elbert schreef:Je hebt dus als ik het goed begrijp ongeveer dezelfde overtuiging als prof. Kuitert ("al het spreken over boven komt van beneden" e.d.). Een tamelijk gedateerd modernistisch-rationalistisch uitgangspunt: als we God niet kunnen begrijpen, dan passen we ons beeld van Hem zo aan, dat we het wel begrijpen.
Hmm, nee. Ik begrijp een aantal zaken uit mijn godsbeeld wel degelijk niet; ik bedoelde te zeggen dat wij mensen ons godsbeeld opbouwen aan de hand van wat we het aannemelijkst vinden. De een houdt vast aan het idee dat de bijbel/koran/thora Gods waarachtige en souvereine Woord is en bouwt daar zijn godsbeeld omheen, en de ander bouwt het om andere godsgetuigenissen, of wellicht eigen ervaringen.
Ondertussen is er wel een wissel omgegaan voor wat betreft de vraag wie er nu God is: God of onze ratio. Wie de ratio de hoogste plaats toekent, overvraagt haar. Volgens Pascal is de "laatste stap van de rede de erkenning, dat oneindig veel dingen haar te boven gaan. Zij is maar zwak als zij niet zover komt, dat zij dit begrijpt". Pensée 162 (267).
Mee eens dus.