Verschillende kerkverbanden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2004 10:53

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mensen graag bij de Kerk willen horen, maar iedereen een voorkeur voor een ander kerkgenootschap heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 11:12

Optimatus schreef:Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mensen graag bij de Kerk willen horen, maar iedereen een voorkeur voor een ander kerkgenootschap heeft.

Toch zou het heel erg mooi zijn, als we met zn allen hier op aarde heilig avondmaal konden vieren. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeur, maar het is wel jammer. Want we zijn allemaal 1 in Christus, dus het heilig avondmaal is dan juist zo mooi om samen te vieren. En niet ieder apart in zijn of haar kerkverband...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 13:16

Tja... nog even geduld hebben Mary ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 13:20

Ik denk dat het nu ook niet de aangewezen tijd is om kerken en gemeenten bij elkaar te voegen. Ik denk dat er eerst een bloeitijd moet komen, want nu is er verschrikkelijk veel onwetendheid binnen en buiten de kerk, en er heerst een doodsheid binnen kerkelijk Nederland. Niet echt de ultieme samenstelling waaronder fusies kunnen lukken.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 13:35

Is dat niet juist een reden om wel samen te gaan, zodat je daar samen wat aan kan doen, in plaats van dat iedereen voor zichzelf gaat lopen aanmodderen?

Fusies vinden juist vaak plaats als er problemen zijn... dan beseffen mensen dat ze elkaar hard nodig hebben, als het goed gaat vergeten ze dat snel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 21 okt 2004 13:45

alex leusink schreef:Ik denk dat het nu ook niet de aangewezen tijd is om kerken en gemeenten bij elkaar te voegen. Ik denk dat er eerst een bloeitijd moet komen, want nu is er verschrikkelijk veel onwetendheid binnen en buiten de kerk, en er heerst een doodsheid binnen kerkelijk Nederland. Niet echt de ultieme samenstelling waaronder fusies kunnen lukken.

Idd. de zoals ons nog vers in 't geheugen staat heeft de laatste ook diverse afsplistingen veroorzaakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 14:35

Misschien moeten we dan, om te zorgen dat er weer een bloeitijd komt, es beginnen met op te houden om over die leersverschillen, over details, te bakkeleien en beginnen met de overeenkomsten in te zien...

Je kunt klagen dat er verdeeldheid is omdat het kerkelijk zo slecht gaat... je kunt je ook afvragen of het misschien kerkelijk zo slecht gaat omdat er zoveel verdeeldheid is.

Lees maar wat Jezus zegt in Johannes 17: Ik bid dat ze één mogen zijn zoals de Vader en ik één zijn.... .... opdat de wereld gelove dat U hen gezonden hebt!

Zegt genoeg over de gevolgen van eenheid/verdeeldheid op de wereld en dus ook op groei en bloed van de kerk.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 21 okt 2004 14:38

De laatste fusie heeft ons juist bewezen hoe het niet moet denk ik. Je moet denk ik niet beginnen te denken met organisatorische eenheid, zeg maar samen in 1 kerkverband gaan zitten. Laten we elkaar eerst maar eens leren te herkennen als broeders en zusters in Christus. Het lijkt me dat die opgave eerst al moeilijk genoeg is. Dan gaat het denk ik op den duur vanzelf dat we samen in 1 kerkverband zitten of niet.
Nogmaals het lijkt me niet het belangrijkste samen in 1 kerkverband te zitten als we elkaar maar herkennen. Vandaaruit gaan we dan verder.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 21 okt 2004 14:47

Idd. Flappie! Veel van mijn vrienden komen uit andere kerkverbanden en toch kan ik met hun gemeenschap in geloof ervaren. Draait het daar niet om in een gemeente?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2004 17:31

just_mary schreef:
Optimatus schreef:Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mensen graag bij de Kerk willen horen, maar iedereen een voorkeur voor een ander kerkgenootschap heeft.

Toch zou het heel erg mooi zijn, als we met zn allen hier op aarde heilig avondmaal konden vieren. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeur, maar het is wel jammer. Want we zijn allemaal 1 in Christus, dus het heilig avondmaal is dan juist zo mooi om samen te vieren. En niet ieder apart in zijn of haar kerkverband...

Zolang wij midden-orthodoxen binnen de PKN nog worden weggekeken als wij bij de gereformeerde bond aan het H. Avondmaal willen deelnemen en zolang de paus ons nog verbiedt aan de H. Communie deel te nemen, denk ik dat we hier nog even op moeten wachten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 00:39

Hoezo? Ik wil nog een keer naar Opwekking wijzen als voorbeeld.

Als leiders en leer in kerken het onmogelijk maken samen aan het avondmaal te gaan als broers en zussen door Jezus, vier dan samen avondmaal buiten je kerkverband... maar binnen Christus Kerkverband! Want zo is het avondmaal bedoeld... De kerkleer staat toch niet boven Zijn wil?!

joris

Berichtdoor joris » 22 okt 2004 07:28

Zolang wij midden-orthodoxen binnen de PKN nog worden weggekeken als wij bij de gereformeerde bond aan het H. Avondmaal willen deelnemen en zolang de paus ons nog verbiedt aan de H. Communie deel te nemen, denk ik dat we hier nog even op moeten wachten.
dat is ook competitie. Begin eens met al het onrecht wat jou is aangegaan te vergeven. Bid voor de mensen die je oneerlijk behandelen en vraag vergeving voor alles wat jij verkeerd hebt gedaan richting die andere mensen. Je zult zien dat God wegen gaat openen. zorg dat er liefde komt in je hart voor anderen. Daar gaat hetimmers ten eerste om.
Zolang we denken in termen van wij-zij staat ons vlees aan het roer, of erger misschien wel: satan.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 10 nov 2004 09:01

Marnix schreef:Hoezo? Ik wil nog een keer naar Opwekking wijzen als voorbeeld.

Als leiders en leer in kerken het onmogelijk maken samen aan het avondmaal te gaan als broers en zussen door Jezus, vier dan samen avondmaal buiten je kerkverband... maar binnen Christus Kerkverband! Want zo is het avondmaal bedoeld... De kerkleer staat toch niet boven Zijn wil?!

Ik ben het helemaal met je eens Marnix! Leiders en leer staan veel te vaak boven God. Zij trekken hierin de kerkgangers mee. Waar gaat het om? Laat God (door Zijn woord) tot ons spreken, in de Bijbel kunnen we precies vinden hoe het behoord. Stel je nou eens voor (en dat is helemaal niet zo'n gekke gedachte, want het is zo!) dat God onze discussies hoorde... Ik schaam me diep voor veel dingen die op dit forum gezegd worden, maar bid elke dag om reformatie en opwekking! Alleen God de eer...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2004 23:57

just_mary schreef:

Kijk, daar noem je al een breekpunt: de RKK hanteert de "vervloekte afgoderij" van de transsubstantiatie, de OKK en de Reformatie keuren die af. Zelf ben ik een groot voorstander van de Anglicaans-Oud-Katholieke liturgie (ik vind onze PKN diensten vrij dof en zelfs een beetje saai af en toe), maar mensen van reformatorischen huize rillen bij het idee van een beetje kleur in de kerk...

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zou al een hele stap zijn als mensen elkaar eens wat minder met allerhande bijbelcitaten om de oren zouden slaan maar eens kijken naar wat hen bindt.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 11 nov 2004 08:35

Optimatus schreef:Kijk, daar noem je al een breekpunt: de RKK hanteert de "vervloekte afgoderij" van de transsubstantiatie, de OKK en de Reformatie keuren die af. Zelf ben ik een groot voorstander van de Anglicaans-Oud-Katholieke liturgie (ik vind onze PKN diensten vrij dof en zelfs een beetje saai af en toe), maar mensen van reformatorischen huize rillen bij het idee van een beetje kleur in de kerk...

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zou al een hele stap zijn als mensen elkaar eens wat minder met allerhande bijbelcitaten om de oren zouden slaan maar eens kijken naar wat hen bindt.

Mijn complimenten Optimatus, ik ben het helemaal met je eens! Ik kan me niet herinneren dat Jezus het ooit over dogma's heeft gehad of dat hij Bijbelteksten op verschillende manieren kon uitleggen! In Jezus' tijd waren er ook kerkleiders, die noemden ze farizeeërs en schriftgeleerden...

Terug naar “Archief”