Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:52

Optimatus schreef:Ik heb belijdenis gedaan voor Jezus Christus in de toenmalige Hervormde Gemeente van Berkenwoude. Maar is een belijdenis nou echt het toegangskaartje tot het H. Avondmaal? Is een persoonlijke roeping niet veel belangrijker dan een kerkelijke aangelegenheid?

Ja, de persoonlijke roeping, waaruit het Goddelijk recht voortvloeit om aan het Heilig Avondmaal des Heeren te mogen deelnemen is het belangrijkste.
Met het doen van belijdenis des geloofs ontvangt men echter wel het kerkelijk recht om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 nov 2004 15:54

Het kan gewoon niet dat je belijdenis doet van je geloof en niet gelooft. Je kunt dan hooguit belijdenis doen van je ongeloof en ik zie niet in wat voor rechten er voort zouden moeten vloeien uit zo'n belijdenis.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:55

caprice schreef:
Optimatus schreef:Ik heb belijdenis gedaan voor Jezus Christus in de toenmalige Hervormde Gemeente van Berkenwoude. Maar is een belijdenis nou echt het toegangskaartje tot het H. Avondmaal? Is een persoonlijke roeping niet veel belangrijker dan een kerkelijke aangelegenheid?

Ja, de persoonlijke roeping, waaruit het Goddelijk recht voortvloeit om aan het Heilig Avondmaal des Heeren te mogen deelnemen is het belangrijkste.
Met het doen van belijdenis des geloofs ontvangt men echter wel het kerkelijk recht om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal.

Wie is de kerk te weigeren die de Heer Zelf nodigt? Bij ons houdt de kerkenraad niemand tegen aan te gaan, ook niet-PKN'ers, zoals een RK vriendin mochten vorig jaar aangaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 23 nov 2004 16:10

caprice schreef:Op dit moment mag ik langs een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond, belijdeniscatechisatie volgen.
Ik mag enige hoop hebben dat ik straks belijdenis des geloofs af mag leggen en vrijmoedig 'ja' mag zeggen op de vier vragen van Voetius.

Verklaar je nader en vertel iets in je eigen woorden, zodat ik het ook snap. Wat bedoel je met: een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond?! Wat heb je ervaren waardoor je nu op belijdeniscatechisatie mag volgen?

Maar wat betekent belijdenis doen voor je? Voor jouw persoonlijk? Kun je dat uitleggen? Waarom doe je het? Daar heb ik geen antwoord op gekregen... :|

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 16:18

just_mary schreef:
caprice schreef:Op dit moment mag ik langs een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond, belijdeniscatechisatie volgen.
Ik mag enige hoop hebben dat ik straks belijdenis des geloofs af mag leggen en vrijmoedig 'ja' mag zeggen op de vier vragen van Voetius.

Verklaar je nader en vertel iets in je eigen woorden, zodat ik het ook snap. Wat bedoel je met: een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond?! Wat heb je ervaren waardoor je nu op belijdeniscatechisatie mag volgen?

Maar wat betekent belijdenis doen voor je? Voor jouw persoonlijk? Kun je dat uitleggen? Waarom doe je het? Daar heb ik geen antwoord op gekregen... :|

Hoe is erg persoonlijk, en dat vertel ik liever niet, ook omdat ik er zelf nog niet uit ben. Laat dan de manier waarop maar even rusten.

Maar het is in elk geval beslist geen gewoonte om dit te doen.
Dat is ook de klem waarin een mens gebracht wordt. Ik zal het wat proberen uit te leggen.

Er zijn twee wegen: de brede en de smalle weg.
Er zijn twee keuzemogelijkheden. Wel of geen belijdenis doen, in de kerk blijven of eruit gaan.
Maar eigenlijk kun je geen belijdenis des geloofs doen als je niet tot God bekeert bent. Een mens kan zichzelf echter niet bekeren.

Al je in die klem gebracht wordt, blijft er nog maar één weg over: de weg naar God.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 16:21

just_mary schreef:
caprice schreef:kerk voegt en je onder de genademiddelen wilt verkeren waar God nog werkt door Zijn Woord en Geest. Maar er moet meer gebeuren dan elke zondag 2 keer naar de kerk gaan.

En als er nu nooit wat gebeurd...???

Btw: iedere keer als je onder het woord komt wordt je meer verhard, als het woord je niet raakt. Is het dan niet zinloos om je hele leven 2 keer naar de kerk te gaan?

Het is en blijft eigen verantwoordelijkheid. De weg van het gebed staat altijd open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 16:33

Dus mensen hebben zelf verantwoordelijkheid om God te zoeken!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 16:36

caprice schreef:Er zijn twee keuzemogelijkheden. Wel of geen belijdenis doen, in de kerk blijven of eruit gaan.

Dit is gekwebbel van een onnozele. Je kunt uitstekend in de kerk functioneren zonder belijdenis te hebben gedaan. Naast de ambten is er namelijk nog een heleboel meer werk te doen in de wijngaard. De Heer zal echt niet kijken of jij openbare belijdenis hebt gedaan, maar of jij Zijn geboden hebt proberen te volgen:

God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

En daar hebben de mensen hun handen al vol aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 nov 2004 16:44

Dit is gekwebbel van een onnozele

Jullie praten langs elkaar heen. Simpel gezegd: Optimatus heeft het over gelovigen die géén belijdenis doen en Caprice heeft het over ongelovigen die wél belijdenis doen.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 23 nov 2004 18:31

sela schreef:caprice, toch denk ik dat je daarmee - kijkend naar je eigen armheid - God onrecht aandoet. het gaat om zijn eer, niet om ons.

Dat is het hem juist, ik denk dat als je alleen belijdenis doet in de kerk, en je kent jezelf niet als zondaar, en Christus niet als Borg, dat je het belangrijkste mist.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 23 nov 2004 18:34

Optimatus schreef:
caprice schreef:

Wie is de kerk te weigeren die de Heer Zelf nodigt? Bij ons houdt de kerkenraad niemand tegen aan te gaan, ook niet-PKN'ers, zoals een RK vriendin mochten vorig jaar aangaan.

Dat vind ik typisch, iemand die rooms is, mag aan het Avondmaal. Dus zij, die geloven door hun goede werken een deel van hun zonden te kunnen verzoenen (zelf!!!!!!) mogen aanzitten??

Dit vind ik gewoon verschrikkelijk!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 23 nov 2004 18:36

Sabra schreef:Onder de genademiddelen verkeren?

Wat versta je daaronder? Dat het louter genade is van God dat wij door het werk van Jezus tot Hem kunnen komen?

Ja, niet dan??

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Re: Avondmaalgangers bekeerd?

Berichtdoor alex leusink » 23 nov 2004 18:38

alex leusink schreef:
Optimatus schreef:Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?

Heb nog geen belijdenis gedaan. Bovendien geloof ik dat je een persoonlijke roeping moet krijgen voor het Avondmaal.

Wat voor roeping? Wat stel je je voor bij zo'n roeping? Waar staat het in de Bijbel dat je een roeping moet hebben? Als je gelooft in de Heere Jezus als vergever van jouw zonden, dan IS dat toch je roeping, hetgeen je naar het Avondmaal brengt?[/quote]

Onder een persoonlijke nodiging versta ik dat Christus je persoonlijk nodigt om aan Zijn tafel te komen, en gemeenschap te hebben aan Zijn lijden en sterven voor mijn zonden. Niet omdat ikzelf vind dat ik dit of dat geloof, maar omdat Hij mijzelf uitnodigt!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 19:47

Hoezo gemeenschap hebben aan? Jezus zegt enkel dat wij dit moeten doen om zijn lijdensweg te herinneren en te weten wat Hij gedaan heeft. Wij hoeven niet te betalen voor de zonde, dat doet Hij voor ons. Het moet een feestmaaltijd zijn, omdat Hij daar zomaar onze zonden op zich neemt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 20:40

Optimatus schreef:Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?

Yep! En graag ook...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”