Het vijfde gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 12:17

Riska schreef:Joepie,

Er wordt gezegd dat wanneer jouw vader je misbruikt hij jouw vader niet meer is. Je hem niet meer hoeft te zien als jouw vader denk ik dat bedoeld wordt.
Zo werkt het dus niet. Wat er ook gebeurt, je ouders blijven je ouders en je zal ze altijd en overal als het maar enigszins kan verdedigen...

Riska

Helaas ben ik het hiermee eens. Hoewel het toch wel eens makkelijk zal zijn als hij je vader niet meer hoeft te zijn. Het zou heel wat problemen in mijn directe nabijheid wegnemen.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 12:41

Het gaat nu om wat je onder vader verstaat. Je ouders blijven te allen tijde je ouders, dat is duidelijk voor iedereen. Daar kan geen scheiding, dood, misbruik, of wat dan ook iets aan doen! De ouder-kind relatie is een hele bijzondere relatie, met een rijke diepe inhoud.
In mijn bijbel staat hierover het volgende:
va·der (de ~ (m.), ~en/~s)
1 man die een of meer kinderen heeft of verwekt heeft => mijn ouwe heer, ouwe, ouweheer, pa, pap, papa, pappie, paps, vake
2 grondlegger => stichter
3 persoon of zaak die om zijn gezag of waardigheid met een vader wordt vergeleken

Make your choice...
Volgens mij maak ik het weer nodeloos ingewikkeld!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 12:54

Raptor schreef:Het gaat nu om wat je onder vader verstaat. Je ouders blijven te allen tijde je ouders, dat is duidelijk voor iedereen. Daar kan geen scheiding, dood, misbruik, of wat dan ook iets aan doen! De ouder-kind relatie is een hele bijzondere relatie, met een rijke diepe inhoud.
In mijn bijbel staat hierover het volgende:
1 man die een of meer kinderen heeft of verwekt heeft => mijn ouwe heer, ouwe, ouweheer, pa, pap, papa, pappie, paps, vake
3 persoon of zaak die om zijn gezag of waardigheid met een vader wordt vergeleken

Make your choice...
Volgens mij maak ik het weer nodeloos ingewikkeld!

Ik ben toch blij dat dat niet zo in mijn bijbel staat. Ik heb een andere vertaling denk ik. :mrgreen:

Riska

Berichtdoor Riska » 05 jan 2005 12:57

Raptor schreef:In mijn bijbel staat hierover het volgende:
Quote:

Dat staat bij mij niet in mijn Bijbel maar in de Dikke van Dale... :mrgreen:

Riska

sela

Berichtdoor sela » 05 jan 2005 13:00

4 iemand die in staat is zijn kind te misbruiken en hiermee het woord vader van betekenis doet veranderen
[vgl. Mattheüs 7]

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 13:08

sela schreef:
4 iemand die in staat is zijn kind te misbruiken en hiermee het woord vader van betekenis doet veranderen
[vgl. Mattheüs 7]

Ik moet een oude versie hebben...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 13:11

sela schreef:
[vgl. Mattheüs 7]

Sorry, ik het Matth 7 even snel doorgelezen, maar kan niets vinden waarop dit gebaseerd is.
Kan je je even nader verklaren?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 jan 2005 13:20

Me dunkt, wat Sela aangeeft is duidelijk. Jezus maakt de vergelijking met een vader die om brood gevraagd wordt - zal hij hem een steen geven?
Kortom: Jezus geeft daar aan hoe de hemelse Vader is en vergelijkt daarmee de aardse vader.

Dus de diepere betekenis lijkt me duidelijk.

Riska

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 13:22

Riska schreef:Me dunkt, wat Sela aangeeft is duidelijk. Jezus maakt de vergelijking met een vader die om brood gevraagd wordt - zal hij hem een steen geven?
Kortom: Jezus geeft daar aan hoe de hemelse Vader is en vergelijkt daarmee de aardse vader.

Dus de diepere betekenis lijkt me duidelijk.

Riska

Ok, akkoord

Terug naar “Archief”