele schaal?
Er zat onderwijs in voor mij, maar was dit ook geen humor? O, ik kan vaak zo genieten van Gods humor. Lees ook in Luther zijn boeken, hij heeft het ook zo vaak ervaren!

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 14 feb 2005 10:58

En dan, humor in de hemel? Ik weet het niet, als ik mezelf verplaats in de teerste en mooiste momenten van liefde in mijn leven, dan past daar geen humor in. Humor hoort toch bij de aarde denk ik.
Want op de nieuwe aarde en in de nieuwe hemel zal alles volmaakt zijn.
En omdat het alles volmaakt is zullen we ook geen dingen missen die er op aarde wel waren.
Ik kan me een leven hier op aarde zonder humor niet indenken, maar in de hemel wel.
Volmaakte vreugde, volmaakte liefde, volmaakte lofprijzing, is humor dan nog écht nodig?
Welk soort humor ik me ook bedenk, het heeft altijd weer, hoe afgeleid ook, met zonde en onvolmaaktheid te maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2005 13:44

mama schreef:En dan, humor in de hemel? Ik weet het niet, als ik mezelf verplaats in de teerste en mooiste momenten van liefde in mijn leven, dan past daar geen humor in. Humor hoort toch bij de aarde denk ik.

Hm, het moment zelf misschien niet, maar ik vind het toch altijd wel belangrijk dat je ook de humor van de liefde in kunt zien. De liefde is ook niet altijd een ernstige en serieuze zaak. :) Maar als humor bij de aarde hoort, hoort het dan ook bij de nieuwe aarde? Of zou de zondeval pas humor mogelijk gemaakt hebben en is het dus een van de weinige positieve gevolgen?

Volmaakte vreugde, volmaakte liefde, volmaakte lofprijzing, is humor dan nog écht nodig?
Welk soort humor ik me ook bedenk, het heeft altijd weer, hoe afgeleid ook, met zonde en onvolmaaktheid te maken.

Ja, daarom vroeg ik me dit dus ook af. Ik denk dat de achterliggende vraag eigenlijk is (zonder dat ik het zelf doorhad): in welke zin is de hemel eigenlijk volmaakt? Gewoon volmaakt gelukkig, of zou ieder detail ultra-volmaakt zijn? Dat laatste lijkt me niet echt nodig en ik vraag me ook af of je daar nu zo vrolijk van zou worden. Ik kan me voorstellen dat je in de hemel/nieuwe aarde nog steeds kunt lachen om de verschillen die er zijn tussen mannen en vrouwen, mensen en dieren, verschillende diersoorten, etc. Dat hoeft niet onvolmaakt te zijn en aangezien God houdt van diversiteit lijkt me dat best een plausibele gedachte.

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 14 feb 2005 14:18

in welke zin is de hemel eigenlijk volmaakt? Gewoon volmaakt gelukkig, of zou ieder detail ultra-volmaakt zijn? Dat laatste lijkt me niet echt nodig en ik vraag me ook af of je daar nu zo vrolijk van zou worden. Ik kan me voorstellen dat je in de hemel/nieuwe aarde nog steeds kunt lachen om de verschillen die er zijn tussen mannen en vrouwen, mensen en dieren, verschillende diersoorten, etc.

Wat kunnen wij ons indenken over volmaakt? In de Bijbel staat dat geen oor het gehoord heeft en geen oog het gezien heeft. De volmaaktheid in de hemel en op de nieuwe aarde zal onze grootste fantasieeën daarover eindeloos overtreffen.
Met mijn aardse besef vind ik één van de volmaakste dingen al als ik straks kan knuffelen met een grote zwarte panda of mag meelopen in een kudde olifanten of met de panters en tijgers kan omgaan als met poezen.
Zelfs als ik denk aan het ultieme geluk om Jezus te zien, mijn Liefste, kan ik dat nog niet bevatten met mijn aardse gevoelens en gedachten. Ik kan niet volmaakt of heilig denken.

Onze humor, hoe heerlijk ook en hoe onmisbaar ook, is toch aards gericht en aards getint.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2005 14:32

mama schreef:
in welke zin is de hemel eigenlijk volmaakt? Gewoon volmaakt gelukkig, of zou ieder detail ultra-volmaakt zijn? Dat laatste lijkt me niet echt nodig en ik vraag me ook af of je daar nu zo vrolijk van zou worden. Ik kan me voorstellen dat je in de hemel/nieuwe aarde nog steeds kunt lachen om de verschillen die er zijn tussen mannen en vrouwen, mensen en dieren, verschillende diersoorten, etc.

Wat kunnen wij ons indenken over volmaakt? In de Bijbel staat dat geen oor het gehoord heeft en geen oog het gezien heeft. (..) Ik kan niet volmaakt of heilig denken.

Nee idd, daarom denk ik ook dat ons denken over volmaaktheid te beperkt is als we denken dat dat iets moois als humor uit zou moeten sluiten.

Onze humor, hoe heerlijk ook en hoe onmisbaar ook, is toch aards gericht en aards getint.

Dat is waar. Maar dat geldt ook voor onze liefde, onze schoonheid, onze muziek.. voor alles wat een hemelse equivalent heeft.

prinsesje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor prinsesje » 15 feb 2005 20:49

Hey mensen!

Ik geloof dat er wel degelijk humor in de hemel zal zijn.

Ik denk dat we ons eerst moeten afvragen of God humor heeft! JA, ik geloof dat echt, ik geloof dat God kan lachen, niet over iemands rug, maar omdat Hij plezier heeft. We hebben het hier eerder over gehad, kijk maar naar de schepping, de olifant, de giraffe het varken hebben we al gehad, maar hebben jullie wel eens gedacht aan het vogelbekdier????

Ook leert G'd ons soms op humoristische manier...mama zei dat al en ook ik heb dat wel al zo ervaren! Misschien word er in de bijbel ook wel meer humor gebruikt dan wij denken! Alleen lezen wij dat niet omdat wij snel denken dat humor en God niet samen kunnen dus al helemaal niet in Zijn Woord! Ik zal eens op zoek gaan...

Ik geloof dus dat G'd humor heeft, en ik geloof dat wij gemaakt zijn naar het beeld van God, dit kun je lezen in Genesis,

Liefs Prinsesje

Terug naar “Archief”