Gods liefde versus Zijn toorn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 21:35

Collateral schreef:
Aragorn schreef:
Collateral schreef:Ik zie de wet als richtlijn. God wordt dus niet kwaad als je je niet aan de wet houdt, maar denkt: "Je maakt het alleen maar moelijker voor jezelf als je je er niet aan houdt."
De eigenlijke betekenis van zonde is: "jammer, het had beter gekund." Zo zie ik ook de zonde tegen de wet. God heeft er niets aan om mensen in de hel te werpen omdat ze gezondigd hebben tegen die wet; de wet is er alleen maar om mensen te helpen, en als mensen ertegen zondigen, doen ze alleen zichzelf tekort.

Nuja, laten we het erop houden dat jij denkt dat God dat denkt. :wink: Nu hebben mi. we twee visies op God en de wet naast elkaar staan, die, zonder de bijbel, allebei in de categorie 'persoonlijke overtuigingen waar weinig over te discussieren valt' horen. Als ik het mis heb hoor ik het graag. :)

Ik zie nog wel een discussiegaatje. :) En wel de vraag: wat denk jij dat God eraan heeft om mensen in de hel te gooien?

Ik denk niet dat God er iets aan heeft. Ik denk zelfs dat Hij zoiets heeft van 'liever niet'. Maar als mensen weigeren om Zijn liefde te beantwoorden valt er natuurlijk ook weinig te feesten in de hemel, het moet van twee kanten komen. De relatie die verbroken is moet hersteld worden, kom ik hierna nog op terug. :wink:

Collateral schreef:Zeer wijze woorden, vriend. 8) Maar waarom moest eerst de schuld overgedragen worden op Jezus? Waarom kon God Zelf niet vergeven?

Misschien omdat God, om de relatie weer te herstellen, af moest dalen tot het niveau van de mens. Om iemand op te trekken moet je zelf eerst neerdalen, Jezus heeft in de hel het kwaad zelf bevochten en met Zijn overwinning een weg geopend. Dit klinkt allemaal misschien wat vaag, het blijft natuurlijk ook een mysterie dat ons verstand een beetje te boven gaat. Dat is niet bedoeld als dooddoener, maar wel om aan te geven dat dit soort zaken nooit helemaal te doorgronden zijn. Blijkbaar was het essentieel dat er een mens was die als middelaar moest fungeren. Oja, nu herinner ik me weer wat ze op catechesatie vertelden :P : het moest zo gebeuren omdat anders niet aan de rechtvaardigheid van God voldaan zou worden.

Collateral schreef:Klinkt als een cirkelredenering dus. :o Hmm, het klinkt wellicht als een wazig verhaal, maar mijn denkwijze is ongeveer als volgt: van (de tegenwoordige) ervaringen van mensen met God komt bij mij de indruk dat God liefde is. Echter, vaak wordt verondersteld dat, gezien de wereld om ons heen, God niet zo liefdevol is. Echter, dit vind ik geen overtuigende veronderstelling, omdat (zoals ik stelde) God goede redenen kan hebben om niet in te grijpen in menselijk lijden.
Echt een cirkelredenering is het dus niet; "God is liefde" is gebaseerd op godservaringen van mensen (een stukje kennis van de wereld om me heen); vervolgens gebruik ik dat als veronderstelling om een ander stukje kennis van de wereld om me heen (namelijk, dat er nogal wat mis lijkt te gaan in de wereld) te verklaren. :)

Oke, in deze redenering kan ik me ook wel vinden. :) Alleen in de uiteindelijke conclusie gaan de wegen uiteen: ik zie geen probleem en misschien zelfs wel een noodzakelijkheid in goddelijke haat (tegen het kwade), en denk niet dat de onvermijdelijke conclusie daarvan is dat God spelletjes speelt met de mensheid.

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Ik weet niet of je in de duivel gelooft, maar zou God dan ook de duivel nog lief moeten hebben?

In het kader van "Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen" denk ik haast van wel. Maar ik geloof niet in de duivel.

Hm, ik geloof dat die tekst alleen van toepassing is op gelovigen die door mensen vervolgd worden. De reden hiervan is dat mensen nog niet vervallen zijn tot pure slechtheid en in potentie iets goeds hebben. Maar demonen zijn onomkeerbaar gevallen en puur slecht. Die zijn niet vatbaar voor Liefde en het heeft geen zin om ze lief te hebben omdat er niets in hen is dat goed is.

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Het kwade kan een goede uitwerking hebben, maar ik geloof dat God het kwade evenzeer kan haten omdat het kwade de mensen schade berokkent en hen kan afleiden van het goede. Maargoed, ook dit hangt weer samen met een geloof in de hel, als je gelooft dat uiteindelijk iedereen (desnoods middels reincarnatie) in een soort gelukzalige toestand terecht komt verschillen onze referentiekaders zoveel dat we hier niet meer zinnig over kunnen praten.

Reïncarnatie, 'gelukzalige toestand', etc., ik geloof dat dat goed mogelijk is, maar het is niet zo dat ik er hoe dan ook vanuit ga. Ik acht het wel waarschijnlijker dan het bestaan van een eeuwigdurende hel.

Tsja, dan houdt het een beetje op he. :) Waarom geloof je niet dat de duivel bestaat enzo? De bijbel is voor een ongelovige natuurlijk niet boven alle twijfel verheven, maar op dit gebied bevinden menselijke gedachten en redeneringen zich in zulke speculatieve sferen dat ik het vertrouwen op de waarheid van een eeuwenoud boek en de uitspraken van een Man die zegt de Zoon van God te zijn niet onredelijker acht dan gebruik van het eigen verstand.

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Klopt, maar ik zie de 0 wel als een ultieme scheiding. Kwaad en goed staan in wezen lijnrecht tegenover elkaar, maar kunnen zich beide in een bepaalde mate in een wezen bevinden.
het domein zou in mijn optiek -1 < x < 1 zijn.

De bijbel spreekt in de bijbel meermalen over goed als licht, en kwaad als duisternis. Hoe wil je dat op dit domein betrekken? Waar ligt de 0?

Hm.. dat is een lastige. :P Je gaat nu nog steeds uit van een soort exponentieel denken, waartoe ik me misschien ook wel heb laten verleiden door in domeinen te gaan spreken. :D Laat ik het zo zeggen: 1 is goed, -1 is slecht. 0 is het niet-bestaande. In een mens strijden 1 en -1 om voorrang en kan er meer van het ene of meer van het andere zijn, maar dat betekend niet dat er op een gegeven moment 0, 0.5 of -0.3 kan zijn. Het is als onvermengbare stoffen.

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Kheb overigens niet de indruk dat dit de meest verhelderende manier is om over goed en kwaad te praten.. :P

Verhelderend is in ieder geval de conclusie dat goed en kwaad op meerdere manieren te bekijken zijn. :)

Of dat goed en kwaad niet in wiskundige termen zijn te vangen. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 21:40

Je kunt uiteraard ook de vraag stellen: Wat hebben onbekeerde mensen te zoeken in de hemel, waar voor eeuwig God geloofd en gedankt wordt voor het wonder dat aan verloren Adamskinderen geschiedt is door het bloed van Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 21:49

caprice schreef:Je kunt uiteraard ook de vraag stellen: Wat hebben onbekeerde mensen te zoeken in de hemel, waar voor eeuwig God geloofd en gedankt wordt voor het wonder dat aan verloren Adamskinderen geschiedt is door het bloed van Christus.

Zoiets zei ik aan het begin van m'n laatste post idd ook al.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 21:51

caprice schreef:
Ik zie nog wel een discussiegaatje. :) En wel de vraag: wat denk jij dat God eraan heeft om mensen in de hel te gooien?

Wat is dit voor een vreselijke omschrijving. :cry:
Praat toch met wat meer eerbied over God en Goddelijke zaken.

Die omschrijving vind je bijna letterlijk terug in de bijbel (Lucas 12:5) - "Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen."
Werpen of gooien, dat maakt toch niet veel verschil?

God kan van Zijn recht geen afstand doen. Hij kan de zonden niet door de vingers zien, want God is Gerechtigheid en Waarheid. Als God de gedreigde straf niet ten uitvoer bracht, zou Hij de waarheid niet spreken, en dat kan niet, want God is een God die niet liegen kan.

Ik geloof niet in een God die minder genadig is dan ikzelf.

Bekering tot God...
Je wílt het niet, hé?

Ik zie de noodzaak niet. Ik geloof niet dat ik met mijn rug naar God toe sta...

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 21:59

Collateral schreef:
caprice schreef:

Wat is dit voor een vreselijke omschrijving. :cry:
Praat toch met wat meer eerbied over God en Goddelijke zaken.

Die omschrijving vind je bijna letterlijk terug in de bijbel (Lucas 12:5) - "Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen."
Werpen of gooien, dat maakt toch niet veel verschil?

Ik vind 'gooien' een nogal negatieve klank hebben. Maar heb je dit ook geschreven met het oog op het voorgaande gedeelte van de tekst? 'Maar Ik zal u tonen Wien gij vrezen zult...'?
Wat je schreef komt wel erg demotiverend en negatief over God over.

Collateral schreef:
God kan van Zijn recht geen afstand doen. Hij kan de zonden niet door de vingers zien, want God is Gerechtigheid en Waarheid. Als God de gedreigde straf niet ten uitvoer bracht, zou Hij de waarheid niet spreken, en dat kan niet, want God is een God die niet liegen kan.

Ik geloof niet in een God die minder genadig is dan ikzelf.

Zit ik ernaast als ik het woord 'hoogmoed' gebruik? Ik word hier zo verdrietig van. :cry:
Vooral omdat ik het ook bij mij zie.

Collateral schreef:
Bekering tot God...
Je wílt het niet, hé?

Ik zie de noodzaak niet. Ik geloof niet dat ik met mijn rug naar God toe sta...

Dan wordt het hoog tijd dat de Heere je ogen eens opent en dat je eens wordt wie je bent. Ik wil dit zeggen met liefde. Je kunt niet sterven zoals je geboren bent.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 22:18

Aragorn schreef:Ik denk niet dat God er iets aan heeft. Ik denk zelfs dat Hij zoiets heeft van 'liever niet'. Maar als mensen weigeren om Zijn liefde te beantwoorden valt er natuurlijk ook weinig te feesten in de hemel, het moet van twee kanten komen.

OK, maar dan zou God bijvoorbeeld de ongelovigen op de aarde kunnen laten, of 'gewoon' vernietigen. Verder geloof ik niet in het 'hemel en hel'-model.

Collateral schreef:Zeer wijze woorden, vriend. 8) Maar waarom moest eerst de schuld overgedragen worden op Jezus? Waarom kon God Zelf niet vergeven?

Misschien omdat God, om de relatie weer te herstellen, af moest dalen tot het niveau van de mens. Om iemand op te trekken moet je zelf eerst neerdalen, Jezus heeft in de hel het kwaad zelf bevochten en met Zijn overwinning een weg geopend. Dit klinkt allemaal misschien wat vaag, het blijft natuurlijk ook een mysterie dat ons verstand een beetje te boven gaat. Dat is niet bedoeld als dooddoener, maar wel om aan te geven dat dit soort zaken nooit helemaal te doorgronden zijn. Blijkbaar was het essentieel dat er een mens was die als middelaar moest fungeren. Oja, nu herinner ik me weer wat ze op catechesatie vertelden :P : het moest zo gebeuren omdat anders niet aan de rechtvaardigheid van God voldaan zou worden.

Hmm, ik vind het gekunsteld, maar ok. Het is in zekere zin (na een geducht aantal aannamen die ik niet deel) geloofwaardig. :)

Waarom geloof je niet dat de duivel bestaat enzo? De bijbel is voor een ongelovige natuurlijk niet boven alle twijfel verheven, maar op dit gebied bevinden menselijke gedachten en redeneringen zich in zulke speculatieve sferen dat ik het vertrouwen op de waarheid van een eeuwenoud boek en de uitspraken van een Man die zegt de Zoon van God te zijn niet onredelijker acht dan gebruik van het eigen verstand.

Dat het boek eeuwenoud is, is voor mij eerder een bezwaar dan een argument om het al te serieus te nemen; de zaken die erin staan zijn moeilijk te verifiëren en er zijn bijv. vervalsingen/toevoegingen bekend. Verder zegt Jezus naar mijn weten nergens in de evangeliën expliciet dat hij de zoon van God is, en juist wel meerdere keren dat hij de 'zoon des mensen' is. En al zou hij zichzelf de zoon van God genoemd hebben, dan kan hij dat bedoeld hebben in de zin dat we dat allemaal kunnen zijn.
Verder zijn er ook tegenwoordig mensen die gesprekken e.d. (beweren te) hebben met God, zoals bijvoorbeeld Neale Donald Walsch. Of mensen die door uittredingen overtuigende bevindingen doen die een ander licht werpen op het leven na de dood.

Collateral schreef:De bijbel spreekt in de bijbel meermalen over goed als licht, en kwaad als duisternis. Hoe wil je dat op dit domein betrekken? Waar ligt de 0?

Hm.. dat is een lastige. :P Je gaat nu nog steeds uit van een soort exponentieel denken, waartoe ik me misschien ook wel heb laten verleiden door in domeinen te gaan spreken. :D Laat ik het zo zeggen: 1 is goed, -1 is slecht. 0 is het niet-bestaande.

Ho! Het niet bestaan van licht staat gelijk aan duisternis! ;)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 22:20

Collateral schreef:[
Laten we de predestinatie discussie even liggen, okee? Anders gaan er verschillende discussies door elkaar lopen. (evt zijn er discussies over de predestinatie te vinden op refoweb)
Een goede mens, die zijn eigen vrije wil misbruikt. Hoe goed is die mens?

God nam een risico om de mens een vrije wil te geven. Pas vanaf de mens in zijn vrije wil koos om God te verlaten, werd de mens slecht. Anders kan de vrije wil niet bestaan.

Waarom? Omdat rechtvaardigheid kennelijk 'oog om oog, tand om tand' inhoudt?

Nee,nogmaals, Rechtvaardigheid van God is het ''kwaad niet ongestraft laten''
''oog om oog tand om tand'' in de bijbel had puur te maken met het volk Israel die moest overleven tussen de vijanden die het volk continue aanvielen. Volk van Israel moest blijven bestaan omdat Jezus er uit voort zou komen.

Rechtvaardigheid betekent 'in overeenstemming met bepaalde ethische beginselen'. Vergeving is inderdaad nodig als die ethische beginselen 'oog om oog, tand om tand' inhouden. Zodra je die ethische beginselen verandert in 'vergeving en genade', liggen vergeving en genade verankerd in de rechtvaardigheid, en bestaan ze daarin voort..

dus?

Oke, maar bij God houdt het 'toerekenen' kennelijk in dat er een eeuwigdurend verblijf in de hel tegenover staat. Daarbij vergeleken vind ik de doodstraf nog een schijntje..

DE hel is de consequenties van het niet terugkeren naar God. God biedt door genade die mogelijkheid toch? Wij kiezen bij iedere zonden die we doen er weer voor om aan de kant van de Satan te staan. Dus de gevolgen dragen we zelf.

En als ik niet in de God van de bijbel geloof?

Dat is me zo onderhand wel duidelijk :mrgreen:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 22:24

Collateral schreef:Maar waarom moest Jezus de straf dragen? Waarom kon God niet vergeven zonder dat de straf gedragen werd?

Omdat er meer aan de hand is dan alleen dat we stout zijn geweest tegen God. We zijn door God te verlaten, ook onderdeel van het kwaad (Satan) geworden. DAt lijkt me alleen al duidelijk door te kijken waar een mens toe in staat is (verkrachten, moorden etc)

Het is meer dan een misdaad tussen twee zondige mensen (wat je steeds aanhaalt)
Als jij als mens van het kwaad een ander mens een moord op je familielid vergeeft, is desbetreffende persoon, hoe vol berouw ook, nog steeds zondig.Het kwaad is er nog en kan weer toeslaan

Terwijl het er in verhouding God-mens omgaat, dat het kwaad overwonnen wordt. En een mens kon dat niet meer, alleen God zelf.
Vandaar Jezus, Hij was God en mens. Ofwel: een mens zonder zonde.
Door Zijn dood als mens en opstanding, overwon Hij de dood (de straf op het kwaad) en is er een weg terug naar God.

Daarom Jezus

Collateral schreef:
meschianza schreef:Je vergeet dat God Heilig is, en wij zijn eigendom van de Satan.
OM weer met God verzoend te worden, moeten wij weer schoongewassen worden, dat kan alleen als onze zonden kwijtgescholden worden.
Het gaat hier om de verhouding Heilig God en zondig mens. Niet om de verhouding tussen zondig mens en een ander zondig mens.

Dit zijn bijbelse dogma's. Ik zie het niet als noodzakelijk dat wij eigendom van de satan zijn. Ik geloof niet eens in de satan.

Het kwaad dan, ook prima. DAt is de filosofie achter goed en kwaad zoals de bijbel het laat zien.
DAn zijn we gewoon uitgediscussieerd, wanneer je al bij voorbaat delen als onwaar beschouwd en volledig uitsluit.
Laatst gewijzigd door meschianza op 07 dec 2004 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 22:26

caprice schreef:Wat je schreef komt wel erg demotiverend en negatief over God over.

Dat begrijp ik, want dat vind ik zelf ook van een aantal bijbelpassages.

Collateral schreef:Ik geloof niet in een God die minder genadig is dan ikzelf.

Zit ik ernaast als ik het woord 'hoogmoed' gebruik?

Waarom hoogmoed? Ik zou pas hoogmoedig zijn als ik geloofde dat ik genadiger was dan God, maar dat geloof ik dus niet. De God waar ik in geloof is volmaakt genadig (en dus genadiger dan ik), in tegenstelling tot de God van de bijbel. Want de God van de bijbel kan kennelijk niet de mensen vergeven die niet in Hem geloven, en dat kan ik, en de God waar ik in geloof, wél.

Dan wordt het hoog tijd dat de Heere je ogen eens opent en dat je eens wordt wie je bent. Ik wil dit zeggen met liefde.

Dat snap ik en ik waardeer het ook. Maar ik kan gewoon niet geloven in een God die niet volmaakt genadig is. Mocht je toch gelijk hebben, dan is het inderdaad hoog tijd dat God mijn ogen opent, en dan hoop ik dat Hij dat ook zal doen. Maar die kans acht ik verwaarloosbaar.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 22:41

meschianza schreef:Laten we de predestinatie discussie even liggen, okee? Anders gaan er verschillende discussies door elkaar lopen. (evt zijn er discussies over de predestinatie te vinden op refoweb)

Ok. Anyway, God werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil, dus ook het in de hel werpen van mensen.

Collateral schreef:Een goede mens, die zijn eigen vrije wil misbruikt. Hoe goed is die mens?

God nam een risico om de mens een vrije wil te geven. Pas vanaf de mens in zijn vrije wil koos om God te verlaten, werd de mens slecht. Anders kan de vrije wil niet bestaan.

Hoe zit het met Jezus? Jezus zou nooit iets verkeerds doen, toch? Heeft hij geen vrije wil?

Waarom? Omdat rechtvaardigheid kennelijk 'oog om oog, tand om tand' inhoudt?

Nee,nogmaals, Rechtvaardigheid van God is het ''kwaad niet ongestraft laten''

Wraak dus. Ik snap niet waarom God dat nuttig zou vinden.

Rechtvaardigheid betekent 'in overeenstemming met bepaalde ethische beginselen'. Vergeving is inderdaad nodig als die ethische beginselen 'oog om oog, tand om tand' inhouden. Zodra je die ethische beginselen verandert in 'vergeving en genade', liggen vergeving en genade verankerd in de rechtvaardigheid, en bestaan ze daarin voort..

dus?

Rechtvaardigheid kan gebaseerd zijn op vergeving en genade.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 22:46

Collateral schreef:Hoe zit het met Jezus? Jezus zou nooit iets verkeerds doen, toch? Heeft hij geen vrije wil?

Jezus was God die mens geworden is. Dus Jezus was puur goed.

Wraak dus. Ik snap niet waarom God dat nuttig zou vinden.

Ik leg even het verschil uit tussen de term in de bijbel ''oog om oog, tand om tand'' (ofwel ''wraak'' zoals in een oorlog twee legers vechten) en Gods rechtvaardigheid, ofwel het kwaad moet gestraft worden, zoals een verkrachter ook gestraft moet worden, en een oorlogsmisdadiger ook om het Recht te laten gelden.
En dan begin je het weer gelijk te stellen aan onrechtvaardige ''wraak''. Ik heb dat al 2 pagina's lang proberen te verduidelijken dat dit niet gelijk te stellen is , zou je dat eerst terug willen lezen? Als je het dan nog niet duidelijk is, wil ik het opnieuw proberen, want dan zal het aan mijn uitleg liggen.

dus?

Rechtvaardigheid kan gebaseerd zijn op vergeving en genade.[/quote]
OKee, ik weet niet precies wat je hiermee wil zeggen in het kader van het onderwerp. Maar het is al laat....
Laatst gewijzigd door meschianza op 07 dec 2004 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 22:46

meschianza schreef:
Collateral schreef:Maar waarom moest Jezus de straf dragen? Waarom kon God niet vergeven zonder dat de straf gedragen werd?

Omdat er meer aan de hand is dan alleen dat we stout zijn geweest tegen God. We zijn door God te verlaten, ook onderdeel van het kwaad (Satan) geworden. DAt lijkt me alleen al duidelijk door te kijken waar een mens toe in staat is (verkrachten, moorden etc)

De mens is gelukkig ook nog in staat tot liefde! Dus kennelijk zijn we ook nog onderdeel van het goed (God). ;)

Het kwaad dan, ook prima. DAt is de filosofie achter goed en kwaad zoals de bijbel het laat zien.

Ok. Maar wij mensen liggen niet 100% in het kwaad. Niemand is 100% slecht. Niemand is dus eigendom van de satan.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 22:51

Ik geef toe dat ''eigendom van de satan'' een verkeerde bewoording van mij is. Aangezien er vooralsnog hier op aarde strijd om ons gevoerd wordt door God en de Duivel.

Maar hoe dan ook, we zijn besmet door het kwaad (is dat een betere bewoording, denk ik?)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 07 dec 2004 22:59

meschianza schreef:
Collateral schreef:Hoe zit het met Jezus? Jezus zou nooit iets verkeerds doen, toch? Heeft hij geen vrije wil?

Allicht. Maar had hij ook een vrije wil? :)

Ik leg even het verschil uit tussen de term in de bijbel ''oog om oog, tand om tand'' (ofwel ''wraak'' zoals in een oorlog twee legers vechten) en Gods rechtvaardigheid, ofwel het kwaad moet gestraft worden, zoals een verkrachter ook gestraft moet worden, en een oorlogsmisdadiger ook om het Recht te laten gelden.
En dan begin je weer over Gods onrechtvaardige ''wraak''. Ik heb dat al 2 pagina's lang proberen te verduidelijken , zou je dat eerst terug willen lezen? Als je het dan nog niet duidelijk is, wil ik het opnieuw uitleggen, want dan zal het aan mijn uitleg liggen.

Volgens mij begrijp ik je wel, maar ik bedoelde dus niet 'wraak' als in 'oog om oog, tand om tand' (alhoewel ik weinig verschil zie). Ik doel op wraak als in "Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere." (Rom. 12:19.)
Wraak, of straf, of vergelding, hoe je het ook noemt. Wat is daar het nut van?

Rechtvaardigheid kan gebaseerd zijn op vergeving en genade.

OKee, ik weet niet precies wat je hiermee wil zeggen in het kader van het onderwerp.

Je stelde: "vergeving danwel genade bestaat geeneens als er geen rechtvaardigheid is." Daar ben ik het dus niet mee eens.

meschianza schreef:Maar hoe dan ook, we zijn besmet door het kwaad (is dat een betere bewoording, denk ik?)

Daar kan ik me aardig in vinden, hoewel ik liever spreek van 'niet geheel verlicht'. Het kwaad is in mijn ogen het ontbreken van goed (zoals duisternis het ontbreken van licht is).

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 dec 2004 23:20

Collateral schreef:
meschianza schreef:

Allicht. Maar had hij ook een vrije wil? :) ).

Denk ik wel, ik denk dat Hij wel voor het kwaad had kunnen kiezen, ja, omdat Hij ook mens was.

Volgens mij begrijp ik je wel, maar ik bedoelde dus niet 'wraak' als in 'oog om oog, tand om tand' (alhoewel ik weinig verschil zie). Ik doel op wraak als in "Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere." (Rom. 12:19.)
Wraak, of straf, of vergelding, hoe je het ook noemt. Wat is daar het nut van?.

Het nut? Recht. DAt het goed het kwaad overwint. Het kwaad wordt vergolden, nu of ooit. Alles wat we hier doen aan zonden/kwaad, zullen we eens moeten verantwoorden aan God. Maar als we Jezus als advocaat/middelaar hebben, is het kwaad in ons overwonnen.

''Oog om oog, tand om tand' heeft puur betrekking om het volk Israel versus de volkeren die hen wilde uitroeien. Ze moesten overleven omdat Jezus uit hen moest geboren zou worden. Jezus zegt dan ook zelf dat Hij die verhouding ontbonden heeft. JEzus spreekt dus niet God in het OT tegen. Zowel in het OT als NT hamert de bijbel er op je naasten lief te hebben als jezelf.

Maar ook Jezus spreekt over het laatste oordeel, dus God als Rechter.

Je stelde: "vergeving danwel genade bestaat geeneens als er geen rechtvaardigheid is." Daar ben ik het dus niet mee eens..

ah okee. In dit geval lijkt mij genade of vergeving onlosmakelijk verbonden met het Recht wat voltrokken wordt
Er valt niks te vergeven als er geen gevoel van rechtvaardigheid bestaat. Toch?

Daar kan ik me aardig in vinden, hoewel ik liever spreek van 'niet geheel verlicht'. Het kwaad is in mijn ogen het ontbreken van goed (zoals duisternis het ontbreken van licht is).

''niet geheel verlicht'' klinkt mij persoonlijk in de oren als een behoorlijke understatement gezien de afgrijselijke daden waar de mensen toe in staat zijn.
Laatst gewijzigd door meschianza op 08 dec 2004 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”