masturberen is net zo zondig als homoseksualiteit.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 13:32

PeterD schreef:
Hannibal Lecter schreef:'Individuele' masturbatie is echter puur ik-gericht, en ik geloof derhalve dat God het niet goedkeurd. Een bijbelse tekst is die masturbatie letterlijk veroordeeld, is er bij mijn weten niet. Het zinloos verspillen van zaad zoals Onan deed, komt er het meest dichtbij.

Eten en naar de WC gaan is dus ook zonde. Dat is namelijk ook volledig ik-gericht. Ok, dat zijn noodzakelijke dingen. Dan nemen we toch het eten van een snoepje? Dat gaat je alleen om het genot om even een lekker iets te eten.
Hartstikke zondig volgens jouw redenatie.

Onzin. Je haalt wezenlijk verschillende dingen door elkaar, en volgens mij weet je dat heel goed. Je zegt het zelf immers al. Wat is dus de toegevoegde waarde van deze reactie? Nihil.

PeterD schreef:
Hannibal Lecter schreef:Volgens mij heb je mijn vraag ook nog niet beantwoord: Waar denk je aan als je masturbeert? Het antwoord zou je volgens mij al meer helderheid moeten verschaffen over het feit of je zonde begaat of niet.

Als je aan je eigen vrouw/man denkt tijdens de masturbatie denk ik dat het niet zondig is. Enne, misschien zijn er wel mensen die helemaal niets denken als ze het doen...

Ik heb wel eens gehoord dat veel mannen hun verstand daar hebben zitten, dat verstand raakt dan ook helemaal van de kook tijdens de actie lijkt me zo. :mrgreen:

Niet grappig. Je denkt aan je eigen man of vrouw om opgewonden te raken, niet omdat je zoveel van hem/haar houdt. Je kunt immers geen liefde betonen door te masturberen! Dat kan alleen d.m.v. geslachtsgemeenschap. Je enige doel tijdens masturbatie is klaarkomen. Waarom? Omdat het zo'n fijn gevoel is.

Ik zou me bij Jas willen aansluiten. Waarom probeer je zo stellig te ontkennen dat masturberen zonde is?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 dec 2004 13:33

Raido schreef:Als het over het misbruiken van zaad gaat, daarom werd Onan niet gestraft maar omdat hij wel seks met die vrouw had maar niet de verantwoordelijkheid van een kind wilde dragen. En trouwens op dat punt is masturbatie alleen te veroordelen voor mannen omdat zij daarmee hun zaad verspillen.

Ik heb dat argument van zaadverspillen niet eens gebruikt. Het doet er ook helemaal niet toe. Het gaat over de daad van masturberen.
Raido schreef:
Jas schreef:Denk je dat Hij, je zo bezigziende, goedkeurend op je neer ziet? Daarom is masturberen niet alleen zonde, het is ook nog eens een genante zonde.
ik masturbeer op mijn kamer of in de badkamer, ik weet niet hoe jij het doet, maar ik hoop niet midden op straat.. En dacht je dat God wel goedkeurend op jou neerziet als jij seks met je vrouw zo hebben zo van 'zoozo.. jas ik ook weer goed bezig...' ik denk het niet!

Seks tussen man en vrouw is iets moois. Daar kan God niets tegen hebben en dat is dan ook niet genant.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 dec 2004 13:35

sela schreef:stelling die ik erbij doe:
[size=100]het is niet goed om sexualiteit [dat is masturberen ook] met een toornend god te vergelijken[/size=100]

Niemand vergelijkt masturberen met een toornend God.
Ik stel dat masturberen zonde is, en dat God elke zonde ziet. Ook deze dus. Ik snap niet hoe je bij de term vergelijken komt. Zijn er volgens jou ook zonden waar God niet over toornt?

sela

Berichtdoor sela » 22 dec 2004 13:37

tja, daar zit het hem misschien in, ik stel dat het geen zonde is op voorwaarde dat...
'k probeerde uit te drukken dat je zin 'Hoe vind je het dat God je zo ziet? ' negatief opgevat kan worden en dat een dergelijke visie op sexualiteit ellende in hand werkt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 dec 2004 13:38

Misschien om de reden dat er mensen zijn die het niet als zonde ervaren? Seks heb je niet alleen omdat je van iemand houd, ook omdat het zo'n fijn gevoel is, god heeft niet voor niks een man een eikel en een vrouw een clitoris gegeven! God heeft de mens niet voor niets een orgasme gegeven, en de vrouw zelfs een meervoudig orgasme, waarom zou dat zo zijn? Moeten we dan maar net als de moslims de vrouwen besnijden, de clitoris wegsnijden zodat ze geen fijn gevoel meer geeft... is dat dan de weg? ik denk het dus niet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 13:40

Sela, jij stelt echter dat sexualiteit = masturbatie. Of in ieder geval dat masturbatie ook onder de noemer sexualiteit valt.

Sexualiteit zoals God het heeft bedoelt, hoort echter per definitie binnen het huwelijk thuis. Daar kan wat mij betreft geen misverstand over bestaan.

Alle sexuele verrichtingen buiten het huwelijk zijn dus op grond van Gods Woord per definitie zondig.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 13:41

jas schreef:Ik zou de vraag eens willen omdraaien. Waarom doe je zo je uiterste best om te bedenken dat het niet zondig is?

Lijkt me niet de normale manier. Er wordt door jullie ineens gesteld dat al het mastuberen zondig is. En dan moet ik ineens aantonen dat het niet zondig is?
Ok, ik toon het aan door te stellen dat het nergens in de Bijbel staat dat masturberen an sich verkeerd is.
Ik ben het met je eens als je stelt dat masturberen met daarbij de gedachte aan een andere man/vrouw verkeerd is.
Maar toon mij aan dat als je zoiets met je eigen man/vrouw doet, het zonde is.

jas schreef:Masturberen is en blijft een puur vleselijke bezigheid of je dat nu alleen, of samen met je vrouw doet. De Bijbel zegt over de seksualiteit tussen man en vrouw, die twee zullen tot één vlees zijn. Bij masturberen is er geen sprake van één vlees. Men windt slechts elkaar op en met liefde heeft het al helemaal niks te maken, alleen met lust.
Masturberen doe je niet uit het geloof. En wat niet uit het geloof is, is zonde. Dat zijn niet mijn woorden, maar dat zijn Gods woorden. Dat kun je nalezen in Rom. 14:23. En ook zegt de Heere; "zijt heilig, want Ik ben heilig". 1 Petr. 1:16
En voor degenen die niet zo vroom zijn om het samen met hun partner te doen maar het alleen moeten stellen; waar denk je aan als je het doet? Wat zwaarder weegt, een kilo veren, of een kilo ijzer? Dat het gelukkig al weer bijna zondag is?
Hoe vind je het dat God je zo ziet?
Denk je dat Hij, je zo bezigziende, goedkeurend op je neer ziet? Daarom is masturberen niet alleen zonde, het is ook nog eens een genante zonde.

Sorry hoor jas, je drijft een beetje door. Er zijn meer bezigheden die genant zijn. Denk aan neuspeuteren, scheten laten, wc gaan, boeren, etc.

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 13:42

Raido schreef:Misschien om de reden dat er mensen zijn die het niet als zonde ervaren? Seks heb je niet alleen omdat je van iemand houd, ook omdat het zo'n fijn gevoel is, god heeft niet voor niks een man een eikel en een vrouw een clitoris gegeven! God heeft de mens niet voor niets een orgasme gegeven, en de vrouw zelfs een meervoudig orgasme, waarom zou dat zo zijn? Moeten we dan maar net als de moslims de vrouwen besnijden, de clitoris wegsnijden zodat ze geen fijn gevoel meer geeft... is dat dan de weg? ik denk het dus niet..

Je maakt een enorme denkfout...

God heeft dit alles gegeven, voor binnen het huwelijk. Daar mogen we er in liefde voor elkaar ten volle van genieten. En dan bedoel ik genieten in de meest wezenlijke zin van het woord. Uit liefde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 dec 2004 13:43

"Over wien maakt gij u lustig, over wien spert gij den mond wijd open en steekt de tong lang uit? Zijt gij niet kinderen der overtreding, een zaad der valsheid?" Jes. 57:4

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 13:43

PeterD schreef:
jas schreef:Ik zou de vraag eens willen omdraaien. Waarom doe je zo je uiterste best om te bedenken dat het niet zondig is?

Lijkt me niet de normale manier. Er wordt door jullie ineens gesteld dat al het mastuberen zondig is. En dan moet ik ineens aantonen dat het niet zondig is?
Ok, ik toon het aan door te stellen dat het nergens in de Bijbel staat dat masturberen an sich verkeerd is.
Ik ben het met je eens als je stelt dat masturberen met daarbij de gedachte aan een andere man/vrouw verkeerd is.
Maar toon mij aan dat als je zoiets met je eigen man/vrouw doet, het zonde is.

Volgens mij heb ik mij er reeds van laten overtuigen dat masturbatie binnen het huwelijk niet per definitie zonde is. Ik blijf er echter bij dat het dan wel deel moet uitmaken van het gezamelijke liefdesspel.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 13:43

Hannibal Lecter schreef:
PeterD schreef:
Hannibal Lecter schreef:'Individuele' masturbatie is echter puur ik-gericht, en ik geloof derhalve dat God het niet goedkeurd. Een bijbelse tekst is die masturbatie letterlijk veroordeeld, is er bij mijn weten niet. Het zinloos verspillen van zaad zoals Onan deed, komt er het meest dichtbij.

Eten en naar de WC gaan is dus ook zonde. Dat is namelijk ook volledig ik-gericht. Ok, dat zijn noodzakelijke dingen. Dan nemen we toch het eten van een snoepje? Dat gaat je alleen om het genot om even een lekker iets te eten.
Hartstikke zondig volgens jouw redenatie.

Onzin. Je haalt wezenlijk verschillende dingen door elkaar, en volgens mij weet je dat heel goed. Je zegt het zelf immers al. Wat is dus de toegevoegde waarde van deze reactie? Nihil.

Ok lees dit dan nog eens, en reageer dan nog eens:
Dan nemen we toch het eten van een snoepje? Dat gaat je alleen om het genot om even een lekker iets te eten.
Dat gaat ook puur en alleen om genot. Alleen om het ik. Dus zonde?

Hannibal Lecter schreef:
PeterD schreef:
Hannibal Lecter schreef:Volgens mij heb je mijn vraag ook nog niet beantwoord: Waar denk je aan als je masturbeert? Het antwoord zou je volgens mij al meer helderheid moeten verschaffen over het feit of je zonde begaat of niet.

Als je aan je eigen vrouw/man denkt tijdens de masturbatie denk ik dat het niet zondig is. Enne, misschien zijn er wel mensen die helemaal niets denken als ze het doen...

Ik heb wel eens gehoord dat veel mannen hun verstand daar hebben zitten, dat verstand raakt dan ook helemaal van de kook tijdens de actie lijkt me zo. :mrgreen:

Niet grappig. Je denkt aan je eigen man of vrouw om opgewonden te raken, niet omdat je zoveel van hem/haar houdt. Je kunt immers geen liefde betonen door te masturberen! Dat kan alleen d.m.v. geslachtsgemeenschap. Je enige doel tijdens masturbatie is klaarkomen. Waarom? Omdat het zo'n fijn gevoel is.

Ik zou me bij Jas willen aansluiten. Waarom probeer je zo stellig te ontkennen dat masturberen zonde is?

Makkelijk he, je er zo vanaf te maken?

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 13:45

Ik maak me nergens vanaf, ik betoog iets en stel je vervolgens een wedervraag.

We zijn aan het discussieren toch?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 13:46

jas schreef:"Over wien maakt gij u lustig, over wien spert gij den mond wijd open en steekt de tong lang uit? Zijt gij niet kinderen der overtreding, een zaad der valsheid?" Jes. 57:4

Leuk bedacht, alleen volledig fout.

Dit gaat over profeten etc. Lees de kanttekeningen. Ik ben het daar roerend mee eens.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 13:47

Hannibal Lecter schreef:Ik maak me nergens vanaf, ik betoog iets en stel je vervolgens een wedervraag.

We zijn aan het discussieren toch?

Nu het andere deel van mijn post nog:

Ok lees dit dan nog eens, en reageer dan nog eens:
Dan nemen we toch het eten van een snoepje? Dat gaat je alleen om het genot om even een lekker iets te eten.
Dat gaat ook puur en alleen om genot. Alleen om het ik. Dus zonde?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 dec 2004 13:48

PeterD schreef:Sorry hoor jas, je drijft een beetje door. Er zijn meer bezigheden die genant zijn. Denk aan neuspeuteren, scheten laten, wc gaan, boeren, etc.

Pardon Peter, maar je gaat niet in op dit argument:
Masturberen is en blijft een puur vleselijke bezigheid of je dat nu alleen, of samen met je vrouw doet. De Bijbel zegt over de seksualiteit tussen man en vrouw, die twee zullen tot één vlees zijn. Bij masturberen is er geen sprake van één vlees. Men windt slechts elkaar op en met liefde heeft het al helemaal niks te maken, alleen met lust.

en niet op dit argument:
Masturberen doe je niet uit het geloof. En wat niet uit het geloof is, is zonde. Dat zijn niet mijn woorden, maar dat zijn Gods woorden. Dat kun je nalezen in Rom. 14:23. En ook zegt de Heere; "zijt heilig, want Ik ben heilig". 1 Petr. 1:16

en niet op dit argument:
En voor degenen die niet zo vroom zijn om het samen met hun partner te doen maar het alleen moeten stellen; waar denk je aan als je het doet? Wat zwaarder weegt, een kilo veren, of een kilo ijzer? Dat het gelukkig al weer bijna zondag is?

Terug naar “Archief”