Rolling Stones

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jan 2003 13:58

ok bedankt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 09 jan 2003 14:07

Ik vind het echt verbazingwekkend wat ik allemaal op deze topic lees.

Waar hebben we het toch over?

De Rolling Stones!? Wat hebben die met Christenen te maken.
Het is wereldse muziek en ons zondige hart kan er van houden, maar het is absoluut tot oneer van de Heere en we hebben ons er verre van te houden.

Je kunt van allerlei excuses verzinnen om je zonden aan de hand te houden en lekker te genieten van die muziek, maar het blijft verkeerd.
Je kunt geen twee heren dienen.
Het is God of de wereld.
Kies dan heden wie je dienen zult.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 09 jan 2003 14:29

Kan er ook gewoon antwoord worden gegeven zonder meteen allerlei bijbelteksten aan te halen?

Wat is er mis met wereldse muziek? Het Zwanenmeer is ook wereldse muziek, mag ook niet? We moeten allemaal verplicht naar christelijke muziek luisteren? Klassieke muziek is ook wereldse muziek. Mozart was in zijn tijd wat Robbie Williams nu is, had ook zijn fans.

Als katholiek heb ik natuurlijk niets tegen klassieke kerkelijke muziek, die is immers vrijwel zonder uitzondering door rooms-katholieken gecomponeerd en/of op katholieke missen gebaseerd, ik noem maar even het Requiem van Mozart of dat van Verdi, :wink: . Chirstelijke popbands die ik wel eens op de eo voorbij zie komen zouden als ze puur op hun muzikale kwaliteiten beoordeeld moesten worden nooit ver komen. Die stellen naar mijn mening namelijk bar weinig voor. Saai gezongen en slaapverwekkende teksten en muziek. Sommigen zullen het mooi vinden en dat is prima. Veel plezier ermee. Je muzikale beleving wordt beperkt maar daar kies je zelf voor.

Laat mij lekker draaien wat ik mooi vind, de (oude) Stones, Jimi Hendrix, the Beatles, Led Zeppelin, Elvis, the Eagles, the Who, the Band, Cream, Allman Brothers, Buffalo Springfield en zo zijn er nog genoeg te noemen. Als je het niet mooi vindt, mij best, smaken verschillen, maar kom niet aan dat het rotzooi is, of dat deze muziek slecht voor je is omdat het verborgen satanische boodschappen zou bevatten die alleen achteruit gedraaid boven komen en meer van die onzin! Elvis mocht in de jaren 50 alleen met zijn bovenlichaam op de amerikaanse tv omdat de heup- en beenbewegingen te shockerend zouden zijn, blijkbaar zijn sommigen christenen die schok nog steeds niet te boven.

She was Hot, bedankt dat je die noemde Henkie. Ik zag in herinnering meteen het videoclipje weer voor me (zal zo'n 15 jaar geleden zijn geweest dat ik die voor het laatst zag) en moest weer lachen.

Ik sluit af met een tekst van Jethro Tull:
If Jesus saves, well he better save Himself, from the glory glory seekers

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 09 jan 2003 14:33

FrankB schreef:Kan er ook gewoon antwoord worden gegeven zonder meteen allerlei bijbelteksten aan te halen?

Wat is er mis met wereldse muziek? Het Zwanenmeer is ook wereldse muziek, mag ook niet? We moeten allemaal verplicht naar christelijke muziek luisteren?

Khaal toch de Bijbel erbij: wie niet voor Mij is, die is tegen Mij! Als je die lijn even heel zwart wit doortrekt, is de muziek dus voor God (of ter ere van God), of voor de duivel, er is GEEN tussenweg...... Of de brede, of de smalle weg!
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 jan 2003 14:56

FrankB schreef:Kan er ook gewoon antwoord worden gegeven zonder meteen allerlei bijbelteksten aan te halen?

Zoals een veroordeling zonder wetboek? Zoals een citaat zonder de letterlijke tekst? Een christen kan niet zonder het Woord van God. Daar is alles op gebasseerd.

Laat mij lekker draaien wat ik mooi vind(...) Als je het niet mooi vindt, mij best, smaken verschillen, maar kom niet aan dat het rotzooi is, of dat deze muziek slecht voor je is omdat het verborgen satanische boodschappen zou bevatten.

Jij draait alleen wat je mooi vindt. Ik probeer geen muziek te draaien die i.s.m. God's Woord (=rotzooi). We hebben dus een onoverbrugbaar meningsverschil. Ik hoop alleen dat je er mee kunt leven dat we op een christelijk forum discusseren over het feit of iets wel of niet kan op basis van de bijbel. Jou standpunt 'ik doe lekker waar ik zin in heb', doet er dan niet echt toe.

Als je trouwens zo graag wilt dat we niet constant de bijbel erbij halen, ben ik daar trouwens niet te beroerd voor. De nummers die ik eerder noemde, getuigen niet echt van een goede smaak. Ze zijn onfatsoenlijk, ranzig en voldoen niet aan onze normen en waarden.

Ik sluit af met een tekst van Jethro Tull:
If Jesus saves, well he better save Himself, from the glory glory seekers

Bespaar me je godslasterlijke citaatjes...

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

RS

Berichtdoor Andreas Poetin » 09 jan 2003 16:20

Ik ben het er mee eens wat henkie zegt dat we hier met een meningsverschil zitten waar niet uitkomen. Op zich is dat jammer. Ik vind dat deze muziek niet tussen mij en God in staan, dat het mijn geloof niet schaad. En ik vind niet dat deze muziek tegen het geloof in gaat. Natuurlijk zijn er nummers die niet met je geloof stroken maar daar luister ik ook niet naar.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Rolling Stones

Berichtdoor Rudolf Meuser » 09 jan 2003 16:20

Beste mensen,

Het gaat hier niet alleen over de Rolling Stones, het gaat natuurlijk over heel de wereld van de (goddeloze) popmuziek. Wat dacht je bijvoorbeeld van Eminem?

Denk je ook aan de eeuwigheid als je deze muziek luistert?

Rudolf

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 09 jan 2003 16:31

eminem's "muziek" en alles wat daarop lijkt vind ik niets om de eenvoudige reden dat het mijn smaak niet is. Mijns inziens heeft het niets met muziek te maken.

Waarom zou ik aan de eeuwigheid denken als ik muziek luister? Ik geniet gewoon van de muziek, lees eventueel een boek of een tijdschrift.

Als hobby fotografeer ik graag. Ik denk toch ook niet bij elke foto die ik maak aan de eeuwigheid? Waarom zou ik dat bij het luisteren naar muziek wel doen?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 16:34

Misschien een aanverwante vraag: kan je God danken voor het luisteren naar het mooie nummer "Sympathy for the Devil"? Voor een middagje foto's maken lukt dat wel denk ik...

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 09 jan 2003 16:37

Artist: God Smack
Album: Self Titled

Song: Voodoo

Forwards: I'm not the one who's so far away when I feel the Snake bite into my veins never did I wanna be here again

Backwards: I'm a Snake, I'll dance the way find a way will I for sin

Additional Comments: It is interesting to note that in the song's video, there is an actual wiccan ceremony being taped with the lead singer's high priestess (Laurie Cabot) presiding.

Ohhh! Ik heb de bron even gecheckt en gedeeltelijk heb je gelijk. De tweede (die eronder stond) was wel duidelijk. De eerste niet. Maar dat kan aan mij liggen.
Welnu. Ik wist dat Sullie een indianencultus aanhing, maar niet dat dit nummer daarmee verband hield.
Laten we dan maar eens naar de tekst kijken. Ik vertaal:
Ik ben niet iemand die ver weg staat, als ik de slang in mijn aderen voel bijten, wil ik (hier) nooit meer zijn.
Dat klinkt niet echt positief voor die slang. Kennelijk is het slangengif (iets dat indianen gebruiken als hallucionerend middel bij rituelen) Sullie niet echt goed bevallen. Of, meer in een bijbelse metafoor, hij wil de zonde (als de slang in het verhaal van Genesis) afwerpen.
Als je de teruggedraaide tekst vertaald zie je de meest pessimistische kant: "Ik ben een slang. Ik zal de weg dansen. De weg vinden. Want ik zal zondigen." Toch, dat klinkt bijna als een tragische bekentenis.
Dit zijn mijn interpretaties... hoe ik het zie. En, als ik er al door word beinvloed, word ik er zo door beinvloed.

Vito sprak:
"Elk verhaal van elke satanist is weer anders." Is dat met het christendom ook niet zo..? En is dat dan ook een hype (jouw definitie strak volgend..)

Nee. Christenen zijn consequent in hun rituelen en symbolen. Bij satanisten is dat heel vaak anders. En onlogisch. (Latijnse woorden verkeerd vertaald en dergelijke)

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 09 jan 2003 16:41

Misschien een aanverwante vraag: kan je God danken voor het luisteren naar het mooie nummer "Sympathy for the Devil"?

Je kan dankbaar zijn voor de waarschuwing die er in zit voor het kwaad, voor de duivel

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 16:49

Hier hebben we dan de tekst van het nummer waar het zo vaak over gaat.

Sympathy For The Devil

Please allow me to introduce myself
I'm a man of wealth and taste
I've been around for a long, long year
Stole many a man's soul and faith
And I was 'round when Jesus Christ
Had his moment of doubt and pain
Made damn sure that Pilate
Washed his hands and sealed his fate

Pleased to meet you
Hope you guess my name
But what's puzzling you
Is the nature of my game

I stuck around St. Petersberg
When I saw it was a time for a change
Killed the Czar and his ministers
Anastasia screamed in vain

I rode a tank
Held a general's rank
When the Blitzkrieg raged
And the bodies stank

Pleased to meet you
Hope you guess my name, oh yeah
What's puzzling you
Is the nature of my game, oh yeah

I watched with glee
While your kings and queens
Fought for ten decades
For the Gods they made

I shouted out
"Who killed the Kennedys?"
When after all
It was you and me

Let me please introduce myself
I'm a man of wealth and taste
And I laid traps for troubadors
Who get killed before they reached Bombay
(Bombay is the word I found listed on all of the lyrics pages I found, but the actual lyric on the soundtrack sounds as if it has more syllables than that, to me - DA)

Pleased to meet you
Hope you guessed my name, oh yeah
But what's puzzling you
Is the nature of my game, oh yeah, get down, baby

Pleased to meet you
Hope you guessed my name, oh yeah
But what's confusing you
Is just the nature of my game

Just as every cop is a criminal
And all the sinners saints
As heads is tails
Just call me Lucifer
'Cause I'm in need of some restraint

So if you meet me
Have some courtesy
Have some sympathy, and some taste
Use all your well-learned politesse
Or I'll lay your soul to waste, um yeah

Pleased to meet you
Hope you guessed my name, um yeah
But what's puzzling you
Is the nature of my game, um baby, get down

Woo, who
Oh yeah, get on down
Oh yeah
Oh yeah!

Tell me baby, what's my name
Tell me honey, baby guess my name
Tell me baby, what's my name
I tell you one time, you're to blame

Ooo, who
Ooo, who
Ooo, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Oh, yeah

What's my name
Tell me, baby, what's my name
Tell me, sweetie, what's my name

Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Oh, yeah

(studio chatter)

"Milk Boy! Save Us Milk Boy!"
"Don't forget to drink your milk."

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 09 jan 2003 16:55

"Milk Boy! Save Us Milk Boy!"
"Don't forget to drink your milk."

volgens mij hoort dit er niet in maar toch. Het is een duidelijke waarschuwing, waarin de zanger net alsof doet dat hij de duivel is. Is dit niet duidelijk de duivel aan het woord?

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 09 jan 2003 17:55

Storyteller schreef:Nee. Christenen zijn consequent in hun rituelen en symbolen. Bij satanisten is dat heel vaak anders. En onlogisch. (Latijnse woorden verkeerd vertaald en dergelijke)

Volledige onzin.
De RK kerk gebruikt beelden van Maria, weiwater, reliquieen, etc. etc. terwijl deze in de gereformeerde hoek helemaal niet tegenkomen. Om maar niet te spreken van het steeds verder uitelkaar waaieren van de kerken in de reformatorische flank (met ieder hun eigen gebruiken en symbolen.

En over het verkeerd vertalen van Latijnse woorden: wat dacht je van het verschil tussen de roomse Bijbelvertaling (de Septuaginta) en onze (Staten)vertaling..?

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 09 jan 2003 18:16

Niet schreef:Khaal toch de Bijbel erbij: wie niet voor Mij is, die is tegen Mij! Als je die lijn even heel zwart wit doortrekt, is de muziek dus voor God (of ter ere van God), of voor de duivel, er is GEEN tussenweg...... Of de brede, of de smalle weg!

Beste Niet, hoe kom je er bij dat als er in de bijbel staat 'wie niet voor Mij is, die is tegen Mij' dat jij daar dan van kan maken: 'welke muziek niet voor God is, is tegen God'?? Dat heeft er toch in de verste verte niets mee te maken? Die tekst betekent toch dat het niet zo is dat je neutraal tegenover God kan staan. Dat je een keuze moet maken, voor of tegen. Dat geldt voor MENSEN. En net zo goed als dat je deze bijbeltekst niet op teksten op potjes pindakaas kan toepassen kan je dat ook niet op muziekteksten toepassen. Natuurlijk kan je God onteren door muziek te luisteren waar God bespot wordt, maar neutrale muziek, bijv over de liefde of watkanmijhetschelen daar kan je niet voor laten gelden dat het tot eer van God moet zijn in de zin van dat het lofprijzing moet bevatten ofzoiets. Mee eens?

Terug naar “Archief”