Wat is jouw visie op de bijbel:

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

De bijbel, in de oorspronkelijke grondtaal, ...

...is het onfeilbare Woord van God
69
69%
...is een betrouwbare weergave van het Woord van God
13
13%
...bevat Woorden van God
7
7%
...bevat de gedachten van mensen over God
3
3%
...is een Joods geschiedenisboek
1
1%
...is een sprookjesboek
3
3%
...is nog iets anders, nl: ... (je keuze hieronder omschrijven)
4
4%

Totaal aantal stemmen: 100

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2005 22:35

Ik heb inderdaad meestal mijn Bijbel op zak op het werk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 mei 2005 22:26

Ik heb inderdaad vrijwel altijd mijn bijbel in mn tasje bij mij.
Behalve als ik mn tasje vergeten ben.

Cornelis hoeft zich geen vreemd'ling meer op d'aard te voelen, wat dit punt betreft.

Ik heb 1 gestemd. :D Als rechtgeaarde calvinistiche miep.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 20 mei 2005 09:30

De Bijbel is het onfeilbare Woord van God. Daaruit put ik kracht om verder te gaan en het wijst me de weg die ik gaan moet. En het is een soort 'handleiding' om te weten hoe God gediend wil worden!
Gods Geest heeft de mensen geïnspireerd die de bijbel geschreven hebben!
life is fragile, handle with prayer

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mei 2005 11:02

In de Bijbel vinden wij het Woord van God, daarom ga ik voor optie 3. Aan beschrijvingen van hoe ik mijn schaap zou moeten offeren voor God heb ik niets, dit vat ik dan ook niet onder het Woord van God.

Natuurlijk is het heel mooi om te lezen hoe alle dingen in het OT heenwijzen naar Christus, maar ik zie het OT voornamelijke als mooi geschiedenisboek over het volk Israel wat door hun God geleid werd in voor en tegenspoed, maar ik vind dat persoonlijk niet het Geinspireerde Woord des Heiligen Geestes, omdat het geen lading voor den eeuwigheid bevat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mei 2005 11:16

Zonder het OT geen NT...
Je moet wel weten wat de heilsgeschiedenis met Gods volk onderweg is. En als je bv. Mattheüs goed leest, kom je steeds verwijzingen naar het OT tegen, om van Jezus zelf maar niet te spreken, die regelmatig ook zei: "Zoals geschreven staat"...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mei 2005 11:35

Daarom is het OT ook niet minder dan het NT :) alleen zie ik het Woord van God meer in het NT naar voren komen ;-) maar ik zou het ook met optie 2 eens zijn

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mei 2005 10:17

Ik vind de bijbel absoluut NIET onfeilbaar!
Ik denk bij onfeilbaar aan automatic writing: God zorgde ervoor dat de letters zo op het papier kwamen, zoals Hij dat wilde.
NEE...de Bijbel is door mensen geschreven, GEINSPIREERD door de Heilige Geest en indirect dus door Jezus en God. Maar het blijven mensen die het schreven. Inspireren is niet het automatisch naschrijven wat je hoort ofzo...

Daarom is de bijbel zo mooi. Dat het menselijk is, en toch ook goddelijk tegelijk.
Daarom zie je in Lukas zo vaak de nadurk op het medische aspect, omdat hij arts was...

Daarom heb ik gekozen voor 'anders'...het is het Woord van God, maar niet geschreven door God, maar door mensen, geinspireerd door de Geest...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2005 11:07

Helemaal mee eens MissF !

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 24 mei 2005 13:40

De bijbel is voor mij een betrouwbaar getuigenis van mensen welke geinspireerd zijn door God, ook de profetieen zijn betrouwbaar. Maar Sommige dingen zijn niet al te precies bijv als in het ene hoofdstuk staat dat David met een leger van 16.000 man oprukte en in het volgende hoofdstuk dat over de zelfde strijd gaat 20.000 man wordt genoemd, dan is de bijbel niet exact denk ik. Onfeilbaar vind ik dan ook een begrip wat voor meerdere uileggen vatbaar is. Ik geloof dat de bijbel onfeilbaar is in de strekkende betekenis maar niet in nauwgezette details. Maar hier zal ook een goede reden achter zitten, in die zin geloof ik in de onfeilbaarheid.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 24 mei 2005 13:48

In de Bijbel vinden wij het Woord van God, daarom ga ik voor optie 3. Aan beschrijvingen van hoe ik mijn schaap zou moeten offeren voor God heb ik niets, dit vat ik dan ook niet onder het Woord van God.

De wet is wel degelijk het woord van God gebracht door de engelen, maar geld niet voor ons. Kijk wij hebben niet de opdracht om een ark te bouwen zoals Noach, maar dat wil niet zeggen dat de opdracht die Noach kreeg niet van God kwam. Wel het woord van God dus maar niet alle woorden zijn voor ons van toepassing.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 17:51

Dat is dan niet Het Woord van God maar een Woord van God..

met Het Woord van God bedoel ik dit : In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Terug naar “Archief”