Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 dec 2004 19:48

Toch wordt er niet ingegaan op de problemen. Wat te doen bij bijzondere diensten waar de kerk te klein is door de vele bezoekers? (Dopen, afscheid of intrede predikant, belijdenis) De kerkdienst is toch een samenkomst van de gemeente? Ik heb wel eens meegemaakt dat er mensen terug naar huis moesten. Voor zulke diensten alleen vergroot je de kerk toch niet?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 19:54

Toen in Utrecht de nieuwe aartsbisschop van de Oud-Katholieke Kerk werd gewijd, week men uit naar de Hervormde domkerk, omdat de eigen kathedraal te klein was voor alle bezoekers.

Dat is dus een serieus te nemen optie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2004 20:24

voor iedere dienst?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 20:27

Nee, voor de wijdingsdienst van Mgr. Vercammen alleen. Er werden zo verschrikkelijk veel mensen verwacht (die ook kwamen), dat die NOOIT in de eigen kathedraal aan het Willemsplantsoen zouden passen. Het bestuur van de Rooms-Katholieke kathedraal wilde de wijdingsdienst niet huisvesten, de kerkenraad van de domkerk wel. 't Was een hele indrukwekkende dienst.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 14 dec 2004 20:48

parsifal schreef:Toch wordt er niet ingegaan op de problemen. Wat te doen bij bijzondere diensten waar de kerk te klein is door de vele bezoekers? (Dopen, afscheid of intrede predikant, belijdenis) De kerkdienst is toch een samenkomst van de gemeente? Ik heb wel eens meegemaakt dat er mensen terug naar huis moesten. Voor zulke diensten alleen vergroot je de kerk toch niet?

Nou, weet je wat het punt is? Mensen die lid zijn van de gemeente hebben vaak al meer mogelijkheden gehad om in de kerk te komen en ''onder het Woord te zijn''. Ik zou graag mijn plek willen afstaan aan een gast en zelf naar huis toe gaan (of naar een andere kerk) en bidden voor de kerkdienst en de gasten.
Een keer niet in mijn eigen kerk komen vind ik dan echt zo erg niet, hoor.

Trouwens, het is toch wel de bedoeling dat gasten (die zelf geen andere gemeente hebben) in de gemeente komen? :wink: Het uitbreiden van de kerkzaal is geen verkeerde optie. Denk groot :mrgreen: .

EQ.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 21:07

parsifal schreef:Toch wordt er niet ingegaan op de problemen. Wat te doen bij bijzondere diensten waar de kerk te klein is door de vele bezoekers? (Dopen, afscheid of intrede predikant, belijdenis) De kerkdienst is toch een samenkomst van de gemeente? Ik heb wel eens meegemaakt dat er mensen terug naar huis moesten. Voor zulke diensten alleen vergroot je de kerk toch niet?

Je lost het probleem in ieder geval niet met een lampje op. Tis misschien tijd voor een lampjesstorm in onze kerken. Op de barricaden en sloop die dingen eruit! :x
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 14 dec 2004 21:31

Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 00:49

alex leusink schreef:Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)

Zie jij er ook iets onchristelijks in zoals de topicstarter vraagt?

caprice

Berichtdoor caprice » 15 dec 2004 06:16

Andre schreef:Zie jij er ook iets onchristelijks in zoals de topicstarter vraagt?

Wat zou er onchristelijk aan zijn? Dat is toch een goede oplossing?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 11:03

Andre schreef:
alex leusink schreef:Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)

Niet onchristelijk, je kunt natuurlijk gemeenten gaan afrekenen op hun groene lampje, maar dat lijkt me helemaal al niet christelijk, en ik denk dat het bij gasten helemaal niet ongastvrij overkomt ofzop, dat zal echt wel meevallen, er moeten toch structuren zijn om het een beetje ordelijk te laten verlopen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 dec 2004 11:47

alex leusink schreef:
Andre schreef:

Niet onchristelijk, je kunt natuurlijk gemeenten gaan afrekenen op hun groene lampje, maar dat lijkt me helemaal al niet christelijk, en ik denk dat het bij gasten helemaal niet ongastvrij overkomt ofzop, dat zal echt wel meevallen, er moeten toch structuren zijn om het een beetje ordelijk te laten verlopen.

Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt). Dus je betaalde een X bedrag en had daardoor recht op plaats 3 in rij 7. Betaal je iets meer heb je recht op rij 6 en betaal je nog veel meer dan zou rij 1 aan te bevelen zijn. Praktisch gezien klopt het dus. Je betaald voor iets en dus het je het recht dat te gebruiken. Precies hetzelfde als in de schouwburg/concertzaal o.i.d.. Als ik plaatsen reserveer heb ik recht op die plaatsen. Maar als ik de kaarten niet op tijd ophaal vervalt mijn recht. Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of de kerk hetzelfde is als een schouwburg.
Het lampje is dus uitsluitend en alleen gericht op het financieel beleid van de betreffende kerk/gemeente. Overigens is dit een typisch Nederlands verschijnsel want ik heb het nog in geen enkele kerk in het buitenland meegemaakt.
Goed, de mens is een gewoontedier. Ik zit ook graag op m'n eigen plekje (laatste rij, vlak bij de deur zodat ik weg kan zonder anderen te storen) maar als er gasten zijn sta ik m'n plekje graag af.
Daarbij, als je God alleen maar kan loven op je eigen, gereserveerde plaats in dat kerkgebouw lijkt het me dringend noodzakelijk om eens wat zelfonderzoek te gaan doen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 11:52

Zareb schreef:
alex leusink schreef:
Andre schreef:

Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt). Dus je betaalde een X bedrag en had daardoor recht op plaats 3 in rij 7. Betaal je iets meer heb je recht op rij 6 en betaal je nog veel meer dan zou rij 1 aan te bevelen zijn. Praktisch gezien klopt het dus. Je betaald voor iets en dus het je het recht dat te gebruiken. Precies hetzelfde als in de schouwburg/concertzaal o.i.d.. Als ik plaatsen reserveer heb ik recht op die plaatsen. Maar als ik de kaarten niet op tijd ophaal vervalt mijn recht. Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of de kerk hetzelfde is als een schouwburg.
Het lampje is dus uitsluitend en alleen gericht op het financieel beleid van de betreffende kerk/gemeente. Overigens is dit een typisch Nederlands verschijnsel want ik heb het nog in geen enkele kerk in het buitenland meegemaakt.
Goed, de mens is een gewoontedier. Ik zit ook graag op m'n eigen plekje (laatste rij, vlak bij de deur zodat ik weg kan zonder anderen te storen) maar als er gasten zijn sta ik m'n plekje graag af.
Daarbij, als je God alleen maar kan loven op je eigen, gereserveerde plaats in dat kerkgebouw lijkt het me dringend noodzakelijk om eens wat zelfonderzoek te gaan doen.

Wij betalen ook, maar niet voor een specifieke plaats, maar voor EEN plaats, en das heel logisch omdat het onderhoud en de de schoonmaak ook geld kosten. En tenslotte heeft iedere kerk dat wel, al zal het in andere vormen zijn gegoten. En waarom zouden wij moeten doen wat in het buitenland gangbaar is?? Typisch Nederlandse gewoonten stinken blijkbaar??? Traditie mag niet meer, dat lijkt tegenwoordig een verschijnsel te zijn dat geassocieerd wordt met geestelijke doodsheid.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 dec 2004 12:30

alex leusink schreef:Wij betalen ook, maar niet voor een specifieke plaats, maar voor EEN plaats, en das heel logisch omdat het onderhoud en de de schoonmaak ook geld kosten. En tenslotte heeft iedere kerk dat wel, al zal het in andere vormen zijn gegoten.

Nou als dat zo is: "EEN plaats" dan is dat lampje dus overbodig. Want als de kerk dan vol zou zijn zet de koster er voor jou wel een paar stoelen bij.

En waarom zouden wij moeten doen wat in het buitenland gangbaar is?? Typisch Nederlandse gewoonten stinken blijkbaar??? Traditie mag niet meer, dat lijkt tegenwoordig een verschijnsel te zijn dat geassocieerd wordt met geestelijke doodsheid.

Inderdaad geloof ik niet in traditie. Traditie is leuk voor de folklore. En dat is dan weer leuk om de geschiedenis levend te houden. Echter op het moment dat traditie "heilig" word verklaard (we hebben het altijd zo gedaan en het ging altijd goed) dan haak ik af. En inderdaad geloof ik dat traditie kan leiden tot een geestelijke doodheid. Maar je kan het stoplicht in de kerk niet zomaar traditie noemen. Het is een puur financieel idee dat door gasten van soortgelijke gemeentes (vakantie) geaccepeerd zal worden maar voor buitenstaanders zeer beklemmend zal overkomen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2004 13:16

alex leusink schreef:Traditie mag niet meer, dat lijkt tegenwoordig een verschijnsel te zijn dat geassocieerd wordt met geestelijke doodsheid.

Traditie mag best, als het maar wel een functie heeft en niet onchristelijk is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2004 13:25

alex leusink schreef:Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij??

:shock: De dokter? Omdat die weet wie er ziek zijn ? :roll:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”