Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2003 16:47

Dus is zelfdoding een zaak van de duivel of niet?

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 27 jan 2003 16:51

ik denk dat zelf moort ieder een ziekte is
als iemand zelfmoort pleegt heeft ie het moeilijk en is ie ziek van de problemen die zo persoon heeft
ik denk niet dat het van de duivel komt
gr connie

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 28 jan 2003 09:34

Natuurlijk is zelfmoord niet van de duivel.
Dat zou wel erg naief zijn.
Het is een bittere, laatste keuze van de persoon zelf.
Eventueel veroorzaakt door iets lichamelijks (schizofrenie bijvoorbeeld)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 jan 2003 10:26

Ik ben het met Connie en Storyteller eens als ze zeggen dat zelfmoord veroorzaakt wordt door een ziekte. Zoals je aan een lichamelijke ziekte kunt overlijden, kun je dat ook aan een psychische ziekte.
De dood is altijd een gevolg van de zonde.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 10:31

en de ziekte kan die van de duivel zijn?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 28 jan 2003 12:00

Heel vaak hoor ik dat als je zelfmoord hebt gepleegd dat diegene dan niet in de hemel kan komen........ Wat vinden jullie daar nou van?? Zijn jullie het daar mee eens?????

Ik heb weleens gehoord en dat denk ik ook, dat God Zijn volk heel ver laat gaan, maar dat ze bewaard worden voor zelfmoord. Als iemand zelfmoord pleegt, dan daagt hij zichzelf op zijn tijd voor Gods troon. Ik ben bang dat het er dan niet zo best uitziet voor die persoon. Een poosje geleden heb ik het boekje 'de toekomende wereld' van Bunjan gelezen. Hij schreef dat hij ook zelfmoord wilde plegen, maar dat de Heere hem tegenhield. Hij schreef dat als hij zelfmoord had gepleegd, dan had hij moedwillig Gods beeld vernietigd.

Tot zover mijn bijdrage

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 28 jan 2003 12:04

Airke schreef:Ik ben het met Connie en Storyteller eens als ze zeggen dat zelfmoord veroorzaakt wordt door een ziekte. Zoals je aan een lichamelijke ziekte kunt overlijden, kun je dat ook aan een psychische ziekte.
De dood is altijd een gevolg van de zonde.

Ik ben het niet echt direct met Connie eens. Ik heb namelijk zo'n idee dat Connie niet echt begrijpt wat voor een ziekte dat is. Als ik Connie's post lees, krijg ik het gevoel van wat mensen in de bijbelse dagen wel eens 'maanziekte' noemen omdat ze niet weten dat het eigenlijk word veroorzaakt door stoffen in het hoofd.
Dit hoeft trouwens niet altijd het geval te zijn, maar de meeste psychische problemen die tot zelfmoord kunnen leiden zijn aandoeningen door een teveel of tekort aan bepaalde stoffen in de hersenen. Informatie die van m'n zus komt, die medische biologie studeert.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

zelfdoding

Berichtdoor rpdingemanse » 28 jan 2003 12:29

Storyteller schreef:
Airke schreef:Ik ben het met Connie en Storyteller eens als ze zeggen dat zelfmoord veroorzaakt wordt door een ziekte. Zoals je aan een lichamelijke ziekte kunt overlijden, kun je dat ook aan een psychische ziekte.
.

ik ben het met de mensen eens die zeggen dat wij niet in de 'schoenen van God moeten gaan staan'. ik heb zelf gelukkig geen ervaring met zelfdoding; ik leef immers nog. maar ik ken wel een oud medescholier die een eind aan haar (aardse) leven heeft gemaakt. dit was zeer schokkend om te horen... ik ken haar van school, maar ook van zang-, en bijbelstudie bijeenkomsten. ik benadruk: wij mogen niet oordelen. maar volgens mij spreekt de Bijbel ook van vruchten; aan de vrucht kent gij de boom...oid. ik zag bij haar vruchten. vruchten die volgens mij geen van de vele volgelingen van satan kan nabootsen... ze leed aan een psychische aandoening. nu is zij niet meer...

ik betwijfel ten zeerste dat zij in de eeuwige duisternis zit! dit op grond van de vruchten die ik zag: liefde, zachtmoedigheid t.o.v. anderen, blijdschap, goedertierenheid, hulpvaardigheid, 'godsvrucht' e.d.

de satan heeft geen grip meer op ons, maar ik persoonlijk heb nogal eens de neiging om de duivel 'weer aan te grijpen'... ik ben het dus eens met een vorige reactie: HET BLOED VAN JEZUS REINIGT ONS VAN ALLE ZONDE. amen

ikkejohan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkejohan » 03 feb 2003 22:47

Dankje R Dingemanse
Ik denk dat wij mensen niet zomaar een oordeel moeten vellen over anderen. hoe of zij ook leefden of leven
Veel belangrijker is om na zo'n gebeurtenis stil te staan bij je zelf, ben ik zelf beter ?
En.... heb ik zelf voldoende gedaan om die ander te helpen

Bij een normale ziekte kun je zeggen dit is een gewoon kwaaltje of dit is een levensbedrijgende ziekte
Maar bij een psychische ziekte is dit moeilijker , t'is zo onzichtbaar, alleen de patient voelt het van binnen in haar, maar toch kan die ziekte levensbedreigend zijn, mag je dan spreken van zelfmoord ?
Ik vind dat moeilijk. gelukkig hoef ik er niet over te oordelen
Zelf ben ik vader van een kind die meerdere pogingen achter de rug heeft
de ene poging wat serieuzer dan de andere maar toch
En hoe praat je er dan nadien over met je kind ? t' is haast onmogelijk
wat wel opvalt is dat er daarmee iedere keer weer even stoom afgeblazen is, de druk is weer van de ketel na zo'n signaal, en even gaat het weer beter.
Maar als die poging eens zou lukken, dan komt wel die benauwende vraag. van heb ik voldoende gedaan om het te voorkomen.

Maar ook de gedachte van binnen in me Wie o Wie is diegene die mijn kind durft te veroordelen als zou je in Gods plaats staan ?!

jaop

Berichtdoor jaop » 03 feb 2003 23:37

het is een dappere poging van de medische biologie om depressief medisch te verklaren en te determineren als stofwisselingsprobleem. daar zit natuurlijk ook een kern van waarheid in, want dat is hetgene wat plaats vindt in de hersenen. maar dat is niet wat het veroorzaakt. het is uiterst abstracte materie en we kunnen er weinig over zeggen, aangezien we de werking van de menselijke geest en zijn relatie/verbinding met het lichaam nooit zullen begrijpen, en we begeven ons dan hiermee ook op glad ijs. Zelfmoord terugbrengen tot stofwisselingsprobleem, daar kan ik niet in meekomen. een depressie komt vanuit de menselijke geest voort. dat van daaruit de stofwisseling veranderd lijkt me helder.

is zelfmoord van de duivel? ik denk niet dat het de duivel is die je zelfmoord laat plegen, maar hij kan je er wel toe stimuleren en aanzetten, zoals hij dat bij alle zonden kan.
en of iemand in de hemel kan komen die zelfmoord heeft gepleegd? daar weten we niks van, dus het is de vraag of we daarover mogen speculeren.
inderdaad, bunyan werd beschermd, maar dat wil nog niet zeggen dat al Gods kinderen worden beschermd. bovendien: zegt Jezus niet dat een daad met de gedachten even erg is als het daadwerkelijk uitvoeren? in dat geval zou een mislukte zelfmoordpoging of een sterke, serieuze gedachte daaraan even erg zijn. zelfmoord is niet onvergeeflijk. wanneer degene die zelfmoord pleegt in zijn leven de genade van de Heere Jezus Christus gevonden heeft, dan zal niets hem van zijn Heer weerhouden

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 10:59

depressie wordt ook wel eens de realiteitsziekte genoemd. Dus: je ziet de dingen meer zoals ze werkelijk zijn, en daar wordt je depressief van.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 feb 2003 10:59

Echt reeel ben je dan niet volgens mij

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 11:01

heb je daar ook argumenten voor, Rudolf?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 feb 2003 11:05

Ik bedoel als je zelfmoordpogingen doet, dan sta je niet meer reeel in het leven. Of vind jij van wel?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 11:06

nou, dat vindt ik nog de vraag....Ik kan me voorstellen dat zeker iemand die niet in God gelooft daartoe komen kan.

Terug naar “Archief”