Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 20:39

Happy One schreef:Lieve mensen,

De reacties hier vallen me over en weer gewoon tegen. Ik mis een toon van respect die er wel op het forum geweest is.

Inderdaad.

Waarom kan er niet op een normale manier over dingen gepraat worden? Dus zonder kinderachtige insinuaties, zonder grof taalgebruik, persoonlijke aanvallen en topics zoals deze?

Ik weet zeker dat dat mogelijk is, dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen. :wink: Maar er is een aantal mensen voor wie het blijkbaar onmogelijk is om aan te zien dat mensen het niet met hen eens is. Tegen hen zou ik willen zeggen: ga niet op een discussieforum zitten, maar denk om je hart.

Overigens zijn er hier vrijwel geen mensen die het gezag van de bijbel in twijfel trekken hoor, dat is een misverstand.. Het probleem is dat bepaalde interpretaties als onomstotelijk gezien worden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 20:43

Klaas schreef:Hier verraadt zich je reformatorische achtergrond ;-)

He, jammer, ik dacht het nog zo geheim te houden :lol:

Klaas schreef:Zou een deel van de ergernis (Bookman) en dat tegenvallen ook niet worden weggenomen als je die nuance aanbrengt?

Ik wil dit even nuanceren door te zeggen dat het (bij mij in ieder geval) geen ergenis is.

Klaas schreef:Andere vraag: als je zegt dat de overtuigingen je hier tegenvallen, heb je dan zoiets van: "Jongens, jullie zouden toch beter moeten weten"? Of ervaar je eerder verdriet t.a.v. (in jouw ogen) verdwaalde schapen? En hoe denk je dat e.e.a. te verhelpen is? Zijn reformatorische jongeren nog terug te krijgen bij de 3 formulieren? En zo ja, hoe?

Aan de ene kant heb ik wel zoiets van "Jongens, jullie moeten beter weten." Maar ik ben bang dat dat ilusie is.
Verder wil ik vooropstellen dat ik niet de wijsheid in pacht heb. Ik kan wel stellig ergens op reageren maar dan ventileer ik dus gewoon mijn mening. Ik heb geen zin om elke keer op te schrijven "ik denk dat..."

Ergens voel ik van binnen een soort plicht om toch te reageren op diverse zaken, waarbij in mijn ogen niet genoeg gedaan wordt aan Gods Woord.
Vraag me niet hoe e.e.a. te verhelpen is. God alleen kan dat doen. Ik niet. Wel is het mijn bede dat God mij en ook de andere schrijvers hier wil helpen.
Je mag van mij gerust weten dat ik regelmatig verzucht "God, hoe moet ik hier op reageren?"

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 20:45

Andre schreef:
PeterD schreef:Ben nu sinds kort hier aanwezig, maar het valt me echt tegen!

Je hebt hier "gelukkig" geen contract je hoeft zelfs niet eens 2 mnd te blijven. 8)

Ik voel me echt welkom geheten door je :roll:

Afijn, christenen onder mekaar he?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 20:46

Ik heb een beetje moeite mezelf in 1 van deze hokjes te plaatsen. Ik beschouw mezelf niet als remonstrant maar ook niet als contra-remonstrant. Ik zal dan ook beide vragen maar beantwoorden. Te beginnen met de vraag voor de evangelische, want daar zullen de meesten me toch willen hebben ;-)

HappyOne schreef:De groep evangelischen (oa Joris en andere): jullie geloven in een verkiezing op grond van voorgezien geloof.

Allereerst geloof ik niet in een verkiezing op grond van voorzien geloof. Ik geloof domweg niet dat je het begrip in die context moet plaatsen.

Prijs je God nog wel voor je bekering?

Jazeker!

Zie je nog wel dat het geloof iets is wat God in je gewerkt heeft, zodat je niet anders kon dan zijn liefdesgebod gehoorzamen?

Ik geloof zeker dat God het geloof in mij gewe(r)kt heeft. Ik heb alleen moeite met de 'niets anders meer kunnen'. Gods Geest werkte zodanig in mij dat ik niets anders meer wilde.

Ben je God dan niet dankbaar dat hij wel naar jou heeft willen omzien?

Mijn dank daarvoor kan ik niet in woorden uitdrukken.

En wat is nu de diepste reden dat anderen niet tot geloof komen.

Moeilijke vraag. Aan God ligt het in ieder geval niet.

Ben jij beter dan zij?

En dat al helemaal niet.

Volgende (vorige) vraag:

Wat doe je met het gegeven dat de Vader je moet trekken? Natuurlijk is het een Bijbels gegeven dat het zo is. Maar wat doe je er mee?

Ik vind het fantastisch om te zien hoe God door Woord en Geest steeds weer mensen weet te bereiken. De Geest gaat werkend en trekkend de wereld door en het is niet tevergeefs! Gelukkig niet. Wat mezelf betreft heb ik op een gegeven moment het verzet opgegeven. Gods Geest trok me als een mot naar een lamp. Ik heb me overgegeven en gehoor gegeven aan de oproep: "kom!" en "geloof!" Ik heb daar nog geen moment spijt gehad. Ik hoop verder dat ik, in mijn leven, een middel mag zijn in Gods hand om ook anderen te trekken. Ik beschouw mezelf niet als een bar geschikt middel, maar aangezien God ook ezels in Zijn dienst gebruikt zal er ook voor mij wel een plekje zijn.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 okt 2004 20:59

PeterD schreef:Ergens voel ik van binnen een soort plicht om toch te reageren op diverse zaken, waarbij in mijn ogen niet genoeg gedaan wordt aan Gods Woord.
Vraag me niet hoe e.e.a. te verhelpen is. God alleen kan dat doen. Ik niet. Wel is het mijn bede dat God mij en ook de andere schrijvers hier wil helpen.
Je mag van mij gerust weten dat ik regelmatig verzucht "God, hoe moet ik hier op reageren?"

Weet je dat ik exact hetzelfde voel? Vooral die laatste zin. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 21:17

Cathy schreef:Weet je dat ik exact hetzelfde voel? Vooral die laatste zin.

You stole my line!!!

;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 okt 2004 21:50

jacobH schreef:Een ieder zal moeten willen inzien dat hij/zij zelf nooit zal kunnen opklimmen tot God. Dat God een verterend vuur is voordegene die hebben gezondigt. Maar dat Christus is gestorven voor diegene die geloven dat Zijn bloed reinigt van Alle zonden. En ja hij bidt alleen voordegene die Hem van Zijn vader zijn gegeven.
Maar hier zitten we dan ook gelijk bij het dillema, niemand weet van zijn uitverkiezing todat God hem dat bekend maakt. En gelukkig weten we ook dat Hij geen bidder laat staan. Nooit zal dat gebeuren.

Ik ben het hier zo mee eens....toch ben ik, opmerkelijk genoeg, inmiddels al een paar keer beschuldigd van niet-refo zijn en een leugenares (mbt een onderwerp wat niet echt met de reformatorische leer te maken heeft trouwens)En dat is waar ik zo verdrietig van wordt....die hatelijke bewoordingen alsof het oorlog is!

En dat vind ik pas een steeds meer voorkomend probleem hier op refoweb...die beschuldigingen over en weer die bijna hatelijk zijn...ik ben al woorden als mierenn..... en muggenzifter tegengekomen!Dan ben ik veel geschokter dan een mening te lezen die niet in mijn kerk gepredikt wordt.
Discussieeren kan heel boeiend zijn, zelfs door te spreken met mensen die ergens een andere interpretatie van bijbelse waarheden hebben, doet mij nog meer lezen in de bijbel..onderzoeken....het bouwt mij op. (ben ik het wel weer mee eens dat de niet-refo invloeden niet te groot moeten worden, maar ik vind het overdreven hysterisch om refoweb Remoweb te noemen. )

Maar mensen die beledigende dingen tegen elkaar zeggen, omdat ze het niet met elkaar eens zijn...onder het mom van reformatorisch...dat breekt mij af en dan krijg ik een naar gevoel van binnen.

Daarover zegt de bijbel het volgende:
1Korinthe 2: Want als de een zegt: ik ben van Paulus, en een ander:Ik ben van Appolos, zijt gij niet vleselijk?
Wanneer je iets bij de ander opmerkt wat niet bijbels is: (kan ff d tekst niet vinden) Vermaand elkander in liefde...

Het is moeilijk, wanneer een ander iets lijkt te menen wat volgends jou niet spoort met de bijbel. Maar toch draagt de bijbel meerdere malen op om in liefde elkaar te onderwijzen, ipv te twisten.
En ik denk dat dit gevaar groter is, nijd, twist en kwaadspreken..dat maakt juist kapot! (want gezond discussieren over reformatorische leerstellingen hoeft niet gelijk bewust ''kapot maken'' te zijn)
Laatst gewijzigd door meschianza op 04 okt 2004 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 22:16

hoewel in niet de zoete lieve vrede wil bewaren post ik dit toch maar eens.

Ik zou bijvoorbeeld van Klaas en Joris nooit durven zeggen dat ze Christus niet kennen. Verre van dat zelfs! Ik heb veel van ze gelezen. Ik was het niet meestal niet erg met ze eens maar ik heb ook hele mooie dingen gelezen.

daarom wil ik toch maar dit posten;

In england was er een theologisch verschil tussen whitefiled en Wesley De een geloofde in de vrije wil en de ander niet. Toch kwam er dit uit een van de monden (van Whitefield).

Ik zal hem niet tegenkomen in de hemel. Hij zou namelijk veel dichter bij de troon staan dan ik. Dat is wel wat anders dan elkaar verbijten toch?

Als we nou eens zo met elkaar konden spreken........

Een ieder die de bijbel voor onfeilbaar houdt is voor mij een gesprekspartner. Laten we dat uitgangspunt maar nemen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 okt 2004 22:25

Inderdaad Jacob...de dingen zoeken die je bind, Gods onfeilbaar woord....Jezus Gods Zoon en Verlosser etc. :)
Als je daarvanuit gaat praten, kan je elkaar verdragen.

En een discussie hoeft niet zoetsappig te zijn, het mag ook fel...maar fel is niet venijnig en haatdragen en kwaadsprekend...en datkom ik hier nog wel eens tegen. Al maak je je dan zorgen om het standpunt van de ander....dan ben je bewogen met elkaar en onderwijs je elkaar in liefde.

In liefde ja, een bijna gevréesd woord, maar ik ben nu in Filipensen aan het lezen..ik heb Efeze gehad. op bijna iedere pagina komt het woord liefde voor. Ik ga bij mijzelf na hoe dat in mijn leven, in mijn contacten met anderen kan ontbreken....maar ook hiet op refoweb.

''Het geloof is een stok om op te steunen, nie tom mee te slaan''
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 22:27

meschianza schreef:Inderdaad Jacob...de dingen zoeken die je bind, Gods onfeilbaar woord....Jezus Gods Zoon en Verlosser etc. :)
Als je daarvanuit gaat praten, kan je elkaar verdragen.

En een discussie hoeft niet zoetsappig te zijn, het mag ook fel...maar fel is niet venijnig en haatdragen en kwaadsprekend...en datkom ik hier nog wel eens tegen. Al maak je je dan zorgen om het standpunt van de ander....dan ben je bewogen met elkaar en onderwijs je elkaar in liefde.

In liefde ja, een bijna gevréesd woord, maar ik ben nu in Filipensen aan het lezen..ik heb Efeze gehad. op bijna iedere pagina komt het woord liefde voor. Ik ga bij mijzelf na hoe dat in mijn leven, in mijn contacten met anderen kan ontbreken....maar ook hiet op refoweb.

''Het geloof is een stok om op te steunen, nie tom mee te slaan''

straks komen de brieven van johannes. DAt is misschien wel het toppunt :lol:
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 23:22

PeterD schreef:Klaas, waar ik op doelde was dat het me tegen valt hier zo ontzettend veel mensen tegen te komen die zo makkelijk denken de zaligheid te kunnen verdienen.

Het is geen verdienste, wij zijn van onszelf onbekwaam tot enig goed, dus al helemaal niet Jezus aannemen, of zelf tot Jezus gaan. Dat is er echt niet bij! Hij moet ons trekken! Hij zal ons moeten trekken, want van onszelf gaan we echt niet!

En je hebt de mensen die het moeilijker maken dan het is... kijk eens in de bijbel naar al die bekeringsverhalen... Die moordenaar naast Jezus aan het kruis werd door het zeggen van een paar woorden zalig. Hoezo een moeilijk proces? Het evangelie houdt juist in dat zalig worden eigenlijk niet moeilijk is... alleen zijn er veel mensen die moeite hebben om iemand boven hen te erkennen.

Het probleem is dat het feit dat God naar ons toe moet komen, anders komen we niet naar God toe, gelijk wordt uitgelegd als: een moeilijk proces. God kwam naar ons toe in Zijn Zoon... Daardoor kunnen we geloven... Daar is niets moeilijks aan... de bijbel is in al die verhalen daar ook heel duidelijk in... God gooide de reddingsboei, de mensen hoefden die alleen maar aan te pakken om gered te worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 okt 2004 06:12

Marnix,

Je haalt weer het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis aan. Dit is een extreem voorbeeld van een snelle bekering. Hoewel de moordenaar wel in zijn ellende uitriep "Gedenk mijner wanneer U in het koninkrijk zult ingaan".
De moorman was op zoek naar verlossing voor zijn ziel toen hij naar Jeruzalem reisde. Paulus heeft drie dagen in zijn ongeluk gelegen.
Ik beweer nergens dat een langen bekeringsweg noodzakelijk is. Wat me wel verbaasd is dat wanneer iemand bekeerd is, je tegenwoordig alleen maar nog over liefde hoort, en helemaal niets van de genade van God dat Hij uit de zonden heeft getrokken en verlost. En dat we helwaardig zijn, en alleen door Gods genade verlost zijn.

Wat betreft jouw theorie over de reddingsboei, ik weet dat er zo gedacht wordt, maar ik kan het er niet mee eens zijn. Immers zijn wij geneigd tot alle kwaad en niet in staat enig goed te doen.
Zouden we dan toch wel één goed ding kunnen doen door die boei te grijpen? Ik denk van niet.
God moet ons trekken en Hij moet ons de reddingsboei in handen geven, en zelfs dan moet Hij nog onze handen om die boei heen vouwen, anders laten we hem nog steeds glippen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 okt 2004 09:38

PeterD schreef:Ik beweer nergens dat een langen bekeringsweg noodzakelijk is. Wat me wel verbaasd is dat wanneer iemand bekeerd is, je tegenwoordig alleen maar nog over liefde hoort, en helemaal niets van de genade van God dat Hij uit de zonden heeft getrokken en verlost. En dat we helwaardig zijn, en alleen door Gods genade verlost zijn.

Waarom wil je dat zo graag horen dan? Dat zijn toch allemaal dingen die de liefde impliceert en waaruit de liefde voortvloeit?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 okt 2004 09:59

Kijk uit mensen, dit topic is er vanuit de vraag of refoweb de naam reformatorisch mag dragen. En of de reformatorische leer hier ernstig aangevallen wordt of dat er slechts over gediscussieerd wordt.

Discussie over de uitverkiezing , aanbod van genade en bekering e.d misschien handig om te verplaatsen naar bijbehorende topics....

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 05 okt 2004 10:09

PeterD schreef:Immers zijn wij uit onszelf geneigd tot alle kwaad en niet in staat enig goed te doen.

Graag wil ik deze nuance aanbrengen. Hij geld in ieder geval voor mij persoonlijk. Maar, in Christus ben ik welzeker in staat om goede dingen te doen. Ik weet (voel) dat God mij gebruikt, in mijn geval in het jongerenwerk.

Die boei waar Marnix over sprak is Gods genade aanbod aan mij! Het heeft mij veel moeite gekost om hem te grijpen, en nóg heb ik wel eens het idee dat ik hem loslaat! Dan bid ik: God, help me alstublieft U niet te verliezen!

De twijfel is soms zo groot... :|
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Terug naar “Archief”