Moderator: Moderafo's
Klopt.... maar je kan die bijvoorbeeld ook met je bijbelstudievereniging bestuderen.... Wat mij betreft mag daar best wel eens uit worden gepreekt. Het zelfde geldt voor de HC.... maar om daar nou standaard elke zondagmiddag uit te preken vind ik overbodig, doe dan wat vaker preken over allerlei andere bijbelteksten.... bij de verhouding 1 op 1 vind ik dat de 52 zondagen van de HC teveel aandacht krijgt ten opzichte van de bijbel die veel meer info bevat.
Vind jij dan dat je meer wijsheid van God hebt gekregen dan de opstellers van de HC? Als ik je postings zo eens lees, ben je behoorlijk remonstrants van opvatting. Ik hou het dan maar liever bij de belijdenisgeschriften. Ik ga zelfs zover, dat ik alles wat daar tegen strijdt, als kolder afdoe. Grote kolder uit de kraamkamer van de duivel.
Happy One schreef:Marnix zeiKlopt.... maar je kan die bijvoorbeeld ook met je bijbelstudievereniging bestuderen.... Wat mij betreft mag daar best wel eens uit worden gepreekt. Het zelfde geldt voor de HC.... maar om daar nou standaard elke zondagmiddag uit te preken vind ik overbodig, doe dan wat vaker preken over allerlei andere bijbelteksten.... bij de verhouding 1 op 1 vind ik dat de 52 zondagen van de HC teveel aandacht krijgt ten opzichte van de bijbel die veel meer info bevat.
Jas reageertVind jij dan dat je meer wijsheid van God hebt gekregen dan de opstellers van de HC? Als ik je postings zo eens lees, ben je behoorlijk remonstrants van opvatting. Ik hou het dan maar liever bij de belijdenisgeschriften. Ik ga zelfs zover, dat ik alles wat daar tegen strijdt, als kolder afdoe. Grote kolder uit de kraamkamer van de duivel.
Wat is dat nu weer voor reactie.Het gaat erom dat erin de HC een groot aantal onderwerpen niet worden behandeld, die wel in de Schrift ruim naar voren komen. Denk aan de positie van Israel, de escatalogie, de gaven van de Geest, etc...
Daarom ben ik het met Marnix eens dat ook die aan de orde mogen komen, ook zondagsmiddags.
Nog iets: waarom worden de andere belijdenisgeschriften niet voor de middagpreek gebruikt. De NGB is voor de meeste kerkmensen totaal onbekend, terwijl er zulke mooie dingen instaan.
Ten derde: Ik vind het Rooms om de belijdenisgeschriften, ook de HC, een gezag van bijna onfeilbaarheid toe te kennen wat Jas doet. Hij doet voorkomen alsof God alles in die tijd gegeven heeft en er geen nieuwe openbaringen meer zijn. (zie ook de aardige opmerking naar de dominee van Riska). En dat doet God op een ontzettende wijze tekort.
Michel schreef:Optimatus schreef:Persoonlijk hecht ik weinig geestelijke waarde aan de H.C. en dergelijke geschriften. We hebben immers de Bijbel en de drie oude belijdenisgeschriften (Geloofsbelijdenis van Nicaea-Constantinopel, het Apostolicum en de Geloofsbelijdenis van Athanasius).
Dat moet voldoende zijn.
Blijkt dan bijv. niet uit de vele dwalingen die in de NGB met name worden genoemd en in de HC impliciet worden afgewezen dat de 3 reformatorische belijdenissen bestaansrecht hebben?
Optimatus schreef:Michel schreef:Optimatus schreef:Persoonlijk hecht ik weinig geestelijke waarde aan de H.C. en dergelijke geschriften. We hebben immers de Bijbel en de drie oude belijdenisgeschriften (Geloofsbelijdenis van Nicaea-Constantinopel, het Apostolicum en de Geloofsbelijdenis van Athanasius).
Dat moet voldoende zijn.
Blijkt dan bijv. niet uit de vele dwalingen die in de NGB met name worden genoemd en in de HC impliciet worden afgewezen dat de 3 reformatorische belijdenissen bestaansrecht hebben?
Als ik die dwalingen al middels de drie oude geloofsbelijdenissen kan ontmaskeren, heb ik toch niet ook nog eens de drie Formulieren nodig?
Q-Pounder schreef:Waarom zou je je alleen beperken tot het HC? Zelf heb ik het HC nooit gelezen, maar het lijkt me sterk dat je in 52 stukjes op elk detail van de meer als 1000 pagina tellende Bijbel kan halen. Overigens vind ik de uitspraak "Vind jij dan dat je meer wijsheid van God hebt gekregen dan de opstellers van de HC?" behoorlijk, uhm, kort door de bocht. Niemand is perfect, dus die auteurs ook niet. Misschien is het juist goed om ook naar de interpretatie van een spreker te horen. En niet alleen naar hetgeen wat het HC te melden heeft. In Efeziers 4:23 staat het volgende:"dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden".jas schreef:Vind jij dan dat je meer wijsheid van God hebt gekregen dan de opstellers van de HC? Als ik je postings zo eens lees, ben je behoorlijk remonstrants van opvatting. Ik hou het dan maar liever bij de belijdenisgeschriften. Ik ga zelfs zover, dat ik alles wat daar tegen strijdt, als kolder afdoe. Grote kolder uit de kraamkamer van de duivel.
butterfly schreef:Gedeeltelijk gegrond op de bijbel. (Er kan veel uit geleerd worden, maar niet alles is waar).
Optimatus schreef:Er zitten allerhande interpretaties aan, die zijn ontwikkeld in de tijd dat de HC werd geschreven. Ik ben het in velerlei opzichten niet eens met de HC.
caprice schreef:Optimatus schreef:Ik ben het in velerlei opzichten niet eens met de HC.
Je bent niet de eerste die het met God en Zijn Woord niet eens is.
caprice schreef:Optimatus schreef:Ik ben het in velerlei opzichten niet eens met de HC.
Optimatus schreef:caprice schreef:Optimatus schreef:Ik ben het in velerlei opzichten niet eens met de HC.
De HC is niet Gods Woord maar een interpretatie ervan. En met die interpretatie ben ik het niet eens.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten