Moderator: Moderafo's
parsifal schreef:Toch wordt er niet ingegaan op de problemen. Wat te doen bij bijzondere diensten waar de kerk te klein is door de vele bezoekers? (Dopen, afscheid of intrede predikant, belijdenis) De kerkdienst is toch een samenkomst van de gemeente? Ik heb wel eens meegemaakt dat er mensen terug naar huis moesten. Voor zulke diensten alleen vergroot je de kerk toch niet?
parsifal schreef:Toch wordt er niet ingegaan op de problemen. Wat te doen bij bijzondere diensten waar de kerk te klein is door de vele bezoekers? (Dopen, afscheid of intrede predikant, belijdenis) De kerkdienst is toch een samenkomst van de gemeente? Ik heb wel eens meegemaakt dat er mensen terug naar huis moesten. Voor zulke diensten alleen vergroot je de kerk toch niet?
alex leusink schreef:Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)
Andre schreef:alex leusink schreef:Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)
Zie jij er ook iets onchristelijks in zoals de topicstarter vraagt?
alex leusink schreef:Andre schreef:alex leusink schreef:Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)
Niet onchristelijk, je kunt natuurlijk gemeenten gaan afrekenen op hun groene lampje, maar dat lijkt me helemaal al niet christelijk, en ik denk dat het bij gasten helemaal niet ongastvrij overkomt ofzop, dat zal echt wel meevallen, er moeten toch structuren zijn om het een beetje ordelijk te laten verlopen.
Zareb schreef:alex leusink schreef:Andre schreef:alex leusink schreef:Bij ons zijn vaste zitplaatsen, en als het lampje brandt mogen de mensen overal gaan zitten. Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij?? (Tevens kan hij zorgen voor een Bijbel, psalmboek en eventueel voor mensen die daar niet op rekenden een hoofddeksel omdat dat bij ons gangbaar is)
Niet onchristelijk, je kunt natuurlijk gemeenten gaan afrekenen op hun groene lampje, maar dat lijkt me helemaal al niet christelijk, en ik denk dat het bij gasten helemaal niet ongastvrij overkomt ofzop, dat zal echt wel meevallen, er moeten toch structuren zijn om het een beetje ordelijk te laten verlopen.
Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt). Dus je betaalde een X bedrag en had daardoor recht op plaats 3 in rij 7. Betaal je iets meer heb je recht op rij 6 en betaal je nog veel meer dan zou rij 1 aan te bevelen zijn. Praktisch gezien klopt het dus. Je betaald voor iets en dus het je het recht dat te gebruiken. Precies hetzelfde als in de schouwburg/concertzaal o.i.d.. Als ik plaatsen reserveer heb ik recht op die plaatsen. Maar als ik de kaarten niet op tijd ophaal vervalt mijn recht. Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of de kerk hetzelfde is als een schouwburg.
Het lampje is dus uitsluitend en alleen gericht op het financieel beleid van de betreffende kerk/gemeente. Overigens is dit een typisch Nederlands verschijnsel want ik heb het nog in geen enkele kerk in het buitenland meegemaakt.
Goed, de mens is een gewoontedier. Ik zit ook graag op m'n eigen plekje (laatste rij, vlak bij de deur zodat ik weg kan zonder anderen te storen) maar als er gasten zijn sta ik m'n plekje graag af.
Daarbij, als je God alleen maar kan loven op je eigen, gereserveerde plaats in dat kerkgebouw lijkt het me dringend noodzakelijk om eens wat zelfonderzoek te gaan doen.
alex leusink schreef:Wij betalen ook, maar niet voor een specifieke plaats, maar voor EEN plaats, en das heel logisch omdat het onderhoud en de de schoonmaak ook geld kosten. En tenslotte heeft iedere kerk dat wel, al zal het in andere vormen zijn gegoten.
En waarom zouden wij moeten doen wat in het buitenland gangbaar is?? Typisch Nederlandse gewoonten stinken blijkbaar??? Traditie mag niet meer, dat lijkt tegenwoordig een verschijnsel te zijn dat geassocieerd wordt met geestelijke doodsheid.
alex leusink schreef:Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij??
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten