Jas:
Alleen, het op die manier brengen is een te snel toegeven aan onze beperking.
Tja, God zat daar ook niet echt mee. In de bijbel vind ik geen voetnoten met: "Ik zeg wel berouw, maar eigenlijk...."
Jas:
We zeggen dan te gemakkelijk, tja, we begrijpen het toch niet dus zeggen we maar dat God lijden kan.
Nee, dat is niet de achterliggende gedachte. Als ik zeg dat God berouw heeft dan doe ik dat niet uit verlegenheid, maar omdat de bijbel me deze manier van uitdrukken aanrijkt. Ik ga ervan uit dat dat de beste manier is om het onuitdrukkelijke uit te drukken.
Jas:
Ik ben het trouwens met de term eerrovers van God ook niet eens, want dat is onmogelijk.
Over de term 'lijden' an sich kun je het hebben. In de bijbel staat niet letterlijk dat God leed. Toch zijn er verschillende teksten aan te wijzen waarin dingen over God gezegd worden die zich in menselijke woorden het beste laten samenvatten als 'lijden'. Ik heb er dan ook geen probleem mee om dit op dezelfde wijze en bewust van de zelfde beperkingen als berouw te gebruiken.
Jas:
We doen wel pogingen daartoe, maar het zal nooit lukken om God daadwerkelijk minder heerlijk te maken dan Hij is.
Ja en nee. God minder volmaakt maken kunnen we idd niet. Ik ben echter opgegroeid in kringen waarin het heel gebruikelijk was om te zeggen dat als je God niet diende je Hem iets onthield wat Hem toekwam. Ik neem aan dat die gedachte, of een soortgelijke, jou ook niet geheel onbekend is. De hele schepping is het aan God verschuldigd om Hem te dienen. Als we de gedachte dat we God iets kunnen onthouden volledig verwerpen heeft deze gedachtengang echter geen enkele grond meer.
Klaas