wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 15:14

Als ik dan moet kiezen tussen de verbondsleer van de psalmen, of de verbondsleer van de opwekkingsliederen, dan ga ik voor de eerste.

Waarom:
1. In de psalmen gaat het over God die het leven leidt (zie psalm 73)
2. In de psalmen gaat het over God die de zonde vergeeft (zie psalm 130)
3. In de psalmen gaat het over het uitbundig loven van God (zie psalm 150)
4. In de psalmen gaat het over de rust die bij God gevonden wordt (zie psalm 62)
enz.

joris

Berichtdoor joris » 18 jan 2005 15:26

Het gaat mij erom dat veel traditionele mensen de opwekkingsliederen iniet serieus nemen omdat ze geloven dat alleen dat wat in de bijbel staat door de heilige Geest is geinspireerd en dus bruikbaar voor kerkgebruik.
Dat gaat uit van het idee dat God een verbond heeft gesloten met het volk israel en dat iedereen die in Jezus gelooft bij dea tverbond hoort. Dat wordt dan onderstreept door het vers uit handelingen 3 waarin staat'want voor u is de belofte en voor uw kinderen'.
Er is een verbond gesloten met het volk israel, maar dat verbond was dat God zijn volk in leven zou laten en dat er een verlosser zou komen en dat na die tijd alles weer goed zou komen want voor ons is de belofte namelijk van de heilige Geest. Niet dat wer Gods kinderen mogen zijn. God belooft ons de heilige Geest, maar daar is eerst iets voor nodig, namelijk het offer van zijn Zoon Jezus CHristus.
God heeft zijn belofte gehouden en door het offer kunnen we vrij bij God komen en heeft God ons naar zijn belofte de Heilige Geest gegeven en stort hij die steeds weer uit als mensen tot geloof komen.
En al die mensen schrijven mooie liederen, door de Geest geinspireerd.

God spreekt in deze dagen, zolang je dat niet gelooft zal je nooit opwekkingsliederen vn harte gaan zingen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 15:30

Joris schreef:God spreekt in deze dagen, zolang je dat niet gelooft zal je nooit opwekkingsliederen vn harte gaan zingen.

1. Sommige opwekkingsliederen kan ik van harte zingen
2. Ik geloof dat God idd nog spreekt, maar niet in de zin van voortgaande openbaring. De gelovige van nu weet niet meer van God dan de gelovige van zo'n krappe 2000 jaar geleden (dus na de komst van Christus, in het bezit zijnde van de ganse canon)
3. Ik zing liever psalmen

Door een typefout weet ik niet zeker of je het volgende bedoeld:
Kunnen wij niet Gods kinderen worden, zei je dat?

joris

Berichtdoor joris » 18 jan 2005 15:48

TheKeimpe schreef:
Joris schreef:God spreekt in deze dagen, zolang je dat niet gelooft zal je nooit opwekkingsliederen vn harte gaan zingen.

1. Sommige opwekkingsliederen kan ik van harte zingen
2. Ik geloof dat God idd nog spreekt, maar niet in de zin van voortgaande openbaring. De gelovige van nu weet niet meer van God dan de gelovige van zo'n krappe 2000 jaar geleden (dus na de komst van Christus, in het bezit zijnde van de ganse canon)
3. Ik zing liever psalmen

Door een typefout weet ik niet zeker of je het volgende bedoeld:
Kunnen wij niet Gods kinderen worden, zei je dat?
sorry voor typefoutje. ik bedoel dit: het vers in handelingen 3 wordt gebruikt als argument dat iedereen die christelijk wordt geboren bij het volk van GOd mag horen. Dat zou de belofte zijn. maar dat is niet waar. In de context blijkt de tekst'want voor u is de belofte en voor u kinderen' niet over het verbond te gaan maar over de belofte van de heilige Geest. dus de heilige Geest is ons beloofd. Dat wordt ondersteund door jesaja 59:21

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 15:52

Romeinen 8:15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

Joris, als ik deze tekst erbij lees, dan zie ik geen verschil tussen de ontvangst van de Heilige Geest en het kind van God zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 15:54

joris schreef:Het gaat mij erom dat veel traditionele mensen de opwekkingsliederen iniet serieus nemen omdat ze geloven dat alleen dat wat in de bijbel staat door de heilige Geest is geinspireerd en dus bruikbaar voor kerkgebruik.

Oke, dat is waar, en de rest van je verhaal volgt daar grotendeels uit.

Maar het gaat voorbij aan mijn punt dat er ook mensen zijn die om andere motieven dan deze de psalmen meer oke vinden (persoonlijke voorkeur) of gewoon niet houden van 20x achter elkaar You Are Holy roepen.

De consequenties (ook aangaande verbond enzo) die jij trekt uit het hebben van een voorkeur voor psalmen boven opwekkingsliederen gaat dan wel voor sommige mensen op, maar lang niet voor iedereen. Ik vind het een bijzonder enge gedachte dat je muzikale voorkeur bepaalt in hoeverre je het juiste geloof/de juiste manier van geloven aanhangt.

joris

Berichtdoor joris » 18 jan 2005 15:57

je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?

Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 18 jan 2005 16:01

of gewoon niet houden van 20x achter elkaar You Are Holy roepen.

(grinnik) bij ons in de kerk is dat veelvuldig herhalen niet nodig, wij zingen zo langzaam dat je tijdens het zingen tijd genoeg hebt om over de tekst na te denken..... :mrgreen:
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 16:04

TheKeimpe schreef:Romeinen 8:15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

Joris, als ik deze tekst erbij lees, dan zie ik geen verschil tussen de ontvangst van de Heilige Geest en het kind van God zijn.

Grappig, is Abba Vader geen opwekkingslied? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 16:06

joris schreef:Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

Joris, als David God prijst, dan prijst hij Dezelfde als die ik prijs, wanneer ik God prijs. Persoonlijk vind ik de woorden van David geweldig om God te loven en te prijzen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 16:08

TheKeimpe schreef:Als ik dan moet kiezen tussen de verbondsleer van de psalmen, of de verbondsleer van de opwekkingsliederen, dan ga ik voor de eerste.

Waarom:
1. In de psalmen gaat het over God die het leven leidt (zie psalm 73)
2. In de psalmen gaat het over God die de zonde vergeeft (zie psalm 130)
3. In de psalmen gaat het over het uitbundig loven van God (zie psalm 150)
4. In de psalmen gaat het over de rust die bij God gevonden wordt (zie psalm 62)
enz.

Klopt... alleen gaat het nooit direct over Jezus, wel in beeldspraak profetie... maar Zijn naam komt er niet in voor. Terwijl het vernieuwde verbond door Hem werd mogelijk gemaakt. Zijn geboortem leven, lijden, sterven, opstaan, hemelvaart.... daar gaan weinig psalmen echt concreet over. Die gaan meer over vroeger, over Jeruzalem, Israel en zo :)

Ik vind de psalmen ook heel mooi hoor, ik blijf ze graag zingen. Maar de psalmen missen mijns inziens wel wat dingen.... net als dat opwekkingsliederen wat missen.... ik denk dat ze elkaar heel mooi aanvullen... En ben er voorstander van om in kerkdiensten zowel opwekking als psalem en daarnaast ook E&R-liederen en zo te zingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 18 jan 2005 16:13

TheKeimpe schreef:
joris schreef:Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

Joris, als David God prijst, dan prijst hij Dezelfde als die ik prijs, wanneer ik God prijs. Persoonlijk vind ik de woorden van David geweldig om God te loven en te prijzen.
Hij prijst dezelfde God. Maar hij kende God heel anders dan jij en ik Hem kunnen kennen. God woont nu in ons, en dat was toen niet zo.
Bovendien kunnen wij nu echt prijzen want God heeft ons verlost. En in de tijd van David kon hij alleen Gods grote daden bezingen (die tuurlijk profetisch vooruitkeken) maar nog niet over Gods overwinning van de dood.

Tis toch echt wel anders hoor, t nieuwe en het oude testament.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 17:20

joris schreef:je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?

Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

Hm, ik denk dat je er toch echt teveel een big deal van maakt. Het is waar dat psalmen niet specifiek gaan over het NT, maar ik heb nog niemand horen vertellen (behalve jou nu dan :P ) dat dat voor de persoon die dat zingt impliceert dat de weg naar de Vader nog niet open is.

Op nieuw tentamentische manier loven en prijzen, prima. Maar dat hoeft niet perse door opwekkingsliederen. Maar misschien was ik nog niet duidelijk genoeg om te zeggen dat psalmen uiteraard niet het enige alternatief voor opwekkingsliederen zijn.

joris

Berichtdoor joris » 18 jan 2005 18:32

Aragorn schreef:
joris schreef:je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?

Hm, ik denk dat je er toch echt teveel een big deal van maakt. Het is waar dat psalmen niet specifiek gaan over het NT, maar ik heb nog niemand horen vertellen (behalve jou nu dan :P ) dat dat voor de persoon die dat zingt impliceert dat de weg naar de Vader nog niet open is.

Op nieuw tentamentische manier loven en prijzen, prima. Maar dat hoeft niet perse door opwekkingsliederen. Maar misschien was ik nog niet duidelijk genoeg om te zeggen dat psalmen uiteraard niet het enige alternatief voor opwekkingsliederen zijn.
denk er nu eerst maar eens over na.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 19:38

Ik denk dat ik een genuanceerd standpunt inneem. Ik denk dat alleen maar psalmen zingen niet goed is, dat je dan wat mist... omdat je niet specifiek zingt over wat er na de tijd van David gebeurde. Het komt er wel op profetische wijze in voor..... maar dat is toch anders. Je kan op Pasen een psalm zingen die indirect een paar zinnen hieraan wijdt.... maar het is toch prachtig om dat ook te zingen: De Heer is waarlijk opgestaan! of Christus onze Heer verrees? Dat is dan een stuk directer en past dan toch uitstekend bij wat je viert.

Aan de andere kant hoeft dat natuurlijk niet alleen met opwekking en zjin er ook andere mooie liederen daarover. En zijn de liederen die je zingt ook niet de weg naar de Vader... je zingt alleen wat explecieter over Jezus.

Terug naar “Archief”