Avondmaal - Kerverband - Overgaan naar...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Re: Avondmaal - Kerverband - Overgaan naar...

Berichtdoor barryvrouw » 26 sep 2004 14:39

Evelien schreef: Zij heeft verkering met een jongen van een andere kerkverband dan waar zij van is. (zij gergem hij pkn) Het kerkverband doet er niet zo aan toe. Maar zij vroeg: mag ik nu belijdenis doen binnen de gergem of moet ik wachten totdat ik me laat overschrijven naar de pkn? De ouderlingen zeiden dat ze beter kan wachten met belijdenis doen als ze over zou gaan naar de pkn kerk.

Maar stel je eens voor dat je zo graag het Heilig Avondmaal wil vieren met je medechristenen. Dan denk ik van, maar belijdenis doen doe je niet alleen voor de kerk, maar toch ook voor jezelf tegenover God dat je God mag volgen. (in voorspoed en tegenspoed etc.)?

In de situatie word je er dan toch van weerhouden om niet mogen deelnemen aan Zijn Tafel?
Wat weerhoudt die persoon er van de overstap naar de pkn te maken? Excuus, 'k zie dat die vraag al gesteld is.

777bert777

Berichtdoor 777bert777 » 26 sep 2004 19:40

[quote="barryvrouw"][quote="Evelien"] Zij heeft verkering met een jongen van een andere kerkverband dan waar zij van is. (zij gergem hij pkn) Het kerkverband doet er niet zo aan toe. Maar zij vroeg: mag ik nu belijdenis doen binnen de gergem of moet ik wachten totdat ik me laat overschrijven naar de pkn? De ouderlingen zeiden dat ze beter kan wachten met belijdenis doen als ze over zou gaan naar de pkn kerk.

Maar stel je eens voor dat je zo graag het Heilig Avondmaal wil vieren met je medechristenen. Dan denk ik van, maar belijdenis doen doe je niet alleen voor de kerk, maar toch ook voor jezelf tegenover God dat je God mag volgen. (in voorspoed en tegenspoed etc.)?

In de situatie word je er dan toch van weerhouden om niet mogen deelnemen aan Zijn Tafel

Beste mensen waar staat in de Bijbel dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te gaan !

777bert777

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2004 21:16

Dat staat niet in de bijbel, maar wel in de kerkorde :?

Dus kun je er weinig tegen beginnen... :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 sep 2004 08:21

Okew ik zal het nog eens wat duidelijker vertellen misschien dat jullie het daarom snappen.

Het meisje waar het over gaat is nu 18 geworden, is verloofd met haar vriend (verloofde). Zij is gergem gedoopt. Heeft al de beslissing genomen dat als ze gaan trouwen, dat ze dan lid word (belijdend lid) van de pkn.

Het gaat hier niet om het feit welke kerk ze willen worden. En ook niet om het feit dat ze NIET naar de pkn mag gaan. Maar het gaat er hier om dat ze (eigenlijk een beetje) tegen wordt gehouden door die twee ouderlingen om belijdenis te gaan doen in de gergem omdat ze al wist dat ze geen gergem zou blijven maar pkn. En daardoor wordt je eigenlijk ook weerhouden om niet aan het avondmaal mee te mogen doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2004 09:50

Op welke termijn denkt zij dan te gaan trouwen? En ze vroeg er toch zelf naar?

Als ze wil kan ze het advies van die ouderlingen zo naast zich neerleggen en toch belijdenis doen, ze wordt toch niet gedwongen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 sep 2004 10:05

Aragorn schreef:Op welke termijn denkt zij dan te gaan trouwen? En ze vroeg er toch zelf naar?

Als ze wil kan ze het advies van die ouderlingen zo naast zich neerleggen en toch belijdenis doen, ze wordt toch niet gedwongen?

trouwen duurt nog wel een poos.

Tja dat zou ze wel kunnen doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2004 10:08

Nou, als dat nog een poos duurt zou ik dus gewoon wel belijdenis doen. Tis misschien ook niet zo heel slim van haar om dat in deze fase aan die ouderlingen voor te leggen, dat komt over een paar jaar wel. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2004 14:40

Ik blijf het raar vinden... belijdenis doen is toch ja zeggen op je doop, op Gods beloften... en zeggen: God, u houdt van mij, ik ook van u? Als je er aan toe bent om dat te zeggen, waarom houdt de kerk je dan tegen? Gaat het dan om de kerk en niet om God?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

777bert777

Berichtdoor 777bert777 » 27 sep 2004 16:32

Marnix schreef:Dat staat niet in de bijbel, maar wel in de kerkorde :?

Dus kun je er weinig tegen beginnen... :?

Ben bang van wel , de kerk orde is niet bepalend de Bijbel daarintegen wel !

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 okt 2004 19:14

777bert777 schreef:
barryvrouw schreef:
Evelien schreef: Zij heeft verkering met een jongen van een andere kerkverband dan waar zij van is. (zij gergem hij pkn) Het kerkverband doet er niet zo aan toe. Maar zij vroeg: mag ik nu belijdenis doen binnen de gergem of moet ik wachten totdat ik me laat overschrijven naar de pkn? De ouderlingen zeiden dat ze beter kan wachten met belijdenis doen als ze over zou gaan naar de pkn kerk.

In de situatie word je er dan toch van weerhouden om niet mogen deelnemen aan Zijn Tafel

Beste mensen waar staat in de Bijbel dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te gaan !

777bert777

als je hierover verder wil discussieren dan verwijs ik je naar een andere topic over Belijdenis doen!!!.

Terug naar “Archief”