De doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 05 okt 2004 16:46

Marnix schreef:Ik stam bij mijn weten niet van Abraham af hoor... :)

Maar ik val dan ook niet onder het oude verbond maar onder het nieuwe ;)

Voor mij is de God van Abraham, Isaac en Jacob een en dezelfde als de Vader van onze Heer Jezus Christus, dus...

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 19:21

Klopt, voor mij ook :D

Maar daarom ben ik nog geen nakomeling van Abraham :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 okt 2004 19:43

De volken die in Jesjoea geloven mogen zich ook Zijn volk weten (Hos.1:10; 2:23; Zach.2:15 [=2:11]; Rom.9:25,26; Tit.2:14), maar geen Jiesraël. Wel hebben ook zij Avraham tot vader voor wat zijn geloof in onbesneden toestand betreffend (Rom.4:11,12,16; Gal.3:7,29). Maar de zoon van Avraham was geen Jiesrael maar Jietschak, en zijn zoon Ja'akkov die Jiesra'el ging heten. En sinds hij weer zonen kreeg worden zij en de generaties na hen de zonen (kinderen) van Jiesra'el genoemd.
Dus de besnijdenis is irrelevant als we het hebben over de volkeren als zonen van Avraham.
Over de griekse context bij baptidzo gesproken; overal wordt gesproken dit te doen "EN OEDATI" - "IN water", hoe doe je dat met druppels? Menvertaald overal om aan de praktijk van sprenkelen tegemoet te komen en vast te houden met "met water", dit staat er dus niet in het grieks!
Verder wordt de doop vergeleken met een graf, zie je dat voor je, met een paar zandkorrels, pardon, waterdruppels?

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 okt 2004 20:09

Taytelbaum schreef:De volken die in Jesjoea geloven mogen zich ook Zijn volk weten (Hos.1:10; 2:23; Zach.2:15 [=2:11]; Rom.9:25,26; Tit.2:14), maar geen Jiesraël. Wel hebben ook zij Avraham tot vader voor wat zijn geloof in onbesneden toestand betreffend (Rom.4:11,12,16; Gal.3:7,29). Maar de zoon van Avraham was geen Jiesrael maar Jietschak, en zijn zoon Ja'akkov die Jiesra'el ging heten. En sinds hij weer zonen kreeg worden zij en de generaties na hen de zonen (kinderen) van Jiesra'el genoemd.
Dus de besnijdenis is irrelevant als we het hebben over de volkeren als zonen van Avraham.
Over de griekse context bij baptidzo gesproken; overal wordt gesproken dit te doen "EN OEDATI" - "IN water", hoe doe je dat met druppels? Menvertaald overal om aan de praktijk van sprenkelen tegemoet te komen en vast te houden met "met water", dit staat er dus niet in het grieks!
Verder wordt de doop vergeleken met een graf, zie je dat voor je, met een paar zandkorrels, pardon, waterdruppels?

Sam

De vertaling van EN is niet zo duidelijk. Denk aan Mattheus 7:6. Ook bij de doop met vuur en met de heilige Geest wordt EN gebruikt. 2 Kor 13:12 is in dit verband ook mooi.

Verder ben ik met je eens dat onderdompeling de voorkeur heeft. Maar noodzaak is anders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 okt 2004 20:39

In profetische zin, vanuit de T'NaCh is het wel van belang dat dopen niet zomaar sprenkelen wordt, zelfs de status van het water: levend (in conectie met een bron, regen, rivier, zee - technische term: mikwa) of dood (met bakken of tappen gevuld basin). Maar at is nu te ingewikkeld om even uit te leggen vanuit T'NaCH.
In ieder geval zien we dat Johannes en Jesjoea doopten in gebied waar veel water was. Waarvoor zouden ze dat nu nodig hebben gehad als met een paar druppels toekonden?

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 okt 2004 22:16

Precies en je zit ook dat Johannes ...afdaalde in het water
Je ziet ook beschreven dat Jezus...opsteeg uit het water

Neem je het Grieks erbij, kom je er eigenlijk niet omheen, dat indompelen verreweg de beste vertaling is van baptizein.

Vroeger vond ik het ook onzin. Dat geneuzel over hoe je moet dopen, totdat je zelf een doopdienst gaat zien. Dan wordt het ineens duidelijk, hoe krachtig en radicaal dit teken (en verkondiging) is. Dan begrijp je inderdaad pas goed wat het ondergaan in het watergraf en opstaan in nieuw leven inhoudt. daarvoor! is de doop ingezet. Zeggen dat het nietzoveel uitmaakt, lijkt me dan nonsense. Je gaat symbolen die ergens voor staan, niet compleet veranderen naar eigen goeddunken.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 okt 2004 22:19

Taytelbaum, ik zou wel een enorme zeurkous zijn, maar je postings vind ik altijd erg interessant (je neemt de Bijbel als uitgangspunt) maar het is niet bepaald makkelijk leesbaar. Zou je gewoon toch willen proberen het Nederlands te willen gebruiken?! Bedankt!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: De doop

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 22:32

Sabra schreef:Er zijn al verscheidene topics geweest over de doop, maar toch wil ik opnieuw een gesprek starten hierover. Een gesprek, dus geen discussie.

Voordat iedereen begint met reageren zou ik graag willen dat men de volgende bijbelgedeeltes leest:

Mattheus 28:18-20
Handelingen 2:37-41
Kolossenzen 2:8-12
Romeinen 6:1-8
Mattheus 28:19
1 Korintiërs 12:12-13
Galaten 3:26-29

Wat zijn de je conclusies/gedachtes over de betekenis van de doop naar aanleiding van het lezen van deze stukken?

Het centrale thema is de betekenis van de doop, ik heb het dus nog niet over kinder- of volwassendoop, de manier van dopen etc. Enkel over de betekenis van de doop. Later kunnen we misschien overgaan tot die andere punten.

Dat de doop voorstelt een afsterven van de oude mens en de geboorte van nieuwe mens in Christus. (wedergeboorte dus)
De doop stelt een doorgang voor naar het eewige Leven, wij zijn met Christus gedoopt in Zijn dood, en met Hem opgestaan in Zijn opstanding. Hierdoor is onze zondige natuur gestorven, onze verdorven natuur volgens welke wij alleen maar kunnen zondigen, en hebben wij een nieuwe natuur gekregen die uit God is waarover de dood niet meer heerst.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 okt 2004 22:35

Sabra: In de bijbel staat nergens vermeldt hoe en wanneer gedoopt moet worden. Ik vind het dus opmerkelijk dat jij anders beweert, HereIam.

Ik denk dat het er op meerdere plaatsen heel duidelijk staat. 1 ervan heb ik even kort genoemd, naar bijv. de Moorman.
Daarnaast zijn er nog tal van andere voorbeelden, waarin je ziet dat dopen een logisch gevolg is op geloven.
Ook bij de 'huisteksten' (die een beetje meer informatie geven, dan alleen het huis werd gedoopt) wordt duidelijk dat de voorwaarde geloof is. Maar ik geef het verder op. Want deze teksten heb ik al zovaak aangehaald, daar stop ik maar mee.

Misschien moet jij de griekse vertaling er eens op na slaan.

Ja, ik lees de Strongs (OLB) er altijd bij.

In de bijbel worden de volgende Griekse woorden gebruikt:
Rantizo; besprenkeling, als methode voor reiniging of afwassen van zonden.

Das fijn, maar irrelevant voor het woord dopen :baptizein. Dus hier hebben we niet zoveel aan. Toch? Dopen wordt nooit vertaald met rantizo.

Als ik zeg, doop je brood even in de saus, dan ga je het toch ook niet besprenkelen?

Baptizo, nipto of pluno, apolouo; uitgieten of wassen, als methode voor reiniging of afwassing van zonden.

Wat is de Nederlandse betekenis voor nipto, pluno en apoloua?

Baptizo. baptitzo, baptizein, enz, enz. zijn allemaal woorden die gaan over dopen, indopen, onderdompelen, in vloeistof indrenken, in water wassen, enz.

Vroege afbeeldingen van een christelijke doop in de catacomben van Rome geven twee mensen weer die tot hun enkels in het water staan. De een giet water uit over de ander.

Boeiend. Waar kan ik dat vinden?
Ik ken ook zeer oude geschriften waarin een doophandeling wordt beschreven. Dit gebeurde op de opstandingsdag van Jezus. De doopkandidaat kreeg onderricht, moest vasten en eventueel boze geesten werden uitgedreven. Vervolgens kwam dan het moment dat hij zich liet dopen. Uitvoerig staat beschreven dat dit door onderdompeling alleen gebeurde.

Maar alle doopverhalen na de Bijbel in alle eeuwen te spijt, laten we ons richten op wat het Woord zegt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 22:38

Marnix schreef:Helemaal met je eens hoor, ik ben groot voorstander zijn van doop door onderdompeling.

Ik niet. Het geeft vaak aanleiding tot hilariteit en dat is niet de bedoeling ervan. Dit soort stellingen duidt op een overwaardering van de doop. De doop is slechts een uitwendig teken en zegel van Gods genade. Het is niet noodzakelijk tot de zaligheid.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 okt 2004 22:41

Dat de doop voorstelt een afsterven van de oude mens en de geboorte van nieuwe mens in Christus. (wedergeboorte dus)
De doop stelt een doorgang voor naar het eewige Leven, wij zijn met Christus gedoopt in Zijn dood, en met Hem opgestaan in Zijn opstanding. Hierdoor is onze zondige natuur gestorven, onze verdorven natuur volgens welke wij alleen maar kunnen zondigen, en hebben wij een nieuwe natuur gekregen die uit God is waarover de dood niet meer heerst.

Jas, gaat alles goed me je? Ik ben het me je eens |:)| . Nu moet ik het misschien wel fout hebben :)SDB Dit kan toch niet? (:3
Durf het bijna niet te vragen, maar als dit de doop voorstelt, dan pas je dat ook toe op mensen die geloven? Wat dit kan je toch onmogelijk toepassen op een onmondige zuigeling, toch?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 22:45

HereIam schreef:

Jas, gaat alles goed me je? Ik ben het me je eens |:)| . Nu moet ik het misschien wel fout hebben :)SDB Dit kan toch niet? (:3
Durf het bijna niet te vragen, maar als dit de doop voorstelt, dan pas je dat ook toe op mensen die geloven? Wat dit kan je toch onmogelijk toepassen op een onmondige zuigeling, toch?

Dit pas je ook toe op onmondige zuigelingen. De doop is een teken van het verbond, waarvan de inhoud hierboven weergegeven, en de kinderen vallen onder het verbond, mits zij tenminste één gelovige ouder hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 22:48

HereIam schreef:Jas, gaat alles goed me je? Ik ben het me je eens |:)| . Nu moet ik het misschien wel fout hebben :)SDB Dit kan toch niet? (:3

Ja, het gaat goed met me. Dank je. Met jou ook hoop ik? :)

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 okt 2004 23:47

[i]Dat de doop voorstelt een afsterven van de oude mens en de geboorte van nieuwe mens in Christus. (wedergeboorte dus)

Nou het gaat weer iets minder goed :? Want dit stel jij dus op onmondige kinderen? Je zegt bij de doop tegen je kind met de doop: Je bent al bekeerd! Geweldig! Gefeliciteerd! We dopen je en we noemen je maar Johannes de Doper (de 2e) ? :))

Kan jij soms begrijpen dat hele volksstammen evangelischen dit soort spreken gewoon niet meer kan begijpen?

(of je de evangelischen altijd kan begijpen is een andere vraag, ik namelijk ook niet altijd ;) )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2004 00:44

jas schreef:
Marnix schreef:Helemaal met je eens hoor, ik ben groot voorstander zijn van doop door onderdompeling.

Ik niet. Het geeft vaak aanleiding tot hilariteit en dat is niet de bedoeling ervan. Dit soort stellingen duidt op een overwaardering van de doop. De doop is slechts een uitwendig teken en zegel van Gods genade. Het is niet noodzakelijk tot de zaligheid.

Wat?!

Waarom deed Johannes aan doop door onderdompeling? Waarom werd Jezus door onderdompeling gedoopt? Waarom de kamerling uit Morenland? In de tijd van de bijbel werd gedoopt door onderdompeling... ik lees niet over doop door besprenkeling.

En jij beweert vervolgens dat dopen door onderdompeling hilariteit geeft? Leg mij dan maar eens uit waarom het in de bijbel wel op die manier gebeurde. Als God hilariteit wilde voorkomen had hij Johannes wel de opdracht gegeven om Jezus en alle anderen te besprenkelen in plaats van te dopen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”