WWJD? Als Hij achter de pc zijn zegje zou kunnen zeggen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 nov 2004 22:37

Maar praktisch gezien, om op het start-onderwerp terug te komen.
Denk ik dat je er voor moet waken dat je het WWJD-principe ook altijd op internet toepast. Ik faal daar ook vaak genoeg weer in.
Als je kijkt naar de woorden die het NT herhaaldelijk aanhaalt en wat ook Jezus levenswandel en omgang met mensen getuigde: zachtmoedigheid, geen kwaadspreken, geen listigheid, geen bedrog, achterklap etc.
DAt geld zeker ook voor het digitale leven. Bekeerd of onbekeerd, een ieder die zich christen acht en de bijbel als leiddraad voor zijn leven heeft, wordt door de bijbel opgeroepen om dit na te leven. Hoe gebrekkig ook, die ijver moet er wel zijn. En dat moet je jezelf iedere keer weer voorhouden denk ik, want voor je het weet ga je weer de fout in.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 11:06

Tja inderdaad, moeilijk he.... we zijn als mensen vaak helemaal niet zo zachtmoedig, liefdevol... (wat overigens niet inhoudt dat je niet ergens fel tegenin mag gaan, Jezus deed dat ook op standpunten van farizeers...)

Hij was soms best fel, maar wel liefdevol...

Misschien goed om het WWJD-principe wat concreter te maken door voor elke post die je verstuurt hem eens even na te lezen en af te vragen of Jezus dat ook zou versturen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 10 nov 2004 21:08

jas zegt:
Dit is het beste uit te leggen met 1 Joh. 1:8 en 1 Joh. 3:9.
in 1 Joh. 1:8 lezen we; "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".
En in 1 Joh. 2:9 staat: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Je zou zeggen, dit spreekt elkaar toch wel tegen. In het ene vers zegt Joh. dat we ons bedriegen als we geen zonde hebben, en in het andere vers zegt hij dat we niet zondigen, ja zelfs, dat we niet kunnen zondigen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk over de oude en de nieuwe mens die naast elkaar bestaan. De oude mens, uit Adam, kan alleen maar zondigen, maar de nieuwe mens uit Christus, kan in het geheel niet zondigen. En het is dat wat ook Paulus bedoelt in de tekst die jij aanhaalt. Dus als een mens wedergeboren is, dan wordt de wil van die mens eenswillend gemaakt met God, nl. niet meer willen zondigen. Er is echter nog steeds een oude mens, die roet in het eten gooit en die de nieuwe mens zal kwellen als een instrument van satan, tot de dood toe.

Is dit de wil? die God gegeven heeft? Dit klopt niet met de wil die God gaf in genesis het aan Adam en Eva. Nl. Adam is geboren zonder zonde, net als Eva. De vrije wil die God aan Adam gaf was de keuze. Kies je voor mij, vertrouw je mij? In genesis wordt ook niet geschreven dat de wil van Adam veranderd was. Jezus zei ook.. Wie niet voor mij is is tegen mij. ofwel kies voor mij.. Dat is de vrije keuze.

Ik denk dat jozua 24:21 Het duidelijkst aangeeft dat wij zelf een keuze maken. Het is dezelfde vrije wil die jou, mij doet kiezen om niet voor de wereld te gaan. Hoewel satan wel trekt. Jezus werd verzocht in de woestijn en koos. satan met een kleine s.. is een meester in het manipuleren van je keuze. Netzo als deze Eva te grazen genomen had. Hij beschikt er niet over, maar schotelt je de gerechten van de wereld voor. En zegt: Het kost je niets, alleen wil ik dat een knieval maakt. Aan jou de keuze of er van neemt of niet.

Als je de keuze voor God maakt, kost het je ook wat. Het kost je je wil. Want dan is het Uw wil geschiede, alszo in de hemel alszo ook op de aarde

Psalm 143 zegt: Leer mij Uw wil te doen, want U bent mijn God.

gr.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 21:25

yezz schreef:jas zegt:
in 1 Joh. 1:8 lezen we; "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".
En in 1 Joh. 2:9 staat: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Je zou zeggen, dit spreekt elkaar toch wel tegen. In het ene vers zegt Joh. dat we ons bedriegen als we geen zonde hebben, en in het andere vers zegt hij dat we niet zondigen, ja zelfs, dat we niet kunnen zondigen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk over de oude en de nieuwe mens die naast elkaar bestaan. De oude mens, uit Adam, kan alleen maar zondigen, maar de nieuwe mens uit Christus, kan in het geheel niet zondigen. En het is dat wat ook Paulus bedoelt in de tekst die jij aanhaalt. Dus als een mens wedergeboren is, dan wordt de wil van die mens eenswillend gemaakt met God, nl. niet meer willen zondigen. Er is echter nog steeds een oude mens, die roet in het eten gooit en die de nieuwe mens zal kwellen als een instrument van satan, tot de dood toe.

Is dit de wil? die God gegeven heeft? Dit klopt niet met de wil die God gaf in genesis het aan Adam en Eva. Nl. Adam is geboren zonder zonde, net als Eva. De vrije wil die God aan Adam gaf was de keuze. Kies je voor mij, vertrouw je mij? In genesis wordt ook niet geschreven dat de wil van Adam veranderd was. Jezus zei ook.. Wie niet voor mij is is tegen mij. ofwel kies voor mij.. Dat is de vrije keuze.

ja beste man, dat weet ik ook wel. Maar gemakshalve sla je de val maar over waardoor de mens zijn vrije wil is kwijtgeraakt. M.a.w. we hebben geen vrije keus meer voor de wedergeboorte.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 21:29

niet mee eens maar ja, dat zal je niet verbazen. We stonden volgens mij in schuld met God en waren zondig waardoor er een brug naar God was. We wilden die kloof niet over maar konden het ook niet. Nu is die brug er weer, gelegd door Jezus Christus, en Hij roept ons die brug over te gaan. God wil dat we zelf die brug overgaan maar Hij roept wel.... Hij wil dat we die stap zetten. Zodoende kan de bijbel zeggen dat God wil dat niemand verloren gaat terwijl het wel gebeurt... dat is de keuze die wij mensen hebben. Anders zou die tekst niet kloppen als God alles zou doen en de mens niets. God legt de keuze weer bij de mens neer, maar die keuze hebben ze alleen omdat God die mogelijk maakte.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 10 nov 2004 21:39

yezz schreef:
jas zegt:Quote:

ja beste man, dat weet ik ook wel. Maar gemakshalve sla je de val maar over waardoor de mens zijn vrije wil is kwijtgeraakt. M.a.w. we hebben geen vrije keus meer voor de wedergeboorte.

Hoe kan je nu voor Jezus of tegen Jezus kiezen als je geen vrije keus hebt. Of we verstaan beide wat anders onder het woordje vrij..

Dus zal ik eerst uitleggen wat ik bedoel met vrij.. Vrij betekent hier keuze vrijheid. Dus handelings bekwaam, waaronder wij verantwoording moet afleggen.

Ik denk dat jij bedoeld met vrij.. vrij in God. Geleidt in en door de Geest Gods? Gods wil is jouw/onze wil

tot zo ver even voordat ik verder ga :wink: [/quote]
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Terug naar “Archief”