avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 11:09

Klopt (hoewel er niet staat dat het berouw was hoor, maar dat zal hij vast wel hebben gehad)

Maar hij hoorde ook van verlossing en stond 3 dagen later in de synagoge te preken.

Dat is iets anders dan opgeblazen show-verhalen over mensen die 10 jaar berouw hadden voor ze de blijdschap van Jezus verlossing konden ervaren... Na die 3 dagen had hij vast nog wel spijt van wat hij deed... maar hij wist ook dat zijn zonden vergeven waren... Naast berouw ervaarde hij toen ook de blijdschap van verlossing en de andere christenen beschouwden hem vanaf toen ook al als oprecht christen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 11:14

Marnix schreef:Klopt (hoewel er niet staat dat het berouw was hoor, maar dat zal hij vast wel hebben gehad)

Maar hij hoorde ook van verlossing en stond 3 dagen later in de synagoge te preken.

Dat is iets anders dan opgeblazen show-verhalen over mensen die 10 jaar berouw hadden voor ze de blijdschap van Jezus verlossing konden ervaren... Na die 3 dagen had hij vast nog wel spijt van wat hij deed... maar hij wist ook dat zijn zonden vergeven waren... Naast berouw ervaarde hij toen ook de blijdschap van verlossing en de andere christenen beschouwden hem vanaf toen ook al als oprecht christen...

Stop nou eens met zo afgeven op die verhalen van die mensen die volgens jou 10 jaar berouw hebben gehad. Iedere bekering is uniek. Er zijn mensen die een lange bekleringsweg hebben, en mensen die een weg van 1 minuut hebben (moordenaar aan het kruis).
Maar laat alsjeblieft de mensen die een lange weg hebben in hun waarde.

Ik proef een beetje dat jij daar moeite me hebt. Pas op, het klinkt allemaal leuker als het snel gebeurt, je hebt geen zin in een lange ellende-weg, pats boem, en je bent bekeerd. Ik denk dat er toch echt een grondige ellende-periode aan vooraf gaat.

En trouwens werd Paulus niet meteen aanvaard. Hij moest toch eerst echt zijn woordje gaan doen in Jeruzalem bij de apostelen...

En die ellende is ook niet meteen over. Later zei paulus zelf nog dat hij de slechtste van alle mensen is. Ontijdig geborene zegt hij over zichzelf!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 sep 2004 13:56

PeterD schreef:
Marnix schreef:Klopt (hoewel er niet staat dat het berouw was hoor, maar dat zal hij vast wel hebben gehad)

Stop nou eens met zo afgeven op die verhalen van die mensen die volgens jou 10 jaar berouw hebben gehad. Iedere bekering is uniek. Er zijn mensen die een lange bekleringsweg hebben, en mensen die een weg van 1 minuut hebben (moordenaar aan het kruis).

Ik proef een beetje dat jij daar moeite me hebt. Pas op, het klinkt allemaal leuker als het snel gebeurt, je hebt geen zin in een lange ellende-weg, pats boem, en je bent bekeerd. Ik denk dat er toch echt een grondige ellende-periode aan vooraf gaat.

En trouwens werd Paulus niet meteen aanvaard. Hij moest toch eerst echt zijn woordje gaan doen in Jeruzalem bij de apostelen...

En die ellende is ook niet meteen over. Later zei paulus zelf nog dat hij de slechtste van alle mensen is. Ontijdig geborene zegt hij over zichzelf!

Peter,

zou het niet kunnen dat mensen die menen 10 jaar ellendig zijn wel echt berouw hebben getoond?

Ik vraag me weleens af hoe mensen het uithouden om 10 jaar klip en klaar voor ogen te hebben dat ze helwaardig zijn. Kan een mens datwel, zolang van God verlaten te zijn. Iedereen die God niet kent is dat, maar niet iedereen ziet dat ook en zal daar dus last van hebben.....

En eigenlijk hebben we geen grond vanuit de bijbel gezien, dat God mensen (populair gezegd) 10 jaar aan een touwtje laat bungelen. Het gaat toch om het geloof in Christus. Niet om het geloof in de ellende?

Hoewel laat ik daar heeeeeeeeeeeel duidelijk in zijn er wel voldoende kennis van je ellende staat moet zijn. Zonder te beseffen dat je God kwijt bent is het zinloos om naar God toe te gaan, toch?

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 14:32

jacobH schreef:zou het niet kunnen dat mensen die menen 10 jaar ellendig zijn wel echt berouw hebben getoond?

Ik vraag me weleens af hoe mensen het uithouden om 10 jaar klip en klaar voor ogen te hebben dat ze helwaardig zijn. Kan een mens datwel, zolang van God verlaten te zijn. Iedereen die God niet kent is dat, maar niet iedereen ziet dat ook en zal daar dus last van hebben.....

En eigenlijk hebben we geen grond vanuit de bijbel gezien, dat God mensen (populair gezegd) 10 jaar aan een touwtje laat bungelen. Het gaat toch om het geloof in Christus. Niet om het geloof in de ellende?

Hoewel laat ik daar heeeeeeeeeeeel duidelijk in zijn er wel voldoende kennis van je ellende staat moet zijn. Zonder te beseffen dat je God kwijt bent is het zinloos om naar God toe te gaan, toch?

met vr gr

JacobH

Ik wil niet graag oordelen of die mensen wel echt berouw hebben. Boven alles staat God. Hij werkt dat berouw in de harten, en houdt Zlef de toutjes in handen. Als het Hem goed lijkt dat iemand 10 jaar in zijn ellende leeft, is dat aan God.

Ik wil niet oordelen over die mensen. Waar ik me wel aan stoor is dat er een bepaalde troon aangeslagen wordt over de mensen die 10 jaar in de ellende hebben geleefd.
Als ik de geschiedenis van John Bunyan lees, heeft die man ontzettend lang soms op uitzicht moeten wachten, en heeft hij ontzettend veel over zijn eigen zonden geleden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 19:20

jacobH schreef:
PeterD schreef:

Peter,

zou het niet kunnen dat mensen die menen 10 jaar ellendig zijn wel echt berouw hebben getoond?

met vr gr

JacobH

Precies. Hoe kun je je nou jezelf 10 jaar voor ogen houden dan je helwaardig bent?

- Hoe kun je weten dat je helwaardig bent?

Daarvoor moet je weten dat God bestaat en dat je schuld bij Hem hebt...
Hoe kun je dat weten maar ondertussen niet weten van Gods verlossingswerk? Zijn die mensen die 10 jaar zichzelf naar de hel zagen gaan pas 10 jaar later het verhaal van Jezus gaan lezen?

Peter, ik heb er inderdaad moeite mee. Omdat het mensen een minderwaardig gevoel kan geven omdat sommige predikanten dit soort verhalen roemen en het als een soort "lichtend voorbeeld" van de preekstoel roepen... Nogmaals, ik ken mensen die door zo'n verhaal twijfelen over hun eigen verlossing, die vergeleken met dit soort verhalen nogal "gewoontjes" lijkt te zijn.

Peter, de ellende-fase zat bij mij niet echt voor de verlossingsfase.... juist toen ik besefte dat ik was verlost, en daardoor ook besefte hoeveel God van me houdt en wat Hij voor me over had en wat Jezus voor me moest doormaken, kwam het berouw pas echt en heb ik echt verdriet over mijn zonden gehad.... omdat ik de verlossing kende.

Overigens is mijn "vervelende toon" allereerst gericht tegen die mensen zelf... wel vraag ik me af of die mensen niet het belangrijkste uit de bijbel zijn vergeten goed te lezen en tot zich door te laten dringen... dan hadden ze ook wel 10 jaar lang berouw gehad, maar hadden ze ondertussen al van de verlossing van alle ellende geweten. Waarschijnlijk wisten ze daar wel van... maar voelden ze zich niet goed genoeg... ook die gedachte hadden ze aan de hand van de bijbel kunnen ontkrachten, in de bijbel lees je dat je niet wordt gered omdat je zelf goed bent of niet maar omdat Jezus voor je stierf... Maar mijn kritiek was vooral gericht op predikanten die in een preek over berouw dit soort verhalen vertellen om mensen een voorbeeld te geven van wat echt berouw zou zijn.... Op zo'n manier kun je mensen die dat zelf niet zo hebben meegemaakt onzeker maken, ze kunnen zich een minderwaardig christen gaan voelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 19:25

Sorry mensen, maar ik blijf toch vasthouden aan ellende-verlossing-dankbaarheid.

Hoe kan je verlost worden zonder je ellende te kennen? Waar wordt je dan verlost van? Marnix, jij zegt dat je je ellende pas na je verlossing zag. Ik kan me dat dus niet voorstellen omdat ik denk dat je dan niet door hebt dat je verlost bent. Je weet dan toch helemaal niet dfat er iets mis is? En als je dat niet weet, hoe kan je dan weten dat je van iets dat je niet weet dat het er is verlost bent?

En over die 10 jaar, zullen we dat maar laten rusten en die mensen die dat aangaan met rust laten?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 sep 2004 19:26

Mag ik jullie er op wijzen dat de topictitel avondmaal is? Over EVD kan een ander topic geopend worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 01 okt 2004 00:47

Marnix schreef:Dat vind ik mooi. Wel vind ik het jammer dat je daarvoor geloofsbelijdenis in die kerk moet hebben gedaan... Als je in een andere kerk geloofsbelijdenis hebt gedaan of op een andere manier je geloof hebt beleden, kom je niet aan het avondmaal.

Bij ons wordt door de dominee voorafgaand aan het avondmaal juist de nodiging uitgesproken, waarin hij zeg maar eerst de mensen die belijdenis in onze kerk gedaan hebben en dan: alsmede een ieder die in zijn/haar kerk/geloofgemeenschap gerechtigd is alsmede ieder die zich geroepen voelt.

Naja zo ongeveer, de precieze tekst kan ik nu even niet vinden.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 01 okt 2004 00:59

Avondmaal.
Bij ons in de kerk mag je aan het avondmaal als je belijdenis gedaan hebt. Naja mag, het is meer zo dat ze er min of meer vanuit gaan dat je gaat.
Ik bedoel uhm.. ze zeggen het zeg maar ongeveer zo: Als je belijdenis doet/hebt gedaan, dan kies je voor God, voor Jezus, dan kies je er voor om openbaar te maken zeg maar dat je met Hem verder wilt leven, voor Hem kiest enzo.
Dan kan je het toch haast niet maken om te weigeren voor de maaltijd van je Vader, de persoon voor wie je gekozen hebt.
God zelf roept je ertoe om aan het avondmaal te gaan, dan kan je toch niet weigeren. Er staat niet voor niks in de bijbel 'doet dit tot Mijn gedachtenis.'

Ik vind dat met zonde gedaan hebben enzo zo'n onzin. Ik bedoel dan mag er niemand aan het avondmaal, want iedereen is zondig. Dan zou niemand en niemand het waard zijn, de ene persoon is geen haar beter dan de ander. Als er alleen maar 'goede' mensen aan het avondmaal zouden mogen, zou God bij wijze van spreke de enige zijn.

Ik weet ook dat er ergens in het Avondmaalsformulier staat, dat je niet onwaardig ofzo aan het avondmaal mag, opdat je geen oordeel over jezelf ete en drinke.
Ik weet niet hoeveel mensen uitgezocht hebben waar dit vandaan komt. Maar dit hebben ze gehaald uit een brief van paulus, die dit schrijft aan een van zijn gemeentes. Dit schreef hij omdat het op een gegeven moment zo was dat de rijken daar ontzettende schranspartijen aanhieven tijdens het avondmaal en de armen erbij zaten te verhongeren. Daarom schrijft Paulus dat je jezelf op zo'n manier geen oordeel moet eten en drinken. Alleen vanuit het avondmaalsforumulier interpreteren mensen het zo vaak anders, dat er volgens mij kerken zijn waar echt bijna niemand aan het avondmaal gaat.

Ik heb zelf dit jaar belijdenis gedaan En sindsdien ga ik ook aan het avondmaal omdat God zelf me daartoe roept. God roept iedereen daartoe die in Hem gelooft.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2004 01:29

Amen Johanne! Je hebt gelijk. Iedereen is zondig. Zondig zijn of niet is niet het criterium om wel of niet aan te gaan, het gaat erom dat je weet dat je door Jezus verlost mag zijn van zonden!

Wel vind ik het avondmaal mooi omdat je, juist door het herdenken van wat Jezus deed, weer even extra stil wordt gezet bij waarom dat nodig was, namelijk omdat je zondig bent. Het kan een goede stimulans zijn in je (christelijke) leven.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 11:17

PeterD schreef:
alex leusink schreef:Nooit zal op het moment dat je je eigen schuld echt leert kennen als de reden waarom je God niet dienen kunt zoals Hij verdient, op dat moment ook direct de zalige vreugde van de verlossing in je hart kunnen zijn. Het zijn drie onderscheiden delen van een bekering. De volgorde is altijd hetzelfde, alleen is het bij iedereen weer anders, maar deze volgorde kan in een bekering niet gemist worden. Hoe zou je op het moment dat je diepe droefheid over je zonden voelt ook direct die vreugde van Hem in hart kunnen zijn?

Dit onderschrijf ik volledig!

MIsschien omdat God je zegt dat Hij die zonden opzich wilt nemen en de Heere Jezus ervoor gestorven is aan het kruis. Verdriet over je zonden, sluit blijdschap over het werk van de Heere Jezus toch niet uit?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2004 11:22

Maar nodigt Jezus ons niet allemaal uit om deel te nemen aan Zijn maaltijd? "Zalig zij die genodigd zijn tot de maaltijd van het Lam" en "Komt allen die dorstig zijt".
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 11:42

PeterD schreef:Sorry mensen, maar ik blijf toch vasthouden aan ellende-verlossing-dankbaarheid.

Hoe kan je verlost worden zonder je ellende te kennen? Waar wordt je dan verlost van? Marnix, jij zegt dat je je ellende pas na je verlossing zag. Ik kan me dat dus niet voorstellen omdat ik denk dat je dan niet door hebt dat je verlost bent. Je weet dan toch helemaal niet dfat er iets mis is? En als je dat niet weet, hoe kan je dan weten dat je van iets dat je niet weet dat het er is verlost bent?

En over die 10 jaar, zullen we dat maar laten rusten en die mensen die dat aangaan met rust laten?

Hoe kun je nu berouw hebben over je zonde als je niet de Persoon kent die je er pijn mee doet? Hoe beter je God leert kennen, en ik denk dat je God pas echt leert kennen als je verlost bent, hoe groter je schuld wordt en hoe meer je gaat zien hoeveel pijn je God gedaan hebt. God leren kennen is het gaan zien van jezelf in de spiegel: God zo groot, goed en liefdevol (dat zelfs Zijn eigen Zoon is gestorven aan het kruis!!!) en jij zo zondig en ondankbaar. Natuurlijk voel je voor je verlossing wel dat er iets mis is, of misschien dat er veel mis is, maar pas na je verlossing ga je God nog beter leren kennen en ga je dat nog scherper zien.
Stel, er komt iemand langs en die heeft echt superstomme kleren aan en ziet er ook niet altemooi uit. En je zegt tegen je vrienden/vriendinnen: Haha, moet je die zien lopen! Belachelijk! Hoe kun je er nu toch zo bijlopen. Het ziet er echt NIET uit! LELUUUK!!! Zo luid dat de persoon in kwestie het zelf hoort.
Op dat moment voel je misschien wel dat je niet goed bezig bent, immers zo over iemand praten hoort niet. Dat weet je wel. Maar pas als je die persoon leert kennen en je ziet hoe lief diegene is en hoeveel die voor een ander overheeft, ga je je pas echt schamen! Dan pas krijg je goed door hoe verschrikkelijk kortzichtig en gemeen je bent geweest.
Misschien is dit geen goed voorbeeld, maar ik probeer er mee duidelijk te maken dat je pas als je iemand persoonlijk leert kennen de volle betekenis van jouw gedrag je duidelijk wordt.
Ik denk dat het ook zoiets is met God leren kennen. Daarvoor voel je wel heel duidelijk dat je niet goed bezig bent, maar pas daarna dringt het nog beter tot je door HOE erg het wel niet was. En dan nog besef je het niet helemaal denk ik.
Ik denk dat EVD ook geen volgorde is, maar gewoon 'drie punten' die er zijn in het leven van een gelovige, een wedergeboren gelovige. Het loopt allemaal door elkaar, tegelijkertijd en komen 100den keren voor in je leven.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 okt 2004 12:39

just_mary schreef:
PeterD schreef:Sorry mensen, maar ik blijf toch vasthouden aan ellende-verlossing-dankbaarheid.

Hoe kun je nu berouw hebben over je zonde als je niet de Persoon kent die je er pijn mee doet? Hoe beter je God leert kennen, en ik denk dat je God pas echt leert kennen als je verlost bent, hoe groter je schuld wordt en hoe meer je gaat zien hoeveel pijn je God gedaan hebt. God leren kennen is het gaan zien van jezelf in de spiegel: God zo groot, goed en liefdevol (dat zelfs Zijn eigen Zoon is gestorven aan het kruis!!!) en jij zo zondig en ondankbaar. Natuurlijk voel je voor je verlossing wel dat er iets mis is, of misschien dat er veel mis is, maar pas na je verlossing ga je God nog beter leren kennen en ga je dat nog scherper zien.
Stel, er komt iemand langs en die heeft echt superstomme kleren aan en ziet er ook niet altemooi uit. En je zegt tegen je vrienden/vriendinnen: Haha, moet je die zien lopen! Belachelijk! Hoe kun je er nu toch zo bijlopen. Het ziet er echt NIET uit! LELUUUK!!! Zo luid dat de persoon in kwestie het zelf hoort.
Op dat moment voel je misschien wel dat je niet goed bezig bent, immers zo over iemand praten hoort niet. Dat weet je wel. Maar pas als je die persoon leert kennen en je ziet hoe lief diegene is en hoeveel die voor een ander overheeft, ga je je pas echt schamen! Dan pas krijg je goed door hoe verschrikkelijk kortzichtig en gemeen je bent geweest.
Misschien is dit geen goed voorbeeld, maar ik probeer er mee duidelijk te maken dat je pas als je iemand persoonlijk leert kennen de volle betekenis van jouw gedrag je duidelijk wordt.
Ik denk dat het ook zoiets is met God leren kennen. Daarvoor voel je wel heel duidelijk dat je niet goed bezig bent, maar pas daarna dringt het nog beter tot je door HOE erg het wel niet was. En dan nog besef je het niet helemaal denk ik.
Ik denk dat EVD ook geen volgorde is, maar gewoon 'drie punten' die er zijn in het leven van een gelovige, een wedergeboren gelovige. Het loopt allemaal door elkaar, tegelijkertijd en komen 100den keren voor in je leven.

Ik ben het helemaal met Just-marry eens! Ik heb er niets aan toe te voegen :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 13:12

Optimatus schreef:Maar nodigt Jezus ons niet allemaal uit om deel te nemen aan Zijn maaltijd? "Zalig zij die genodigd zijn tot de maaltijd van het Lam" en "Komt allen die dorstig zijt".

Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn zegt Jezus... Vermoeid en belast... geeft dat niet juist schuldbesef aan... en biedt Jezus daar niet de oplossing voor?!

Stel, je bent ziek... je komt er achter dat je ziek bent. Ga je dan eerst een tijd in de put zitten, beseffend dat je ziek bent? Moet je minimaal 3 maanden ziek zijn voor je naar een dokter gaat? Tuurlijk niet... je ontdekt dat je ziek bent... je gaat meteen naar de dokter toe! Als de dokter vervolgens zegt: Ik kan je er vanaf helpen, ben je dan allereerst verdrietig omdat je ziek bent? Of ben je blij dat die dokter je kan helpen?!

Zij die gezond zijn hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn...

Je moet dus beseffen dat je ziek bent... maar dan mag je ook gelijk beseffen dat Jezus je er van af kan helpen.

Terug naar “Archief”