Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Berichtdoor Raptor » 17 nov 2004 08:47

Marnix schreef:Amen, dat vind ik ook. Helaas geldt dat niet voor iedereen... sommigen gaan zelfs zo ver dat ze het behoud van iemand koppelijk aan zijn/haar kerkkeuze... Voordat inderdaad die meningsverschillen echt de wereld uit zijn bestaat deze wereld niet meer... dan zullen die verschillen met de oude wereld voorbij zijn gegaan... en kunnen we eindelijk met elkaar samenleven zonder elkaar in de haren te vliegen... Ik hoop wel dat meer mensen gaan inzien dat het gaat om geloof in Christus en niet om de leer...

Daarom moeten we die meningsverschillen ook aan de kant zetten, je komt er toch niet uit! Jij begrijpt dat, maar blijkbaar zijn er zovelen die dat niet zo (willen) zien. Ik verlang ook naar de toekomst, maar daarom juist denk ik met pijn in mijn hart aan al die mensen die nu ruzie maken en over dingen praten terwijl ze genadetijd voorbij laten gaan... Het is toch duidelijk waarom we hier op aarde zijn?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 17 nov 2004 08:52

jas schreef:Toch kun je het geloof in Christus en de leer niet los van elkaar zien. Er is een wisselwerking tussen die 2. Zo zal een baptist op een andere manier in Christus geloven dan ik, en vanuit een andere leer. Het is dus niet hetzelfde geloof.

Nee, maar dat propageer ik ook niet. Zie eerdere reakties!

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 17 nov 2004 08:56

Raptor schreef:Wat me in dit topic opvalt, wordt er slechts gereageerd door 'vaste' forumgangers. Zou het dan toch niet zo leven in de rest van refo-Nederland? Of wacht iedereen maar totdat er eindelijk eens wat gebeurd (wat de meesten van ons waarschijnlijk dus niet mee gaan maken als het zo door gaat)...

Wat ik denk is dat velen dit een mooi ideaal vinden, maar dit niet snel zien gebeuren. Helaas.... Ik denk dat er ook zijn die het niet eens willen. Nog meer helaas....

Raptor schreef:Elkaars mening accepteren is leuk, maar niet haalbaar. Als iemand een mening heeft die niet naar Gods Woord is, kan ik die wel respecteren, maar nooit accepteren! Snap je?

Ik heb het hier ook over meningen binnen de kaders van Gods woord natuurlijk. Je zegt ook zelf:
Raptor schreef:Daarom moeten we die meningsverschillen ook aan de kant zetten, je komt er toch niet uit!

Ik denk dat dat gewoon heel veel met elkaar te maken heeft: Velen denken "het zou mooi zijn dat al die kerken 1 kerk zouden zijn", maar geloven dat dit niet kan... En waarom niet? Er word te veel naar elkaars verschillen en meningen gekeken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 09:26

Raptor schreef:
Mijn doel? Persoonlijk is dat God dienen met geheel mijn hart. Als het goed is, doe ik dit niet alleen en zijn er veel kerken die ongeveer hetzelfde belijden. Wat ik dus voor ogen heb, is een samengaan van die kerken.

Persoonlijk denk ik dat we niet meer zover afzitten van één grote wereldgodsdienst. Ik denk dat de antichrist zich over niet al te lange tijd zal openbaren en een overweldigende universele massa weet te uniformeren in zowel politieke als in religieuze overtuiging. Ik zie dat soort éénwordingen (ook die van PKN) als een stap in die richting en ben daarom voorstander van het in stand houden van de verzuiling. Niemand hoeft dan concessies te doen aan geloofsleer, en ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om dat te doen als ik bedenk dat ik hier, hoe erg ik het vind om dat te zeggen, maar weinig voorbij zie komen aan meningen waar ik me bij zou willen voegen. Ik wacht wel op de grote Eenheid, nl. dat het zal wezen Eén Herder en één Kudde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 nov 2004 10:02

jas schreef:Ik zie dat soort éénwordingen (ook die van PKN) als een stap in die richting en ben daarom voorstander van het in stand houden van de verzuiling. Niemand hoeft dan concessies te doen aan geloofsleer, en ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om dat te doen als ik bedenk dat ik hier, hoe erg ik het vind om dat te zeggen, maar weinig voorbij zie komen aan meningen waar ik me bij zou willen voegen. Ik wacht wel op de grote Eenheid, nl. dat het zal wezen Eén Herder en één Kudde.

Waar ligt voor jou de grens, hoeveel concessies mag je doen voordat je vertrekt ? Je was toch lid van de PKN?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2004 10:49

Zolang het binnen Gods woord en wet ligt, lijkt met toch heel logisch...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 13:01

jas schreef:
Marnix schreef:
Raptor schreef:
Marnix schreef:Tja daarin verschillen we dan van mening ;) Ik ken jou mening maar als ik de bijbel lees denk ik dat mensen wel degelijk kunnen kiezen en wedergeboorte dus niet onwederstandelijk is.

Helaas zullen er altijd verschillen van mening tussen mensen blijven, maar dat is niet onoverkomelijk! Het gaat er om wat het belangrijkste is in ons leven, en dat is God dienen. Hem de eer geven die Hem toekomt! Dan moet het toch wel mogelijk zijn om onze (in Gods ogen!) kleine leerverschillen aan de kant te zetten voor een hoger doel?!? Dat is niet zo moeilijk toch? Althans dat zou het niet moeten zijn...

Amen, dat vind ik ook. Helaas geldt dat niet voor iedereen... sommigen gaan zelfs zo ver dat ze het behoud van iemand koppelijk aan zijn/haar kerkkeuze... Voordat inderdaad die meningsverschillen echt de wereld uit zijn bestaat deze wereld niet meer... dan zullen die verschillen met de oude wereld voorbij zijn gegaan... en kunnen we eindelijk met elkaar samenleven zonder elkaar in de haren te vliegen... Ik hoop wel dat meer mensen gaan inzien dat het gaat om geloof in Christus en niet om de leer...

Toch kun je het geloof in Christus en de leer niet los van elkaar zien. Er is een wisselwerking tussen die 2. Zo zal een baptist op een andere manier in Christus geloven dan ik, en vanuit een andere leer. Het is dus niet hetzelfde geloof.

Het is wel hetzelfde geloof als je naar de kern kijkt... Jezus die voor onze zonden gestorven is om ons te redden. Dat geldt net zo goed voor een baptist als voor een refo etc. De vraag is: Wat is het geloof. Is dat de leer in details? Of gaat dat om Gods verlossingswerk? Als je in een iets andere leer gelooft kun je nog wel in dezelfde Christus geloven. De kern is gelijk... maar dat vergeten we maar al te vaak.

Voorbeeldje over sport. Je speelt een sport.... ik speel zelf tafeltennis dus gebruik ik dat maar even (maar pas het gerust op je eigen sport toe). Je hebt allerlei verschillende speltypes... de een speelt aanvallend, de ander verdedigend, de een speelt met veel effect, de ander juist niet... Toch speel ik met al die verschillende mensen op 1 sportvereniging... want we hebben allemaal passie voor tafeltennis. Als we het net als de kerken zouden gaan doen zouden we allemaal verschillende verenigingen gaan oprichten, voor alle speltypes een eigen vereniging... en dan vervolgens tegen die andere verenigingen zeggen: Tja wat jullie doen is geen tafeltennis, wij doen het goed.

Terug naar het onderwerp: Zou de eenheid die we in Christus hebben niet de boventoon moeten voeren in plaats van dat de verschillen die we in leer hebben nu de boventoon voert? De bijbel koppelt het behoud nergens aan een gedetailleerde leer maar altijd aan de kern: Geloof in Christus offer voor je zonden. Wie dat gelooft zal behouden worden.... je wordt niet behouden omdat je in kinderdoop gelooft en een ander niet omdat die as volwassene is gedoopt, of omdat je een orgel in de kerk hebt in plaats van een band... Je wordt ook niet gered omdat je in de juiste leer wat betreft uitverkiezing gelooft. De bijbel noemt dit nergens maar koppelt het behoud aan de kern... terwijl wij vaak dat aan bijzaken gaan koppelen... Op die manier doe je ook onrecht aan Christus verlossingswerk, in feite worden mensen dan behouden of niet als ze allerlei punten van het geloof op de juiste manier leren... De bijbel spreekt dit nadrukkelijk tegen door het behoud aan de kern te koppelen.

Persoonlijk denk ik dat we niet meer zover afzitten van één grote wereldgodsdienst. Ik denk dat de antichrist zich over niet al te lange tijd zal openbaren en een overweldigende universele massa weet te uniformeren in zowel politieke als in religieuze overtuiging. Ik zie dat soort éénwordingen (ook die van PKN) als een stap in die richting en ben daarom voorstander van het in stand houden van de verzuiling. Niemand hoeft dan concessies te doen aan geloofsleer, en ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om dat te doen als ik bedenk dat ik hier, hoe erg ik het vind om dat te zeggen, maar weinig voorbij zie komen aan meningen waar ik me bij zou willen voegen. Ik wacht wel op de grote Eenheid, nl. dat het zal wezen Eén Herder en één Kudde.

Hm ik geloof dat God er wel voor zorgt dat Zijn Kerk bewaard blijft... In de tijd van Elia hield Hij in een moeilijke tijd de Kerk in leven (de 70 profeten die hun knie niet voor Baal hadden gebogen bijvoorbeeld)

En als ik de problemen zie tussen verschillende godsdiensten denk ik dat een grote wereldgodsdienst nog heel ver weg is... als we niet eens met de kerk die het dichtst bij ons staat kunnen samengaan (Ger. Gem. met GGiN, Chr. Geref. met Geref. Vrijg.) etc zal dat niet snel gebeuren....

Verzuiling is overigens op zich niet verkeerd.... het wordt pas een probleem als de kerkzuilen elkaar negeren, elkaar als "minder" beschouwen, als de liefde tussen de kerken er niet is... maar christenen elkaar negeren of met modder naar elkaar gooien. Practisch gezien is het gewoon lastig om als kerken weer samen te gaan, hoewel het wel goed zou zijn.... Maar laten we eens beginnen met contact met elkaar te zoeken, samen te werken waar mogelijk.... daarmee is de kerkverzuiling niet opgeheven.... maar is er al wel eenheid.... Het probleem van nu is dat kerken met elkaar in bespreking gaan terwijl er helemaal geen eenheid is, nauwelijks contact tussen gemeenteleden van de kerken.... dan kom je ook niet zomaar tot eenheid... als je bijvoorbeeld bij evangelisatieprojecten gaat samenwerken, wat vaker dingen samen doet met mensen uit andere kerken etc. krijg je meer eenheid... en dan wordt het ook makkelijker om samen te gaan als kerken. Het is niet: eerst samengaan en dan eenheid krijgen... maar precies andersom.

Bij jeugdkerken, op Flevo Festival, Opwekking, de EO-jongerendag etc. merk je dat het goed mogelijk is om als christenen uit verschillende kerken een te zijn, dingen samen te doen... Het kan dus blijkbaar wel... alleen niet iedereen wil het. Wel merk je dat jongeren meer de eenheid zoeken omdat ze overeenkomsten met andere christenen zien, omdat ze merken dat de kern gelijk is, dat ze allemaal in dezelfde Christus en dezelfde verlossing van God geloven.... en vallen minder over verschillen in kerkleer... Daarom heb ik wel hoop voor de toekomst, als al die jongeren wat ouder zijn en in eigen kerk actief zijn kan dat nog tot mooie dingen leiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 13:43

Ik zag de titel en moest aan het volgende denken. Refo's gaan aan de haal met de termen 'reformatie' en 'reformatorisch'. Reformatie staat voor hervorming. Hervorming staat dus eigenlijk ook voor vernieuwing. Als men echter binnen bepaalde reformatorische 'groeperingen' ergens niet voor openstaat is het vernieuwing en reformatie...

Eigenlijk best grappig.

Een vereniniging in God lijkt me op deze aarde niet realistisch maar wel een verplicht streven...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 14:25

Marnix schreef:
jas schreef:Toch kun je het geloof in Christus en de leer niet los van elkaar zien. Er is een wisselwerking tussen die 2. Zo zal een baptist op een andere manier in Christus geloven dan ik, en vanuit een andere leer. Het is dus niet hetzelfde geloof.

Het is wel hetzelfde geloof als je naar de kern kijkt... Jezus die voor onze zonden gestorven is om ons te redden. Dat geldt net zo goed voor een baptist als voor een refo etc. De vraag is: Wat is het geloof. Is dat de leer in details? Of gaat dat om Gods verlossingswerk? Als je in een iets andere leer gelooft kun je nog wel in dezelfde Christus geloven. De kern is gelijk... maar dat vergeten we maar al te vaak.

Voor mij is het essentieel. Ik zou niet eens zalig willen worden zonder de leer van de uitverkiezing. ben ik er in mijn hart van overtuigd dat dit de enige weg is. Dus zal ik nooit kunnen en willen instemmen met een leer die dat ontkent.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 17 nov 2004 14:29

Dat is voor jou persoonlijk dan. Ik hoop dat je wel anderen respecteerd, die anders denken...

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 17 nov 2004 14:32

kurtyo schreef:Ik zag de titel en moest aan het volgende denken. Refo's gaan aan de haal met de termen 'reformatie' en 'reformatorisch'. Reformatie staat voor hervorming. Hervorming staat dus eigenlijk ook voor vernieuwing.

Interessante gedachtensprong, maar hervorming hoeft helemaal geen vernieuwing te betekenen. Het woord "hervorming" zegt helemaal niets over de richting van vormverandering. Dat dat vernieuwing moet zijn, is jouw invulling.

In het geval van de Reformatie was de hervorming juist het tegenovergestelde van vernieuwing, namelijk het terugkeren naar oude vormen en leer.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 14:33

sparow schreef:Dat is voor jou persoonlijk dan. Ik hoop dat je wel anderen respecteerd, die anders denken...

Ik respecteer iedereen die zich binnen onze maatschappij normaal gedraagt. Maar ik respecteer en accepteer niet elke religie. Ik heb geen respect voor boedhisme, maar zal een boedhist verder niets in de weg leggen. Vind jij dat er voor elke gedachte plaats moet zijn, en respect moet worden opgebracht?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 14:33

Helaas is dat enigszins mislukt dan... (Nogal mislukt)

Maar goed, je hebt gelijk; het is mijn invulling dus enigszins subjectief...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 14:36

Bumblebee schreef:
kurtyo schreef:Ik zag de titel en moest aan het volgende denken. Refo's gaan aan de haal met de termen 'reformatie' en 'reformatorisch'. Reformatie staat voor hervorming. Hervorming staat dus eigenlijk ook voor vernieuwing.

Interessante gedachtensprong, maar hervorming hoeft helemaal geen vernieuwing te betekenen. Het woord "hervorming" zegt helemaal niets over de richting van vormverandering. Dat dat vernieuwing moet zijn, is jouw invulling.

In het geval van de Reformatie was de hervorming juist het tegenovergestelde van vernieuwing, namelijk het terugkeren naar oude vormen en leer.

Heel scherp opgemerkt Bumblebee.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 17 nov 2004 14:38

jas schreef:
sparow schreef:Dat is voor jou persoonlijk dan. Ik hoop dat je wel anderen respecteerd, die anders denken...

Ik respecteer iedereen die zich binnen onze maatschappij normaal gedraagt. Maar ik respecteer en accepteer niet elke religie. Ik heb geen respect voor boedhisme, maar zal een boedhist verder niets in de weg leggen. Vind jij dat er voor elke gedachte plaats moet zijn, en respect moet worden opgebracht?

Ik geloof dat de zaligheid alleen door Christus is en geen andere weg. Dus geen boedhisme. Maar als ene christen de nadruk legt op de uitverkiezing en de andere op de persoonlijke keuze, maakt mij dat niet uit, het gaat nog steeds om dezelfde zaligmaker en daar zij we 1 in!

Terug naar “Archief”