wat vinden jullie van house party's hardcore

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 17 jan 2005 15:43

Ik beaam volledig dat muziek iets fantastisch is!!
Ik ben zelf echt een muziekfan, en kan heel intens genieten van goede muziek. Ik ben ook heel blij dat God ons zoiets geeft.
Ik heb wel eens gehoord dat muziek best de taal van de hemel zou kunnen zijn. Dat wil ik best geloven. Het is een geweldig communicatiemiddel!!
Maar dat vind de duivel ook. En ik weet zeker dat hij daarom misbruik maakt van muziek. Dat hij probeert door middel van muziek mensen af te houden van God. Door middel van muziek waarin gevloekt wordt, waarin God en Zijn Woord belachelijk wordt gemaakt, muziek met satanische teksten, ook met teksten die tegen Gods geboden ingaan, bijv. teksten met een vrije seksmoraal.
Maar niet alleen met de tekst, maar ook met de muziek zelf denk ik dat de duivel ons probeert te beinvloeden. Zodat mensen helemaal uit hun dak gaan, en allerlei wilde dingen gaan doen, of wilde fantasien opkomen.

En daarom denk ik dat we supervoorzichtig moeten zijn met de muziek die we luisteren. We moeten denk ik voortdurend de muziek die we luisteren (dus alle muziek!!) onderzoeken en beproeven, of het uit de duivel of uit God is.

Persoonlijk denk ik dat als muziek je afbrengt van God, en Zijn geboden, verkeerde muziek is, dus uit de duivel. Want dat is immers zijn bedoeling met die muziek. Maar als muziek je brengt bij God, is het muziek uit God, en mag je daar ook heel erg van genieten :!:

Wat mij betreft, ik hoef zonodig niet allerlei house en hardrock-muziek te onderzoeken, en te beoordelen (of het uit God, of uit de duivel is). Want die muziek luister ik in de eerste plaats niet graag. Niet mijn smaak...

(Muziek waar ik heel erg van houdt is oratoriummuziek! Mendelssohn, Bach, Handel! Als je goed naar deze muziek luistert, kan het je dichter bij God brengen! Echt! Je moet er wel naar léren luisteren!!)

Wat Vreugdenhil betreft: die heeft vooral deze house en hardrock muziek 'onderzocht'. En hij is tot de conclusie gekomen dat deze muziek niet uit God is.

Denken jullie dan dat house en hardrock wel uit God is??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 15:50

(Muziek waar ik heel erg van houdt is oratoriummuziek! Mendelssohn, Bach, Handel! Als je goed naar deze muziek luistert, kan het je dichter bij God brengen! Echt! Je moet er wel naar léren luisteren!!)
O juist ja, dus bijvoorbeeld Fireworks of Watermusic (puur geschreven tot vermaak) kan je naar God leiden? Sorry dat gaat er bij mij dus niet in. Ik vind Cello, viool en piano iets fantastisch, het maakt mij niet uit hoe of wat het gespeeld wordt, hardrock-cello of klassiek-cello, het gaat mij om de muziek.

Waarom is wilde muziek duivelsch?
Waarom is harde muziek duivelsch?
Waarom is opzwepende muziek duivelsch?
Waarom is uitjedakgamuziek duivelsch?

In de tempel moet het ook een pandemonium zijn geweest van heb ik jou daar?..

Hoe maakt de duivel misbruik van muziek? Door teksten, inderdaad.. door bepaalde muziek (maar wel samen met teksten beelden dan), ik luister ook happy hardcore (blije hardcore), maar ga echt niet naar zo'n feest heen!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2005 15:51

correctie.
Laatst gewijzigd door Marnix op 17 jan 2005 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 15:53

Tja Marnix... waarom percé christelijk.. Een niet christelijke band kan ook heel goed zijn, hele goede teksten hebben en absoluut niet anti-god zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2005 16:05

weet ik. Het argument dat Vreudenhil daarvoor gebruikt is de tekst: Wie niet voor mij is, die is tegen mij. Volgens hem bestaat er dus geen neutrale muziek, het is van God en zo niet, dan is het van de duivel. Tenminste dat maak ik op uit een artikel dat ik online zag, ik hoop dat ik hiermee geen verkeerd beeld van hem geef.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 17 jan 2005 16:19

Raido schreef:O juist ja, dus bijvoorbeeld Fireworks of Watermusic (puur geschreven tot vermaak) kan je naar God leiden? Sorry dat gaat er bij mij dus niet in. Ik vind Cello, viool en piano iets fantastisch, het maakt mij niet uit hoe of wat het gespeeld wordt, hardrock-cello of klassiek-cello, het gaat mij om de muziek.

Ik had het over oratoriummuziek: met koor. Vooral die oratoriumwerken waar teksten uit de Bijbel, en gebeurtenissen uit de Bijbel ge- of bezongen worden op heel goede wijze. En als ik die teksten daarbij lees, dan brengt het mij vaak dichter bij God.
Ik versta ook onder dichter bij God brengen zoiets als dankbaar tot God zijn dat Hij die muziek geeft, dat je daarvan mag genieten. Of ontspannen, of blij kan zijn met die muziek.
Dus dat kan dan ook cellomuziek, of harde muziek zijn. Of misschien ook wel blije hardcore?? Dat weet ik niet.
Zelf luister ik niet alleen oratoriummuziek, maar ook sommige gospel, of instrumentale muziek.
Ik wil alle soorten muziek niet over één kam scheren! Ik zeg ook niet dat opzwepende of wilde muziek altijd uit de duivel is. Dat moet je dan zelf maar onderzoeken en bepalen.

Ik zeg ook niet perse dat Vreugdenhil volgens mij helemaal gelijk heeft. Maar ik denk dat het wel goed is als we ons telkens bewust blijven van welke muziek we luisteren, en of die muziek wel goed is, uit God. Dus bezinnen.

Paulus zegt niet voor niets dat we de geesten moeten beproeven, of ze uit God zijn.

Hoe maakt de duivel misbruik van muziek? Door teksten, inderdaad.. door bepaalde muziek (maar wel samen met teksten beelden dan), ik luister ook happy hardcore (blije hardcore), maar ga echt niet naar zo'n feest heen!

Zou ik ook niet doen als ik jou was. Maar die muziek maakt dat die mensen, in combinatie van andere dingen, op zo'n feest helemaal uit hun dak gaan, op een verkeerde manier, en zich dan aan allerlei zonden schuldig maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 16:26

Raido schreef:O juist ja, dus bijvoorbeeld Fireworks of Watermusic (puur geschreven tot vermaak) kan je naar God leiden? Sorry dat gaat er bij mij dus niet in.

Bij mij wel, het laat je een stukje schoonheid zien, een stukje God. Maar dat geldt dan natuurlijk evengoed voor andere seculiere muziek als Handel.

Perpetua schreef:Paulus zegt niet voor niets dat we de geesten moeten beproeven, of ze uit God zijn.

Is muziek een geest dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 16:31

Ik zeg ook niet perse dat Vreugdenhil volgens mij helemaal gelijk heeft. Maar ik denk dat het wel goed is als we ons telkens bewust blijven van welke muziek we luisteren, en of die muziek wel goed is, uit God. Dus bezinnen.
Handels muziek was niet uit God.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 17 jan 2005 16:32

UHHHMM, lastige vraag.
Muziek kun je niet zien... Het is er wel.
Kheb eigenlijk geen idee.
Ik neem aan van wel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 16:33

Muziek is een trilling een stem kun je ook niet zien, maar om nu te stellen dat er een geest uit mijn mond gaat..

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 17 jan 2005 16:36

Raido schreef:Handels muziek was niet uit God.

Why not?

[quote= "Raido"]Waar het om gaat is, dat het tegen Gods wil in is om anderen en andersdenkenden te veroordelen zonder reden en zonder duidelijk en gedegen onderzoek... [/quote]

Kben benieuwd naar je reden...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jan 2005 16:41

Naar het schijnt was Handel niet alleen een enorme egoist maar nog veel meer...

Trouwens, ik wijs je op de discussie bij kunst en cultuur over they sold their souls for rock * roll, daar hebben we het over mensen als vreugdenhil en schimmel gehad. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Deze discussies gaan m.i. teveel op elkaar lijken...

charlie
Mineur
Mineur

asdfasdf

Berichtdoor charlie » 17 jan 2005 17:33

kurtyo schreef:Nee, jij haalt Joe Schimmel aan, de maker van They Sold Their Souls For Rock&Roll, en dat is nog veel erger en gevaarlijker, je leest bewust over mijn reactie heen, nietwaar?

Als jouw reactie is: let op eenzijdigheid: dat zag ik niet als inhoudelijke reactie... ;)
ik vraag me af of je in het geval van geestelijke strijd wel moet waken voor eenzijdigheid.. ik bedoel: Keuze voor God is toch ook eenzijdigheid?

Als dat jouw reactie niet was, welke bedoel je? wat is er veel erger en gevaarlijker aan het aanhalen van Joe Schimmel? Misschien ben ik eenzidig, omdat ik alleen zijn film gezien heb? moet ik meer positieve kanten van Hardcore opnoemen?
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

kurtyo

Re: asdfasdf

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 11:09

charlie schreef:Als jouw reactie is: let op eenzijdigheid: dat zag ik niet als inhoudelijke reactie... ;)

Dat is niet het enige wat ik in deze discussie heb gezegd, maar wel 1 van de dingen. :wink:

ik vraag me af of je in het geval van geestelijke strijd wel moet waken voor eenzijdigheid.. ik bedoel: Keuze voor God is toch ook eenzijdigheid?

Nee, een keuze voor God is als het goed is een weloverwogen beslissing. Weloverwogen wil o.a. zeggen dat deze niet eenzijdig is. Je neemt alle mogelijke gevolgen voor lief. Je kiest onvoorwaardelijk voor God. Maar niet eenzijdig.

wat is er veel erger en gevaarlijker aan het aanhalen van Joe Schimmel?

Lees de discussie bij kunst en cultuur over They Sold Their Souls For Rock&Roll (van dhr. Schimmel) maar eens. Daaruit blijkt heel duidelijk waarom het gevaarlijk is om (alleen) hem aan te halen.

Misschien ben ik eenzidig, omdat ik alleen zijn film gezien heb? moet ik meer positieve kanten van Hardcore opnoemen?

Nee, je bent eenzijdig als je alleen zijn film gebruikt voor het vormen van je mening (en ik zeg niet dat dit zo is bij jou).
Je hoeft geen positieve kanten van hardcore te noemen als je die niet ziet, maar een weloverwogen en genuanceerd antwoord is wel gewenst. In die zin dat als iets voor jou geen waarde heeft, is dit nog niet de absolute waarheid. Dhr. Schimmel vervloekt alles wat niet in zijn straatje past, en dat is dus ongenuanceerd, alsof hij de absolute waarheid (die niet bestaat) in pacht heeft. Dat is eenzijdig.
En omdat jij hem aanhaalt vraag ik me af of je echt je mening hebt laten vormen puur n.a.v. deze film.
En ik wijs je nogmaals op de genoemde discussie over dit onderwerp.

Terug naar “Archief”