Halloween

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 19 okt 2004 14:07

VAn mij hoeft het niet.... het is meer de mensen bang maken.... voor zover het nog lukt tegenwoordig....
Ik vind het geen feest waar je als christen mee aan mee kan doen. Lekker voorbij laten gaan zonder er wat aan te doen! Ik kijk liever uit naar de Kerst!
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 16:42

Invincible schreef:De herkomst van die pompoen is ook interessant:
>Verhaaltje<

Er zijn meer bronnen die dit vermelden maar ik denk dat het wel helder is zo en ik gun die pagina's die 'clicks' niet.

Ik zie niet in hoe het vanuit G.d gezien goed zou kunnen zijn. Dit gaat tegen heel de bijbel in. Een mens die het van de duivel wint, niet naar hel of Hemel mag, van de duivel een lantaarn krijgt (de pompoenlantaarn is door de duivel gegeven! dus hoe kun je hier als Christen mee over straat?) en als een zombie rond mag dolen... Foute dieptrieste bagger.

Nogmaals: de kinderen die met het snoep langs de huizen gaan, doen dat echt niet met het idee dat ze Jack zijn of de duivel hebben bedrogen. Verder: denk je dat die legende echt gebeurd is? O ja, volgens je eigen bronnen liep Jack niet met een pompoenlantaarn, maar een uitgeholde knol of biet. Bovendien was die niet door de duivel gegeven.

Verder - niet als argument bedoeld - snap ik niet dat jij zo afgeeft op Halloween, maar wel een film kijkt als "The Devils Advocate".

Ik ben er zo van overtuigd dat het foute boel is dat ik er niet echt een roeping voor voel om onderbouwing te zoeken (die pompoencitaten vond ik al teveel werk). Jammer dat de voorstanders daardoor als sterke kant uit de bus komen, wat natuurlijk in zichzelf nix zegt.

Je gaat er van tevoren al zo vanuit dat Halloween grondig fout is, dat de uitkomst vantevoren al vast staat. Dat is ook wel te zien aan de suggestieve opmerkingen die je plaatst. En die zorgen er inderdaad niet voor dat je betoog sterk over komt.

Ik ben overigens ook absoluut niet voor Halloween, maar ik heb er nogmaals geen bezwaar tegen dat kindertjes met een pompoen langs de deuren gaan. Ik zal het zelf niet vieren, maar dat is nog geen reden om het te gaan veroordelen.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 okt 2004 22:47

Pivo schreef:juist, we kunnen beter de feesten die echt in onze cultuur thuis horen (sinterklaas bijv.) wat meer stimuleren en zorgen dat er voor sinterklaas geen kerstballen in de winkel hangen enzo. (idee voor nieuw forum?)

Natuurlijk niet. Sint Nicolaas is een roomse heilige die elk jaar op 5 december vereerd wordt. Dat is een beetje uit de hand gelopen en nu zitten we nog met de paapse brokken.
Ik vroeg me eigenlijk af wat kerst(=Christus)ballen zijn? Bestaan die?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 okt 2004 14:21

caprice schreef:Natuurlijk niet. Sint Nicolaas is een roomse heilige die elk jaar op 5 december vereerd wordt.

Wat een onzin. Volgens mij is er geen protestante christen die Sint Nicolaas vereert. Vereren betekent eer bewijzen, heiligen of 'hoger aanzien verlenen'. En dat is wat anders dan gezellig cadeautjes aan elkaar geven met wat sinterklaasnostalgie er bij.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 okt 2004 17:03

Collateral schreef:
caprice schreef:Natuurlijk niet. Sint Nicolaas is een roomse heilige die elk jaar op 5 december vereerd wordt.

Wat een onzin. Volgens mij is er geen protestante christen die Sint Nicolaas vereert. Vereren betekent eer bewijzen, heiligen of 'hoger aanzien verlenen'. En dat is wat anders dan gezellig cadeautjes aan elkaar geven met wat sinterklaasnostalgie er bij.

Met zo'n argument kun je halloween ook zonder meer goedkeuren.
Je herdenkt St. Nicolaas op zo'n dag of avond, terwijl er maar weinig van leven en niets van werk bekend is.
De afkomst is rooms, en als de wortel niet deugt, deugt de boom evenmin, in welke vorm hij ook gesnoeid is.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 okt 2004 17:16

caprice schreef:Met zo'n argument kun je halloween ook zonder meer goedkeuren.

De onschuldige manier van Halloween vieren, dus zonder geesten oproepen e.d. keur ik dan ook zonder meer goed. En als er een vorm van Sinterklaas vieren zou bestaan waarbij geesten opgeroepen werden, zou ik het niet goedkeuren. Het gaat er mij dus om of wat je doet 'kan', en niet het naampje dat eraan gegeven wordt of de legende die erbij hoort.

Je herdenkt St. Nicolaas op zo'n dag of avond, terwijl er maar weinig van leven en niets van werk bekend is.

Nou, ik niet. Ik ken de beste man niet, weet niet hoe hij eruit gezien heeft, en wat zijn ideeën waren. Hoe moet je zo iemand dan gedenken?
Het enige wat telt is zijn naam, en het verhaaltje dat bij hem verzonnen is.

De afkomst is rooms, en als de wortel niet deugt, deugt de boom evenmin, in welke vorm hij ook gesnoeid is.

Mag ik je er aan herinneren dat de wortels van de protestantse kerk ook rooms zijn? En dat de viering van kerst in december is afgeleid van een heidense traditie? En dat ik zo nog wel wat kan noemen?

caprice

Berichtdoor caprice » 20 okt 2004 17:24

Collateral schreef:

Nou, ik niet. Ik ken de beste man niet, weet niet hoe hij eruit gezien heeft, en wat zijn ideeën waren. Hoe moet je zo iemand dan gedenken?
Het enige wat telt is zijn naam, en het verhaaltje dat bij hem verzonnen is.

Volgens mij zei ik hetzelfde in andere bewoordingen? Kunnen we dan ook een verhaaltje verzinnen bij Augustinus, Calvijn, Voetius, Smytegelt of een ander en een soortgelijke dag er op na houden? Ik zie er totaal het nut niet van in, en bovendien komt God ook niet aan Zijn eer op zo'n feest.

Collateral schreef:

Mag ik je er aan herinneren dat de wortels van de protestantse kerk ook rooms zijn? En dat de viering van kerst in december is afgeleid van een heidense traditie? En dat ik zo nog wel wat kan noemen?

En de wortels van de Roomse kerk lagen bij de eerste christenen, en door de tijd heen in Christus. Alle dwalingen hebben wij te bestrijden. Als de kerk afwijkt van het rechte spoor is dat niet goed. Dingen die tegen God en gebod in gaan zijn niet goed te praten, en zo ook St. Nicolaas niet. Ze proberen die mensenverering en verheerlijking wel naar de Schrift te maken door het eerste en tweede gebod samen te voegen en het tiende te splitsen.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 okt 2004 18:15

caprice schreef: Ik zie er totaal het nut niet van in, en bovendien komt God ook niet aan Zijn eer op zo'n feest.

Volgens mij komt God prima aan z'n eer bij zo'n feest. Want wat doen we? We geven elkaar kadootjes en zijn lief voor elkaar. Aangestoken door de 'sinterklaasgedachte' worden er ook talloze acties bedacht om zwervers, daklozen en anderzijds mensen die minder bedeeld zijn te gedenken. Dat vind ik allemaal eerlijk gezegd behoorlijk christelijk.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 okt 2004 18:15

caprice schreef:Ik zie er totaal het nut niet van in, en bovendien komt God ook niet aan Zijn eer op zo'n feest.

Dat betekent nog niet dat het gelijk slecht is om het te vieren. Ik zie zelf het nut er wel van in, namelijk: gezelligheid. Dat God niet aan Zijn eer komt vind ik een vage opmerking. Het komt op mij haast een beetje over alsof God verslaafd is aan eer ofzo. Maar goed, stel dat je opmerking klopt, dan komt God net zo min aan Zijn eer tijdens een potje rummikub.

En de wortels van de Roomse kerk lagen bij de eerste christenen, en door de tijd heen in Christus.

Jazeker. Maar dat zei je ook niet toen je Sinterklaas afkeurde in je vorige post. En ik wist niet dat je van mening was dat een goed stuk wortel een slecht stuk 'opheft' :)

Alle dwalingen hebben wij te bestrijden. Als de kerk afwijkt van het rechte spoor is dat niet goed. Dingen die tegen God en gebod in gaan zijn niet goed te praten, en zo ook St. Nicolaas niet.

Dat noem ik een vreemde persoonsgebonden interpretatie. Of heb je ergens een bijbeltekst waar het vieren van Sinterklaas verboden wordt?

Ze proberen die mensenverering en verheerlijking wel naar de Schrift te maken door het eerste en tweede gebod samen te voegen en het tiende te splitsen.

Ik weet niet wat je met het laatste bedoelt. Sinterklaas zien als mensenverering en verheerlijking lijkt me in ieder geval pure onzin.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 20 okt 2004 23:58

Ik ga hierna niet verder meer in op Halloween, heb zoals eerder laten weten geen drive om deze discussie te voeren.

Collateral schreef:Verder - niet als argument bedoeld - snap ik niet dat jij zo afgeeft op Halloween, maar wel een film kijkt als "The Devils Advocate".

Hoe vreemd dit misschien ook klinkt, deze had ik al verwacht.
Zonder er veel dieper op in te gaan, genoemde film heeft voor mij een zinnige boodschap en dwingt mij goed na te denken over het leven. Daarnaast boeit satan en zijn tactieken mij erg (al wordt het steeds minder) in Christelijk positieve zin, en onderzoek ik graag de dingen.

Collateral schreef:Je gaat er van tevoren al zo vanuit dat Halloween grondig fout is, dat de uitkomst vantevoren al vast staat. Dat is ook wel te zien aan de suggestieve opmerkingen die je plaatst. En die zorgen er inderdaad niet voor dat je betoog sterk over komt.

Jammer en helaas. Iedereen is zelf verantwoordelijk zullen we dan maar zeggen.

Eric.
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 okt 2004 11:08

Invincible schreef:
Collateral schreef:Verder - niet als argument bedoeld - snap ik niet dat jij zo afgeeft op Halloween, maar wel een film kijkt als "The Devils Advocate".

Hoe vreemd dit misschien ook klinkt, deze had ik al verwacht.
Zonder er veel dieper op in te gaan, genoemde film heeft voor mij een zinnige boodschap en dwingt mij goed na te denken over het leven. Daarnaast boeit satan en zijn tactieken mij erg (al wordt het steeds minder) in Christelijk positieve zin, en onderzoek ik graag de dingen.
OK, ik begrijp.

Iedereen is zelf verantwoordelijk zullen we dan maar zeggen.

Zo is het maar net.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 okt 2004 10:25

Invincible schreef:Mag ik morgen met een hakenkruis de straat op? Als soort van geintje? Moet kunnen toch, ik bedoel er toch verder nix mee?

Ten eerste is een hakenkruis van oorsprong helemaal niet slecht. Sowieso is een hakenkruis niet slecht. Het symbool dan... Het probleem is dat Hitler het misbruikt heeft, evenals zijn groet... Daardoor zie jij en ziet iedereen het als fout... Jammer is dat. Zelfs z'n adelaar was niet van hem. Maar van mij mag jij lekker met je hakenkruisje de straat op hoor...

Halloween (Helloween :S) vieren is m.i. sowieso iets anders als met een pompoen langs de deuren gaan om snoep te vragen. Ik vind dat de tegenstanders dan ook geen kruidnootjes meer moeten kopen met sinterklaas. Geen kip en kalkoen eten met kerst, etc.

Jezus C. was hier in zijn menselijke natuur. Dus ook met ballen. (in reactie op Caprice)... :S

Dat is uiteraard waar, maar opvallend is het dat Sinterklaas heel populair is binnen de christelijke gezindte. Dit in tegenstelling tot Halloween. Ik vind dat je dan consequent moet zijn: of beide of geen.

Wederom heerlijk veroordelend Caprice. Misschien deugen jouw reformatorische wortels wel geenszins.. Denk daar maar eens over na...

De onschuldige manier van Halloween vieren, dus zonder geesten oproepen e.d. keur ik dan ook zonder meer goed. En als er een vorm van Sinterklaas vieren zou bestaan waarbij geesten opgeroepen werden, zou ik het niet goedkeuren. Het gaat er mij dus om of wat je doet 'kan', en niet het naampje dat eraan gegeven wordt of de legende die erbij hoort.

Wederom eens met Collateral.

Dat zei ik inderdaad ook al. Maar dat willen de mensen helaas niet vaak horen...

En de wortels van de Roomse kerk lagen bij de eerste christenen, en door de tijd heen in Christus. Alle dwalingen hebben wij te bestrijden. Als de kerk afwijkt van het rechte spoor is dat niet goed. Dingen die tegen God en gebod in gaan zijn niet goed te praten, en zo ook St. Nicolaas niet. Ze proberen die mensenverering en verheerlijking wel naar de Schrift te maken door het eerste en tweede gebod samen te voegen en het tiende te splitsen.

En zo kan ik ook een hele rits zaken noemen binnen de reformatorische kerken die absoluut niet bijbels en dus gewoon onchristelijk zijn... Sta je daar wel eens bij stil mijn waarde Caprice?

Ik ook waarde Invicible. Ik onderzoek ook graag de dingen. Daarom vier ik zo graag Halloween. Op een christelijk positieve wijze uiteraard...

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 23 okt 2004 14:05

Hier in Canada draait op het moment alles om Halloween.
De tuinen van veel huizen zijn helemaal versierd. Sommige tuinen zien er leuk uit, met pompoenen en andere leuke dingen.
Andere tuinen zijn van de zotte; grafstenen overal door de tuin, skeletten die overal tussendoor hangen en allemaal andere enge dingen.
Als het Halloween is, lopen de kids rond in enge gewaden wat de jongere kinderen (die nog leuke spiderman pakjes enzo aan hebben) doodsbang maakt.
Ik vind het idioot, als ik zie wat de mensen ermee doen.
De winkels liggen al maanden vol met die rotzooi.
Gelukkig valt het op zondag en doen daardoor de kids van onze kerk niet mee.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 23 okt 2004 14:34

-Rianne- schreef:De tuinen van veel huizen zijn helemaal versierd. Sommige tuinen zien er leuk uit, met pompoenen en andere leuke dingen.

Dat is mooi.

Andere tuinen zijn van de zotte; grafstenen overal door de tuin, skeletten die overal tussendoor hangen en allemaal andere enge dingen.
Als het Halloween is, lopen de kids rond in enge gewaden wat de jongere kinderen (die nog leuke spiderman pakjes enzo aan hebben) doodsbang maakt.

Dat is niet mooi.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 23 okt 2004 15:04

Jij ben een man/vrouw van weinig woorden, nietwaar? :mrgreen:

Terug naar “Archief”