De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:49

Napoleon schreef:
Corne van 't Hof schreef:hoe kom je daarbij? waar staat dat?

ik zal even mijn gedachtengang proberen te verklaren. wie geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal behouden worden. alleen rechtvaardigen zullen behouden worden, hieruit volgt volgens mij dat iemand die gelooft rechtvaardig is. als het geloof alleen maar een instrument is wat iemand tot rechtvaardiging kan leiden, is geloof alleen niet genoeg, maar moet je ook nog wat met dat geloof gaan doen. iemand die een hamer heeft, heeft niet automatisch een spijker in een plank geslagen.

Volgens mij scheidt je teveel de genade van het geloof en de werkzaamheid van het geloof. Het een kan niet zonder het ander. Ook vanaf het begin is er werkzaamheid. Jezus roept op tot geloof, niet tot het zoeken van het geloof als genade. Dat is een indiruecte oproep.
The one thing you can give and still keep is your word.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:51

Corne van 't Hof schreef:Nee, maar die mensen komen er achter dat ze met hun bekering, bevinding, kennis van Christus niet voor God kunnen bestaan en dat door God gerechtvaardigd moeten worden. Als je de verdere gangen van God leert dan lees je ook anders in de Bijbel. Een baby in de genade heeft bijvoorbeeld nog maar weinig licht over Gods Woord gekregen.

Laat ik deze lijn wat door mogen trekken. Dat betekent dat een onbekeerd mens niets begrijpt van de BIjbel, het ook eigenlijk geen enkele zin heeft om de Bijbel te lzen. Hij moet eerst ' van boven' een seintje krijgen.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:52

wie gelooft zal hebben en gedoopt zal hebben die zal zalig worden. Van God vandaan wel ja. Klopt.

Maar is dat ook bevindelijk zo?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2003 16:54

Corne, wil je ook ingaan op mijn vragen, aan het eind van pagina 3?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:54

Corne van 't Hof schreef:wie gelooft zal hebben en gedoopt zal hebben die zal zalig worden. Van God vandaan wel ja. Klopt.

Maar is dat ook bevindelijk zo?

Waarom niet? wie vertrouwt op het Woord (=geloven) zal zalig worden. Dat wil niet zeggen dat er geen twijfels en bevindingen meer zijn en dat je het in je zak hebt. Maar de zondaar MAG vertrouwen. Hij wordt daarin vaak belemmerd door zijn eigen ego, maar dat is iets anders en zeker niet in een schema te persen.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 08 jan 2003 16:57

Corne van 't Hof schreef:
Als ik de discussie nog eens nalees, waarom wil je dit eigenlijk weten? Het boekje van ds. Harinck is denk ik duidelijk genoeg. Verder verwacht ik hier weinig mensen die deze stelling aanhangen. En dan nog. Wil je ze bekeren ofzo?

Waarom ik dit wil weten?

Ten hoort ds Harinck thuis in de linkerflank van de ger.gem. Al de dingen die hij loochent kent hij zelf bevindelijk niet. Wat hij niet kent kan hij ook niet over praten.

De Gereformeerde Gemeenten waren net te laat om de verkoop van het boekje te stoppen, omdat het tegen de leer van de ger.gem indruist.

Verder leert het ware volk van God bevindelijk de heilsfeiten.
Het loochenen van de bevindelijke heilsfeiten loochent de Priesterlijke bediening van de Middelaar. Dus zo goed is dat boekje niet.
Ik moet altijd maar denken aan 1 Kor 2:14: de natuurlijke mens verstaat niet de de dingen die des Geestes Gods zijn, enz.

Heb jij het boek gelezen????????????
Hierin laat hij de bijbel en de oudvaders aan het wordt. Daarom is het boek goed. Omdat het een gedegen onderzoek is naar wat er vroeger geleerd werd, en wat de bijbel leert. Misschien is het beter dat je op refoweb een vraag aan hem stel, dan hem hier zo te veroordelen.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:58

hoe kan je over deze zaken nadenken als je er niets van weet?
en:
Hoe kan je zo (op de manier van Corne) over deze zaken spreken als je er WEL van weet?

Wie zegt dat ik van deze dingen niets zou weten.
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt!

Verder ben ik serieus aan het debatteren, dus vind ik dat goed doe op de manier waarop ik het doe

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2003 17:01

Corne, ik veroordeel niet, ik zeg niet dat je er niets van weet. Maar ik vraag me werkelijk af waarom jij zo graag vast wil houden aan deze stelling, waarom je daarom een dominee afdoet als een linkse rakker (ga ook maar in op mijn vragen daaromtrent).

Als je wilt weten wat bevinding is, lees dan de psalmen!

Simson

Berichtdoor Simson » 08 jan 2003 17:01

Vest op prinsen geen vertrouwen.
k 'Heb meer vertrouwen in de prins dan in de kerk.
Dus dan weet je het wel 8)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 jan 2003 17:03

pffff.
Wat ingewikkeld allemaal! Ik denk dat juist de mensen die ingewikkeld gaan doen het niet begrepen hebben.
Stappen en stelsels. Kun je gerust allemaal vergeten. Is volstrekt onbijbels, wordt ook nergens in de evangelien geleerd. Is bedacht door mensen die zichzelf en hun bekering nogal interessant vonden. Sorry dat ik het maar een beetje cru zeg.
Geloven is het eerste, en dat doe je door gehoorzaamheid.
Gehoorzaamheid is de eerste weg naar de kennis van God.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 17:04

Maar ik vraag me werkelijk af waarom jij zo graag vast wil houden aan deze stelling

Ik kom nogal eens op gezelschappen. Er wordt daar gesproken over wat God allemaal gedaan heeft in het leven. Die mensen praten dan bijv ook over de rechtvaadigmaking in de vierschaar vd consientie.

Dat is ook zoiets waar Harinck niets van wil weten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2003 17:05

Ik kom ook op gezelschappen, daar wordt gepraat over grootheid van de Koning. Dat is pas mooi om te horen!

Corne,
wil je nog ingaan op mijn vragen rondom ds. Harinck?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 17:05

Maar ik vraag me werkelijk af waarom jij zo graag vast wil houden aan deze stelling

Ik kom nogal eens op gezelschappen. Er wordt daar gesproken over wat God allemaal gedaan heeft in het leven. Die mensen praten dan bijv ook over de rechtvaadigmaking in de vierschaar vd consientie.

Nog een keer een heel erg duidelijke vraag: Komt de bevinding boven de Bijbel of niet? ZO nee, discussieer daar dan naar!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2003 17:06

vind je het heel gek? dat is iets wat ds. Harinck waarschijnlijk nooit in zijn Bijbel gelezen heeft, en velen met hem.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 17:06

TheKeimpe schreef:Ik kom ook op gezelschappen, daar wordt gepraat over grootheid van de Koning. Dat is pas mooi om te horen!

Corne,
wil je nog ingaan op mijn vragen rondom ds. Harinck?

Tk, het wordt inmiddels een soort SLOW chat met drie of vier tegen 1. Je moet wat geduld betrachten jongen.

Terug naar “Archief”