Invincible schreef:Mag ik morgen met een hakenkruis de straat op? Als soort van geintje? Moet kunnen toch, ik bedoel er toch verder nix mee?
Ten eerste is een hakenkruis van oorsprong helemaal niet slecht. Sowieso is een hakenkruis niet slecht. Het symbool dan... Het probleem is dat Hitler het misbruikt heeft, evenals zijn groet... Daardoor zie jij en ziet iedereen het als fout... Jammer is dat. Zelfs z'n adelaar was niet van hem. Maar van mij mag jij lekker met je hakenkruisje de straat op hoor...
Halloween (Helloween :S) vieren is m.i. sowieso iets anders als met een pompoen langs de deuren gaan om snoep te vragen. Ik vind dat de tegenstanders dan ook geen kruidnootjes meer moeten kopen met sinterklaas. Geen kip en kalkoen eten met kerst, etc.
Jezus C. was hier in zijn menselijke natuur. Dus ook met ballen. (in reactie op Caprice)... :S
Wat een onzin. Volgens mij is er geen protestante christen die Sint Nicolaas vereert. Vereren betekent eer bewijzen, heiligen of 'hoger aanzien verlenen'. En dat is wat anders dan gezellig cadeautjes aan elkaar geven met wat sinterklaasnostalgie er bij.
Dat is uiteraard waar, maar opvallend is het dat Sinterklaas heel populair is binnen de christelijke gezindte. Dit in tegenstelling tot Halloween. Ik vind dat je dan consequent moet zijn: of beide of geen.
De afkomst is rooms, en als de wortel niet deugt, deugt de boom evenmin, in welke vorm hij ook gesnoeid is.
Wederom heerlijk veroordelend Caprice. Misschien deugen jouw reformatorische wortels wel geenszins.. Denk daar maar eens over na...
De onschuldige manier van Halloween vieren, dus zonder geesten oproepen e.d. keur ik dan ook zonder meer goed. En als er een vorm van Sinterklaas vieren zou bestaan waarbij geesten opgeroepen werden, zou ik het niet goedkeuren. Het gaat er mij dus om of wat je doet 'kan', en niet het naampje dat eraan gegeven wordt of de legende die erbij hoort.
Wederom eens met Collateral.
Mag ik je er aan herinneren dat de wortels van de protestantse kerk ook rooms zijn? En dat de viering van kerst in december is afgeleid van een heidense traditie? En dat ik zo nog wel wat kan noemen?
Dat zei ik inderdaad ook al. Maar dat willen de mensen helaas niet vaak horen...
En de wortels van de Roomse kerk lagen bij de eerste christenen, en door de tijd heen in Christus. Alle dwalingen hebben wij te bestrijden. Als de kerk afwijkt van het rechte spoor is dat niet goed. Dingen die tegen God en gebod in gaan zijn niet goed te praten, en zo ook St. Nicolaas niet. Ze proberen die mensenverering en verheerlijking wel naar de Schrift te maken door het eerste en tweede gebod samen te voegen en het tiende te splitsen.
En zo kan ik ook een hele rits zaken noemen binnen de reformatorische kerken die absoluut niet bijbels en dus gewoon onchristelijk zijn... Sta je daar wel eens bij stil mijn waarde Caprice?
Zonder er veel dieper op in te gaan, genoemde film heeft voor mij een zinnige boodschap en dwingt mij goed na te denken over het leven. Daarnaast boeit satan en zijn tactieken mij erg (al wordt het steeds minder) in Christelijk positieve zin, en onderzoek ik graag de dingen.
Ik ook waarde Invicible. Ik onderzoek ook graag de dingen. Daarom vier ik zo graag Halloween. Op een christelijk positieve wijze uiteraard...