Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 10 nov 2004 15:25

Ik vraag niet aan mijn man wat ik moet stemmen, hij ZEGT het, das anders, he?

das zeker anders.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 nov 2004 19:14

Zareb schreef:
Lalage schreef:Vroeger kregen vrouwen veel minder onderwijs, dan is het logisch dat ze soms gewoon maar naar hun man moesten luisteren. Gelukkig is dat nu niet meer zo en mogen we ook zelf onze hersenen gebruiken. Ik denk wel dat het goed is om, als je niet uit een conflict komt, de bijbelse regel te hanteren dat de man de uiteindelijke beslissing neemt (noodgevallen uitgezonderd).

Waarmee je de vrouw dus onderschikt maakt aan de man. En zijn we weer bij de kolonne van de geitenvriendjes. Een vrouw is net zozeer een evenwaardig mens als een man. Met dus een eigen mening.

Tuurlijk een eigen mening. Maar als je er echt niet uitkomt, moet je op een gegeven moment toch een knoop doorhakken.
Hmz, als ik erover nadenk weet ik niet wat ik in de praktijk zou doen als Borkdude iets zou beslissen waar ik het totaal niet mee eens ben... misschien heel hard huilen tot hij het andere beslist ;)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 nov 2004 20:12

Ik heb ook minder onderwijs gehad dan mijn man.
ik heb alleen lagere school gehad, en hij HBS en heeft politicologie gestudeerd, maar na 2 jaar gekapt, dus niet afgemaakt.

HBS is net zoiets als HAVO/VWO tegenwoordig, maar je kon dus wel met HBS naar de universiteit. Maar in die tijd kon je ook met mulo (MAVO ) naar de kweekschool (pedagogische academie, om onderwijzer te worden)

Maar ik had geen kans om door te leren na de lagere school.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dom ben, want ik heb veel aan zelfstudie gedaan. Veel boeken gelezen, heel veel boeken, vooral wetenschappelijke boeken.
En ik ben in de leer gegaan, na een mislukte verpleegstersopleiding ben ik grafisch ontwerpster geworden. In de leer bij een drukkerij dus.
Vroeger was alles anders.
Als je een beetje kon typen kon je al een kantoorbaan krijgen, nu moet je daar een hele opleiding voor hebben.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 nov 2004 13:23

Mariamagdalena schreef:
Optimatus schreef:Ik zou het afgrijselijk vinden als mijn vriendin aan mij zou vragen of ik haar zou willen verstellen wat zij zou moeten stemmen.

Ik vraag niet aan mijn man wat ik moet stemmen, hij ZEGT het, das anders, he?

En doe je het dan wat hij zegt, of zeg jij tegen hem wat hij moet stemmen? :mrgreen:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 nov 2004 20:58

Ik denk niet dat hij zou stemmen wat ik zou zeggen.
Ik heb trouwens een hele eigenzinnige man, die zich door NIEMAND wat laat zeggen. Heeft hij nooit gedaan ook. Hij bepaalt zelf wel wat hij doet of laat.

sela

Berichtdoor sela » 11 nov 2004 21:04

zijn er meer vrouwen die stemmen wat hun man zegt?

joepie

Berichtdoor joepie » 11 nov 2004 21:15

Nou nee, dat niet. Maar kan me voorstellen als je niet weet wat je zou moeten stemmen dat je dan met je man overlegd. Wat zou jij doen, en waarom. Zo doen we dat ook met het stemmen in de kerk op de ouderlingen en diakenen.
Daar overleggen we over wie we beide geschikt achten.
En dan gaat hij stemmen. Ik niet. Maar op die manier stem ik wel mee.

sela

Berichtdoor sela » 11 nov 2004 21:17

oka, op die manier heb ik ook veel overleg met mijn man.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 nov 2004 22:03

sela schreef:zijn er meer vrouwen die stemmen wat hun man zegt?

Natuurlijk zijn er genoeg vrouwen die dat doen.
Alleen niet iedereen durft er voor uit te komen.
Aangezien steeds meer vrouwen de baas in huis worden, zullen steeds meer mannen gaan stemmen wat hun "vrouw" zegt.
En mensen die menen een relatie te hebben waarin ze allebei gelijk zijn, die kletsen uit hun nek, want er kunnen geen 2 kapiteins op een schip zijn, dat werkt niet.
Vaak is hier de vrouw de baas in huis.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 nov 2004 22:05

joepie schreef:Daar overleggen we over wie we beide geschikt achten.

Dat bedoel ik dus, typisch een voorbeeld waar de vrouw de baas is.
Niks mis mee, hoor, maar niet mijn style.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 nov 2004 22:40

Mariamagdalena schreef:
joepie schreef:Daar overleggen we over wie we beide geschikt achten.

Dat bedoel ik dus, typisch een voorbeeld waar de vrouw de baas is.
Niks mis mee, hoor, maar niet mijn style.

Waar slaat dat nu op?? Hier de vrouw de BAAS in huis?
We zijn beide de baas. Denk dat jij je nog eens aardig kan vergissen daarin.
En in grote beslissingen denk ik zeker dat zijn mening de doorslag heeft.
Wat ik aangeef is dat we overleggen over wie we zullen gaan stemmen.
WE stemmen. Bij ons in de kerk mag de vrouw ook stemmen in de kerk.
Alleen doe ik dat niet. Ik denk nog steeds dat man en vrouw één zijn en dat zijn stem ook mijn stem is. Dan is het ook logisch dat we daar over praten met elkaar. Ik zeg niet wat hij moet doen en hij niet wat ik moet doen. We praten erover. Dat is iets anders dan de baas spelen.
Maar jij spreekt graag over baas en dienstmaagd blijkbaar.
Alleen zijn zo de verhoudingen in een Christelijk huwelijk zeker niet.

Zo snap ik ook niet wat het 2 kapiteins op een schip te maken heeft met een huwelijk, waar man en vrouw één zijn. Dus er is in een huwelijk 1 kapitein op het schip. De man en de vrouw. Samen één, zoals het hoort.
Daarbij denk ik dat er nog erg weinig vrouwen zijn die zich door hun man laten zeggen wat ze moeten stemmen.

sela

Berichtdoor sela » 11 nov 2004 23:01

denk ook dat, zoals eerder vermeld door anderen, het meer van deze tijd is dat je gelijkwaardig bent als man en vrouw. en dat je zelf kunt uitmaken wat je stemt.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 nov 2004 02:19

Mariamagdalena schreef:En mensen die menen een relatie te hebben waarin ze allebei gelijk zijn, die kletsen uit hun nek, want er kunnen geen 2 kapiteins op een schip zijn, dat werkt niet.
Vaak is hier de vrouw de baas in huis.

Ik vraag me echt af wie hier nu uit zijn (haar) nek kletst ;)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 nov 2004 04:01

Met 2 mannen is het sowieso anders, Socrates :wink:
ik ben het er wel mee eens, geloof ik. Het is minstens zo handig als 1 van beiden de dienst uitmaakt, in de zin van 'de doorslag geven'. Dat kan best in een gelijkwaardige relatie. Leuk om daar een apart topic over te openen m.b.t. relaties trouwens: gelijkwaardigheid, efficiëntie en, natuurlijk, scheppingsorde :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 nov 2004 11:38

Is iemand al op de gedachte gekomen dat een huis geen schip is en de bewoners geen kapitein? :D

Terug naar “Archief”