gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 05 nov 2004 20:56

joepie zegt:
Het woord :”tongentaal”is een raar woord. Het is geen goede vertaling van het Griekse woord ‘Glossa’. Glossa betekend zowel tong als taal. Dus moet je vertalen: spreken in talen of speken in tongen. Dat betekend oorspronkelijk previes hetzelfde: spreken in een vreemde taal! Misschien kijk je er vreemd van op’maar ‘spreken in tongen’, dat betekend dus gewoon spreken in een andere dan je eigen taal. Dus, in ons geval, spreken in het Hongaars of – net zo vreemd maar wel veel mooier- het Fries.

Ik vind dat de schrijver glossa niet goed uitlegt :wink: beperkt en heel suggestief, ofwel uitgelegd in zijn eigen straatje..
glossa en dat heb ik al eerder gezegd betekend taal. onverstaanbare uitdrukking en tong.. Dat in tongen spreken meer is dan alleen een vreemde taal zegt 1cor 14:2 Als iemand in een vreemde taal spreekt, spreekt hij tot God, want wat hij onderleiding van de Geest zegt, is geheimentaal.

Het boekje heeft "vergeten"onverstaanbaar erbij te voegen... waardoor men een heel beperkt beeld krijgt.. En ik heb het al eerder ook gezegd.. Een niet Christen spreekt dus ook in tongen omdat hij de engelse taal machtig is. En is dus eigenlijk geen gave..
[qoute]Want ook dat staat in de Bijbel: Marcus 16: 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
[/qoute]
Doch zij predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door tekenen die er op volgden.

Jezus zegt in joh14:12 Wie in Mij gelooft, de werken die Ik doe, zal Hij ook doen en nog grotere ook....
Dat doet dus de HG In het kader van dit Woord van Jezus mag je Marcus 16-20 lezen...

Dus wil ik graag de vraag stellen.. Wat verstaan jullie onder deze werken?
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

joepie

Berichtdoor joepie » 06 nov 2004 16:52

yezz schreef:joepie zegt:
Het woord :”tongentaal”is een raar woord. Het is geen goede vertaling van het Griekse woord ‘Glossa’. Glossa betekend zowel tong als taal. Dus moet je vertalen: spreken in talen of speken in tongen. Dat betekend oorspronkelijk previes hetzelfde: spreken in een vreemde taal! Misschien kijk je er vreemd van op’maar ‘spreken in tongen’, dat betekend dus gewoon spreken in een andere dan je eigen taal. Dus, in ons geval, spreken in het Hongaars of – net zo vreemd maar wel veel mooier- het Fries.

Ik vind dat de schrijver glossa niet goed uitlegt :wink: beperkt en heel suggestief, ofwel uitgelegd in zijn eigen straatje..
glossa en dat heb ik al eerder gezegd betekend taal. onverstaanbare uitdrukking en tong.. Dat in tongen spreken meer is dan alleen een vreemde taal zegt 1cor 14:2 Als iemand in een vreemde taal spreekt, spreekt hij tot God, want wat hij onderleiding van de Geest zegt, is geheimentaal.

Het boekje heeft "vergeten"onverstaanbaar erbij te voegen... waardoor men een heel beperkt beeld krijgt.. En ik heb het al eerder ook gezegd.. Een niet Christen spreekt dus ook in tongen omdat hij de engelse taal machtig is. En is dus eigenlijk geen gave..
[qoute]Want ook dat staat in de Bijbel: Marcus 16: 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
[/qoute]
Doch zij predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door tekenen die er op volgden.

Jezus zegt in joh14:12 Wie in Mij gelooft, de werken die Ik doe, zal Hij ook doen en nog grotere ook....
Dat doet dus de HG In het kader van dit Woord van Jezus mag je Marcus 16-20 lezen...

Dus wil ik graag de vraag stellen.. Wat verstaan jullie onder deze werken?

Of wat jij zegt pas je aan naar je eigen inzicht ;-)
Maar overstaanbaar was het inderdaad voor diegene die het noet spraken.
Als ik ineens Hongaars ga spreken is het voor mij overstaanbaar en voor degene die het wel spreekt dus niet.
Dus zo vreemd zou het niet zijn.
Maar blijf toch bij de uitleg van het boekje : Meer dan genoeg.
Het woord Glossa betekend niets meer dan: Taal.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2004 12:11

Waar slaat dan de uitspraak op: "Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, wie profeteert sticht een gemeente" dan op? Zou ik mezelf stichten als ik hongaars zou gaan praten? :D En als het puur gaat om het geheimenissen spreken tot God (ook 1 Cor. 14) waarom dan in een andere taal?

Ik blijf de uitleg over tongentaal als gewoon vreemde talen niet kloppen... Ik vraag me af of het niet een poging is om de bijbel wat aan te passen aan onze nuchterheid... dat daarom tongentaal ook wordt genuanceerd... Straks gaan we voor die wonderlijke genezingen ook nog "gewone" medische verklaringen zoeken....

Vraagje, hoe kan tongentaal gewoon een vreemde taal zijn? IEDEREEN hoorde de discipelen in hun eigen taal spreken... spraken de discipelen dan alle vreemde talen tegelijkertijd? Nee.... maar iedereen verstond wat ze zeiden. Dat er dus "gewoon" vreemde talen werden gesproken is niet juist.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 nov 2004 12:14

Marnix schreef:Waar slaat dan de uitspraak op: "Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, wie profeteert sticht een gemeente" dan op? Zou ik mezelf stichten als ik hongaars zou gaan praten? :D En als het puur gaat om het geheimenissen spreken tot God (ook 1 Cor. 14) waarom dan in een andere taal?

Ik blijf de uitleg over tongentaal als gewoon vreemde talen niet kloppen... Ik vraag me af of het niet een poging is om de bijbel wat aan te passen aan onze nuchterheid... dat daarom tongentaal ook wordt genuanceerd... Straks gaan we voor die wonderlijke genezingen ook nog "gewone" medische verklaringen zoeken....

Vraagje, hoe kan tongentaal gewoon een vreemde taal zijn? IEDEREEN hoorde de discipelen in hun eigen taal spreken... spraken de discipelen dan alle vreemde talen tegelijkertijd? Nee.... maar iedereen verstond wat ze zeiden. Dat er dus "gewoon" vreemde talen werden gesproken is niet juist.

Nee geloof ik niet. Ik denk dat ze wel degelijk vreemde talen hebben gesproken. Het wonder zit em hierin, dat al die talen door elkaar toch geen kakafonie veroorzaakte, wat normaal gesproken wel het geval zou zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Happy One
Sergeant
Sergeant

Re: gaven van de Geest

Berichtdoor Happy One » 07 nov 2004 12:45

Lalage schreef

De gaven van de Geest zoals genoemd in het NT (o.a. genezing, tongentaal, uitleg van tongentaal) komen in de traditionele kerken niet (meer) voor. Waarom is dat zo gekomen? Wat vinden jullie ervan? Missen we niet iets?

Jas reageert

Deze verschijnselen zullen in het laatste der dagen weer terugkomen, maar niet als gaven van de Geest. De Heere Jezus zegt in Math. 24:24 en 25; "Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderen doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd!"

Daar ben ik nu ook heel erg bang voor. k'Zal proberen uit te leggen waarom. In heel veel gevallen is er een verschuiving aan het ontstaan van het Woord en de Heere Jezus naar het spectaculaire. Voorbeeld: de site www.vergadering.nu was vroeger het toonbeeld van Bijbels onderricht en liefde voor het Woord. Nu staat het bijna helemaal in het teken van het bijzondere. Veel evangelische christenen verlangen er niet meer naar om met het Woord gevoed te worden, maar verlangen naar spectaculaire dingen als het vallen in de geest of het spreken in tongen.
Waar er vroeger onder traditionele evangelische christenen een sterke wederkomstverwachting was, lees je er nu veel minder over.
Neem als ander voorbeeld de omstreden TB Joshua.
Tegen Filadelfia zegt Christus: Omdat u het Woord om mij te verwachten met geduld hebt bewaard,.... Ik denk persoonlijk dat dat het beeld is van de levende gemeente in de eindtijd: Het Woord bewaren, en Hem verwachten!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 07 nov 2004 21:48

Joepie zegt
Of wat jij zegt pas je aan naar je eigen inzicht
Maar overstaanbaar was het inderdaad voor diegene die het noet spraken.
Als ik ineens Hongaars ga spreken is het voor mij overstaanbaar en voor degene die het wel spreekt dus niet.
Dus zo vreemd zou het niet zijn.

Idd nu ben ik het een gedeelte met je eens..!!! :D :D, Lees mijn eerdere reakties.. Naar mijn eigen inzicht.. :D (Hoop ik niet, maar wie weet overtuig je mij c|:) )
Maar ik ben benieuwd.. Hoe leg je uit.. als jij nu ineens in hongaars gaat bidden.. en zelf versta je er geen klap van... hoe sticht je je zelf?
(herhaal dan maar de vraag van Marnix)

Nu staat het bijna helemaal in het teken van het bijzondere. Veel evangelische christenen verlangen er niet meer naar om met het Woord gevoed te worden, maar verlangen naar spectaculaire dingen als het vallen in de geest of het spreken in tongen.

Het een kan niet zonder de ander..(Al geloof ik niet dat in de geest vallen een gave is.., sterker nog dit is menselijk.. Nergens staat in de bijbel dat ze achter over vallen) Je hebt het Woord nodig om te toetsen. En idd nemen bij vele Charmatische gemeentes de gaves een belangrijke positie in. Ik noem charmatische gemeentes omdat bij de meeste evang.gemeentes dit niet voorop staat.
En idd is het gevaar voor trontoblessing er.
Alles moet getoetst worden aan het Woord.

Deze verschijnselen zullen in het laatste der dagen weer terugkomen, maar niet als gaven van de Geest. De Heere Jezus zegt in Math. 24:24 en 25; "Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderen doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd!"

Dit gaat niet over de gave van de geest...

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 07:50

Marnix schreef:Waar slaat dan de uitspraak op: "Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, wie profeteert sticht een gemeente" dan op? Zou ik mezelf stichten als ik hongaars zou gaan praten? :D En als het puur gaat om het geheimenissen spreken tot God (ook 1 Cor. 14) waarom dan in een andere taal?

Ja dus, iedereen hoorde in hun iegen taal van het evangelie.
En ook over 1 Cor.14 wordt in het boekje gesproken.
En het is heel duidelijk en zeker niet aangepast aan onze tijd.
Maar als ik heel het hoofdstuk over deze twee zaken zou moten overschrijven dan ben ik wel een paar dagen bezig.
Ale je dus echt graag meer erover wil weten dan is dat boekje een must.
MEER DAN GENOEG. Van H. ten Brinke en J.W. Maris.

En over die wonderbaarlijke genezingen? Welke? Heb jij ooit iemand gesproken die ook echt zo genezen is? En dus niet weer ziek is geworden?
Heb eens een intervieuw gezien van iemand met MS waarvan wordt gezegd dat hij genezen is. Alleen moet hij wel elk jaar terug naar betreffende genezer, is hij ondertussen al zijn geld eraan kwijt.
Dus werkelijk genezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2004 19:10

Ja ik heb die mensen wel eens gesproken ja.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 09 nov 2004 09:19

Beste Joepie
En dus niet weer ziek is geworden?
Heb eens een intervieuw gezien van iemand met MS waarvan wordt gezegd dat hij genezen is. Alleen moet hij wel elk jaar terug naar betreffende genezer, is hij ondertussen al zijn geld eraan kwijt.
Dus werkelijk genezen.

Dit is niet herkenbaar wat jij zegt. Vele zijn er genezen uit de naam van Jezus, zonder dat zij terug moeten komen elk jaar.. en heel veel geld kwijt zijn. Ook ik ken er een aantal. Maar wat voorop staat is wel dat je zelf moet geloven dat God dat kan en nog doet. (Daarbij en geloof ik ook dat gebed vooraf gaat)
:wink:
grtjsss

joepie

Berichtdoor joepie » 09 nov 2004 13:07

Dus is ons geloof belangrijk of we al dan niet genezen?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 nov 2004 13:16

In veel gevallen van genezing in de bijbel werd idd eerst naar het geloof gevraagd. Vaak (bijv. bij doden) was het geloof van de omgeving 'doorslaggevend'.
..

joepie

Berichtdoor joepie » 09 nov 2004 15:25

Dus is mijn geloof niet goed als in niet genees? Of als ik ziek ben?

Denk het niet. Het ziek zijn of gezond zijn hangt niet van ons geloof af, maar van God die gezondheid en ziekte in Zijn hand heeft.
Als het zo zou zijn, waarom werd er dan bij Bethesda maar één zieke genezen en niet allemaal?
Denk je dat ook de anderen niet geloofden?
Denk je dat je geen geloof nodig hebt om een ziekte gelovig te dragen?

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 09 nov 2004 21:17

Beste Joepie

Natuurlijk is ons geloof belangrijk.. Toen Jezus in zijn vaderstad was, kon hij weinig genezen, vanwege hun ongeloof.

ik zal een stukje quoten wat jij eerder geschreven hebt...

3nov.
En gebedsgenezing? Heb je dat in jou gemeente nog nooit meegemaakt?
Ik dus regelmatig. Er wordt regelmatig voorbede gedaan voor zieken uit onze gemeente, en die zieken worden ook regelmatig beter

Dus als ik levensbedreigend ziek zou zijn, en er wordt voorbede gedaan,
en ik genees niet, heeft het met de voorbede te maken..(flauw he) :mrgreen:

Alleen is dit niet zo bedoeld...

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik heb dit erboven geschreven, omdat het dezelfde situatie betreft.

Jullie geloofden toch dat God dit doen kan, terwijl er gebeden wordt.

Het zelfde geldt voor de genezing zoals ik schets. Om te genezen, moet je geloven dat God dat kan. Zowel de bidders als de zieke. Als het niet gebeurd is het zo dan dat je geloof niet goed is? Nee, dat denk ik niet.
Is het de genezing waar wij op hopen, lichamelijk herstel? Of heeft God een ander plan. Vaak denk ik het 2e. En is het genezing in psychische zin. Zodat ze een getuige zijn voor en van Hem. Ik kan niet zeggen waarom de ene wel genezen wordt en de ander niet, maar dat kan jij ook niet.

Maar 1 ding weet ik wel Joepie, dat God geneest..

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 09 nov 2004 23:48

alle gaven uit de bijbel gelden nu ook nog! alleen als ze vreemd zijn blijken ze ineens slecht te zijn ofzo.. ik kom zelf uit de oud-geref gem. maar ben nu lid bij een evangelische gemeente, ik moest ook eerst wennen omdat het vreemd voor me was, maar als ik de bijbel lees is het helemaal niet vreemd maar was het eerder vreemd in de kerk waar ik eerst kwam.. even een opmerking over het bidden voor zieken, lees eens hoe er gebeden word voor zieken, word God om genezing gesmeekt? nou sorry dat kan ik niet vinden.. ik gebied u in de naam van Jezus staat er wel :!: dat is wel heel iets anders. ik zeg niet dat om genezing smeken niet goed is, maar als ik de bijbel lees kom ik heel andere dingen tegen. enne nog even een opmerking tegen jas, die Maitreya beweging waar jij het over heb is een Tibetaans boeddhisme, ik weet niet of je dat in lijn wil trekken met evangelisch/charismatich/pinkstergemeente? ik zou een beetje voorzichtig zijn met te snel oordelen.

grrtss van mars

joepie

Berichtdoor joepie » 10 nov 2004 09:39

Wat ik wil aangeven is dat genezen niet gebeurd DOOR ons geloof, maar door God. En dat Hij dat nog steeds doet, ook in tradinionele kerken.
Dus dat die gaven van de Geest er wel degelijk zijn alleen zijn er bepaalde mensen die ze niet willen zien.
De voorganger die elke zondag maar weer twee preken houd heeft de gave van het uitleggen gekregen. En ook inderdaad door middel van de voorbede en door middel van het persoonlijke gebed wat hij heeft met de zieken worden er veel beter. Dus is ook dat genezing op het gebed.
Het verwijt dat het in de tradionele kerken niet voorkomt, bestrijd ik dus.
Het komt nog steeds voor, alleen misschien niet in die mate als het gebeurde toen de nieuwe gemeentes gesticht moesten worden.

Het is echt niet zo dat een zendeling tegenwordig de zendingsvelden op kan gaan met in zijn achterhoofd het idee dat de Geest hem wel in de taal zal laten spreken die de mensen die hij daar ontmoet spreken.
Ook van de evangelische mensen die zeggen in een andere taal te kunnen spreken is daar nog niemand die dat zo doet. Pas als ze dat zouden kunnen en doen zou ik geloven dat het inderdaad de Geest is die dat doet.
Maar waarvan ze het nu zeggen dat het is, kan ik met de beste wil van de wereld niets vinden van de Geest. Het sticht niet, er is niemand die het uit kan leggen en als het wel gedaan wordt, is dat dus een voor de gek houderij.
Ik kan me niet voorstellen dat het mensen naar God trekt die van buiten af komen.
Dan zul je toch gewoon ze van God moeten vertellen in de taal die de ander spreekt.

Terug naar “Archief”