Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mensen graag bij de Kerk willen horen, maar iedereen een voorkeur voor een ander kerkgenootschap heeft.
alex leusink schreef:Ik denk dat het nu ook niet de aangewezen tijd is om kerken en gemeenten bij elkaar te voegen. Ik denk dat er eerst een bloeitijd moet komen, want nu is er verschrikkelijk veel onwetendheid binnen en buiten de kerk, en er heerst een doodsheid binnen kerkelijk Nederland. Niet echt de ultieme samenstelling waaronder fusies kunnen lukken.
just_mary schreef:Optimatus schreef:Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mensen graag bij de Kerk willen horen, maar iedereen een voorkeur voor een ander kerkgenootschap heeft.
Toch zou het heel erg mooi zijn, als we met zn allen hier op aarde heilig avondmaal konden vieren. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeur, maar het is wel jammer. Want we zijn allemaal 1 in Christus, dus het heilig avondmaal is dan juist zo mooi om samen te vieren. En niet ieder apart in zijn of haar kerkverband...
dat is ook competitie. Begin eens met al het onrecht wat jou is aangegaan te vergeven. Bid voor de mensen die je oneerlijk behandelen en vraag vergeving voor alles wat jij verkeerd hebt gedaan richting die andere mensen. Je zult zien dat God wegen gaat openen. zorg dat er liefde komt in je hart voor anderen. Daar gaat hetimmers ten eerste om.Zolang wij midden-orthodoxen binnen de PKN nog worden weggekeken als wij bij de gereformeerde bond aan het H. Avondmaal willen deelnemen en zolang de paus ons nog verbiedt aan de H. Communie deel te nemen, denk ik dat we hier nog even op moeten wachten.
Marnix schreef:Hoezo? Ik wil nog een keer naar Opwekking wijzen als voorbeeld.
Als leiders en leer in kerken het onmogelijk maken samen aan het avondmaal te gaan als broers en zussen door Jezus, vier dan samen avondmaal buiten je kerkverband... maar binnen Christus Kerkverband! Want zo is het avondmaal bedoeld... De kerkleer staat toch niet boven Zijn wil?!
just_mary schreef:Optimatus schreef:Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mensen graag bij de Kerk willen horen, maar iedereen een voorkeur voor een ander kerkgenootschap heeft.
Toch zou het heel erg mooi zijn, als we met zn allen hier op aarde heilig avondmaal konden vieren. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeur, maar het is wel jammer. Want we zijn allemaal 1 in Christus, dus het heilig avondmaal is dan juist zo mooi om samen te vieren. En niet ieder apart in zijn of haar kerkverband...
Optimatus schreef:Kijk, daar noem je al een breekpunt: de RKK hanteert de "vervloekte afgoderij" van de transsubstantiatie, de OKK en de Reformatie keuren die af. Zelf ben ik een groot voorstander van de Anglicaans-Oud-Katholieke liturgie (ik vind onze PKN diensten vrij dof en zelfs een beetje saai af en toe), maar mensen van reformatorischen huize rillen bij het idee van een beetje kleur in de kerk...
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zou al een hele stap zijn als mensen elkaar eens wat minder met allerhande bijbelcitaten om de oren zouden slaan maar eens kijken naar wat hen bindt.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten