Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 12:04

Als uberrefo ga je toch niet naar een concert? want misschien meent een iemand in de zaal wel niet eens wat hij zingt...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2004 12:12

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:Als jullie nog moeten drinken wat ik gedronken heb, dan ben je de rest van je leven lazarus al wordt je 120.
En roken idem. 60 cigaretten per dag. Tot God me arresteerde.
Ik heb wat reacties hier gelezen en enkele jaren geleden zou net zo hebben gereageerd. Maar nu zeg ik, het kan echt niet zo jongens.
Marnix, God is een heilig Opperwezen. Nou kun jij wel redeneren dat het pas zondag is als jij wakker wordt, maar dat is toch echt niet hoe het in Zijn Woord staat hoor. En ik vind dat degene die dat schreef over het personeel wat nog tot lang na 12 uur moet doorwerken een punt heeft. Daar ben je medeschuldig aan als je tot vlak voor 12 uur blijft zitten.
Ik zit niet vroom te praten hoor, want ik was net zo. Ik trok me trouwens helemaal nergens wat van aan want ik ging rustig zondagsmiddags naar de kroeg om te biljarten. Maar daar pluk ik nu dagelijks de wrange vruchten van berouw van.

In Zijn Woord is het sabbath van zonsondergang tot zonsondergang. Bijbels gezien kon je op zaterdag als de zon onder was gegaan weer werken. Zo vieren we het nu niet meer.... sommigen vinden dat het zondag is van 12 tot 12... vanaf dat ze wakker worden totdat ze weer wakker worden.... De bijbel zegt niet dta het bijvoorbeeld van 12 tot 12 is toch?

Marnix, duurt een dag bij ons niet gewoon 24 uur, of vergis ik me nou?

Ja maar dat duurt hij bij mij ook... van zonsondergang tot zonsondergang is 24 uur toch? Bij mij duurt een dag oko 24 uur.... maar niet van 12 uur 's nachts tot 12 uur 's nachts. Dan krijg je weer het verhaal dat je op zaterdagavond om 23:59 een meter bier bestelt want dan mag je nog betalen... en zondagnacht om 1 over 12 je weer de kroeg in kan etcetera.... dat vind ik hypocriet..... ik zit op een zaterdagavond ook wel eens tot een uurtje of 1 in de kroeg..... en dan haal ik rustig nog een biertje hoor... de rustdag begint gewoon als ik wakker word totdat ik weer wakker word. God verbiedt dat nergens in de bijbel, Hij zegt ook nergens dat de rustdag precies om 12 uur ingaat... Wel maak ik uit de bijbel op dat God niet houdt van schijnheiligheid (daarmee zeg ik niets over iemand hier die er anders over denkt... maar ik zou dat persoonlijk wel vinden als ik er zo mee om zou gaan)

Sorry maar regels als "om 1 over 12 mag je geen biertje meer bestellen" zijn voor mij een beetje farizees ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2004 12:15

Raido schreef:Als uberrefo ga je toch niet naar een concert? want misschien meent een iemand in de zaal wel niet eens wat hij zingt...

Hehe als dat een goede reden is is het gelijk ook een reden om niet naar de kerk te gaan ;) Misschien meent iemand niet wat hij zingt.

Verder vind ik de discussie over Mans (wie is dat eigenlijk) een beetje drukte om niets. Volgens mij mag je best wel voor iemand klappen als hij een goed nummer heeft gespeeld.... Als Israel in de bijbel een overwinning had geboekt in de oorlog werden de soldaten ook onthaald met liederen en gejuich.... terwijl God de overwinning gaf. Ik lees nergens dat dit niet zou mogen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 12:35

Raido schreef:Als uberrefo ga je toch niet naar een concert? want misschien meent een iemand in de zaal wel niet eens wat hij zingt...

"Ik ben bijna in alle kwaad geweest, in het midden der gemeente en der vergadering!" Spr. 5:14
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 13:11

Mag je Spreuken lezen als jongeman die niet getrouwd is, het is nogal een overbesekst boek...

1 Mijn zoon! merk op mijn wijsheid, neig uw oor tot mijn verstand;
2 Opdat gij alle bedachtzaamheid behoudt, en uw lippen wetenschap bewaren.
3 Want de lippen der vreemde vrouw druppen honigzeem, en haar gehemelte is gladder dan olie.
4 Maar het laatste van haar is bitter als alsem, scherp als een tweesnijdend zwaard.
5 Haar voeten dalen naar den dood, haar treden houden de hel vast.
6 Opdat gij het pad des levens niet zoudt wegen, zijn haar gangen ongestadig, dat gij het niet merkt.
7 Nu dan, gij kinderen! hoort naar mij, en wijkt niet van de redenen mijns monds.
8 Maak uw weg verre van haar, en nader niet tot de deur van haar huis;
9 Opdat gij anderen uw eer niet geeft, en uw jaren den wrede;
10 Opdat de vreemden zich niet verzadigen van uw vermogen, en al uw smartelijke arbeid niet kome in het huis des onbekenden;
11 En gij in uw laatste brult, als uw vlees, en uw lijf verteerd is;
12 En zegt: Hoe heb ik de tucht gehaat, en mijn hart de bestraffing versmaad!
13 En heb niet gehoord naar de stem mijner onderwijzers, noch mijn oren geneigd tot mijn leraars!
14 Ik ben bijna in alle kwaad geweest, in het midden der gemeente en der vergadering!
15 Drink water uit uw bak, en vloeden uit het midden van uw bornput;
16 Laat uw fonteinen zich buiten verspreiden, en de waterbeken op de straten;
17 Laat ze de uwe alleen zijn, en van geen vreemde met u.
18 Uw springader zij gezegend; en verblijd u vanwege de huisvrouw uwer jeugd;
19 Een zeer liefelijke hinde, en een aangenaam steengeitje; laat u haar borsten te allen tijd dronken maken; dool steeds in haar liefde.
20 En waarom zoudt gij, mijn zoon, in een vreemde dolen, en den schoot der onbekende omvangen?
21 Want eens iegelijks wegen zijn voor de ogen des HEEREN, en Hij weegt al zijne gangen.
22 Den goddeloze zullen zijn ongerechtigheden vangen, en met de banden zijner zonden zal hij vastgehouden worden.
23 Hij zal sterven, omdat hij zonder tucht geweest is, en in de grootheid zijner dwaasheid zal hij verdwalen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 13:18

Marnix schreef:Sorry maar regels als "om 1 over 12 mag je geen biertje meer bestellen" zijn voor mij een beetje farizees ;)

Ja, dat klopt. Je hoort gewoon helemaal niet in de kroeg thuis.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 13:26

We zullen het maar niet hebben over de benaming uberrefo (wat is dat?).
Maar er wordt ook nog een meditatie gehouden. De Heere kan het zingen van Psalmen toch zegenen? Luther zei: 'zingen is twee keer bidden'.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 dec 2004 13:51

Ik heb maar een klein stukje van de discussie gelezen maar daar kwam ik al enkele reacties tegen die mij tot reageren dwongen.

Ik vind het grote onzin om de grens te leggen op 00:00 uur. Alsof je alleen op de zondag God zou moeten ervaren o.i.d. Alsof de zondag geclaimd is door God als zijnde Zijn dag. Ten eerste is de zondag door mensen omgedoopt tot zijn dag. Als je dan echt zo strikt volgens 'de wet' wilt leven moet je de zaterdag als rustdag nemen. Daarbij vind ik dat je sowieso je rust moet nemen en tijd voor en met God, gedurende je hele leven. Als ik op zaterdagavond of zondag een drankje wil nuttigen met vrienden in een kroeg, of ik wil een filmpje kijken op zondagmiddag, of ik ga winkelen op zondag... Ik heb er geen moeite mee. Gods dag? Elke dag is Gods dag; daarbij is de sabbat NIET de zondag.

Over stappen: ik denk inderdaad dat het ligt aan de intentie waarmee je 'op stap gaat'. Ik heb zeer goede gesprekken gehad in de kroeg. Ik heb goede gesprekken gehad bij 'duistere concerten'. Ik heb God ervaren met keiharde metalmuziek. God is niet alleen te vinden op zondag in de kerk bij een (liefst reformatorische) dominee.

M.v.g.
Coert

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 13:53

Raido schreef:Mag je Spreuken lezen als jongeman die niet getrouwd is, het is nogal een overbesekst boek...

Je bent een spotter, en spotters zullen spottersloon krijgen.
Vooral die laatste verzen uit je citaat moet je maar eens goed op je laten inwerken.
21 Want eens iegelijks wegen zijn voor de ogen des HEEREN, en Hij weegt al zijne gangen.
22 Den goddeloze zullen zijn ongerechtigheden vangen, en met de banden zijner zonden zal hij vastgehouden worden.
23 Hij zal sterven, omdat hij zonder tucht geweest is, en in de grootheid zijner dwaasheid zal hij verdwalen.

Petrus zegt in 2 Petr. 2:9; "Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot den dag des oordeels, om gestraft te worden; Maar allermeest degenen, die naar het vlees in onreine begeerlijkheid wandelen, en de heerschappij verachten; die stout zijn, zichzelven behagen, en die de heerlijkheden niet schromen te lasteren".
Pas op dat je de genade van God niet verandert in ontuchtigheid. Jud.vers 4

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 13:56

misschien was overbesekst en wat vreemde term met betrekking tot Gods woord, maar het was toch best serieus bedoeld. De drie boeken van Salomo staan soms best wel veel in over seksuele voorstellingen, mag je dat dan wel lezen? Borsten als torens, het beminnen, de lichaamsvochten die vrijkomen bij de seksuele daad?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 13:58

Raido schreef:misschien was overbesekst en wat vreemde term met betrekking tot Gods woord, maar het was toch best serieus bedoeld. De drie boeken van Salomo staan soms best wel veel in over seksuele voorstellingen, mag je dat dan wel lezen? Borsten als torens, het beminnen, de lichaamsvochten die vrijkomen bij de seksuele daad?

God is een Geest, en Zijn Woord is Geestelijk. Als je Zijn Woord misbruikt door er citaten uit te plukken met de bedoeling deze in een puur seksuele context te plaatsen, ben je niet goed bezig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 13:59

Maar Salomo heeft het ook geschreven, Salomo is een geen geest, hij kreeg inspiratie door de Geest, en er staan nou eenmaal seksuel geaarde teksten in zijn boeken...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 14:03

Raido schreef:Maar Salomo heeft het ook geschreven, Salomo is een geen geest, hij kreeg inspiratie door de Geest, en er staan nou eenmaal seksuel geaarde teksten in zijn boeken...

Salomo heeft zijn wijsheid van God gekregen. En aangezien zijn woorden in de Bijbel staan is het God die ze ons meedeelt.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 23 dec 2004 14:34

ahum..
:roll:

nogal kortzichtig hoor
de mensen uit salomo's tijd lazen het ook gewoon als een werk uit salomo's pen hoor!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 16:45

graankorrel schreef:ahum..
:roll:

nogal kortzichtig hoor
de mensen uit salomo's tijd lazen het ook gewoon als een werk uit salomo's pen hoor!

Ja wat de mensen uit Salomo's tijd dachten daar kan ik weinig mee. We weten nu dat de woorden van Salomo in de Bijbel staan tot onze lering en dat de Bijbel Gods Woord is. En dat is mijn enige uitgangspunt. Kortzichtig is alles wat niet uit God is.

Terug naar “Archief”