waarom wilde God dit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2004 16:55

Caprice,

Er zijn gewoon dingen waarvan ik niet kan en wil geloven dat ze uit Gods hand komen. Zoals ik hierboven eerder zei: God roept ons wel tot de orde als het nodig is, maar Hij mishandelt niet.
En wat mij is aangedaan en overkomen heb ik als pure mishandeling ervaren. Dat kán niet van God komen, want dan is God geen Liefde meer...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 16:59

God voert er wel Zijn raad door uit. Dat zag je met Jozef.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2004 17:03

Hij heeft dat achteraf gebruikt - Hij had wel andere wegen geweten en gevonden om Jozef te krijgen waar Hij hem wilde, nl. als onderkoning om uiteindelijk zijn vader en broers te kunnen helpen.Ik weiger absoluut te geloven dat God die broers ingaf - om Jozef tot de orde te roepen - te doen wat zij deden, dat was misdadig...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 17:08

Riska schreef:Hij heeft dat achteraf gebruikt - Hij had wel andere wegen geweten en gevonden om Jozef te krijgen waar Hij hem wilde, nl. als onderkoning om uiteindelijk zijn vader en broers te kunnen helpen.Ik weiger absoluut te geloven dat God die broers ingaf - om Jozef tot de orde te roepen - te doen wat zij deden, dat was misdadig...

Riska

Ik heb helemaal niet gezegd dat God dat deed. Hij voerde er Zijn raad door uit wil zeggen dat hij het kwade dat de mens teweegbracht nog gebruikte om Zijn plan met Jozef ten uitvoer te brengen, wat achteraf (menselijkerwijs gezien) het behoud van die broers en hun vader is geweest.
God werkt de zonde niet. Die broers zondigden zelf. Op hun verantwoordelijkheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2004 17:36

Maar dan kwam het dus niet uit Zijn hand

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 17:38

Riska schreef:Maar dan kwam het dus niet uit Zijn hand

Riska

Het kwaad niet. Het vermeende kwaad wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2004 17:40

die snap ik niet, sorry

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 17:42

Riska schreef:die snap ik niet, sorry

Riska

Kwaad: de zonden van anderen die jou problemen opleveren
Vermeende kwaad (is misschien niet helemaal goed omschreven, maar ik bedoel er dit mee): bijvoorbeeld een ziekte, of een ander gevolg van de zonde.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 17:43

Ik begin me nu eigenlijk zelf af te vragen of we het wel zo kunnen stellen? :roll:
Hebben anderen hier een kijk op?

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2004 17:44

Dan mishandelt God dus ook.
Als ziekte alleen een gevolg is van zonde...
Mijn moeder overleed toen ik amper vier jaar oud was. Dat heeft een negatief gevolg gehad tot diep in de volwassenheid. Dat noem ik 'mishandeling'... Begrijp je dat het soms veel diepgaander is dan we denken?

Riska

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 23 dec 2004 18:15

zou het niet zo zijn dat God de satan ruimte geeft om dingen te doen! God laat toe dat de satan veel macht geeft! God laat deze dingen toe met een bedoeling! Deze bedoeling van God is niet altijd duidelijk maar er gebeurt niks zomaar ook al zien we dat misschien nooit of pas veel later. Is het ook niet zo dat we eigenlijk nergens recht op hebben? alles wat we krijgen is toch een zegen?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 18:39

Pivo schreef:zou het niet zo zijn dat God de satan ruimte geeft om dingen te doen! God laat toe dat de satan veel macht geeft!

Ja. Dat zie je in de Bijbel. De duivel is machtig, maar God is almachtig. God is de satan een eeuwigheid voor geweest.

We kunnen het lezen in Job.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 01:53

Raido schreef:Ik ben niet bekeerd
Ik ben Job niet
En God heeft me dat op sommige gebieden laten zien, maar dat wil niet zeggen dat ik het goed vind.

Eigenlijk ben je best een toffe peer.
Je bent in elk geval wel eerlijk. Weet je wat nou zo mooi is?, dat jij als onbekeerde, als een vijand met God verzoent kunt worden. En dat terwijl zoveel 'bekeerde' mensen zichzelf nooit zelfs maar als een vijand van God hebben leren kennen. God is niet op zoek naar bekeerde mensen, maar naar hen waarvan Hij zegt in Ezech.14:5; "Opdat Ik het huis Israëls in hun hart grijpe, dewijl zij allen door hun drekgoden van Mij vervreemd zijn".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”