Alleen schuldbelijdenis voor het 7e gebod???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 15:45

M@rije schreef:Hey Jas,
dat vind ik natuurlijk erg interessant om te horen, maar wat waren je beweegredenen ervoor om dit in het openbaar te doen? Je zonden belijdenis is toch iets tussen God en jou? En evt. de mensen die erdoor gekwetst zijn?

Ik wilde me bij een kerk aansluiten waarvan ik dacht dat daar de waarheid geleerd werd. Om dat te kunnen doen, moest ik eerst openbare schuldbelijdenis afleggen. Het was een eis, maar een eis waaraan ik graag gehoor gaf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 15:55

Wat voor kerk is dat dan? Ik heb daar nl. echt nog nooit eerder van gehoord. Kvind het wel een btje apart als ik eerlijk zijn mag.
Engaged @ 07-01-2005

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 feb 2005 16:00

In ieder geval is Jas zoals veel anderen in de reformatorische kring niet schijnheilig. Dat pleit al voldoende voor hem.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 16:04

Dat zei ik toch ook niet?
Engaged @ 07-01-2005

joepie

Berichtdoor joepie » 01 feb 2005 16:24

Sabra schreef:In ieder geval is Jas zoals veel anderen in de reformatorische kring niet schijnheilig. Dat pleit al voldoende voor hem.

Waar baseer je dat op dan?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 feb 2005 17:15

Riska schreef:Ik blijf erbij: ik zou nooit meer in een kerk komen als ik publiekelijk - dat is ook binnen een kerkenraad - verplicht werd gesteld schuld te belijden. En helemaal omdat het alleen maar in feite omtrent dat 7e gebod gaat.

Er is mij eerder al verweten dat ik zei dat ik de kerk zou verlaten.
Er is een misverstand. Ik ben niet tegen tucht of wat dan ook.
Maar daar heeft de ander niets mee te maken.
Als ik vroeger iets gedaan had wat niet mocht, werd ik apart genomen en werd mij gezegd wat fout was en volgde straf. Daar had de rest van het gezin niets mee te maken.
Als mijn kinderen iets gedaan hadden, nam ik ze apart - de ander had er niets mee te maken.

Als ik binnen de kerkelijke regels helemaal fout zou zitten - en duidelijk fout - dan zou de dominee of een ouderling mij daarop kunnen en mogen aanspreken - onder vier ogen.
Niet een hele kerkenraad, dan neigt het naar sensatie, zeker waar het zo begrensd is.

Dát is mijn probleem: je moet al door de schaamte heen, dat hoeft door een kerkenraad niet nog extra geaccentueerd worden door die schuld te moeten belijden voor een hele kerkenraad, of, nog erger, zoals vroeger, voor een hele gemeente.

Riska

Riska, staat er niet duidelijk in Gods woord dat je ook zo moet beginnen? Dus eerst onder 4 ogen vermanen? En als de zondaar blijft volharden, dat je iemand mee neemt? En daarna de gemeente het zegt?

Het lijkt me duidelijk dat de vermaning op die manier moet gebeuren. Alleen schuldbelijdenis lijkt me wel op zijn plaats. Temeer omdat vaak de zonde ook openbaar komt, en iedereen dan een beschuldigende vinger uit gaat steken.
Dan heb je als het goed is ineens de hele kerkelijke gemeenschap op de stoep te staan, allemaal om je onder 4 ogen te willen spreken.
Om dan aan hun duidelijk te maken dat dat nou ook niet hoeft, kan je schuldbelijdenis afleggen, zodat ieder weet dat je voor die zonde al schuld beleden hebt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 feb 2005 17:45

jas schreef:
Gershwin schreef:Ach, dat is het voordeel als je niet bij een kerk aangesloten bent hè, dan zit je ook niet met een gemeenschap die je ergens op afrekent...
Dus ben je daarom zo voor thuislezen, Jas? :)

Dat is een erg flauwe in onterechte opmerking. Ik heb wel degelijk schuldbelijdenis in een kerk afgelegd, en oprecht. Voor meer dan 1 gebod tegelijk op mijn eigen verzoek. Ik wilde voor alle 10, maar dat mocht niet.

In dat geval mijn excuses, Jas. Het was inderdaad een flauwe steek onder water. Had ik niet moeten zeggen :?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 20:37

Om dan aan hun duidelijk te maken dat dat nou ook niet hoeft, kan je schuldbelijdenis afleggen, zodat ieder weet dat je voor die zonde al schuld beleden hebt.

Dat HOEFT toch helemaal niemand te weten? Dat is toch tussen God en jou? Als het goed is, bid je iedere dag om vergeving...je doet toch ook niet iedere week schuldbelijdenis in de kerk? Je kan beter iedere dag schuldbelijdenis bij God denk ik zo.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 22:49

Gershwin schreef:
jas schreef:
Gershwin schreef:Ach, dat is het voordeel als je niet bij een kerk aangesloten bent hè, dan zit je ook niet met een gemeenschap die je ergens op afrekent...
Dus ben je daarom zo voor thuislezen, Jas? :)

Dat is een erg flauwe in onterechte opmerking. Ik heb wel degelijk schuldbelijdenis in een kerk afgelegd, en oprecht. Voor meer dan 1 gebod tegelijk op mijn eigen verzoek. Ik wilde voor alle 10, maar dat mocht niet.

In dat geval mijn excuses, Jas. Het was inderdaad een flauwe steek onder water. Had ik niet moeten zeggen :?

Geeft verder niet. Je kon het niet weten. Het had evengoed wel zo kunnen zijn. Als het thuislezen idd zou aangegrepen worden om onder de kerkelijke tucht uit te komen zou dat zeker een slechte zaak zijn.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 feb 2005 03:37

Ok, dank je :wink: Ik heb er wel bewondering voor overigens, dat je gewoon schuldbelijdenis doet ten overstaan van een hele gemeente. Ik zou het erg moeilijk vinden...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 09:17

Gershwin schreef:Ok, dank je :wink: Ik heb er wel bewondering voor overigens, dat je gewoon schuldbelijdenis doet ten overstaan van een hele gemeente. Ik zou het erg moeilijk vinden...

Dat is ook niet gemakkelijk. En toen ik in die dienst de aanwezigheid van al die mensen zo duidelijk voelde, kwam enigszins spottend het psalmregeltje in me op : "het vrome volk in U verheugd". Maar wat ik zag in de blikken was geen echte vroomheid, maar veroordelende blikken vol zelfgenoegzaamheid. Echter, ik heb me daar niets van aangetrokken want ik wilde zuiver voor God en Zijn instellingen staan. Daarom moest ik het doen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 09:21

Nogmaals, mijn vraag Jas. Jij zegt dat je het met God ''goed wilt maken''. Maar wat heb je daar dan aan als je dat in de kerk doet? Als je toch ziet hoe die mensen reageren. Wat is de extra waarde van het in de kerk belijden van je zonden?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:14

M@rije schreef:Nogmaals, mijn vraag Jas. Jij zegt dat je het met God ''goed wilt maken''. Maar wat heb je daar dan aan als je dat in de kerk doet? Als je toch ziet hoe die mensen reageren. Wat is de extra waarde van het in de kerk belijden van je zonden?

Ik wilde in een ordelijke weg me aansluiten bij een kerk. Ik had het persoonlijk al met God goedgemaakt, maar omdat ik openbare zonden gepleegd had, moest ik ook openbare schuldbelijdenis afleggen. De kerk stelde dat als eis en ik heb daar vrijwillig mee ingestemd. Als het geen eis was geweest had ik het ook niet gedaan. De reacties van de mensen zag ik natuurlijk pas toen het moment daar was. Hoe dan ook, het was geen pretje, dat kan ik je verzekeren. Maar ik stond er wel achter anders had ik het niet gekund.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 10:15

Ok, nou respect hor...kzou het zelf nooit doen of durven...
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:25

M@rije schreef:Ok, nou respect hor...kzou het zelf nooit doen of durven...

Mijn zonde was de oorzaak dat schuldbelijden nodig was. Daarvoor verdien ik geen respect.

Terug naar “Archief”