Sabra: In de bijbel staat nergens vermeldt hoe en wanneer gedoopt moet worden. Ik vind het dus opmerkelijk dat jij anders beweert, HereIam.
Ik denk dat het er op meerdere plaatsen heel duidelijk staat. 1 ervan heb ik even kort genoemd, naar bijv. de Moorman.
Daarnaast zijn er nog tal van andere voorbeelden, waarin je ziet dat dopen een logisch gevolg is op geloven.
Ook bij de 'huisteksten' (die een beetje meer informatie geven, dan alleen het huis werd gedoopt) wordt duidelijk dat de voorwaarde geloof is. Maar ik geef het verder op. Want deze teksten heb ik al zovaak aangehaald, daar stop ik maar mee.
Misschien moet jij de griekse vertaling er eens op na slaan.
Ja, ik lees de Strongs (OLB) er altijd bij.
In de bijbel worden de volgende Griekse woorden gebruikt:
Rantizo; besprenkeling, als methode voor reiniging of afwassen van zonden.
Das fijn, maar irrelevant voor het woord
dopen :baptizein. Dus hier hebben we niet zoveel aan. Toch? Dopen wordt nooit vertaald met rantizo.
Als ik zeg, doop je brood even in de saus, dan ga je het toch ook niet besprenkelen?
Baptizo, nipto of pluno, apolouo; uitgieten of wassen, als methode voor reiniging of afwassing van zonden.
Wat is de Nederlandse betekenis voor nipto, pluno en apoloua?
Baptizo. baptitzo, baptizein, enz, enz. zijn allemaal woorden die gaan over dopen, indopen, onderdompelen, in vloeistof indrenken, in water wassen, enz.
Vroege afbeeldingen van een christelijke doop in de catacomben van Rome geven twee mensen weer die tot hun enkels in het water staan. De een giet water uit over de ander.
Boeiend. Waar kan ik dat vinden?
Ik ken ook zeer oude geschriften waarin een doophandeling wordt beschreven. Dit gebeurde op de opstandingsdag van Jezus. De doopkandidaat kreeg onderricht, moest vasten en eventueel boze geesten werden uitgedreven. Vervolgens kwam dan het moment dat hij zich liet dopen. Uitvoerig staat beschreven dat dit door onderdompeling alleen gebeurde.
Maar alle doopverhalen na de Bijbel in alle eeuwen te spijt, laten we ons richten op wat het Woord zegt.