Psalmberijmingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 05 okt 2004 07:58

columbus schreef:ow, dus Calvijn heeft er eigenlijk voor gezorgd dat de intstrumenten de kerk uit werden gezet en de psalmen klinken zoals ze nu doen?

a. nee, hij heeft ze er niet UIT gezet, hij heeft ze er niet IN gelaten [behalve het orgel dan: dat stond er in veel gevallen nog van vóór de reformatie, maar dat werd als overblijfsel uit de paapse eredienst dus niet gebruikt];

b. Hoe klinken de psalmen nu dan? 't Maakt nogal een verschil of je naar de Westerkerk in Amsterdam gaat of naar de Hervormde kerk van Staphorst (ik noem maar een dwarsstraat). Wat bedoel je precies met "dat de psalmen klinken zoals ze nu klinken"?
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 10:15

columbus schreef:ow, dus Calvijn heeft er eigenlijk voor gezorgd dat de intstrumenten de kerk uit werden gezet en de psalmen klinken zoals ze nu doen?

Ja, muzikaal gezien hadden we meer aan Luther gehad.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 05 okt 2004 10:26

SDG schreef:

a. nee, hij heeft ze er niet UIT gezet, hij heeft ze er niet IN gelaten [behalve het orgel dan: dat stond er in veel gevallen nog van vóór de reformatie, maar dat werd als overblijfsel uit de paapse eredienst dus niet gebruikt];

b. Hoe klinken de psalmen nu dan? 't Maakt nogal een verschil of je naar de Westerkerk in Amsterdam gaat of naar de Hervormde kerk van Staphorst (ik noem maar een dwarsstraat). Wat bedoel je precies met "dat de psalmen klinken zoals ze nu klinken"?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Rare jongen, die Calvijn... :D :mrgreen: :mrgreen:
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 11:29

Tja ik kan me er wel wat bij voorstellen... Het riep allicht teveel associaties op met de roomse kerk waar net mee was gebroken... Calvijn zag bij mijn weten muziek in de kerk niet als iets dat slecht was... maar waar mensen gezien de omstandigheden aanstoot aan zouden kunnen nemen. (vergelijk het bijvoorbeeld met het eten van offervlees wat volgens Paulus ook niet verkeerd was... maar waar mensen wel aanstoot aan zouden kunnen nemen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 05 okt 2004 12:11

Johanne schreef:*aanvulling op mn vorige post en antwoord op Rufi*

Ik weet ook wel dat de melodieen van het Geneefse Psalter niet bestaan uit volkswijsjes. Ze hebben er alleen, zoals ik al zei, motieven uit de populaire muziek in verwikkeld. Helaas wilde jas, zoals ik quote, dit ook niet geloven.

Hé Johanne, ga je ons nog een paar voorbeelden geven? Ik ben wel nieuwsgierig.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 12:14

Rufi schreef:
Johanne schreef:*aanvulling op mn vorige post en antwoord op Rufi*

Ik weet ook wel dat de melodieen van het Geneefse Psalter niet bestaan uit volkswijsjes. Ze hebben er alleen, zoals ik al zei, motieven uit de populaire muziek in verwikkeld. Helaas wilde jas, zoals ik quote, dit ook niet geloven.

Hé Johanne, ga je ons nog een paar voorbeelden geven? Ik ben wel nieuwsgierig.

ik ook, ik heb mn best gedaan om mijn stelling met bewijs te verdedigen. Het is nu jouw beurt Johanne.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”