De naam van God voluit schrijven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 17:14

Klaas schreef:Dat is natuurlijk onzin. Als er paralellen te trekken zijn dan is dat best toegestaan. Jij vergelijkt echter mensen die als uitdrukking van eerbied G_d schrijven met mensen die absoluut geen eerbied hebben en Hem de rug toekeren. Dat zijn toch appels en peren?

Klaas

Nee daar heb je gelijk in. Ik trek ook niet zozeer de oprechtheid van hun geloof in twijfel maar veel meer de juistheid van het argument en de motivatie daarvoor. Het topic ging er toch om of het storend was of niet? Ja, ik vind dat dus wel, niet voor mezelf maar omdat ik het kwetsend vind voor de Heere, Wiens Naam me zeer lief is en Die ik maar niet genoeg kan horen. Met eerbied uitgesproken dan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 17:49

Hm misschien moet je dat niet voor God gaan invullen.... Laat Hem maar bepalen of Hij dat kwetsend vindt.... daar heeft Hij jou niet voor nodig.... Misschien vindt Hij het helemaal niet kwetsend omdat het met goede bedoelingen wordt gedaan...

Maar uiteindelijk vind je het wel storend voor jezelf.... dat geef je op het slot wel aan... als dat niet zo was en als je het alleen kwetsend vond voor de Heere zou je Hem laten beslissen of Hij dat ook vindt..... Je vindt het blijkbaar toch zelf storend gezien je reactie en je laatste regel vooral.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:19

Marnix schreef:Hm misschien moet je dat niet voor God gaan invullen.... Laat Hem maar bepalen of Hij dat kwetsend vindt.... daar heeft Hij jou niet voor nodig.... Misschien vindt Hij het helemaal niet kwetsend omdat het met goede bedoelingen wordt gedaan...

Maar uiteindelijk vind je het wel storend voor jezelf.... dat geef je op het slot wel aan... als dat niet zo was en als je het alleen kwetsend vond voor de Heere zou je Hem laten beslissen of Hij dat ook vindt..... Je vindt het blijkbaar toch zelf storend gezien je reactie en je laatste regel vooral.

Ja dat zeg ik toch ook? Maar ik ben er ook van overtuigd dat het niet goed is. Het staat ook nergens, maar dan ook nergens in de Bijbel.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 nov 2004 20:21

Beste Jas,

Ik kan me je onbegrip best voorstellen. Maar, zoals ik ooit wel eens eerder gezegd heb, isde benaming die jij en anderen zo liefhebben niet de origenele benaming van Hem en was die naam reeds voor de introductie van het geloof onder de Germaanstaligen aanwezig. Het is ook geen duidelijkmakende vertaling van de oorspronkelijke benaming in het Hebreeuws, zijnde El en Ellohiem.
Beste Parsifal, ik voel mij zelf niet zo aangesproken door je oproep de namen van Bijbelse personen niet meer in hun oorspronkelijke vorm te schrijven. Waarom zou ik de naam van mijn vaderen op Griekse of Latijnse wijze uitspreken; ook helemaal niet Nederlands dus maar wel ingesloten. Ik vind dat het acceptabel zou moeten zijn de werkelijke namen te schrijven i.p.v. verbasteringen die niet meer vertaald kunnen worden naar betekenis. Overigens poogde de Griekse vertalers wel dicht bij het Hebreeuwse origineel te blijven, grootdeels namen transcriberend, de Romeinen schreven dezen na in het Latijn. Maar daar wij als Nederlanders weinig verstand van Griekse/Latijnse uitgangen, ook bij namen, hebben, noch van hoe een Latijnse V (u) gehanteerd moet worden, namelijk als "oe", kwam onze uitspraak wel heel ver van de beoogde fonetiek af te staan. Waarom zouden we dus meer sentiment toekennen aan het Latijn? Is dat dan nog steeds de heilige moedertaal? En ik maar denken dat met de reformatie de hang naar Rome wat kritischer bekeken werd en het hart meer naar de oorsprong uitging . . .

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 20:37

Divrei Shmuel schreef:Beste Jas,

Ik kan me je onbegrip best voorstellen. Maar, zoals ik ooit wel eens eerder gezegd heb, isde benaming die jij en anderen zo liefhebben niet de origenele benaming van Hem en was die naam reeds voor de introductie van het geloof onder de Germaanstaligen aanwezig. Het is ook geen duidelijkmakende vertaling van de oorspronkelijke benaming in het Hebreeuws, zijnde El en Ellohiem.

Dat weet ik. Des te minder begrijp ik jullie moeite met het uitspreken ervan.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 nov 2004 20:55

jas schreef:

Het is een verwijzen naar het niet te pas en te onpas gebruiken van zijn Naam, er bij stil staan dat het niet alleen maar een soortnaam is, dit wordt in het verwijzen dus beacentueerd, om het bewustzijn dat een vertaling niet heilig is, doch een verwijzing.

Sam

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 21:13

Hm daarbij zet ik dan wel vraagtekens... ik vraag me af of het dan de goede manier is zoals de joden het doen.

Om er te er bij stil te staan dat je Gods naam niet zomaar gebruikt spreek je Zijn naam maar gedeeltelijk uit, ook als je het te pas gebruikt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 21:26

Divrei Shmuel schreef:
jas schreef:

Het is een verwijzen naar het niet te pas en te onpas gebruiken van zijn Naam, er bij stil staan dat het niet alleen maar een soortnaam is, dit wordt in het verwijzen dus beacentueerd, om het bewustzijn dat een vertaling niet heilig is, doch een verwijzing.

Sam

Mijn moeite ligt ook in het feit dat wij voor God naar onze nieuwe natuur heilig zijn. En als heiligen zullen wij in de hemel eeuwig Zijn Naam mogen en moeten loven en prijzen. Ook in Jesaja 6:3 lezen we; "Heilig, heilig, heilig is de HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!"

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 nov 2004 21:35

Marnix schreef:Hm daarbij zet ik dan wel vraagtekens... ik vraag me af of het dan de goede manier is zoals de joden het doen.

Om er te er bij stil te staan dat je Gods naam niet zomaar gebruikt spreek je Zijn naam maar gedeeltelijk uit, ook als je het te pas gebruikt?
Hierdoor is men zich wel bewuster en zal men de Naam niet gemakkelijk in een onbewaakt moment gebruiken. Menaen zeggen namelijk ook een hoop onverstandigge, zelfs domme dingen en hebben daarenboven soms wonderlijke, zelfs bizarre ideen op geloofsgebied. Voordat de toetsing is Zijn Naam betrekken lijkt mij onverstandig.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 21:42

Divrei Shmuel schreef:
Marnix schreef:Hm daarbij zet ik dan wel vraagtekens... ik vraag me af of het dan de goede manier is zoals de joden het doen.

Hierdoor is men zich wel bewuster en zal men de Naam niet gemakkelijk in een onbewaakt moment gebruiken. Menaen zeggen namelijk ook een hoop onverstandigge, zelfs domme dingen en hebben daarenboven soms wonderlijke, zelfs bizarre ideen op geloofsgebied. Voordat de toetsing is Zijn Naam betrekken lijkt mij onverstandig.

Sam

Ik heb Zijn Naam lief en gebruik Hem ook met liefde. En ik merk niets van wrevel of ongenoegen bij Hem over dat gebruik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 21:52

Divrei Shmuel schreef:

Sam

Oke, als dat de motivatie is, prima. Of het werkt... ik weet het niet... Misschien wel... bedankt voor je uitleg, ik snap het nu wat beter!

En Jas, Sam zegt toch nergens dat dat God er moeite mee hebt als je Zijn naam met liefde uitspreekt? Hij zegt dat ze G-d niet zo schrijven omdat God er anders moeite mee heeft... maar als stukje zelfbescherming.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 23:25

Marnix schreef:
Divrei Shmuel schreef:

Sam

Oke, als dat de motivatie is, prima. Of het werkt... ik weet het niet... Misschien wel... bedankt voor je uitleg, ik snap het nu wat beter!

En Jas, Sam zegt toch nergens dat dat God er moeite mee hebt als je Zijn naam met liefde uitspreekt? Hij zegt dat ze G-d niet zo schrijven omdat God er anders moeite mee heeft... maar als stukje zelfbescherming.

Het maakt me even niet uit wat de reden is. Het gaat er om of het goed is. En ik denk nog steeds dat het niet goed is om Gods Naam, juist vanwege die heiligheid, te verbasteren door letters weg te laten. Ook al is het dan een vertaling.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 23:53

Jas:
Ik trek ook niet zozeer de oprechtheid van hun geloof in twijfel maar veel meer de juistheid van het argument en de motivatie daarvoor.

Je trekt niet de oprechtheid maar wel de motivatie in twijfel... Me dunkt dat dat een beetje lastig gaat. Als je het verhaal van Sam zo leest, heb je dan niet de indruk dat de motivatie die hij weergeeft oprecht is?

Wat betreft de argumentatie kun je idd tot andere conclusies komen. Zoals je kunt zien schrijf ik God ook gewoon met een o. Wat volgens mij belangrijk is is de manier waarop je met dit soort verschillen omgaat.

Jas:
Het topic ging er toch om of het storend was of niet? Ja, ik vind dat dus wel, niet voor mezelf maar omdat ik het kwetsend vind voor de Heere, Wiens Naam me zeer lief is en Die ik maar niet genoeg kan horen. Met eerbied uitgesproken dan.

Natuurlijk kun je dit gebruik als storend ervaren. Ik stoor me ook wel eens aan dingen. De vraag blijft dan echter hoe we met deze verschillen om dienen te gaan.

Ik kom dan toch telkens weer uit bij Rom 14. Allereerst is er natuurlijk de vraag of het gaat om zaken die duidelijk tegen de bijbel ingaan. Voor dat soort zaken mag er idd geen ruimte zijn. Je moet dan echter wel helder vanuit de bijbel aan kunnen geven welk principe geschonden wordt. Als dat niet het geval is (en m.i. is dat het geval) dan geldt dat wat Paulus in Rom 14 schrijft.

Paulus noemt in dit hoofdstuk een aantal zaken waar blijkbaar verschillend over gedacht werd: het eten van vlees, het drinken van wijn, het vieren van bepaalde dagen en uit andere gedeelten zou deze lijst wel aan te vullen zijn. We doen vaak net alsof we dat stadium allang gepasseerd zijn. Wie maakt zich nou druk over dat soort zaken? Als je dat doet onderken je echter niet de ernst waarmee dit soort zaken gevoeld werden. De mensen die van mening waren dat je niet alle vlees mocht eten zullen daar echt wel hun argumenten voor gehad hebben. Ze zullen zich echt wel beroepen hebben op bijbelteksten. En ze zullen net als jou zich oprecht gekwetst voelen als een ander anders handelde. Niet alleen zouden ze dat voor zichzelf moeilijk vinden maar ze zouden ook oprecht menen dat je daarmee God tekort deed. "Met het oog op Gods heiligheid kun je toch gewoon geen offervlees eten?" Het ging dus echt niet om zaken waarvan men eigenlijk wel wist dat ze er niet toe deden. De genoemde zaken waren blijkbare concrete strijdpunten binnen de gemeente; zodanig dat Paulus er in zijn brief op in moet gaan.

Paulus wijst er op dat we de ander niet moeten minachten of veroordelen om dit soort zaken. Het gaat erom met welke intentie je iets doet. Doe je het voor God of voor jezelf / de ander? Paulus roept dan ook op alles wat je doet voor God te doen. Als je drinkt doe het dan voor God en als je je onthoudt van alcohol doe dat dan ook voor God. Eet je wel vlees: doe het voor God. Eet je wel vlees: doe het voor God. Zing je niet-ritmisch: doe het voor God. Zing je ritmisch: doe het voor God. Schrijf je G_d: doe het voor God en schrijf je God: doe het dan ook voor God.

"Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert."

Klaas

Een goede bespreking van Rom. 14 is ook te vinden op: http://www.studiebijbel.nl/gewetensvrijheid.htm
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2004 00:03

jas schreef:
Marnix schreef:
Divrei Shmuel schreef:

Sam

Het maakt me even niet uit wat de reden is. Het gaat er om of het goed is. En ik denk nog steeds dat het niet goed is om Gods Naam, juist vanwege die heiligheid, te verbasteren door letters weg te laten. Ook al is het dan een vertaling.

Of iets goed is ligt aan de motivatie. Ik denk opnieuw aan het eten van offervlees of niet. Wie dat wel doet en God ervoor dankt doet goed, wie dat niet doet en God ervoor dankt ook. Verder vind ik deze discussie onderhand wel leuk geweest, ik weet de argumenten en ga me er verder niet meer mee bemoeien... anders zou de discussie voor mij zinloos worden en de bijbel zegt ook dat we zinloze discussies moeten vermijden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 00:14

Klaas schreef:Jas:
Ik trek ook niet zozeer de oprechtheid van hun geloof in twijfel maar veel meer de juistheid van het argument en de motivatie daarvoor.

Je trekt niet de oprechtheid maar wel de motivatie in twijfel... Me dunkt dat dat een beetje lastig gaat. Als je het verhaal van Sam zo leest, heb je dan niet de indruk dat de motivatie die hij weergeeft oprecht is?

Ja de oprechtheid van zijn geloof trek ik niet in twijfel. Maar wel de motivatie waarom men Gods Naam niet noemt. Ik zie niet in waarom dat zo lastig is.
Klaas schreef:Ik kom dan toch telkens weer uit bij Rom 14. Allereerst is er natuurlijk de vraag of het gaat om zaken die duidelijk tegen de bijbel ingaan. Voor dat soort zaken mag er idd geen ruimte zijn. Je moet dan echter wel helder vanuit de bijbel aan kunnen geven welk principe geschonden wordt. Als dat niet het geval is (en m.i. is dat het geval) dan geldt dat wat Paulus in Rom 14 schrijft.

Ja Klaas dat weet ik nu ongeveer wel. Het is hier standaard dat men wanneer men ergens niet goed raad mee weet bij Rom. 14 uitkomt. Ik vind dat te gemakkelijk. Gods Naam is Heilig. Hij is Eén met Zijn Naam, m.a.w. Hij is Zijn Naam. Daarom denk ik dat het niet goed is daar letters uit weg te laten. Ik heb je dat al eens eerder gezegd, mensen doen dat bij elkaar ook niet, letters weglaten uit elkaars naam. Dat getuigt niet van respect, nee integendeel, het is beledigend. "Hoort, Mijn volk! en Ik zal spreken; Israël! en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God".
ps. 50:7 En in vers 15; "En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren". Is het niet prachtig wat God hier tegen Israël zegt? Ik, God, ben uw God". Zo persoonlijk zegt Hij dat expliciet tegen hen. Als ik dat zo lees, kan ik dat verbasteren van Zijn Naam alleen maar minder begrijpen.
Sorry.

Terug naar “Archief”