jas zegt:Dit is het beste uit te leggen met 1 Joh. 1:8 en 1 Joh. 3:9.
in 1 Joh. 1:8 lezen we; "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".
En in 1 Joh. 2:9 staat: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Je zou zeggen, dit spreekt elkaar toch wel tegen. In het ene vers zegt Joh. dat we ons bedriegen als we geen zonde hebben, en in het andere vers zegt hij dat we niet zondigen, ja zelfs, dat we niet kunnen zondigen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk over de oude en de nieuwe mens die naast elkaar bestaan. De oude mens, uit Adam, kan alleen maar zondigen, maar de nieuwe mens uit Christus, kan in het geheel niet zondigen. En het is dat wat ook Paulus bedoelt in de tekst die jij aanhaalt. Dus als een mens wedergeboren is, dan wordt de wil van die mens eenswillend gemaakt met God, nl. niet meer willen zondigen. Er is echter nog steeds een oude mens, die roet in het eten gooit en die de nieuwe mens zal kwellen als een instrument van satan, tot de dood toe.
Is dit de wil? die God gegeven heeft? Dit klopt niet met de wil die God gaf in genesis het aan Adam en Eva. Nl. Adam is geboren zonder zonde, net als Eva. De vrije wil die God aan Adam gaf was de keuze. Kies je voor mij, vertrouw je mij? In genesis wordt ook niet geschreven dat de wil van Adam veranderd was. Jezus zei ook.. Wie niet voor mij is is tegen mij. ofwel kies voor mij.. Dat is de vrije keuze.
Ik denk dat jozua 24:21 Het duidelijkst aangeeft dat wij zelf een keuze maken. Het is dezelfde vrije wil die jou, mij doet kiezen om niet voor de wereld te gaan. Hoewel satan wel trekt. Jezus werd verzocht in de woestijn en koos. satan met een kleine s.. is een meester in het manipuleren van je keuze. Netzo als deze Eva te grazen genomen had. Hij beschikt er niet over, maar schotelt je de gerechten van de wereld voor. En zegt: Het kost je niets, alleen wil ik dat een knieval maakt. Aan jou de keuze of er van neemt of niet.
Als je de keuze voor God maakt, kost het je ook wat. Het kost je je wil. Want dan is het Uw wil geschiede, alszo in de hemel alszo ook op de aarde
Psalm 143 zegt: Leer mij Uw wil te doen, want U bent mijn God.
gr.